Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - janrov

#1
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 20. april 2017, klokken 07:50

Ikke utenkelig at det kan være spissestaget:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32111.msg551364.html
#2
Model S / Sv: Spissestag - bakstilling - hjulvinkler - dekkslitasje mv
søndag 12. februar 2017, klokken 13:13
Sitat fra: Rapid på tirsdag 07. februar 2017, klokken 19:13
Har Tesla Stavanger erkjent og lært noe? Eller bør eksisterende og kommende Teslaeiere i Rogaland belage seg på service og vedlikehold annet sted?

Jeg kjenner kun til min sak, og jeg har ikke noen formening om hvordan Tesla Stavanger vanligvis opptrer og hvilket kompetansenivå dette servicesenteret har. I min sak var det imidlertid en "kollektiv meltdown" hvor flere teknikere, service advisors, service manager og verksmesteren var involvert uten at saken løste seg.

Etter at Ålesund fant og utbedret feilen med spissestagene, har Tesla Stavanger fullstendig endret tilnærming og har vel gjort det man gjerne kaller å legge seg flate. Jeg tror denne saken har skapt eller vil skape vibrasjoner oppover i Teslas system.

Forhåpentligvis vil ikke unormal dekkslitasje mv uten videre bli forsøkt bortforklart for fremtiden med at det er en stor og tung bil, at veiene i Norge er dårlige og så videre. 
#3
Model S / Spissestag - bakstilling - hjulvinkler - dekkslitasje mv
tirsdag 07. februar 2017, klokken 18:22
Først av alt: Ros og honnør til Tesla Ålesund for kundebehandling, kompetanse og vilje til å finne feil og utbedre dem.

Den 23. november 2016 leverte jeg inn bilen til Tesla Stavanger for utbedring av diverse feil, herunder skjevslitt dekk, dvs. at innsiden av bakdekket var gnagd av. Gitt bilens historikk, var min vurdering at årsaken var direkte sporbar til et driveunitskifte juni 2016.

Basert på innspill fra Muffinman anså jeg ødelagte spissestag som en sannsynlig årsak. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14310.msg530574.html#msg530574 Før innlevering av bilen gjorde jeg Tesla Stavanger oppmerksom på forholdet og informerte samtidig at den eneste muligheten for å sjekke spissestagene var å ta dem av. Tesla Stavanger nektet simpelthen å utføre dette arbeidet, med varierende begrunnelser. En av dem var at bilen ikke hadde spissestag. Den videre saksgang levner liten ære til Tesla Stavangers evne og vilje til å behandle kunder og å reparere feil. For å gjøre en lang historie kort så reiste jeg fra Stavanger til Ålesund for å få bilen reparert.

Tesla Ålesund brukte knapt 20 minutter på å konstatere at høyre spissestag var ødelagt. De skiftet stagene på begge sider. Jeg fikk se stagene og etter mitt skjønn hadde også venstre stag en begynnende slitasje.

Mekanikeren kunne berette at konsekvensen av at staget var ødelagt, var at man kan justere og stramme innfestingen til spissingen så mye man vil, men at staget ikke vil holde posisjonen under bruk. Hjulvinklene vil derfor endre seg ved belastning. Dette, slik jeg forsto det, kunne man ikke nødvendigvis avdekke gjennom en hjulstillingskontroll. I alle fall ikke ved en visuell kontroll. En av følgene er unormal dekkslitasje.

Jeg tilskriver årsaken til det ødelagte spissestaget til driveunitskiftet og at spissestaget da enten ikke ble montert korrekt eller at det ble montert med feil moment med den virkning at innfestingen var løs.

En anbefaling er at de som har har fått skiftet driveunit, og har fått unormal dekkslitasje på innsiden av bakdekket, vagging ved pådrag/regenerering eller forhøyet strømforbruk, bør ta kontakt med Tesla for å få spissestagene demontert og kontrollert. I mitt tilfelle var det et utall lyder fra bakstillingen som forverret seg og endret seg. Da jeg leverte bilen inn til Tesla Ålesund kan mye tyde på at bakstillingen hadde «satt seg», slik at mesteparten av lydene da hadde forsvunnet. En lyd som kom, ble gradvis verre og deretter forsvant, var en knaking/vridningslyd som hørtes ut som om hele bakstillingen vred på seg ved pådrag. Rett før disse lydene i det vesentlige forsvant var det også banke- eller dunkelyder ved pådrag. 

En av endringene jeg opplever etter at staget har blitt skiftet, er at bilen reiser seg og skyter fart ved kraftig pådrag. Før utbedringen var det akkurat som om bilen datt ned bak og "gnagde" seg fremover.

Jeg vil også nevne at Tesla Stavanger gikk svært langt i å forsøke å unndra seg sitt ansvar i denne saken frem til Tesla Ålesund utbedret feilen.
#4
Model S / Sv: Bil nummer en
tirsdag 06. desember 2016, klokken 13:25
Sitat fra: Muffinman på mandag 05. desember 2016, klokken 11:09
Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 10:42
Men så punkterte jeg i forrige uke, og måtte av med hjul for å få lappet dekket.
Og nå viser det seg at bilen spiser innsiden av dekkene bak.
Jeg skiftet til vinterdekk, (Nokian piggfrie) i begynnelsen av november. 
Dekkene var jevnt slitt, med ca. 6mm igjen over hele slitebanen.
Nå er det 0mm igjen fra midten og innover, og fortsatt ca. 5mm i ytterkant.

Og i følge Tesla, så er dette helt normal slitasje, "på en så tung bil".
Ny hjulstillingsjustering koster ca. kr 2 000,- og dekkene er så slitt at de MÅ byttes, (ca. 14 000,-)
Og dette må jeg i følge Tesla betale selv.)
Dette er jo bare tull, ikke fra din side vel å merke. Hvis det hadde kommet så langt som i ditt tilfelle ville jeg ha brukt advokat for lenge siden. Tips: dokumenter så mye som mulig av hendelsesforløp, og be dem ordne opp. Sett tidsfrist, og forhold deg til den i før du tar saken videre.

For egen del måtte jeg bytte servicesenter før ting endelig ble ordnet opp i. Det gjorde at jeg etter ekstrem tålmod gjennom år slapp å se meg nødt til bruke mer formelle virkemidler.

Det er ufattelig synd at noen opplever slikt.

Jeg tror det er få som er klar over hvor langt Tesla er villig til å gå for å dekke over/bortforklare at ekstrem dekkslitasje skyldes en mulig svakhet ved bilen, hva enten årsaken er  konstruksjonsfeil eller f. eks at reparasjoner i bakstillingen ikke blir utført fagmessig. Et eksempel er at ting blir feilmontert eller ikke godt nok festet etter skifte av driveunit.

Hvis det er slik at hjulstillingen ikke holdes over et relativt kort tidsrom, er dette en åpenbar mangel. Det samme gjelder for andre konstruksjonsfeil og mislykkede reparasjoner. Det er selger som i så fall har bevisføringsrisikoen.

I forbrukerkjøp vil selger normalt ha mulighet til å utbedre mangelen to ganger, slik at forbrukeren etter tredje gangs forsøk på utbedring vil ha mulighet til å heve kjøpet. Det er jo noe å tenke på.
#5
Model S / Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.
mandag 28. november 2016, klokken 18:03
Hvis en forutsetter at Teslas spesifikasjoner er en fornuftig tradeoff mellom kjøreegenskaper og dekkslitasje, og at hjulvinklene de facto er innenfor spesifikasjonsintervallene når de måles statisk i maskinen, må problemet ligge et annet sted. En nærliggende forklaring er at noe beveger seg under kjøring. Det er vel to måter å kontrollere dette på; en er å sette kontrollstreker på alle relevante skruer, skiver og foringer. En annen er å  midlertidig montere kamera for å overvåke de ulike delene ved kjøring/belastning.

For egen del hevdet jo Tesla at bilen ikke har spissestag, for deretter å anføre at det spissestaget som ikke finnes er et fast stag som skal forbedre stabiliteten og som ikke kan justeres. Imidlertid må jo spissingen justeres et eller annet sted. Min forståelse er at spissingen justeres i innfestingen til spissestaget med en eksentrisk skrue/skiveanordning der staget festes i rammen. Det er jo spissfindig semantikk å hevde at staget er fast all den tid innfestingen av det er justerbar. Jeg venter fremdeles på endelig tilbakemelding fra Tesla på dette. 

Her er et bilde som viser den eksentriske skiven: http://www.ebay.com/itm/2014-TESLA-MODEL-S-REAR-SUSPENSION-TOE-LINK-OEM-6006840-00-B/112212143050
#6
Model S / Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.
torsdag 24. november 2016, klokken 15:01
Sitat fra: Muffinman på søndag 06. november 2016, klokken 15:45
Med fare for å være papegøye: Be dem ta av spissingsstagene bak og sjekke dem. Mine var ødelagte og holdt ikke innstillingen. Hadde problemer med dette i nærmere 2 år før den egentlige årsaken ble avdekket.  Kan også være foringer som strekker seg under belastning, noe som kan være vanskelig å avdekke med apparatet.

At vinterdekkene ikke får dette trenger ikke bety noe, har sett samme selv. De har mindre felg, er smalere og har mykere gummi. Det bidrar til gummien kan strekkes istedet for å gnages slik som på sommerdekkene. Og kjører du med høyere trykk = mer "gnag".

En ting er ihvertfall sikkert: slik skal det ikke være selv om enkelte Tesla-ansatte har prøvd se med den.

Jeg har samme problem, men Tesla hevder at bilen (2014 rwd) ikke har spissingsstag.  Har noen et bilde eller delenummer som kan identifisere denne delen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA