Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hsverre

#1
Og om jeg får til svar fra Nissan at de ikke finner noe feil. Og jeg kommer opp til hytta, etter å ha byttet ut alle komponentene og alle ryker igjen? Litt kjedelig å gå å legge seg uten å være helt trygg på at ting ikke tar fyr.
#2
Det er akkurat slike svar jeg er redd jeg kommer til å få fra Nissan, slik at jeg ender i en runddans uten ende. Tviler på at det er noe feil i hytta. B sikring har noe med hvor trege sikringen er? Jeg husker at det står både B og C jordfeilautomater i skapet, hvilken som går hvor husker jeg ikke nå. Er det ikke da veldig rart at ting går i stykker når bilen står til lading, alle problemene forsvinner når jeg tar ut bilen. Pluss at vi har hatt spenningstrøbbelet hjemme jeg ikke har forstått meg på.
Hvor skal komponentene få så høy spenning fra at de brenner? Har dimmer og ledspotter i stue og loft. Bilen stod til lading da jeg skrudde på lyset i stua, så dimmeren der er nå brent. Jeg prøvde spottene på loftet etter at bilen var koplet ut, da brant ikke dimmeren.
Har et gammelt bilde fra da det ble montert, kursen til utestikket er kurs nr to, ser ut til å være en 16C automat.
[
#3
Hei.
Vi har en Leaf og i går var jeg en tur på hytta. Satte som vanlig i laderen i hytteveggen før jeg låste meg inn. Da jeg kom inn så jeg at termostaten til varmekablene stod å blinket av og på, etter hvert smalt det i ledlysene under skapene på kjøkkenet og det veltet røyk ut av armaturene. Hm, tenkte jeg og tok sikringen på strømkursen, forbannet, og strømanlegget er ikke mer enn maks et år gammelt. Deretter begynte jeg å skru på andre strømkilder som lyset på badet, virket ikke. Etter hvert finner jeg ut at nesten alle elektriske apparater er brent.

Jeg tar hovedsikringen. Og benytter en løs ledlampe i stuen for å feilsøke, slår på en og en kurs og eliminerer apparater med å kople ut alle og sette dem inn en etter en. Holder på en stund slik og finner ikke ut av det, strømmen lever sitt helt eget liv. Ledlampen jeg tester med lyser normalt for så å plutselig lyse veldig sterkt, for så å bli normal igjen og kommer frem til at det må være for høy spenning i hytta.

Etter hvert finner jeg ut at det må være bilen som skaper trøbbel. Når den er koplet ut fungerer alle de komponentene som ikke er brent, som de skal. Åpenbart at bile må ha sendt høye spenningskurver i retur inn i el-nettet på hytta.

Jeg har ladet bilen på hurtiglader men nå tør jeg ikke kople bilen til noe sted, med hjemmelading. Når jeg tenker tilbake så har alle ledlysene hjemme blitt veldig sterke et millisekund og jeg har bare tenkt at det må ha vært forstyrrelser i det eksterne strømnettet. Dette har ikke skjedd ofte, kanskje noen ganger i mnd. Nå tenker jeg at det må ha vært elbilen som skapte disse forstyrrelsene. Og at strømnettet hjemme er vesentlig større enn på hytta slik at spenneingspulsene fra elbilen har blitt fordelt på langt flere elkomponenter enn på hytta, slik at de ikke har tatt skade av det.

Jeg skal ta kontakt med Nissan på mandag men lurer veldig på hva dette kan være for noe. Virker jo ikke bra. Noen som har hørt om eller opplevd dette?
#4
Leaf 2010-2017 / Hvor dum har man lov til å være?
onsdag 22. juni 2016, klokken 09:03
Strålende forslag. Kan du ikke ringe kommunen å foreslå at de som har feil bil ikke får lade der og der. Sikkert ikke noe problem at rfid brikken, nøkler ol er kodet for de og de stasjonene. Kjempesuksess


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Leaf 2010-2017 / Hvor dum har man lov til å være?
tirsdag 21. juni 2016, klokken 18:24
Tull og tøys. Å sorter etter hvilke elbiler som kan stå på hvilke ladeplasser tror jeg de færreste vil akseptere. "Hei, du med Teslaen. Du kan ikke lade her på dette schukostikket du må finne deg en annen lader, en semihurtig". Blæ


Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor dum har man lov til å være?
tirsdag 21. juni 2016, klokken 17:23
Sitat fra: Østfold på tirsdag 21. juni 2016, klokken 16:57
Har funnet en parkeringsplass hvor det går an å lade semi-hurtig på Oslo kommune. En Tesla parkerer på plassen fordi det står tilgjengelig for EL-bil (alle plasser er gratis for el-bil, også de plassene hvor du ikke kan lade).

Kan jeg da parkere på utsiden av Tesla når den står der hele dagen uten å lade?

I velkomst brevet fra elbilforeningen lå det med lapper man kan legge på biler som opptar lade plasser unødig. Husker ikke helt Hva det står, noe sånt som at vi må dele på plassene. Prøv å legg på en sånn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Elektriske utfordringer / Sv: 12 volts-batteriet lader seg ut
onsdag 15. juni 2016, klokken 00:02
Ta saken med NAFs advokater. Fire ganger burde være et tilstrekkelig antall ganger, kanskje det er nå er rimelig at bnh kjøper bilen tilbake eller at du på annen måte får løst problemet på annen måte enn reparasjon


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Regnsensor
tirsdag 14. juni 2016, klokken 14:14
Jeg har ikke vært borti så mange regnsensorer. Men sensoren på Leafen og fossilbilen Volvo V70 fungerer på samme måten. At man kan justere hastighet/følsomhet noe. Jeg tenker at det må være sånn fordi forskjellige sjåfører har forskjellige preferanser for hva de synes er passe. Kvaliteten på regnet og regndråpene endrer seg også. Feks ser yr, haggel og store regndråper helt forskjellig ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Leaf 2010-2017 / Automatisk resirkulering
søndag 29. mai 2016, klokken 10:23
Jeg ser at resirk slår seg på automatisk når jeg starter bilen og det er for varmt i kupeen. På den måten kjøles kupeen raskere ned, mulig det samme skjer når det er kaldt. Resirk slår seg av igjen når kupétemp nærmer seg innstilt temp. Kan ikke tenke meg at auto har noe med tunnell/luftkvalitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA