Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sarepta

#1
BMW i3 / Sv: Charged eller Fully Charged
tirsdag 20. juni 2017, klokken 11:27
30000 for alt det utstyret snakker for seg selv. Jeg hadde uten tvil valgt fully charged. Det eneste i den pakken jeg kanskje, hvis det hadde vært mulig, hadde valgt bort, var skinnsetene. Mye av det ekstra utlegget vil du for øvrig få igjen når du skal selge bilen igjen.
#2
BMW i3 / Sv: Boardbag under panseret på i3
torsdag 23. februar 2017, klokken 13:01
Forhandleren gir deg sikkert litt rabatt på denne bagen når du henter den nye bilen. Betalte 900 i fjor høst. Ganske mye for en sak som neppe koster mer enn 100 kroner å produsere. Men praktisk er den.
#3
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
onsdag 01. februar 2017, klokken 17:04
Sitat fra: Orbit på mandag 30. januar 2017, klokken 08:53
Hvor langt tilbake ser bilen når den estimerer rekkevidde (og det ikke er lagt inn noen destinasjon)? Kun siste tur? Kjørte sist ca 10 mil motorvei, satte på saktelading til 100% med forhåndsvarming på slutten, og kjørte deretter en liten tur (ca 3 km). Nå viser app estimert 22 mil rekkevidde (fremdeles på 100% SOC), uten tilkoblet lading og forvarming, utetemperatur rundt null.

Jeg kjørte uten varme den siste korte turen, da bilen var forhåndsvarmet. Så forbruket der var nok lavt. Men kikker bilen altså bare 3 km bakover for å estimere 200+ km fremover?

Det stemmer med min erfaring. Skal man ha et noen lunde brukbart estimat, må man bruke navigasjonen. Når destinasjon og kjørerute er valgt, stemmer estimatet ganske bra hvis man holder fartsgrensene. Ved kjøring til og fra hytta (18 mil en vei) har estimatet aldri bommet med mer enn 10 kilometer, selv om avviket underveis har vært større. Den tar hensyn til topografi og temperatur, men undervurderer topografi en god del.
#4
BMW i3 / Sv: Forvarming batteri
lørdag 28. januar 2017, klokken 17:56
Forvarming av batteri (og klimatisering) starter du med tidsinnstilling i iremote-appen når bilen er koblet til lader. Avreisetidspunkt må settes minst 3 timer frem i tid. Gir et par mil ekstra rekkevidde på kalde dager. Umiddelbar klimatisering av kupeen (uten varming av batteri) starter du også i iremote. Da trenger du ikke å være koblet til lader.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq, Ampera e eller Leaf?
fredag 27. januar 2017, klokken 19:42
Sitat fra: Jejl på fredag 27. januar 2017, klokken 13:12
Verdifall på det du låner til blir et annet regnestykke, og er ikke en utgift som har med lånet å gjøre.

Nå må du gi deg. Inflasjonen i realrentebergningen din er jo en gevinst bare hvis den lånte kapitalen plasseres i noe som gir avkastning på nivå med inflasjonen. Investering i bil er et stykke unna.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq, Ampera e eller Leaf?
fredag 27. januar 2017, klokken 08:09
Sitat fra: Jejl på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:34


Et rentetap må også regnes inn selv om bilen betales kontant da forskjellen i pris er penger du kunne ha fått renter på.

[/quote]
Det trenger du ikke regne på. Realrenten i 2016 var -0,21% og forventes å være +0,01 de neste 10 år.
[/quote]

Du kan ikke regne med realrente på lånekostnader uten samtidig å inflasjonsjustere grunnlaget for verditap. Sorry.
#7
Sitat fra: lenny36 på mandag 28. november 2016, klokken 10:12
Ladekladden min har sluttet å fungere. Ingen av lysene virker når den plugges i veggen. Prøver å dunke i den og da tenner lysene såvidt så det kam tyde på dårlig kontakt inne i selve kladden. Ny koster 10.000 kroner hos Citroen!! :/(( Noen tips hvor jeg får tak i den rimeligere evt hvor jeg kan få tak i en brukt??? All hjelp mottas med takk!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mitsubishi ville ha 12500 for kabel til Miev i fjor høst, så Citroen driver billigsalg.
#8
BMW i3 / Sv: ACC erfaringer
søndag 20. november 2016, klokken 09:28

Forutsetningen om motorvei i maks 60 km/t er begrenser åpenbart mulighetene for å teste dette. Selv har jeg aldri fått prøvet det, men savner det heller ikke. Savner heller ikke selvkjørende bil, for det er da kjedelig nok å kjøre bil med automatgir  :)
[/quote]

I kø er ikke bilkjøring gøy (uten automatgir er det pyton). Da har selvkjøringen noe for seg. Jeg har brukt det mange ganger, og det fungerer stort sett veldig bra. Men så lenge man må ha en hånd på rattet, er det mer en artig gimmick enn praktisk nyttig. ACC derimot er veldig nyttig. Det faller ut oftere nå om vinteren, men det venner man seg til, og fremdeles er det nyttig.
#9
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
søndag 06. november 2016, klokken 08:54
Sitat fra: sfinxern på lørdag 05. november 2016, klokken 21:07
Sitat fra: Sarepta på lørdag 05. november 2016, klokken 09:27
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 04. november 2016, klokken 19:43
Hm. Tenkte at nye i3 klarte 14mil og 520 høydemeter uansett forhold.. Jeg har hytte med denne distanse og håpet nye i3 klarte dette. For sent å angre nå,  jeg har allerede bestilt bilen så tiden vil vise:-)
Men av erfaring vet jeg det er stor forskjell på rekkevidde med mellom stopp og total nedkjøling av batteri og kupe i forhold til å kjøre strekning i ett med forvarmet bil og batteri.

14 mil vil du stort sett klare greit uten å fryse. Kjørte 18 mil med 630 høydemeter i snøvær i går. Hurtigladet etter 14 flate mil og hadde da en rest på 45 km. Brukte 11 kwt på stignigen siste 4 mil.

Hva var klima innstillinger og kjøremodus på denne turen?
Sitat fra: sfinxern på lørdag 05. november 2016, klokken 21:07
Sitat fra: Sarepta på lørdag 05. november 2016, klokken 09:27
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 04. november 2016, klokken 19:43
Hm. Tenkte at nye i3 klarte 14mil og 520 høydemeter uansett forhold.. Jeg har hytte med denne distanse og håpet nye i3 klarte dette. For sent å angre nå,  jeg har allerede bestilt bilen så tiden vil vise:-)
Men av erfaring vet jeg det er stor forskjell på rekkevidde med mellom stopp og total nedkjøling av batteri og kupe i forhold til å kjøre strekning i ett med forvarmet bil og batteri.

14 mil vil du stort sett klare greit uten å fryse. Kjørte 18 mil med 630 høydemeter i snøvær i går. Hurtigladet etter 14 flate mil og hadde da en rest på 45 km. Brukte 11 kwt på stignigen siste 4 mil.

Hva var klima innstillinger og kjøremodus på denne turen?

Ecopro og 20 grader. Forvarmet. Ingen motorveier, hastighet 60-80 km/t. EcoPro gir lite ekstra når det er kaldt, men bidrar til mykere kjøring.
#10
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
lørdag 05. november 2016, klokken 09:27
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 04. november 2016, klokken 19:43
Hm. Tenkte at nye i3 klarte 14mil og 520 høydemeter uansett forhold.. Jeg har hytte med denne distanse og håpet nye i3 klarte dette. For sent å angre nå,  jeg har allerede bestilt bilen så tiden vil vise:-)
Men av erfaring vet jeg det er stor forskjell på rekkevidde med mellom stopp og total nedkjøling av batteri og kupe i forhold til å kjøre strekning i ett med forvarmet bil og batteri.

14 mil vil du stort sett klare greit uten å fryse. Kjørte 18 mil med 630 høydemeter i snøvær i går. Hurtigladet etter 14 flate mil og hadde da en rest på 45 km. Brukte 11 kwt på stignigen siste 4 mil.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil som det er lett å komme inn og ut av
fredag 04. november 2016, klokken 11:14
Sitat fra: psyfoon på fredag 04. november 2016, klokken 01:48
På kriteriet du etterspør kan nok faktisk trilling (Mitsubishi i-miev, Peugeot ion, Citroën c-zero) bli en vinner, selv om den kommer til kort på flere andre punkter. Sier dette da min gamle bestemor er meget dårlig til bens og jeg har transportert henne i både i3, B-electric, soul og trilling. Fordelen med trilling ifht de andre er at den har smal dørterskel og sitteputen nært dør, kombinert med relativt lav bakkeklaring, høyt plassert sete og ikke minst uvanlig god takhøyde. Det er iallefall hennes klare favoritt av disse.

Jeg har både trilling og i3. Trillingen er grei, men i3 er bedre på alt (bortsett fra pris), også inn-ut manøvrering.
#12
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
søndag 16. oktober 2016, klokken 15:52
Sitat fra: Roffe78 på søndag 16. oktober 2016, klokken 14:32
Til dokker som har kjørt litt med den nye i3'en
Har 16,8 mil til hytta hvor av di siste 5 milene er d fra havnivå til ca 500 meter trur dokker d går å kjøre dit uten å ladde på vinteren ?

I kuldegrader vil nok ikke det gå. Jeg har 18 mil til hytta og 600 høydemeter siste 4 mil. Klarte det med et nødskrik i går på tørr vei og rundt null grader på slutten.
#13
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
onsdag 12. oktober 2016, klokken 21:09
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 12. oktober 2016, klokken 20:03
Er klar for litt rekkeviddetesting jeg da. Skal kjøre 11.9mil tur/retur imorgen og målet er å ikke måtte mellomlade i løpet av disse 22milene. Vil jeg klare dette mon tro? Jeg leser jo stadig at dette skal være fullt mulig, men jeg kommer nok ikke til å kjøre hele strekningen på ECO PRO + heller, så det blir spennende.

Det blir forvarming av kupe og batteri ved oppstart.
Stort sett kjøring på E6, og tenkte legge meg på ECO PRO her. På småveier osv vil jeg nok velge inn ECO PRO +.
Setter Autopiloten til 100km/t på E6.

Det som blir spennende er å se hvor mye strøm jeg har igjen ved ankomst, altså halve distansen jeg skal kjøre. Hvis rekkeviddeassistenten viser 55% - kommer jeg da til å ta sjansen på ikke å kjøre en liten hurtiglading?  :o

Har forøvrig fått testet at hurtiglading fungerer hos Fortum nå ikveld. Tenkte det var smart. Kunne ikke ha fungert bedre  ;)

Kjørecomputer osv er nullstilt slik at jeg kan loggføre så mye som mulig langs veien.
Detta blir bra  :)

Lykke til, men 24 mil tror jeg ikke er mulig med høsttemperatur mellom 0 og 10 grader og akseptabel fart og varming. Min erfaring i høst etter at sommeren tok slutt, er maks 20 mil.
#14
Zoe / Sv: Ny 2017 Renault ZOE ZE 40
torsdag 29. september 2016, klokken 10:56
Sitat fra: morten69 på onsdag 28. september 2016, klokken 09:23
Sitat fra: ladov på onsdag 28. september 2016, klokken 09:02
Batteribytte er nok fortsatt et åpent spørsmål. En kommentator sier ja og henviser til en 'renaul selger'..vi får se..

Jeg stusser mer på prisen. Innstegsmodellen med 22kWh batteri listes til £29390, eller NOK 267000 med dagen eurokurser. Langt over norske priser. Mulig det skyldes noen særheter med nederlandske støtteordinger?

Husk at prisen i Nederland er inkludert 21% mva. så prisen uten mva blir 212 000,- og stemmer jo bra med Norge som den koster 230000,-
Ser man på Bose topp model koster da uten mva 265 000,- Vil tippe en pris på 275000 eller noe i norge.

Pris uten mva blir vel 221 000.
#15
Sitat fra: 02jan på mandag 26. september 2016, klokken 16:52
jeg bruker i tid 12-15 på min i3 60ah , for å få 8-11 mil kjøring (med "normale" kjøreforhold.  Ladetiden er den samme ,sommer eller vinter gitt at jeg bruker bilen slik den er laget for.

Ofte lader jeg kun 6-8 minutter , da mange av kjøreturene ikke er lengre en 16-18 mil til ski/fjell destinasjon.

Det er imponerende/optimistisk. Jeg har aldri fått mer enn drøyt 11 kwh på 15 minutter på min i3 94ah. Klarer kanskje 10-11 mil i 18 grader, men da skal farten være lav og medvinden god. For øvrig ser det ut til at ladingen har et knekkpunkt på over 90 %, så det er bra.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA