Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hallvard Paulsen

#1
Nissan e-NV200 / Sv: LEAF Manager virker den på e-NV200 også?
torsdag 30. mars 2017, klokken 21:50
OK, da forstår jeg det slik at appen fungerer på e-NV200 også!  :+1: :+1:
#2
Nissan e-NV200 / LEAF Manager virker den på e-NV200 også?
onsdag 22. mars 2017, klokken 22:14
Hei
Som KIA Soul eier har jeg det siste året (siden jeg kjøpte KIAen) gått rundt og misunt andre ELbil-eiere at de har diverse fungerende (i Norge) apper de kan bruke til å "styre" bilen på forskjellig vis.

Nå har jeg blitt eier av en Nissan e-NV200 (som skal disponeres av andre i familien), og da tenkte jeg at ENDELIG kan man benytte seg av en app..

Men så går jeg inn i google play og der ser det ut til at Nissan sin originale app er bare dri...! (Har aldri sett en app som har scora så dårlig på google play). Derimot er det mange som skryter fælt av en "3. part" app som heter "LEAF Manager".

Spørsmålet er om denne kan brukes også på e-NV200?

En annen ting er om den er særlig nyttig. Det jeg er mest interessert i er jo å bruke den til en slags halvautomatisk kjørebok. Finnes denne funksjonaliteten?

Angående registrering: Forstår det slik at man registrer seg via samme web side som for den originale Nissan appen.  Der ser det ut til at man bare må legge inn VIN nummeret. Betyr det at alle som vet VIN nummeret på min bil kan styre den via appen/web sidene?
#3
Kia Soul EV / Sv: Tilgjengelig batterikapasitet, er den 27kW?
torsdag 05. mai 2016, klokken 23:27
Dette er egentlig samme problematikken som jeg tok opp i tråden om pessimistisk rekkeviddeberegning. Der regnet jeg meg fram til at jeg ville klart ca 210km den dagen jeg kunne slå av ventilasjonen for første gang siden jeg kjøpte bilen, men det forutsatte at rekkeviddeberegningen holdt en "pessimistfaktor" på 1,4. D.v.s at faktisk rekkevidde var 1,4 ganger høyere enn det bilen viste på displayet.

Den beregninga passet også godt med at jeg hadde ca 13kWh/100km den dagen, hvis batteriet har 27kWh tilgjengelig energi.
#4
Kia Soul EV / Sv: Pessimistisk rekkeviddeberegning?
torsdag 05. mai 2016, klokken 23:17
Sitat fra: Jørn_80 på onsdag 04. mai 2016, klokken 10:11
Har ein kollega som henta sin Soul i Bergen i desember. Når han kom heim til Svortland var det 40-45% batteri att (han hugsar ikkje heilt). Dette var vinterstid.

Bor på Mæland, 3km fra Svortland. Tur retur Flesland blir ganske nøyaktig 220km i følge google maps, så det går nok akkurat ikke, selv på fineste sommerdagen..
#5
Kia Soul EV / Sv: Problemer ved avspilling av Spotify
mandag 02. mai 2016, klokken 09:18
Virker OK på min SOUL fra en gammel Samsung S3.
#6
Kia Soul EV / Sv: Soul vs eGolf
mandag 02. mai 2016, klokken 09:16
Valgte Soul mest fordi alle andre velger Golf, og at den var litt billigere. Egentlig kunne jeg tenke meg en UP, men den ble alt for dyr i forhold til hvor mye bil man får for pengene. Dessuten gir "mini SUV" designet en mer opprett sittestilling som passer folk i 50-åra som meg. ;)
#7
Kia Soul EV / Sv: Pessimistisk rekkeviddeberegning?
mandag 02. mai 2016, klokken 09:10
Takk for svar. Dette var jo positive nyheter. Har lest såpass mye om rekkevidde at jeg hadde avskrevet (alle) leverandørenes maks rekkevidde som utopisk.

Fikk dette bekreftet av tallene KIA-en selv presenterte når den var fulladet om morgenen. I de værste kuldeperiodene i vinter var det så vidt over 100km som lyste mot meg.

Nå høres det nesten ut som jeg kan bruke bilen t/r Bømlo - Flesland uten lading i sommer, noe som er av interesse..

Skal følge litt nøyere med på forbruksberegingene neste vinter også. Kanskje det ikke er fullt så ille som det ser ut til. :)
#8
Kia Soul EV / Pessimistisk rekkeviddeberegning?
lørdag 30. april 2016, klokken 22:19
Hei er ny på dette forumet, så jeg håper dere bærer over med om dette allerede er utdebattert.

Saken er at jeg synes den rekkevidden som lyser mot meg når jeg setter meg inn i en fulladet bil om morgenen virker ganske pessimistisk. Her om dagen (som var den første dagen det var mulig å skru av varmeapparatet uten at det begynte å dugge på vinduene etter en stund) sto det ca 150km rekkevidde da jeg startet en kjøretur som viste seg å bli 77km.

Etter kjøreturen viste rekkevidden 95km altså hadde den bare blitt redusert med 55km, selv om jeg faktisk hadde kjørt 77km. Hvis man regner ut "pessimistfaktoren" som forholdet mellom "faktisk kjørt distanse" / "reduksjon i rekkevidde" (77/55) = 1.4.

Til opplysing kan jeg fortelle at forbruket i følge måleren i bilen lå på snaue 13kWh/100km.

Nå hvis jeg tar høyde for denne pessimistfaktoren kan det se ut som om min faktiske rekkevidde denne dagen var 1.4*150km=210km. Dvs det som oppgies som maksimal rekkevidde for denne bilen (men som jeg aldri trodde jeg ville komme i nærheten av å oppleve, i hvertfall ikke i småkupert terreng og 10grader C).

Men det stemmer også bra med 27kWh batteripakke og 13kWh/100km i forbruk.

Så jeg lurer rett og slett på om det er korrekt? Ville jeg kunne kjørt over 200km hvis jeg fortsatte på samme måte denne dagen, eller er det noen kWt man rett og slett ikke klarer å benytte seg av (som blir liggende igjen i batteriet..) og som er årsaken til at bilen beregner rekkevidden med såpass stor pessimisme..
#9
Kia Soul EV / Sv: Dumt spørsmål om preset på radio
lørdag 30. april 2016, klokken 21:43
Vel hvis du har funnet stasjonen er det vel bare å trykke på "Presets" på skjermen og velge et nummer å lagre på.

Selv synes jeg faktisk det er vanskeligere å velge hvilken "Preset" man skal høre på..
#10
Kia Soul EV / Sv: Oppdatering kart
lørdag 30. april 2016, klokken 21:41
Her på Bømlo mangler "Nyveien" til Rubbestadneset, men den er jo et par år gammel nå. Det foregår jo veiarbeid over hele kommunen i forbindelse med "Bømlo-pakken" så jeg håper kartene blir oppdatert oftere fremover.

Hvordan oppdaterer man forresten kartet? Ser det er et SD kort i dashbordet..
#11
Kia Soul EV / Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?
lørdag 30. april 2016, klokken 21:38
Bor på Bømlo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA