Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LeafEier123

#1
Nissan / Sv: Oslo - Hønefoss med Leaf. God nok rekkevidde?
onsdag 20. april 2016, klokken 20:23
24kW er sikkert godt nok for sommerstid, og ned til +5, men om vinteren tror jeg det blir litt for akkurat.
Jeg kjører 75km på vinterstid, har testet ned mot -5, fra Oslo til Østfold, og da er det å kjøre i eco-mode, med minimum av varme i bilen, da er det ikke mange km igjen på bilen.
Vil man slippe å sitte å se på batteriet hele tiden, gå for 30kW, er min anbefaling å gå for 30kW, dersom du vil på jobb når det er -10, ellers ta bussen de dagene.


#2
Flott
Justere ned til 15A.
Er dette noe som jeg kan gjøre i ABL-boksen eller i bilen?
Beklager min uvitenhet.
#3
Snakket med en elektrikker igår (ikke den samme person som installerte)
Slik jeg forstod han:
1) Det er 16A sikringer i ABL Sursums enheten og det er 16A sikring i fellesgarasjens sikringskap (med jordfeilbryter som skal løse ut ved 30mA)
2) Da han kom igår, så var både, så han i sikringsskapet og da var automatsikringen og jordfeilbryteren vippet opp igjen (så da vet han ikke hvilken som hadde slått ut)
3) Vår Leaf skulle bare kunne trekke opp til 16A

Elektrikkeren fortalte at det ikke var 16A han ville sette opp nye anlegg. Ihht til retningslinger eller anbefalinger, skulle det nå benyttes 20A (nettopp for å unngå slike situasjoner som hos oss).

Vi kan ikke bare bytte til 20A sikring, for slik jeg forstod elktrikkeren, så har vi 2.5 kvadrat kabel til boksen (og den kan bare brukes opp til 16A)

Jeg må si at jeg ikke er imponert over installatøren som bil-leverandøren anbefalte oss. På samme stolpe som vår ladeboks, 30 cm fra vår, står en annen type til naboens el-bil (1 år eldre Leaf), med mye tykkere ledning (også til 16A sikring) og de har aldri hatt problem.


   
#4
Hei
Vi har en Leaf kjøpt i april 2013 (noe jeg tror er den første versjonen med med påstått 175 km rekkevidde)
Til daglig lades bilen i en fellesgarasje, med en ABL-Sursum ladestasjon (som er installert av elektikker)
Det fungerer egentlig meget bra.
MEN:
Ca. 2 ganger i året, går automatsikringen til kursen vår (Og den har jo ikke vi tilgang til helt uten videre, da det rommet er låst).
Elektrikker har vært å sett (og kanskje målt) uten å finne noe galt, og på Nissan (Birger N. Haug) i Oslo har de også målt / sjekket bilen vår uten å finne noe feil?
Er det noen som har noe tips om hva dette kan være ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA