Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bitsandbytes

#1
Da er spørsmålet om hva slags nett det er der avklart; det er IT - 230V.

Ellers blir opplegget i garasjen som elektriker skisserte i en e-post jeg siterte på forrige side, så da anser jeg dette som løst og takker for tilbakemeldinger og gode innspill.
#2
Ingen av boligene på feltet er ferdig enda. Første skal leveres om tre-fire uker så vidt jeg har forstått det. Skulle gjerne målt hvis jeg hadde hatt tilgang og utstyr, men per idag har jeg ikke det. Er på et vis prisgitt informasjon fra selger og/eller elektrikerfirmaet, men ingen av de er så ivrige på å svare på mail som jeg skulle ønske de var.


Trafoen er helt ny, oppført en eller annen gang siden i fjor høst. Er nok kun det nye feltet som mates av den, så kan vel anta det er et TN nett.

Av ren nysgjerrighet, hva er parametrene i regnestykket ditt?

Kommer med mer info når jeg får noe svar fra selger eller elektriker. Planer om å ringe netteier for å finne ut av dette med nettet i morgen eller på torsdag.
#3
Sitat fra: zyp på torsdag 09. juni 2016, klokken 00:18
40A høres lite ut for IT (16kW), men er et mer rimelig tall for TN (28kW), så jeg holder en knapp på sistnevnte.

Det ble også nevnt i første innlegg at trafostasjonen er ny, og med mindre den erstattet en tidligere trafostasjon som forsyner eksisterende boliger så er det lite sannsynlig at den er IT.

Var oppom trafoen nå for å se om det stod noe på den, men overhodet ingen informasjon å oppdrive, så kan fortsatt ikke si noe om det er TN eller IT.. Men det er som du sier en helt ny trafostasjon, dvs ingen erstatning for en tidligere trafo.

Ellers ikke hørt noe mer konkret om hva det blir til fra hverken utbygger eller elektriker. Eneste vi har fått beskjed om er at det er en uenighet dem i mellom fordi utbygger/selger trodde det skulle være 3x63A som var standard i alle boligene i prosjektet, mens det nå er planlagt 3x40A som standard.

Så spent på hva resultatet blir her; om vi enten for en oppgradering inkludert i prisen eller om det blir ansett som et tilvalg.  :P
#4
Sitat fra: KjellG på tirsdag 07. juni 2016, klokken 15:42
Ble ingen avklaring på om TS bor i IT-land eller TN-land.

Er det en enkel måte å finne ut av det på online f.eks.? Eller må man forhøre seg med netteier?
#5
Supert, da går det mot en løsning her! Er Hafslund som er netteier, så får vel håpe at det er innenfor. Det var i alle fall ikke noe problem mht dimensjonering av kabler som er lagt til boligfeltet i alle fall, men skal dobbeltsjekke med de på teknisk avdeling der ang. nettleien. Alltid greit å være på den sikre siden.

Takk igjen for alle tips og tilbakemeldinger!
#6
Hei igjen og takk for tilbakemeldinger så langt.

Ser at jeg kanskje har vært litt upresis, men kan presisere at det er snakk om en halvpart tomannsbolig i et nytt boligfelt hvor vi kom inn på et sent stadie i byggeprosessen slik at en del arbeid er allerede gjort (og jeg antar det dermed utelukker noen endringer som sikkert hadde vært fine å ha fått gjort).

Slik jeg har forstått det er det trukket rør mellom huset og garasjen alt, slik at dimensjonene på dette dikterer vel også litt mht hva som er mulig og ikke.

Er dessverre også litt forskjellige tilbakemeldinger fra utbygger og elektrikeren jeg møtte på byggeplassen som gjør forvirringen komplett. Utbygger hevdet at det var 3x63A hovedsikring som standard, men modererte seg og sa at elektrikeren som jeg snakket med på byggeplassen mest sannsynlig har bedre oversikt da jeg nevnte at jeg ble opplyst av elektriker på stedet om at det er 4x40A.

Har bedt om å få mer informasjon fra prosjektleder hos elektriker-firmaet nå, så blir det kanskje litt enklere å finne ut av hva som er mulig og ikke når det foreligger. Kommer med oppdatering så fort jeg har noe mer informasjon.

Takker igjen.


Oppdatering: Det er 3x40A hovedsikring. Elektriker foreslår dette som løsning (bare sakser inn fra e-posten jeg mottok):

- ny melding med søknad om 80A sikring
- nytt overbelastningsvern i utvendig skap
- stige fra utvendig skap til nytt skap i garasje
- skap i garasje med overbelastningsvern 3x40A, automat 3x32A og automat 16A
- stikk 32A

Er dette en fornuftig måte å løse "problemet" på? Dvs, at man på et senere tidspunkt kan ordne seg bil og lader som støtter hurtiglader?
#7
Hei,

jeg lurer på om noen kan komme med nyttige innspill ang. tilrettelegging av det elektriske i en garasje mht fremtidig lading av el-bil o.l..

Har nylig inngått kontrakt om huskjøp (nybygg), og har nå fått forespurt fra utbygger om vi har noen ønsker mht det elektriske ut til garasjen, da det enkelt kan gjøres noe med nå på dette tidspunktet. Får derimot litt forskjellige meldinger fra utbygger og elektriker om hva som er inkludert i "standardleveransen" og ikke, så tenkte det kan være lurt å forhøre seg et annet sted og om hva mulige/lure løsninger er/kan være.

Slik jeg har forstått det er inntakssikringen/hovedsikringen i huset på 3x40A. Opprinnelig skal det trekkes to kurser á 16A (ukjent dimensjon på kabelen for min del, men har bedt om info om dette) til garasjen; én til styring av port/lys/div, og en dedikert kurs som kan benyttes til lading av el-bil (er vel kanskje sånn forskriftene er om dagen?).

Nå eier jeg ingen el-bil per i dag, men en skal ikke utelukke at det blir kjøpt inn på sikt (f.eks. en Tesla). Samtidig er det heller ikke er slik at jeg nødvendigvis blir boende i denne boligen for evig, slik at det kan være lurt å klargjøre ting som er fornuftige på lengre sikt for et evnt. salg i fremtiden.

Jeg har forstått det slik at hvis kursen(e) som trekkes til garasjen skal "oppgraderes" til 32A fra de planlagte 16A, så må inntakssikringen også oppgraderes, til f.eks. 3x63A. Har forhørt meg med netteier om dette, og siden trafostasjonen på boligfeltet er helt ny, og de nylig har trukket kablene, så er nettet dimensjonert for dette og man trenger ikke å punge ut for tilpasninger for denne økningen. Her var det kun nødvendig at installatør sender en søknad slik at blir gjort oppmerksomme på at de må få satt inn riktige sikringer(?) i overspenningsvernet i trafostasjonen (eller noe i den duren).

Utfra det jeg har lest på forumet her og andre steder på nettet, så vil to kurser á 32A (eller 1x16A, og 1x32A, om det i det hele tatt er mulig?) holde til både (raskere) lading av el-bil og annet dilldall i garasjen (inkl. port, lys, annet). Men midt oppi alt dette leser jeg om brukere som spør om ladere som støtter tre-fase og ladere av forskjellige typer, osv., og da blir jeg litt småforvirret og usikker på om jeg forstår tingene riktig og på om jeg tar de riktige valgene nå.

Så det hele koker egentlig ned til; nå som jeg har mulighet til å gjøre tilpasninger uten at det koster alt for mye for trekking av kabler, tilkobling, tilpasning av sikringsskap, osv., hva er det lurt/fornuftig å gjøre i denne situasjonen mht klargjøring for fremtidig lading av el-bil? Per nå er det uaktuelt å tenke på 3-fase/400V, så det blir innenfor de begrensningene en 230V-installasjonen medfører.

Ble muligens litt langt, men håper at noen kan komme med fornuftige tips.

mvh
bb
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA