Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyst1

#1
Model 3 / Sv: Leveringsdato når?
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:59
Er nok mer forumtroll på Tesla sidene enn på Nissan sine sider.
Mange som er «misunnelige» tydeligvis.

Dog har han et poeng.

http://www.tv2.no/broom/9407555/

Det er jo ikke akkurat de beste nyhetene.
Kan hende de får orden på produksjonen, men slik det ser ut nå kan det ligge ann til forsinkelser.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Hva er den beste importbilen?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 17:57
Det er flere tråder her inne som handler om dette.
Anbefaler deg å søke , så vil du finne godt med informasjon rundt tema.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: 2012 Norsksolgt bil ,mistet en bar i går...
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 07:45
Det virker som det er alder på batteri som avgjør når man mister første strek, mer enn antall km kjørt.
Varme har også mye å si, da se første bilene fra USA har blitt hardt rammet av kapasitetstap.
Og lading har kanskje bittelitt å si.

Men sånn oppsummert leser jeg stort sett at når bilen blir ca 5 år, mister man normalt den første streken, uavhengig av kjørelengde.

Hva tenker dere om denne oppfattelsen?
#4
Elektriske utfordringer / Sv: Justering av hovedlys
onsdag 27. september 2017, klokken 20:33
Jeg har også med LED lys, og disse justerer seg selv.
Ikke mulighet for å justere disse innenfra bilen manuelt.

Men kan være alternativet er å gå til NAF, som nevnt over.
#5
Elektriske utfordringer / Sv: Justering av hovedlys
onsdag 27. september 2017, klokken 13:12
Jeg regner med du her snakker om halogenlysene.

Disse har en høydejusteringknapp inne i bilen.

Men dersom du skal justere mer enn det, melder jeg pass.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Mest fornuftige kjøring i oppoverbakker
tirsdag 26. september 2017, klokken 15:05
For å få opp batteriporosent må du skifte skjermbilde i skjermen bak rattet.
Dette gjør du ved å trykke på en av knappene på venstre side av rattet.
Mener det er den knappen med to rektangler oppå hverandre.

Trykk på denne, og du bytter til nytt bilde hver gang du trykker.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Mest fornuftige kjøring i oppoverbakker
tirsdag 26. september 2017, klokken 09:54
Hold fartsgrensen, og kjør jevnt.
Strekningen Sandnes til Bergen og tilbake kjører jeg ofte.
Du klarer ikke kjøre dette i ett strekk uansett med 30 kwt Leaf, så kjør helt normalt, og lad på Stord.

Og ikke se på GOM, for det du mister av km på vei opp bakkene i tunellene, kommer raskt på igjen når du kommer opp på flata.

Se heller på batteriprosenten.

#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Ulyd under kjøring
torsdag 21. september 2017, klokken 19:53
Sitat fra: tomrh på torsdag 21. september 2017, klokken 18:33
Her er opptak av lyden. Som er en hvislelyd i høy fart men som vi hører er en ulelyd i lav fart. Trodde det hadde med bremsene å gjøre for lyden endres når jeg bremser og stopper når jeg stopper. Men skrudde opp og sjekket bremseklossene foran, alt virket i orden. Hadde den hengt på bremsene så skulle lyden vært konstant når jeg kjører, og ikke bare plutselig komme. Gjenstår å sjekke bak da.


Forstår det er ekstra gøy å finne det ut selv, men du har ikke vurdert å sette bilen på verksted for å finne feilen, eller tenker du at de kanskje også vil ha problem med å finne ut hva det er?
#9
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
lørdag 16. september 2017, klokken 13:56
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 13:21
Sitat fra: Øystein K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:48
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.

Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.

Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).

Som ny bil er Leaf godt feilfri, og som 5 år gammel bruktbil har den også meget lite feil.
At den plutselig etter fem år skal " gå i oppløsning" er helt urealistisk.
Så det vil bli stort sett et greit bekymringsfritt bilhold fremover også.

Jeg vil faktisk gå så langt i å si det stikk motsatte av deg, at jeg anbefaler folk å kjøpe en brukt leaf, langt fremfor en 5 år gammel fossilbil!

Nissan har høye delepriser, men som sagt, det er ganske greit å få tak i deler andre plasser.

Du må gjerne fortsette korstoget ditt, men du tar jo helt av, og det på grunnlag av en liten feil på 4 år, og en urealistisk spådom om bilens forfall i fremtiden.

Du må gjerne bruke google og søke på leaf og høye delepriser og flere store aviser har artikler om temaet. Dette er veldig alvorlig for enkelte, skjønner du. At du synes det er en bagatell, vel, du om det.

Det er forlvrig helt uforståelig at voksne mennesker ikke vet at dess eldre bilene blir, dess mer går de i stykker. Det samme med at du tror Leaf er unntatt fra tyngdelovene. Den går altså ikke bare kanskje mer og mer i stykker, men helt sikkert. Å benekte det blir som å benekte at våren kommer etter vinteren ( for det er det faktisk noen som gjør).


Dette blir det avsluttende fra meg, da jeg opplever deg at du egentlig mer er her for å kverrulere, enn noe annet.

Jeg har aldri sagt at det IKKE er feil på Leaf, ei heller at det ikke kommer til å bli.

Men den er langt over gjennomsnittet feilfri, og kommer nok til å fortsette med det etter 5 år.

Bremser blir mindre slitt enn på fossile biler, det er færre ting som kan bli ødelagt.
Det som kommer av slitasjedeler som må byttes, kan bli gjort av andre verksted enn Nissan sine. Og deler kan bestilles på nett.

Så ja, jeg synes rett og slett korstoget ditt blir litt komisk.

Tar gjerne folk seriøst, og kommer med råd og hjelp.
Men i dette tilfellet opplever jeg ikke at du er ute etter råd og tips, men kun er ute etter å spy eder og galle, på et ufattelig tynt grunnlag.

Gå gjerne over til andre biler, men kostnadene vil nok absolutt ikke være midre der, heller motsatt. 

Ønsker deg lykke til på din jakt etter ny bil.

Link til en artikkel.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/03/Smaa-elbiler-har-svindyre-deler

Leaf er ikke verst der gitt.
#10
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
lørdag 16. september 2017, klokken 12:48
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.

Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.

Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).

Som ny bil er Leaf godt feilfri, og som 5 år gammel bruktbil har den også meget lite feil.
At den plutselig etter fem år skal " gå i oppløsning" er helt urealistisk.
Så det vil bli stort sett et greit bekymringsfritt bilhold fremover også.

Jeg vil faktisk gå så langt i å si det stikk motsatte av deg, at jeg anbefaler folk å kjøpe en brukt leaf, langt fremfor en 5 år gammel fossilbil!

Nissan har høye delepriser, men som sagt, det er ganske greit å få tak i deler andre plasser.

Du må gjerne fortsette korstoget ditt, men du tar jo helt av, og det på grunnlag av en liten feil på 4 år, og en urealistisk spådom om bilens forfall i fremtiden.

#11
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
lørdag 16. september 2017, klokken 12:39
Jeg fikk tilbud om 180 000 i innbytte, når ny leaf kommer i april. Da er bilen 2 år. Selv ville jeg nok fått et sted melllm 200 og 220 000 for den i april.
Kjøpte den for 270 000. Det er da altså alt fra 50 til 90 000 i tap på 2 år.
#12
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
fredag 15. september 2017, klokken 22:14
Hehe, begynner å bli litt spesielle sammenligninger her nå.
#13
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
fredag 15. september 2017, klokken 20:44
Blir rett og slett for dumt.

Som downlow skriver, dette er en IKKE sak.

å sette alt totalt på spissen blir helt feil.

Hadde Leaf vært en GTI er jeg enig i at prisen på forsikring hadde blitt langt over 20 000 for en 18 åring, men tviler sterkt på at en Leaf blir i den prisklassen.

Videre er det strengt tatt ikke alvorlig mange 18 åringer som velger å kjøpe Leaf som sin første bil.
#14
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
fredag 15. september 2017, klokken 16:40
Beklager, men jeg får mer inntrykk av at du er ute etter å "ta " Leaf, enn noe annet.

En superforsikring koster 4000 i året, med 30 000 i kjørelengde. Det er hva jeg betaler.
Dette er ikke dyrt.

Videre er det så mye færre deler som kan bli ødelagt på Leaf mot fossile biler, så å kjøpe en Leaf til 100 000, vil jeg omtale som temmelig trygt kjøp, så lenge en klarer seg med rekkevidden.

Sannsynligheten for at radioenhet blir ødelagt er enormt liten.
Ellers er det vanlige slitedeler på en 5 år gammel bil, men det er flere av disse på fossile biler.

På ny, all statistikk viser at Leaf er meget driftssikker, men det finnes mandagsbiler.

Din bil, med 1 feil på fire år, vil jeg ikke kalle for en mandagsbil.
Det vil jeg påstå har vært en deiftsikker bil.
#15
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
fredag 15. september 2017, klokken 11:16
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 10:48
Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 08:20
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 01:21
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.

Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.

Det er alltid kjedelig å måtte reparere på en bil.
Men dette er altså første ting på 4 år.
Og du vil nå selge, fordi du ikke stoler på bilen?

Da må jeg spørre, hvilken bil vil du i det heletatt stole på?
At det er en feil på fire år er vel heller normalen enn unormalen.

Du har selvfølgelig lov til å reagere som du vil, men opplever bok litt at du overreagerer litt her.

Kjøper selvsagt ny bil, med garantier. Gammel bil kan fort bli dyrt. Og i fall du ikke fikk det med deg, Nissan skal ha 83 730 kroner om du ødelegger den lille skjermen. Selve enheten bak skjermen koster 65 178. En annen tråd her handler om en kar som fikk en regning fra Nissan på 95 000 kroner for ny konverter og varmeelement. Nissan tar dobbel pris for service i forhold til prisen BMW tar for service på i3. Leaf ligger helt i toppen på delepriser, og dermed vil det ikke usannsynlig bli veldig kostbart å ha en bukt Leaf, det kan raskt bli økonomisk ruin for de som ikke finner brukte deler.

Som jeg nevnte, tidligere har jeg hatt nye Citroen i tre år før jeg har byttet til ny. De har gått feilfritt.

Ser forøvrig at noen prøver å tone ned at dette går i stykker, fordi bilen har vært tilnærmet feilfri i fire år. Men nå er det jo andre som har rapportert om andre feil ved Leaf. Poenget mitt er at når ting som varer mye lenger på andre biler (jo, det ER veldig unormalt at vindusviskerstag går i stykker) går i stykker på Leaf, og fordi Leaf har så høye delepriser, så er det veldig sannsynlig at andre ting som også går i stykker på andre biler ved normal slitasje også går i stykker på Leaf, men på Leaf blir kostnadene mye høyere, pga delepriser. Ting som normalt ikke går i stykker på andre biler går i stykker på Leaf, og bilen er dermed et usikkert kort som bruktbil.

Jeg ville forøvrig vært mye mer vennlig innstilt overfor Teslas feil, med lekkasjer fra soltak, dørhåndtak som faller av, elektronikk som feiler, karosserideler som ikke er helt nøyaktig kant mot kant, fordi Tesla er en betabil, de har aldri laget biler før. Nissan har laget biler i 100 år.

Jeg har fått med med prisene på radioenhet , og diverse.
Nå ble denne skjermen knust av eier, og ikke Nissan sin feil, og den ble reparert av Bilradiospesialist for 10 000.

Har du god forsikring, dekker denne slike uhell.
Forsikring dekker også drivverk osv.

Jeg synes fortsatt du overreagerer.
At du er misfornøyd, det er helt greit. Men å svartmale på grunn av din ene negative erfaring, det blir feil.

Skal du bytte hele radio og GPS enhet i en ny bil, koster dette mye. Nissan sin er ekstremt dyr, men du må ut med 20-30 lapper og oppover for andre merker og.

Hva med DSG kassene ? Flere eiere der som har måtte ut med flere titallstusen.
Og som sagt, Citroèn har mer feil enn Nissan , men det betyr ikke at alle biler fra Citroèn har feil.
Jeg har hatt min 2016 Grand Picasso siden januar. Og har vært inne som sagt flere ganger for å utbedre elektriske feil. Airbaglys som lyser. Alarmer som piper. Skjerm som ikke virker. Baklys som sprekker. Osv.

Nå er alt fikset, og fungerer bra, bank i bordet!


Du må gjerne selge Leafen, men det er en av de aller mest driftssikre bilene på markedet, men er mulig å være uheldig.

Viktigst av alt, kjøp en bil med god garanti, fra en trygg forhandler.
Og ha superforsikring på bilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA