Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tormokn@gmail.com

#1
Zoe / Sv: Hva inngår i installasjon av lader?
torsdag 05. januar 2017, klokken 16:50
Sitat fra: bositron på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:02
Sitat fra: Girstang på fredag 30. desember 2016, klokken 12:26
Jeg har 400v tn nett og vil trenge kurs fra hus til carport uansett. Kan gå med 10a lading en stund.

Skjønner ikke hvorfor det skal lønne seg å velge zaptech som jeg må ut med 6000kr for fremfor nofuel bøtta til 8000kr og da i tillegg får jeg ny kurs med podpoint.

Hva misser jeg?

Det er viktig å huske på at zaptec er utviklet for Norske forhold av Norske ingeniører.

Nofuel bøtta er sammenrasket av personer som ikke kjenner norske forhold med ditto kvalitet.

Zaptec skal virke under varm norsk sommer og kald norsk vinter. Se på hvilket tempratur intervall den har.

Nofuel bøtta virker ikke en vanlig varm sommer natt eller en normal norsk vinter dag.
Helt konkret så virker den ikke når lufttempraturen nærmer seg 30 grader (dvs lader ikke bilen som forventet)
Helt konkret så virker den ikke ved minus grader.
I dag f.eks så var bøtta varm nok til at den startet ladning, men når ute tempraturer gikk under -5 grader så sluttet den å virke (lyse rødt og lader ikke).

Om vinteren kan du ikke forvente at den vil virke om du må lade uten dørs.

Det er helt klart klasse forskjeller i kvalitet mellom zaptec og bøtta til nofuel.

Vedkommende som designet Nofuel bøtta er på dette forum og bør egentlig fortelle hva han tenkte på da han valgte komponenter i sitt design og hvorfor han ikke tenkte på at det er vinter i Norge med minus-grader.

Komponenten som stopper ladning i kaldt vær er der for å hindre at trafoen smelter og blir for varm om sommeren. Men at det går an å velge en komponent som egenskaper som gjør at bøtta ikke virker om vinteren er ikke til å tro.

Zaptec er laget av folk som vet hva som trengs for å virke i Norsk klima.

Men for all del Nofuel bøtta kan være en god hjelp for mange og det er helt sikkert trivielt å fjerne "sikringen" som skjal hindre at trafoen smelter om sommren slik at den virker om vinteren.

Jeg har hatt en Nofuel bøtte i under et år og har kun byttet den fire ganger når den har sluttet å virke(ikke fordi det var for kaldt).

Jeg vil sterkt anbefale deg å ta zaptec.
Ryktet sier at det i Januar/Februar kommer en ny versjon av Zaptec som kan bytte intaksledniing
-- Type1 -- 16A
-- Blå CEE -- 16A
-- Vanlig kontakt -- 10A

Dersom du har muligheten bør du gå for 16A utgaven av Zaptec.

Zaptec har tidligere gått over enklete tidsfrister, noe "designeren" av Nofuel sin lacdebøtte har kommet med meget skarpt kritikk av på dette forum.

Jeg håper at "Designeren" av Nofuel sin ladebøtte snart klarer å finne frem komponenter slik at bøtta også fungerer om vinteren.

Nofuel har lovet å ta kontakt når en oppgradert versjon av ladebøtta blir tilgjennelig.
Kan anbefale Nofuel som selskap de følger opp sine kunder og gir god service.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA