Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrikern

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Kontraktsbrudd fra forhandlers side?
søndag 01. mai 2016, klokken 19:57
Kor langt vart det sagt at demobilen du skulle kjøpe hadde køyrd?

Enligt selger så skall bilen ha gått max 7500 km eller mindre, han var ikke helt sikker (en annan selger som hade bilen ut på demo). Vi skrev kontrakt där det står att bilen ska ha gått 7500 km.
När vi får bilen så står det på km teller att bilen har gått 8660 km.

Har ikke lyst till og heve kjöpet engentligen. Men man kanske kan bruke det som en hållhake mot selger för att få igenom en gratis service. Man skulle eventullt kunne ta det videre med hans sjef etc för och se vad man får för respons där.

Nästa service gratis skulle jag varit förnöjd med. 600 kr i avslag på service där jag troligtvis uansett må ut med 2500-3500 efter avslag syns jag er latterligt. Bilen har ju trotsallt gått 15% mer en det som står i skrivit kontrakt.

Jag får väl kriga till mig en gratis service helt enkelt!
#2
Kjøpe elbil? / Kontraktsbrudd fra forhandlers side?
søndag 01. mai 2016, klokken 19:31
Hej!

Köpte nyligen en Nissan Leaf 2015 modell fra en forhandler i oslo området.
Bilen är i väldigt fin stand och vi är superförnöyde med själva bilen.
Bilen som vi skulle köpa hade de ikke inne (demo bil) men vi fick se på en identisk bil (stand, km, utstyr).
Vi blev såpass imponerade att vi skrev kontrakt för demobilen.

Nu kommer till problemet:
Enligt säljaren så skulle bilen ha gått ca 7500 km eller mindre, och att bilen skulle ha gått mindra än tidligare sagt var ju bara positivt.
Vi var och hämtade bilen förra veckan, och fick som vanligt väldigt bra service av forhandlern som gick igenom och visade funktioner och utstyr i bilen.
Jag gick runt och såg över bilen för skador etc men kunde inte hitta något.
Allt i orden tänkte vi och tackade forhandlern för en trevlig handel och körde hemåt.

När vi väl var hemma så oppdager jag att km standen inte alls stemmer, den är inte gått 7500 km eller mindre, den har gått nästan gått 8700 km.
Ringer forhandlern samma dag och påpeker dette, och får till svar att detta ikke var några problem för bilen och service etc. Så det var inget att tänka på. Snabbt bytte han ämne och frågade om bilen var fin och köra etc.
Något förvirrad sa vi ha det och la på.

Men kunde inte hjälpa att jag känner mig lurt.
Jag har faktiskt skrivit ett kontrakt på en bil som ska ha gått 7500 km inte 8700 km.

Dagen efter sendte jag ett mail till forhandler och sa detta.
Att jag kände mig lurad och missfornöjd och självklart krävde jag kompensation för detta.

Som svar så fick jag att jag kunde få 50 öre i kompensation per km som den hade gått över det som stod i kontrakten, pengar som jag kunde få i avslag på service etc.

Personligen så tycker jag att 50 öre per km är direkte useriöst, det handlar strängt tatt faktiskt om ett kontraktsbrudd fra forhandlers sida. Och jag anser att en bättre kompensation än 50 öre/km är på sin plats.

Vad syns dere? Är det en fair deal fra forhandlers side eller ska jag stå på mitt och kräva större kompensation?

är det noe som jeg kan bruke till min fordel? tekniskt med bilen, kjöpslov etc. uppskattar den info som jag kan få!

Mvh Förnöjd Leaf bruker, missförnöjd bilkjöper.

Elektrikern!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA