Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elsykkelogelbil

#1
Takk for svar begge to :)
#2
Sitat fra: Tomrolun på søndag 15. mai 2016, klokken 09:05
Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:28
Sitat fra: Tomrolun på mandag 18. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 18. april 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
Jeg har ikke fått den oppgradert enda, Biltema i Harstad venter på en kabel for overføring av ny programvare.
Den skulle forhåpentligvis komme iløpet av denne uken.
Ifølge dem var det fort gjort og skulle løse disse problemene, som visst nok er ett motorvern som løser ut for tidlig.

Krysser fingrene å håper det blir bra, da jeg ellers så langt er fornøyd med sykkelen.

Takker for tilbakemelding :)

Det skal sies at lyden ikke har kommet mer enn et par ganger på den nye.

Og jeg er enig, det er en god sykkel. Eneste svakhet er som nevnt at den ikke gir nok hjelp i de bratteste bakkene. Men ellers er det en knallsykkel så langt. Bedre enn de elsyklene vi har på jobb å sykle på, og de koster 20 000.
Da har jeg fått oppgradert sykkelen, det tok ca 2 minutter. Har syklet litt etterpå, og har ikke hørt ulyden flere ganger.
Men det er blitt en litt høyere lyd av motoren som om den jobber mer, spesielt i motbakker uten at jeg merker noen høyere effekt.Ellers har sykkelen vært feilfri, har syklet 400 km på den til nå.

Flott å høre. De gir vel ikke beskjed til alle som har kjøpt om at de må komme tilbake med den for oppgradering, så jeg får vurdere å stikke innom en dag.

Jeg og har vel rundt 40 mil og er og veldig fornøyd. Bremsene har begynt å bråke en del da.

Har du montert skjermer? Tips? Jeg må få skjermer på den snart :)
#3
Sitat fra: ozelot på onsdag 27. april 2016, klokken 22:47
Jeg har også lagt merke til denne sykkelen, og som eventuell førstegangskjøper måtte jeg innom og prøve den i dag. Tanken er å erstatte bil de 2 mil til jobb, og heller bruke litt mer tid uten at jeg må dusje på jobb og når jeg kommer hjem fordi jeg er gjennomsvett.


Fikk prøve den litt i dag, men de har få bakker utenfor Biltema Haugesund, så hadde vært morro om jeg fant noen i området som hadde kjøpt den så jeg kunne prøvd den i noen bakker :)

Det er det som er en av ulempene med Biltema og sykkel. Du får liksom prøve den på parkeringen. 8 000 kr er jo litt penger, tross alt, selv om det ikke er i samme land som 40.000 kr-syklene.

Om bakkene: den er nydelig på flat vei og ikke for bratte bakker. Den er bedre å sykle på v/ flate veier enn flere langt dyrere sykler. Og den ser bedre ut enn mange andre elsykler.

Men!

Ved bratte bakker så klarer den ikke å hjelpe deg nok og du blir svett og/eller stiv.

Jeg kjøpte min til en veldig spesifisert rute (til og fra jobb). Det er mye bakker begge veier. Men ruta mi går forbi de bratteste bakkene. Dermed sykler jeg fort til jobb og uten å bli svett. Perfekt til mitt bruk. Digg sykkel, med noe dårlige bremser :)
#4
Sitat fra: edyrli på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:14
Jeg ser ingen som helst grunn til at det skal forskjellsbehandles om syklene er Vanlig sykkel, Tradisjonell elsykkel eller elsykkel av scootertypen. Vi har et regelverk som sier at disse er likestilt med vanlige sykler.

Det jeg derimot stiller spørsmål til er modifisering av disse. Jeg har nesten ikke sett noen som faktisk bruker pedalene. Da blir den med en gang et ulovlig motorkjøretøy. Samme problemstilling gjelder jo selvfølgelig for alle elsykler.
Da er det vel bedre med en kontroll av elsykler istedenfor et generelt forbud?

Aldersgrense, spør du meg. Sett den på 16 år. Det går såpass mye fortere enn vanlig sykkel og krever mer av de som sykler.

Samtidig så er det et poeng dersom det får ned biltrafikken til og fra skolene i forbindelse med kjøring / henting.

Men kan ikke ungene sykle på vanlige sykler? Hvor store avstander skal de liksom? I byene er det begrenset hvor lang vei man har til skolen.
#5
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:33
Tror nok det er et utslag av pris på disse Scooterlignende Elsyklene.

Selv kjøpte vi skikkelig Elsykkel til jentungen. Den var både kulere og raskere enn Scootersyklene klassekameratene hadde, og plutselig ble det litt flaut med Scootersykkel.

Det er egne lover som dekker tullballsykling, så ser ingen grunn til å lage særskilte forbud. Legg heller opp til eget valgfag på skolen der en kan mekke sykler, og inviter til møte der en sier klart fra at råsykling blir meldt til Politiet.

Diskresjon: Kona jobber i barnehage, og en av "pedagogene" der reagerer på alt med nye forbud. Nå har ungene snart ingenting å holde på med, og kjeder seg. Klatring i trær og graving i jord er forbudt. Sølekaker kan de bare drømme om. I stedet blir ungene kreative med skikkelig streker som selvfølgelig er uakseptable.

Unger som mekker scootersykler står neppe på hjørnet og sniffer bakefett for å si det litt direkte.

Høres helt sykt ut at barn ikke skal få grave i jorda, eller klatre i trær. Jøss.

Men har heller ikke inntrykket av at elscooter-banden mekker så mye sykkel. Det går mer i selfie på elscooteren med en bakpå... Mens man kjører...
#6
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Forbud mot Elsykkel
tirsdag 26. april 2016, klokken 07:38
Sitat fra: elektrolux på søndag 24. april 2016, klokken 08:23
Har ingen statistikk å vise til, men jeg ville nå gått løs på foreldre som kjører ungene til skolen med SUV lenge før jeg forbød bruk av Elsykler.

En Elsykkel kan erstatte en SUV i en slik sammenheng, da den øker avstanden en kan transporteres for å komme til skolen.

En annen ting er at slike sykler kan trigge fantasien til ungdommene som kanskje får interesse for realfag. Skal Elsykkelen holdes i stand må det mekkes, og få har råd til å la en profesjonell mekaniker stelle med gliset når en går på skole og har begrenset med ukelønn.

Nå sitter ikke jeg med noen fasit, men er hvorfor sykler disse ungdommene aldri på en vanlig sykkel med elmotor og batteri? Alltid på disse som ligner scootere. Er det scooterne som oppmuntrer til råkjøring, eller er det unge hoder som ville råkjørt like mye på vanlige elsykler?

Og... Er det bare i Grenland hvor det er blitt et problem med ungdommer på "elsykkel-mopeder" som råkjører og har meid ned folk på fortau?
#7
Sitat fra: IcemanNorway på søndag 24. april 2016, klokken 16:46
Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.

Jeg vurderer å kjøpe denne biltema sykkelen og kanskje kjøpe ett større batteri å sette på. Av artikkelforfatter i testen, så sier han at batteriet er av standard type, med tanke på innfestning og koblinger, så da kan en kanskje sette på ett bedre batteri. Om motor også er dårlig, kan en kanskje oppgradere den og, ved å bytte bakhjul. Mulig en da kan tenke at en bare skulle kjøpt en bedre sykkel eller bygget om en selv, men synes det kan være ett rimelig og greit utgangspunkt.

Spennende...
#8
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Forbud mot Elsykkel
torsdag 21. april 2016, klokken 09:04


Interessant klipp og diskusjon, men føler det blir på siden av hva vi diskuterer...

Forbudet mot disse elscooterne har jo ikke primært med at barn og ungdommer selv kan skades seg men at de skader andre...

#9
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Forbud mot Elsykkel
torsdag 21. april 2016, klokken 09:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. april 2016, klokken 08:42
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 21. april 2016, klokken 08:36
Og ingen voksne på vanlig elsykkel (som jeg har sett) er i nærheten av å sykle så idiotisk som disse ungdommene.

Ettersom du støtter forbudet og vet hvordan de omtalte ungdommene fra den skolen sykler - du sitter kanskje også i FAU der?

Har du noen eksempler på hva som har ført til dette forbudet?

Haha!

Nei, jeg sitter ikke i FAU. Men jeg bor i Skien, dog ikke i nærheten av Buer. Og ser daglig i Skien, Porsgrunn og andre steder hvordan det kjøres på disse elscooterne og det er stort sett skjødesløst.

Ikke til å sammenligne med hvordan det sykles av voksne på vanlige elsykler, heller ikke med hvordan andre barn og ungdommer sykler på vanlige sykler. Det er ikke engang en naturlig variasjon, det er homogent skjødesløst.

Jeg har ikke statistikk på dette, så dere får ta det med en klype salt hvis dere vil og dette problemet ikke eksisterer der dere bor, men her ser ser du dem hver dag på fortau med mobilen i hånden, uten hjelm og ofte med en bakpå. Gående har blitt påkjørt på vei ut fra bussen på holdeplasser og lignende.

Og Trygg trafikk har ropt varsko.

Så jeg synes det er rart hvis forumet skal stille seg negativt til dette forbudet (som stort sett ikke har vært gjenstand for noe kritikk lokalt (som jeg har sett i hvert fall)).
#10
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Forbud mot Elsykkel
torsdag 21. april 2016, klokken 08:36
Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. april 2016, klokken 16:54
Nå har foreldreutvalget på Buer skole laget forbud mot Elsykkel.  >:(

Foreslår heller at de forbyr bruk av SUV til kjøring til og fra skolen.  ;D

Hvorfor irritere seg over dette? Har du sett den idiotkjøringen disse ungdommene bedriver? Det er jo også snakk om slike elsykler som ser ut som mopeder... og som nærmest ingen voksne kjører.

Og ingen voksne på vanlig elsykkel (som jeg har sett) er i nærheten av å sykle så idiotisk som disse ungdommene.
Skulle ønske jeg bare skjærte alle over en kam, men det er så sjeldent jeg ser de kjøre forsvarlig, at dette forbudet høres ut som å være på sin plass.
#11
Sitat fra: Tomrolun på mandag 18. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 18. april 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
Jeg har ikke fått den oppgradert enda, Biltema i Harstad venter på en kabel for overføring av ny programvare.
Den skulle forhåpentligvis komme iløpet av denne uken.
Ifølge dem var det fort gjort og skulle løse disse problemene, som visst nok er ett motorvern som løser ut for tidlig.

Krysser fingrene å håper det blir bra, da jeg ellers så langt er fornøyd med sykkelen.

Takker for tilbakemelding :)

Det skal sies at lyden ikke har kommet mer enn et par ganger på den nye.

Og jeg er enig, det er en god sykkel. Eneste svakhet er som nevnt at den ikke gir nok hjelp i de bratteste bakkene. Men ellers er det en knallsykkel så langt. Bedre enn de elsyklene vi har på jobb å sykle på, og de koster 20 000.
#12
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
#13
Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.

Så det du sier er at du ved å legge mer penger i det får en bedre sykkel? Det vet vi vel (glimt i øyet) ;)

Det som jeg tror er viktig er hva ens behov er og hvor mye en får for pengene.

Jeg tror du får ganske mye for pengene her.

Når det er sagt er du inne på noe mtp driftsikkerhet. Nå har den nye sykkelen min (jeg byttet inn den første mtb elsykkelen) også begynt å lage sånne lyder fra batteriet, så da må jeg vel med den også...
#14
Jeg har kjøpt meg denne

Har dog ikke fått prøvd den mer enn et par mil

Først fikk jeg en feil på den, med en slags ulyd fra batteriet hvor batteriet koblet ut, i dag fikk jeg ny. Det er visst stor pågang etter disse.

Ser dinside har laget test av den i dag som egentlig nær,est på kornet beskriver mine opplevelser av den, selv om jeg ikke har brukt den i mange mnd

http://www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA