Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenri

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:09
Barnevogn bør få plass i alle biler, jeg har iMiev og den har vi brukt mye, med både vanlig vogn (bugaboo buffalo) og tvillingvogn (tfk twinner twist?). Det skal sies at det ikke er plass til stort annet, men det går altså greit. Vogn + 2 voksne + 2 barn (1 fremoverlent og 1 bakoverlent) + en bag = fullt :)
#2
Jaguar i-Pace / Sv: Endelig bestilling av I-Pace
torsdag 16. mars 2017, klokken 10:57
Jeg fikk samme opplysning fra forhandler som ringte meg angående depositum i går, han sa 2018Q2, estimert juli/august. Kunne ikke si noe om pris, eller forventet tilgjengelighet dersom man ikke hadde betalt depositum.

Han kunne dog bekrefte at batteristørrelse og 4x4 som er kommunisert er inkludert i basemodellen.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Audi E-tron, Jaguar i-pace eller Mercedes EQ
fredag 10. mars 2017, klokken 08:35
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 09. mars 2017, klokken 15:09
Sitat fra: espenri på torsdag 09. mars 2017, klokken 14:50
For Jaguar er det er igjen forespeilet en pris på ~£60k i UK, senest nå på Geneve, men ingenting offisielt enda. Til sammenligning koster tesla s strippa 60kwh £65300 i UK og 628 600NOK i norge. Hvis man gjør en direkte sammenligning tilsvarer det da at Jaguar kan forventes å få en startpris på 577 600NOK.
577 tusen i startpris er greit nok det, men sammenligner en med Tesla S60 som starter på 630 så ender Tesla opp med 938 tusen hvis du krysser av alt

*snip*

Lurer på hva en ferdig utstyrt I-Pace  kommer på?

Nå er det vel også sagt at den modellen som kommer vil ha 90kwh (eller var det 80kwh) batteri, 4x4, ~400hk etc, så da antar jeg at det er ekstrautstyr som kommer på toppen av den prisen...

/Espen
#4
Første gang på 8k km med denne bilen at jeg har hatt behov for det. Har ingen problem med at jeg da betaler for at infrastrukturen er der og tilgjengelig for meg, helst uten køproblematikken som vil oppstå ved prising pr kwh.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Audi E-tron, Jaguar i-pace eller Mercedes EQ
torsdag 09. mars 2017, klokken 14:50
For Jaguar er det er igjen forespeilet en pris på ~£60k i UK, senest nå på Geneve, men ingenting offisielt enda. Til sammenligning koster tesla s strippa 60kwh £65300 i UK og 628 600NOK i norge. Hvis man gjør en direkte sammenligning tilsvarer det da at Jaguar kan forventes å få en startpris på 577 600NOK.

På Geneve blir det også sagt at at bilen er klargjort for høyere ladehastigheter:

"Jaguar has future-proofed the electrical architecture to accept higher-capacity charging than 50kW DC when such charging points become commonplace. The charging socket is situated in the car's front wing."

Kilde: http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/2018-jaguar-i-pace-electric-suv-revealed-plus-exclusive-autocar
#6
Ok, da er det tydeligvis ikke unaturlig lav effekt. Det skal sies at det er første gang jeg har hatt behov for hurtiglading på de 9mnd jeg har eid bilen, så klarer vel å vente et par minutter ekstra de gangene jeg trenger det. Antar også at det kan være noe bedre i mer sommerlige temperaturer.

Mine utregninger er også gjort på tall som er hentet fra grønn kontakt, så de er nok ikke 100% nøyaktige, men bra nok.
#7
Mulig dette er besvart i andre tråder, men ikke såvidt jeg kunne se etter et kjapt søk.

Hvor mange kw får dere typisk i snitt når dere hurtiglader?

Hurtigladet for første gang i dag og fikk i snitt drøyt 17kw (5kwh på 17:30), avsluttet lading på 66%. Kom fra 100 sone så skulle vært lunk på batteriet også, til tross for et par minusgrader.

Ble litt skuffet over denne hastigheten faktisk, er det noen som har noen erfaringer?

/Espen
#8
Jeg får fint plass til en TFK Twinner Twist Duo søsken/tvillingvogn med begge setene oppe og barneseter i begge baksetene. Stellebagen går på gulvet og eventuell bag med klær går mellom barnesetene. Men da er det ikke rom for å handle stort mer en det som får plass i en bærepose :)

Nå har vi heldigvis behovet endret seg så vi har med en bugaboo buffalo vogn i stedet for tvillingvogna, og da har vi jo masse plass!

En ukeshandling er også akkurat hva som får plass i bagasjerommet, ca 5-6 bæreposer.

Går overraskende mye inn i denne lille rakkeren.
#9
Sitat fra: sylwester på mandag 06. februar 2017, klokken 16:20
Sitat fra: espenri på mandag 06. februar 2017, klokken 07:39
...
Og kjører folk faktisk inn til Oslo sentrum for å ordne noe de like gjerne kunne ordnet på nærsenteret? Eller reiser de til Oslo sentrum fordi det kan gi dem en bedre helhetsopplevelse når de uansett skal ordne noe?
..

La oss prøve:

Sist jeg var i byen dro vi til Fighter Sport ANS i Bernt Ankers gate for å kjøpe nye karatehansker og belte til dattera mi.
Før det var jeg på Festmagasinet Standard i Storgata 18 for å kjøpe klovneutstyr til en bursdag. (Dette var før klovnehysteriet)

Vet du om noen sentre jeg kunne gått til?

Perfekt, du har jo en kjempegod grunn til å ta deg til Oslo sentrum for å handle disse tingene. Hvis jeg ikke husker feil nevnte du Oppsal tidligere, altså kunne du tatt deg til sentrum ved hjelp av t-banen (pst: det er dette fremkomstmiddelet de fleste som ferdes inn til Oslo sentrum bruker). Den bruker 16 minutter fra Oppsal til Stortinget og går 10 ganger i timen, reelt hadde du da hatt kanskje 30 minutters reisevei, antakeligvis ikke mer enn med bilen, inkludert å finne parkeringsplass. Det kunne du sikkert ofret for å gjøre sentrum til et litt hyggeligere sted for alle? Eller kanskje du trengte bil for å få med deg et par hansker og et klovnekostyme hjem? Eventuelt kunne du tatt deg til nærmeste p-hus med bilen din. Du måtte betalt en sum for å stå der, og det hadde nok ruinert deg, siden du tross alt kjører bil til sentrum sånn ca 4 ganger i året (klovnehysteriet var i oktober 2016...)
#10
Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. februar 2017, klokken 07:54
Temmelig utopisk å tro at du får det fredelig og fint med barna dine. Alle busser, varetransporter og taxier kommer fremdeles til å være der samt alle som må kjøre noen inn og skyndte seg ut igjen fordi de ikke kan parkere.........

Og det var den ene bisetningen du ville kommentere? Jeg skrev "mye tryggere", jeg kan være enig og moderere meg til "tryggere". Alt er svart / hvitt, men mest svart...

Mener du at det blir mindre trygt å ferdes i bykjernen dersom man reduserer biltrafikken? I så tilfelle er jeg interessert i å høre argumentene.

Jeg kan begynne med mine kommentarer til de du har plukket ut, som er riktige unntak (de fleste hvertfall):

Busser: Kjører i faste traseer, ikke på kryss og tvers i alle gater. I Oslo sentrum er dette i stor grad begrenset til et fåtall gjennomfartsgater som samler flere av busslinjene.

Varetransport: Det er i dag begrenset tidsperiode for vareleveranse områder regulert for gågater, det vil man kunne videreutvikle, f.eks. man / ons / fre 0930-1100 og 13-1430, da slipper man varetransport i de periodene hvor det er rushtrafikk og kollektiv / mennesker forflytter seg i stort antall. Man slipper også varetransport i helgene.

Taxier: Vil nok være mer eller mindre som nå, tror ikke det blir nevneverdig mer taxibruk av disse 500-1000 parkeringsplassene som blir borte. De som tar taxi i dag fortsetter med det, men det går kjappere fordi det er mindre kø, de som i dag benytter seg av bil går til kollektivt eller sine nærsentre istedet.

Privatbiler på vei til parkering: Det vil være tillatt å kjøre til underjordiske parkeringshus, jeg kan ikke tenke meg at et bilfritt sentrum betyr at man kan kjøre på kryss og tvers mellom disse parkeringshusene. Parkeringshus har i dag veldig god kapasitet, jeg husker ikke tallene i hodet, men disse 500-1000 ekstra bilene har man plass til, selv hvis ingen av dem går over på kollektivt.
#11
Enig, på denne strekningen er det bare å følge trafikkflyten, ellers føles det fort veldig utrygt. Trailere som dunker forbi i 80-90 mens du ligger i 60 er _ikke_ behagelig.

Kunne godt tenkt meg varslet kontroll på disse strekningene en gang iblant, kanskje det fikk ned snitthastigheten noe... I dag fulgte jeg trafikken i høyrefeltet, kanskje 80ish og venstrefeltet var et tog av biler som kjørte forbi i langt høyere fart.

Personlig har jeg ingenting i mot å holde 60-70 på disse strekningene istedetfor 80, men når resten av trafikken går 20-40 km/h raskere enn deg føler jeg personlig at det blir mer utrygt.
#12
Er det ikke snakk om mellom 500 og 1000 parkeringsplasser? La oss si 50% av disse velger å kjøre dieselpurka si, eller elbilen sin til et kjøpesenter utenfor byen istedet, spiller det egentlig noen stor rolle?

Og kjører folk faktisk inn til Oslo sentrum for å ordne noe de like gjerne kunne ordnet på nærsenteret? Eller reiser de til Oslo sentrum fordi det kan gi dem en bedre helhetsopplevelse når de uansett skal ordne noe?

Dette tiltaket er for å tilrettelegge sentrum bedre for gående og syklende.

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:05
Det er merkelig at de skal innføre forbud først, og så alternativer "en eller annen gang senere", istedet for å ha en helhetlig linje hvor man kommer med gode alternativer før eller senest samtidig med restriksjonene.

Hva skjer nå da, med alle gateladeplassene i Oslo sentrum? Bortkastede penger? Det er ikke akkurat som det er tomt på ladeplassene utenfor sentrumskjernen heller, så jeg antar at dette vil forplante seg utover og gjøre det enda vanskeligere å få plass på f.eks Havreveien på Manglerud ...

Mener du heeeelt seriøst at det blir mer press på ladeplassene på Manglerud (!) av at det tas ned 40 punkter i sentrum, hvorav 50% aldri virker og resten okkuperes av teslaer som ikke gidder lete etter bedre egnet parkering?

Det er plenty av innlegg i denne tråden som viser at det er mange her inne som ikke bryr seg om det totale bildet. Tråden gjennomsyres av hets og sutring istedetfor å diskutere hva dette konkret har av betydning.

Jeg har selv nytt godt av gratis gateparkering, men nå vil jeg, som nok mange fossilkjørere allerede gjør, velge kollektivt oftere de gangene jeg skal til sentrum. Det er bra for hele byen. Jeg gleder meg til å gå rundt i en bykjerne, forhåpentligvis nesten fri for støyende biler og et mye tryggere sted å ta med barna. Og tenk på hvor mye bedre det blir for trikken og bussen når det ikke er et drøss med egoistiske bilister som "bare" skal rekke over veibanen på gult lys, selv om det er full kø på andre siden av krysset og de blir stående og blokkere kollektivtrafikken.

Det er ikke verdens (eller elbilens) undergang at noen må bytte tannlege til noen som holder til i nærmiljøet...
Det er ikke verdens (eller elbilens) undergang at en bedrift som er avhengig av eget bruk av bil flytter ut av sentrum...
#13
Jeg ser positivt på dette, selv om det til en viss grad kommer til å påvirke meg. Er overrasket over at så mange her inne virker litt dobbelmoralske, dieselnekt er topp, men et bilfritt sentrum med forgjengerne i hovedfokus (jeg tipper de som allerede bruker kollektivt inn til Oslo sentrum utgjør godt over 90% av besøkende pt.) det er skikkelig dust, fordi de ikke tillater elbiler engang...
#14
Min 2013 iMiev folder heller ikke inn speilene automagisk når jeg låser den... Må trykke på knappen på venstre side for rattet.

/Espen
#15
Jaguar i-Pace / Sv: Jaguar lanserer sin elektriske SUV i natt
torsdag 17. november 2016, klokken 19:52
Jeg gikk ut fra norske listepriser uten avgifter fra sidene til jaguar, men når jeg tenker meg om så er vel den listeprisen også inkludert mva, så da blir ikke regnestykket så ille allikevel. Hvis dette stemmer kan det hende min første nybil blir en elektrisk jaguar, det hadde rimelig høye odds for en stund siden!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA