Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sylwester

#1
Den så snasen ut som politibil :-)
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Android Auto
onsdag 01. november 2017, klokken 14:18
Sitat fra: Gimlar på onsdag 01. november 2017, klokken 11:52
Ifølge min selger på BNH Oslo kommer det bare Apple carplay til launch edition. Ingen AA.

Det er veldig viktig å se forskjell på om "Ingen AA" betyr "det vet vi ingenting om" eller "det har vi fått beskjed fra Nissan at de første bilene vil absolutt aldri kunne koble seg mot en AA selv når dette blit tilgjeneglig i Norge". Hvilken av de er det du mener "Ingen AA" betyr?

Carplay er heftig annonsert i den norske brosjyren, men fremdele off topic i denne tråden.

Hvis vi ser litt analytisk på det. Her er hva de forskjellige landene annonserer:

UK
Carplay og AA
USA Carplay og AA
Spania Carplay og AA
Japan Kun Carplay

Det som bekymrer litt er at AA er tilgjengelig i Japan (Se nederst på AA siden), men er ikke nevnt i den japanske Leaf-siden.



#3
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:49
Sitat fra: gr på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:24
...
Jeg er enig i at sjansen for at det blir med over er stor, men så fort det dukker opp en elbil med hengerfeste på norske veier, så vil folk stille spørsmål til vegvesenet og forsøke å få til samme løsning - og da blir det oppdaget. Det var det om skjedde i dette tilfellet, de fikk en haug med henvendelser om denne bilen og måtte svare på spørsmål.

Det er da ingenting som hindrer andre i å kjøpe tysklregistrerte Zoe-er, få tyske myndigheter til å godkjenne tilhengerfeste, for så å importere den til Norge. Jeg tror til og med det er muligheter for noen å tjene litt penger på å få importert bilene med ferdig tilhengefeste slik at folk slipper å forholde seg til andre enn norsk importør.

De med norskregistrert bil kan være så misunnelig som de vil. Det forandrer ingenting.

Det at så og si ingen biler får tilhengerfeste vil bli et problem som potensielt kan stanse utviklingen så jeg tror norske myndigheter burde gjøre som tyskland eller tvingeleverandørene til å komme med modeller med tilhengerfeste.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:07
@gr Legg merke til det som står i artikkelen:

Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358Dermed kan tilhengerfestet i utgangspunktet monteres lovlig på Renault Zoe i Tyskland, under forutsetning at hver enkelt montering godkjennes av veimyndighetene, og det føres opp i vognkort.
Hvis bilen allerede har fått tilhengervektene lagt til det tyske vognkortet så skal det godt gjøres at det ikke blir med når bilen blir importert. Problemet er at vedkommende ikke gjorde dette, men dro isteden å importerte med en udokumentert modifikasjon som han deretter forsøkte å få norske myndigheter til å godkjenne. Den tyske typegodkjenningen virker kun i tyskland, ikke i Norge. Forskriften du viser til er hvis du gjør en endring og det er den han er felt av, men det feller ikke de som allerede har montert og fått det ført inn i tysk vognkort.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:06
Det med den tykse hengefeste på Zoe er spesielt. Hvis vedkommende hadde kjøpt en tyskregistrert Zoe og fått endringen gjort før han kjørte bilen over grensa så ville hengerfestet vert godkjent, men siden det er en endring på en norskregistrert bil så er det Renault som får bestemme om det er lov eller ikke.

Sitat fra: gr på mandag 30. oktober 2017, klokken 18:37
Over 750kg er det uansett krav om egne bremser på hengeren, det er ikke bilens bremser som skal ta det.

Det er mange faktorer som kan spille inn på at mange hybrider ikke er godkjent med hengerfeste. Alt fra krav de ikke kan fylle til at det er nisjeprodukt, prioriteringer etc.

Ja, vanlig er å ha et lavt tall for henger uten brems, men min kollegas Toyota Auris har altså *samme* vekt med og uten brems. En tilhenger med brems øker ofte vekta på selve hengeren slik at det gir mindre nyttelast.
#6
Altså, jeg mente VW UP  og ikke utrykningspolitiet. Den ser jo helt lik ut som en e-UP, men du ser det på skiltene. Tviler på at UP kjører VW UP :P

En sivil politibil i kollektivfeltet som ikke er i uttrykning kan tydes som fisking, noe som ikke er lov i Norge. De har nok ikke lov å oppholde seg i kollektivfelt uten å faktisk være i utrykning.
#7
Veldig få av dere har fortalt hvor dere er og hvilket merkeverksted dere er fornøyde eller misfornøyde med. Heller ikke så mange som har fulgt anbefalingen om å sette bosted i signatur så det er så og si umulig å bruke denne tråden til noe annet enn statistikk. 
#8
Det tviler jeg sterkt på at er tilfellet. Jeg har sett flere ta en spansk en og f.eks. kjøre i taxifeltet fordi de skal ut neste, kjørt mot kjøreretningen og typsik "spansk en" og flesteparten av de var før det fantes elbilister.

Jeg har i flere år sett UP (ikke e-UP) i kollektivfeltene som om de var elbiler.
#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Batteristreker 1. generasjon Leaf
mandag 30. oktober 2017, klokken 17:51
Den lange til venstre indikerer hvor mye energi av full kapasitet du har av energi å kjøre for.
Den korte til høyre sier noe om hvor mye full kapasitet er i forhold til når bilen var ny.

Kapasitetsbarene er ikke linjære. Den første representerer 15% kapasitetstap, mens de neste er 6,25% hver. En energibar er 1,83kWh når bilen er ny, men 1,55kWh når du har mistet en kapasitetsbar. Dvs. hvis du kjører med samme forbruk som når bilen var ny vil det se ut som du bruker 15% mere energi.

Den gikk ikke fra 100% til 85% over natta så i praksis så merker man ikke så mye til dette. Nissan sin kapasitetsgaranti på 5 år på vår bil og 8 år på nye er at du har minst 9 kapasitetsbarer i hele garantitiden. Dvs. at du må ned 4 barer, 15+3*6,25 = 33,75%, for at du skal få det utbedret på garantien og det eneste de må gjøre er å erstatte nok celler til at du har kun mistet 3 barer. Det er usannsynlig at dette kan skje i Norge så sant ikke batteriet er defekt.

#10
I enhver situasjon hvor man kan spare tid eller penger mot å bryte regler så vil det blir gjort, spesielt hvis sannsynligheten for å bli tatt er liten.
En lov som sier at noe er forbudt med en strafferamme gjør lite med holdningen til folk om ikke myndighetene etterseer og straffer.
Så lenge det er "gevinst" i dette syns jeg det bør kontrollere flere ganger i uka.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
mandag 30. oktober 2017, klokken 15:29
Jeg er enig i at det da gir mindre bremser når man bremser fullt siden det da ikke regenererer. Hvis klossene er mindre så vil du få mindre nedbremsing, spesielt hvis du også må bremse ned med ekstra tilhenger..

Det er uansett få hybrider som kan trekke henger:
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/foerste-toyota-hybrid-som-kan-trekke-henger/a/10113906/
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
mandag 30. oktober 2017, klokken 14:03
En kollega av meg nevnte at han hadde hengerfeste på sin hybridbil, men han kan kun trekke 350kg som et absolutt maksimum. Årsaken var at hybrider belager seg på regenerering og dermed ikke trenger like store bremser som bensin- og dieselsøster.

Dvs. at en Renault Zoe har samme ramma som en Clio er per definisjon ikke nok til at den kan trekke, men om den også har like kraftige bremser som en Clio.
#13
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Trøbbel for Fortum sentralt
mandag 30. oktober 2017, klokken 09:37
Jeg tenker ladestasjonen burde fungere helt fint uten datanettilkobling. F.eks. så får du kjøpt varer på supern via reserveløsning. Den kunne begrenset det opptil 200kr for å redusere risiko.
#14
Jeg syns at Fortum/Gk godt kunne hatt 2 parkeringsplasser per ladestasjon. Låsen åpner seg i det ladestasjonen har nådd sitt maks så da kunne noen ha tatt over.  I tillegg kunne de hatt et slikt skilt siden de tjener ingenting når bilene står uten å lade. De kunne fikset dette ved å ta 2,5kr/minutt så lenge bilen fortsatt er tilkoblet og da ville nok selv de gule bilene flyttet seg ganske raskt etter de var fulllada.
#15
I helga var jeg å hurtiglada på McD Jessheim. Bare 2 hurtigladeplasser der så jeg flytta bilen slik at andre kunne lade og gikk tilbake for å fullføre gourmetmåltidet sammen familien :-)

Jeg tenker de som ikke har varsling/app burde minst sjekke inn på tidsestimatet til ladestasjonen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA