Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - knut3448

#1
Model S / Sv: Dunkelyd fra hjulbuen ved fullt rattutslag
onsdag 25. oktober 2017, klokken 09:28
Jeg har en ganske ny S75 rwd og opplevde det samme senest i går. Rygger og svinger maksimalt også sier det dunk, slipper opp rattet litt og svinger så maks igjen og det kommer et nytt dunk. Akkurat som at noe har festet seg i dekket og dunker i bilen hver gang hjulet har snurret en runde. Så fortsetter jeg å rygge med maks utslag og lyden er borte. Jeg har opplevd det samme før og, alltid når bilen er nystartet/kald.
#2
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:12
Fundamentalister slipper vel å argumentere? (:

Jeg prøvde å lese av litt tall fra den hurtiglade-videoen, det ble gjort på mobil, så tallene er nok ikke helt presise.

Jeg målte hvor lang tid det tok å lade 41kWh fra 20%.
S75D 20-75% 41kWh Tid:32.10
S85D 20-72% 41kWh Tid:33.20

Så målte jeg tiden det tok å lade 43kWh fra 15%.
S75D 15-75% 43kWh Tid:34.30
S85D 15-70% 43kWh Tid:33.13

Dette er ikke ment som et bevis, men man kan altså tenke seg scenario hvor S75 ikke er så mye tregere på tross av at maks ladefart er lavere. Farten mellom 20 og 72/75% vil nok også være annerledes om man starter på 20% og ikke på 0%. Starter man på 20% så er ikke batteriet like varmt, og man burde se høyere ladefart for 20% +41kWh intervallet.

Man kan jo tenke seg at det er best å komme seg under 10% med S85D, samtidig har teslabjørn akkurat uttalt:
SitatI will take better care of the new battery. From now on, I will charge enough and avoid too many deep discharges.
Han fikk akkurat nytt 90kWh batteri i sin X. Så spørs det hvor han mener grensa for "deep discharge" går da.
#3
Model S / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
mandag 23. oktober 2017, klokken 20:52
Vedlagt bilde viser hva EPA mener om rekkevidden. 11 miles kortere for S75D altså. EPA sine anslag regnes som ganske realistiske.

I teorien skal man kunne lade ca like raskt med 75 som med 85 om man starter fra 20%+ og gir seg ved 70-75%. Begynner man med lavere prosent vil 75 fort være noen minutter tregere, avhengig av hvor høyt opp du må lade.
#4
Model S / Sv: Utstyrt S75 vs ribbet S75D
mandag 23. oktober 2017, klokken 14:17
Jeg sendte deg en PM.
#5
Model S / Sv: Utstyrt S75 vs ribbet S75D
mandag 23. oktober 2017, klokken 13:44
Fikk ikke med meg endringen om rask levering.

Du har jo denne bakhjulstrekkeren til 597k da, kun metallic lakk som er ekstra.
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E16HF220806?redirect=no

Men det er vel denne du ser på? Til 639k
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E15HF222210?redirect=no
Fint utstyrt bil det. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å mene noe om annenhåndsverdien på ribbet 75D kontra godt utstyrt 75, mye utstyr og 4x4 er jo begge deler positivt.

Om det er viktig å få bilen raskt ville jeg sett på mitt eget behov og tenkt mindre på videresalg. Har du greid deg fint med tohjulsdrevet bil tidligere så vil S75 også fungere. Man kan jo tenke seg at det føles bedre å sitte i en godt utstyrt bil og at det vil gi en hyggeligere eieropplevelse enn å ha en bil med 4x4 som du aldri trenger. Velger man S75 så burde det jo gå greit å få bilen før en avgift evt innføres og.

Jeg ville pratet med en selger ang depositum og inventory. Jeg fulgte med på lagerbiler og hadde muligheten til å bytte de første ukene etter bestilling, uten tap av depositum. Men det virker som folk får litt varierende svar på dette spørsmålet.
#6
Model S / Sv: Utstyrt S75 vs ribbet S75D
mandag 23. oktober 2017, klokken 13:33
Enig i at en ribbet S75D er et fint valg. Men en ribbet S75D koster vel ikke 638k? Her koster den 615k.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
lørdag 21. oktober 2017, klokken 14:51
Jeg oppfatter det slik at Leaf har best bagasjeplass i sin kategori, selv om oppgitt antall liter indikerer at Ampera-e er større.

Om du ikke vil ha Model X , så er det jo god plass i Model S til 615k .
#8
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
onsdag 20. september 2017, klokken 21:41
Vestforsk presenterer sine beregninger av reelle CO2-utslipp, publisert 2016. Her tas bla høyde for adblue-forbruk
"Med et antatt forbruk av AdBlue på 6 % av dieselforbruket vil det innebære et tillegg på 2,16 MJ per kg diesel forbrukt. Tetthet på diesel er 0,83 kg/l, så AdBlue forbruket utgjør 1,79 MJ per liter diesel forbrukt." 
http://sip1.vestforsk.no/pdf/Felles/OppdaterteFaktorer2016.pdf

Fra side 9
Korte reiser, CO2eq (g/km). Belegg pr reise er 1,3 personer. Utslipp pr person.
Diesel: 167,46
Bensin: 165,55

Lange reiser, CO2eq (g/km). Belegg pr reise er 2 personer. Utslipp pr person.
Diesel: 108,85
Bensin: 107,61

Diesel slipper altså ut mest giftige gasser, og mest CO2...?
#9
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
mandag 18. september 2017, klokken 22:10
Sitat fra: Tellus på mandag 18. september 2017, klokken 21:07
Likevel så har journalisten et viktig poeng vedrørende diesel kontra bensin. Fortsatt er det slik at en dieselmotor er vesentlig mer effektiv enn en bensinmotor. Når de nye målemetodene blir innført vil vi sannsynligvis se enda større forskjeller i CO2 utslipp mellom de to fosilmotorene. Med tanke på klimaproblematikken er dieselmotoren overlegen bensinmotoren. Partikkelutslipp fra moderne dieselmotorer er vel i stor grad kommet under kontroll og det skal hvis faktisk finnes noen bilprodusenter som ikke har jukset med utslipp av NOx. Når vi får på plass målinger som gir et korrekt bilde av utslipp så vil vi i en overgangsfase inntil nybilparken (i hvert fall privatbilparken) kun består av nullutslipssbiler nyte godt av de fordelene dieselmotoren faktisk gir oss.

Dessverre virker det som politikre og en stor del av opinionen nå mer styres av følelser enn av rasjonnell tenkning. Teknologien finnes og bør benyttes de siste 8-20 årene hvor det fortsatt vil bli solgt nye biler med forbrenningsmotor.

Ingen grunnn til å være så optimistisk på vegne av dieselmotoren. Adblu/urea gir økt utslipp av N2O og NH3. N2O er lystgass, over 300 CO2-ekvivalenter. NH3 er amoniakk, og foruten å være giftig så er NH3 en av komponentene som skaper PM2.5 partikler.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231016303181
#10
Model S / Sv: Frustrasjonen koker over.
søndag 17. september 2017, klokken 21:10
Sitat fra: OlaM på søndag 17. september 2017, klokken 21:02
Alle tre S75D som var listet på Tesla Inventory, inkl en fra 2016 med AP1, har 4,4 sek 0-100. Er det bare tull? Er det bare standard tekst som automatisk fylles ut?
Ja, det er nok bare tull. Det virker som en eller annen database ble oppdatert i forbindelse med performance-oppgraderingen, og nå får alle biler det nye tallet for aks. Jeg har pratet med Tesla om "eldre" S75 rwd med forbedret 0-100, de sjekker bilen og sier at det ikke stemmer. Jeg ville tatt en prat med Tesla om denne bilen og fått avklart dette før jeg hadde vurdert å prate med f.eks forbrukerrådet.
#11
Model S / Sv: Frustrasjonen koker over.
søndag 17. september 2017, klokken 16:12
Hvis bilen er produsert før 19.6 så har den nok ikke oppgradert ytelse nå heller. Har ikke sett en eneste rwd før 19.6 med oppgraderingen, men har sett det stå feil i flere annonser for inventorybiler.
#12
Det bli visst plass til temperaturstyring av batteriene med de nye cellene. Høres veldig bra ut dette.
#13
Sitat fra: Acustica på onsdag 06. september 2017, klokken 13:38
"Nissan leverte ikke en bil som konkurrerer med TMS til 40% av prisen så da kjøper jeg likegodt TMS?"

Hva trodde vi egentlig skulle komme?
Hvem skriver du til?
#14
Kjenner meg igjen i dette. Jeg ventet først et års tid på A-e, men fant ut at den ble alt for liten. Ny Leaf hadde jeg ventet på siden i fjor, og det fremstod etter hvert som sannsynlig at den ville komme med 40kWh batteri først, så vi ga opp å vente på den. Vi vurderte Model 3, men skjønte etter hvert at den ikke kom til å bli noe større enn Leaf. Og ettersom den fortsatt er langt unna, særlig for de som ikke bestilte første dagen, så gadd vi ikke vente på Model 3. Det er ikke lett å se hva annet vi skulle ventet på nå, de interessante bilene ligger fortsatt langt frem i tid. Kanskje dukker BMW 3-serie opp i 2019, kanskje som 2020 mod... Vi endte opp med S75 takket være et kraftig prisfall rett før vi handlet.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
onsdag 06. september 2017, klokken 13:04
Man må vel vente på Acenta før man får bilen til bedre pris.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA