Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FlyByFun

#1
Slutter meg til skrytet av de over. Veldig kjekt å se bilder og beskrivelser av byggingen, samt linker til de forskjellige delene som er brukt. Holder på med et el-sykkelprosjekt selv og har lyst å bygge mitt eget batteri, men blir nok å kjøpe det første batteriet ferdig, for så å bygge neste selv. Blir nok ikke noe å spare på å bygge batteriet selv når jeg må investere i en punktsveiser, men vil gjøre det mest fordi jeg har lyst og kan skreddersy batteriet til formålet. Dessuten gir det alltid en god følelse å ha laget ting selv, og man blir rikere på kunnskap og ferdigheter.
#2
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
lørdag 30. april 2016, klokken 22:07
Fikk med meg dette først i dag og håper ryktene om bedre batteri stemmer. Var innom Møller Åsane i dag og fikk prøvekjørt og tilbud på eGolf. Da selgeren var innom datasystemet for bestilling av bil for å sjekke leveringstid (som var ca 2-3 mnd.), så var systemet stengt for omlegging til 2017 modell. Han sa også at 2017 modellen bare ville bli 2000-3000 tusen kr. dyrere enn 2016 modellen jeg fikk tilbud på, så hvis denne får 30% mer batterikapasitet/rekkevidde og kanskje en og annen oppgradering i tillegg, så er det grunn til å være fornøyd. Krysser fingrene:-)
#3
Sitat fra: IcemanNorway på søndag 24. april 2016, klokken 16:46
Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.

Jeg vurderer å kjøpe denne biltema sykkelen og kanskje kjøpe ett større batteri å sette på. Av artikkelforfatter i testen, så sier han at batteriet er av standard type, med tanke på innfestning og koblinger, så da kan en kanskje sette på ett bedre batteri. Om motor også er dårlig, kan en kanskje oppgradere den og, ved å bytte bakhjul. Mulig en da kan tenke at en bare skulle kjøpt en bedre sykkel eller bygget om en selv, men synes det kan være ett rimelig og greit utgangspunkt.

Selvfølgelig mulig å gjøre det slik. Personlig ville jeg valgt en annen løsning. Hvis du kjøper biltemasykkelen til rundt 8000,- og skal skifte motor og batteri, så har du egentlig kjøpt en vanlig sykkel som er godt under middels kvalitet til 8000,-. For den prisen kan du gå til en sykkelforhandler og kjøpe en sprell ny mtb sykkel av god kvalitet, kjent merke og med mye bedre komponenter, gearsystem , hjul og gaffel. Eller du kan kjøpe en tilsvarende sykkel brukt og spare noen kroner.

Så kan du kjøpe et ettermonteringssett enten med nav motor, eller bedre; midtmotor som utnytter gearene og er bedre egnet for norsk topografi. Da har du en el sykkel av bedre kvalitet og til lavere pris en å bygge om biltemasykkelen. Så kan man tenke at man bruker biltemasykkelen slik den er, til motor og batteri begynner å skrante, og så oppgradere, men da er sannsynligvis resten av sykkelen begynt å skrante også, og er ikke verdt å oppgradere med nytt el-system til mange tusen kr.

Fordelen med biltemasykkelen er at du får en rimelig el-sykkel som (forhåpentligvis) fungerer rett ut av butikken. Med selvbygg må man gjerne være litt teknisk nevenyttig da ting ikke alltid er helt "Plug & Play".
#4
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA