Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pallesnekkern

#1
BMW i3 / Sv: 100.000 stk i3 produsert
onsdag 01. november 2017, klokken 16:55
i3 er priset ca $10.000 dollar høyere i USA enn i Norge. Sales tax kommer på toppen av det igjen. Så kommer skattefradraget året etter. Dette gjør den til en meget dyr bil i USA. Så BMW må ta litt av skylden for det dårlige salget selv.



#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Godt tilbud, men verdt å vente?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:26
Synes Leaf framstår som en attraktiv bil, prisen tatt i betraktning. Ja, som tidlig ute betaler du nok litt mer enn de som venter 1 år og kan velge mellom forskjellige versjoner og kanskje kampanjer, men slik er det alltid.

Jeg tror ikke vi kommer til å se leveranser med 60kW batteri før godt uti 2019. De vil nok vente til salget roer seg litt før den lanseres.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
onsdag 04. oktober 2017, klokken 10:57
Sitat fra: doldis1 på onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:50
Hmm, la meg se, vi har 32 % elbilsalg. Hvis vi går ett år fram i tid kan vi legge til nyLeafen, Ipace, en håndfull
Audier, noen nye Koreanere ( forutsatt at kommunistdiktaturet i nord ikke bomber alt flatt der nede. Ville
jo vært kjedelig for de som kjøper batterier fra LG chem også. De produserer brorparten li/ion celler en sånn
10-12 mil fra grensen til Nord Korea ) Glemte nesten TM3  ;D La meg se,skal vi summere opp til sånn ca 50 %
elbilsalg ?  ;)

Tviler på 50% med disse. Audi og Ipace blir for dyr for de fleste, mens de andre trolig vil stjele mye av markedet til eksisterende el-biler.  For å komme opp i nærheten av 50% trenger vi en Passat/Octavia erstatter og en Rav4/CX-5 erstatter, begge med hengerfeste og i prisklassen 3-500.000,-. Også må vi ha et par mini-suver, som Kona.
#4
Regn, vind og høstvær gir et høyt forbruk, som etter min erfaring kan sammenliknes med en vinterdag på -5 til -10 grader. 16-18 kWt per 100km er et veldig vanlig syn om vinteren. Har riktignok vært relativt milde vintre. Mitt høyeste forbruk forrige vinter var 21 KWt per 100km og da var det -18.   13-14 mil er worst-case en kald vinterdag, men stort sett får man minst 16 mil.

#5
Nei, en 24 kW/t Leaf klarer ikke 10-11 mil om vinteren. Kjører man så mye per dag bør batteriet være større.

Premiummerker som BMW pleier å holde verdien ganske bra når de blir eldre, men høyt tap de første tre år. Noe å vurdere hvis du tenker å kjøpe og eie lenger enn 3 år. Men det er selvsagt umulig å spå slikt med elbiler.

Leaf hvis plass er viktigst, BMW i3 er overlegen på tekniske løsninger og morofaktor, litt lenger rekkevidde og raskere hurtiglading. Dessuten er appen med pre-heat av kupeen, en funksjon som faktisk funker, verdt hele prisforskjellen alene i min øyne.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Liten elbil - mest for pengene?
mandag 21. august 2017, klokken 10:30
Når vi vurderte å kjøpe E-up for snart 3 år siden, så kostet den 198.000 inkludert vinterhjul. Jeg synes dagens "kampanjepris" er noe oppskrytt og den framstår som litt dyr i forhold til størrelse og rekkevidde.  Med mindre du bor i byen og ønsker å utnytte trange parkeringsplasser, så framstår Leaf som et bedre valg. 

Jeg tror nye Leaf kommer til å koste noe mer enn dagens utgave og at den utgående modellen ikke får det dramatiske verdifallet som noen spår. Begrenset tilgjengelighet av den nye kommer til å holde bruktprisen høy lenge, og dermed også den gamle. Når det er sagt, så vil ny bil alltid tape mye første året, så en lett brukt 30kW er kanskje veien å gå.
#7
Alternativ energi / Sv: Microinvertere i GRID-anlegg
fredag 18. august 2017, klokken 15:20
Jeg har 2 x 250W paneler på garasjetaket tilkoblet med APS 500W microinverter. Det har fungert fint i et par år. Disse er koblet rett til strømnettet via vanlig stikkontakt.

Hovedproblemet med microinvertere er jo prisen ved større anlegg. Nå finnes riktignok billige kina alternativer. Er det noen som har vurdert noe sånt som i linken under. Halve prisen av APS.

http://www.ebay.com/itm/600W-Micro-Solar-Grid-Tie-Inverter-MPPT-Pure-Sine-Wave-DC-11-32V-To-AC-110V-220V-/151927424722?var=&epid=1762679361&hash=item235f9486d2:m:mD0N1HgeD59PXhap9LAmVlQ
#8
For meg er de viktigste grunnene til å kjøpe elbil som følger

1. Bidra til å skape etterspørsel til en teknologi som potensielt kan bli meget miljøvennlig. Utviklingen av ICE biler går meget sakte nå, mens batterier trolig fortsatt har mye å gå på. Tenk om vi kan få solid-state batterier laget av billige, lett tilgjengelige materialer.

2. Nesten ingen lokale utslipp, bortsett fra litt dekk og asfalt støv. Å gå tur langs en trafikkert norsk vei om vinteren er virkelig motbydelig. Om noen år kommer vi til å se oss tilbake og klø oss i huet, og lure på hvordan vi kunne tillate oss å spy ut all den møkka.

3. Bilen føles langt mer moderne. Jeg har også en relativt ny sprek bensinbil med automat og 4x4, den blir nesten ikke brukt lenger.
#9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 07. august 2017, klokken 14:56
Når jeg legger inn en destinasjon i GPS som er for langt unna i forhold til gjenværende rekkevidde kommer det opp et menyvalg om å "søke etter ladestasjoner".

1. Er det mulig å finne dette menyvalget uten å legge inn en destinasjon som er for lagt unna?
2. Ladestasjonene som dukker opp er kun et lite utvalg av de som faktisk finnes. Lista er håpløst utdatert. Blir denne lista vedlikehold av noen? Blir den oppdatert med en kartoppdatering?

#10
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
torsdag 03. august 2017, klokken 19:22
Sitat fra: TorAtle på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:31
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort.  1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.

Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.

Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.

Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje.  Det ble ca 550,- i hurtiglading
Jeg tok mye av den samme turen med en 60Ah. 1707km, snittfart 65.5, 12.8 i forbruk. 20 hurtigladinger. 705kr i lading som antagelig skulle vært ca 800kr dersom jeg ikke hadde fått 2 gratis av Grønn kontakt. 85km i snitt mellom hver lading. Jeg vil tippe at det var en vesentlig lettere tur med 94Ah  :)

Det var ganske problemfritt ja. Kun en gang jeg var under 35% på batteriet, og det var fordi laderen i Molde ikke funket (det visste jeg på forhånd). Min eneste bekymring var at ladingen av en eller annen grunn ikke skulle funke pga feil med bilen. 

Ladet stort sett mellom 40 og 90%, det tar ca 20min.  Ladingen går med full hastighet ihvertfall til 92%, noe som er meget imponerende og overgår selv Tesla superlading i området 80-100%. Jeg bare håper BMW vet hva de gjør og at dette ikke skader batteriet over tid. Selv etter mange hurtigladinger og mye kjøring, så jeg aldri batteritemp på mer enn 30grader.
#11
Model 3 / Batteristørrelse avslørt ?
torsdag 03. august 2017, klokken 15:31
Transport evolved påstår at det er lekket informasjon om at model 3 bruker 237Wh/mile.

Det gir litt over 52 kW nettokapasitet for standard batteri basert på 220 miles, og litt over 73 kW for long range versjonen basert på 310 miles.

Lavt forbruk har nok vært helt nødvendig for å få ned prisen, slik at batteriet kan holdes så lite som mulig.

310 miles er imponerende og mange vil nok velge denne, selv om det fleste, inkludert meg selv, vil klare seg med standardbatteriet.
#12
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort.  1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.

Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.

Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.

Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje.  Det ble ca 550,- i hurtiglading, omtrent det samme som jeg sparte i bompenger.  Bilen er en drøm å kjøre i bratte fjelloverganger med stort kraftoverskudd og fantastisk regenerering.

Effektiv ladetid ble rett under 4 timer.



#13
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
torsdag 27. juli 2017, klokken 12:24
Det virker ikke som om rekkeviddeindikatoren er så bra til å håndtere fjelloverganger. Rekkevidden faller for mye oppover, som kan skremme en uerfaren elbilist, men du får det tilbake nedover. Dette gjelder selv om du har lagt inn en destinasjon lagt unna.

#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lenger rekkevidde i kupert terreng?
torsdag 27. juli 2017, klokken 10:19
Jepp, det er lavere luftmotstand i høyden, så det stemmer.  :P
#15
BMW i3 / Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
torsdag 20. juli 2017, klokken 20:56
Da har jeg gjort første ladetest med en clas ohlson strømmåler koblet til stikkontakten jeg lader fra.
Brukte bilens servicemeny for å finne ladenivå og max batterikapasitet.

Batteri ved lading start : 23,9
Max batteri kapasitet    : 29,7

Fylte på 5,8 kWt med 2300W med medfølgende 10A ladekabel.
Målt strømforbruk ble 7,04 kWt

Nå er det vanskelig å konkludere med at dette er riktig måte å måle på, men det gir ihvertfall en indikasjon.
Ca 20% tap er egentlig helt greit og kan tyde på at AC/DC konverteren ikke er ineffektiv på lave ladehastigheter.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA