Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - stiAn80

#1
Model S / Sv: Trenger nye hjulmuttere
torsdag 20. april 2017, klokken 22:05
Fikk lappet høyre bakhjul da jeg fikk en skrue i dekket hos Dekk1 på Lade i Trondheim før påske. Når jeg nå skulle bytte til sommerdekk var det vanskelig å få 21 mm pipen på 4 av mutterne, og umulig på den siste. Klarte å få den siste av med å slå på en 22 mm pipe, men mutteren er ødelagt og bilen står igjen på jobbens verksted. Sinnsykt irriterende!

Byttet fra sommer til vinter selv med momentnøkkel for hånd, og resten av mutterne var fine. Tydelig at de har brukt slagverktøy. Siste gang de rører bilen min...

Noen som vet om de selges stykkvis hos Tesla?
#2
Model S / Sv: Software v8.0
mandag 10. oktober 2016, klokken 21:53
I ettermidag kom endelig 8.0 på min S90D. Måtte ut å trykke og prøvekjøre en liten tur så fort installasjonen var ferdig. Så langt er jeg veldig fornøyd med dette:

Mediespilleren er veldig mye bedre til mitt bruk (bruker ikke USB), DAB- kanalene er endelig oversiktelige. Bra søkefunksjon.
Liker den skarpere regen-bremsen
Synes den adative cruisekontrollen er smoothere
På autopilot legger bilen seg mere mot høyre
Alternativ i navigasjonsinnstillinger på å velge alltid vise estimert roumd trip

Om den flate designen var så mye finere er jeg ikke sikker på, men det er slik som vokser litt på en når man har blitt vant med den.

Gleder meg til å få teste litt mere på langtur senere i uken.

#3
Model S / Sv: Sølv facelift
søndag 11. september 2016, klokken 21:41
Sitat fra: tesla007 på søndag 11. september 2016, klokken 21:14
Sitat fra: stiAn80 på søndag 11. september 2016, klokken 13:47
Her er ett bilde av sølv facelift

Fornøyd med sølv? Angrer du eller ikke?
Angrer ikke nei, veldig fornøyd.
#4
Model S / Sv: Sølv facelift
søndag 11. september 2016, klokken 13:47
Her er ett bilde av sølv facelift
#5
Model S / Sv: Bilder av facelift
lørdag 20. august 2016, klokken 23:08
Her er ett bilde av min S90D (min første Tesla). Tok levering på fredag, og er superfornøyd med bil og valg av farge :)
#6
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
søndag 14. august 2016, klokken 22:41
Copy/ paste:

Sjelden har vi testet biler det er mer ståhei rundt enn Tesla Model X og Volvo XC90 T8. Sistnevnte har vært på markedet i flere måneder og har allerede solgt til gull. Mer enn 1000 nordmenn har bestilt den ladbare hybrid-SUVen, og den utgjør nå rundt 80 prosent av XC90-salget. Fortsatt er det omtrent et halvt års ventetid.

Om det har vært mye skriverier og lang ventetid på Volvoen, er det ingenting, og da mener vi INGENTING, målt mot oppmerksomheten som har vært rettet mot Tesla Model X.

Få om noen biler har vært mer i søkelyset før den er lansert. Etter halvannet års forsinkelse er den nå endelig klar til å innta Norge. Hvor mange nordmenn som har bestilt bilen vil Tesla på sitt sedvanlige hemmelighetsfulle vis ikke si noe om.


FLAKSENDE: Teslaen vekker oppsikt i byen, med de flaksende vingedørene. Seteløsningen er spennende, med fleksibel og smart adkomst, selv for voksne. Setene på andre seterad skyves fram og tilbake elektrisk.  Vis mer
Sammen representerer disse to bilene noe helt uvanlig for klassen store SUVer. Det er nemlig de mest forurensende og utskjelte bilene du kan oppdrive, men våre venner i blått og hvitt skal gjøre sitt for å bidra til det grønne skiftet.

Eksteriør
Volvo XC90 T8
Pris /pris testbil: 971.000 kr/1.191.500 kr.
Motor: El-motor+2-liters R4 bensinturbo.
Girkasse: 8-trinns automat
Effekt: 82 hk el-motor + 318 hk = 408 hk
0-100 km/t: 5,6 sekunder.
Toppfart: 230 km/t
Forbruk blandet: 0,21 l/mil
Tesla har på rekordtid oppnådd høy anerkjennelse i markedet, noe som ikke minst er takket være spenstig design på Model S. Model X ser enda heftigere ut. Designet er direkte sprelsk og tenderer til vulgært. Den ligner ingen andre biler og forfra minner den mest av alt om en prototype-bil med den sammensmeltede grillen. Det mest oppsiktsvekkende er de enorme falkevinge-dørene, som etter sigende skal ha vært Elon Musks idé.

Løsningen og hans standhaftighet for å beholde dem, skal visstnok alene ha forårsaket mye av de enorme forsinkelsene. Vi synes Model X ser tøff ut, andre synes den er stygg. Det er i hvert fall ikke en bil du stiller deg nøytral til.

Tesla model X 90D
Pris/pris testbil: 872.900 kr/975.300 kr
Motor: To el-motorer
Girkasse: Trinnløs automat
Effekt: 262 hk + 262 hk = 422 hj
0-100 km/t: 5 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet: 1,84 KWh/mil

Volvo hadde en arv de skulle bevare da de lanserte XC90. Selv om det er første modell fullstendig utviklet under eierskap av kineserne, så var det selvsagt viktig at den lignet eksisterende Volvo-modeller. XC90 introduserte den nye fronten vi nå ser kommer på alle nye modeller fra Volvo. Den er butt og preges av en massiv grill og særpregete frontlykter med LED-lys inspirert av Tors hammer. Ellers er det mye klassisk Volvo, særlig hekken, som har en del likheter med forrige XC90.

Karakter eksteriør:
Tesla 5/6
Volvo 6/6

Interiør:
Trenden med å skille seg kraftig fra alt annet fortsetter på innsiden av Model X. Plassforholdene varierer litt om du velger den med 5-, 6- eller 7-seter. Løsningen består uansett av selvstendige seter, nokså ulikt hva andre bilprodusenter tilbyr, men du sitter stort sett bedre i disse med unntak av midtsetet bak. Da stanger du nemlig fort hodet i takbjelken mellom falkedørene.

Derfor har trolig de fleste kundene i Norge valgt den med 6-seter. Da får du dessuten god plass mellom setene til å legge inn ski og lignende når du skal på høyfjellstur.

De spesielle falkedørene hindrer muligheten for skiboks, og alternativet er en lasteholder som festes til hengerfestet (ekstrautstyr). Med det blir skiene stående loddrett, og innretningen ser relativt snodig ut.


LEKKER SVENSKE: Med R-design pakke ser XC90 ikke bare lekker ut på utsiden. Interiøret er herlig og setene er eventyrlig gode. Fleksibiliteten er ikke i toppklasse, men mulighetene er der. Mange betjeningsfunksjoner styres via berøringsskjermen i XC90, men den er ikke på størrelse med Teslaens. Vis mer
Tesla har laget praktiske løsninger for inn- og utstigning av bakerste seterad i bilen. Tross den skrånende bakruta har selv voksne god nok plass til hodet bak der. På andre rad sitter alle bra og setet er lengdejusterbart. Det mangler noen bagasjeromstall, men totalt rommer det med alle seter nedlagt (og inkludert rommet under panseret) 2180 liter.

Foran er det mye likheter med Model S. Særlig takket være den digre 17-tommers skjermen. Byggekvaliteten på X-en virker å være forbedret ytterligere, og nå er det kommet til ikke mindre enn fire koppholdere foran.

Volvos indre
Mange av de ladbare hybridene på markedet i dag er utviklet før noen tenkte på at det også skulle være plass til en batteripakke. XC90 er heldigvis utviklet med hensyn til det. Dermed er batteriene plassert under gulvet, noe som gjør at du slipper et krympet bagasjerom. XC90 er også alene om å tilby sju seter blant de ladbare premium-SUVene.

Takket være at de bakerste setene er plassert høyt og inn mot midten, er det god oversikt der. Voksne kan slite litt med takhøyden på tredje rad, men på andre rad er det helt ålreit.

Bagasjeromstallene er omtrent som på utgavene med tradisjonell drivlinje. De spriker fra 262 liter med sju seter i bruk, via 692 liter med fem seter i bruk til 1816 liter med kun forsetene i bruk. Det er lite å si på romsligheten i Volvoen kontra Tesla.


ETABLERT: Volvo er etablert i markedet og kundene vet hva de får. Men er XC90 T8 god nok til å hamle opp med Tesla model X? Vis mer
Volvo har lenge laget gode seter og forsetene her er spesielt gode å sitte i siden bilen er utstyrt med R-Design-pakke. Det gjør ikke bare storbilen vesentlig barskere optisk sett, men det har også sine fordeler på innsiden. Volvos skjerm er på «bare» 9-tommer, og via den betjener du de fleste sentrale funksjoner.

Heldigitalt instrumentpanel og en girspak utformet i noe såpass spesielt som krystall understreker at XC90 T8 er en moderne og spesiell bil.

Materialbruk vitner også om at Volvo ikke står tilbake for noen av de mest påkostete premiumbilene i klassen.

Karakter interiør:
Tesla 6/6
Volvo 6/6

Motor og kjøreegenskaper
At vi nå befinner oss bak rattet på en sjuseters elektrisk SUV med rekkevidde på 48,9 mil med ytelser som en sportsbil var fjern fantasi for 10 år siden. Bare fem år tilbake ville du blitt ledd av om du ytret en slik forestilling. Men her suser vi av sted rundt på Oslos beste vestkant. Oversiktligheten er god og særlig takket være den enorme frontruta, får vi mye lys inn og utsyn mot himmelen. Glasset er delvis soldempet, men det spørs om ikke det kan bli en utfordring i lengden.


SPENNENDE BIL: Tesla model X er en spennende bil med mange kule funksjoner. Blant annet lukkes dørene automatisk om du setter deg inn i bilen og tråkker på bremsen. Vis mer
Model X er utviklet over samme lest som Model S. Med luftfjæring slukes de mange ujevnheter bra. Med fravær av forbrenningsmotor er det lite støy her bortsett fra hjulstøyen fra de enorme 20-tommers hjulene. Det er lite å utsette på styrefølelsen, og Model X virker å følge fint i hjulsporene til Model S som en svært velkjørende bil.

De to el-motorene med til sammen 422 hk driver hvert sitt hjulpar og det fungerer knirkefritt. Det lave tyngdepunktet gjør at krengningen er minimal og ytelsene er fenomenale.

Det rykker til noe alvorlig i det høyrefjøla senkes til bunns. 0-100 km/t for vår bil er oppgitt til 5 sekunder, og toppfarten er 250 km/t.

Volvos kjøring
Utgangspunktet til Volvo XC90 T8 er ganske annerledes siden den tross alt er en ladbar hybridbil og ikke en ren elbil. Du tråkker ikke gasspedalen i gulvet her for da tømmes batteriet rekordfort, og bensinmotoren kobles inn, noe som drar opp forbruket. På papiret er rekkevidden til T8 40 km.

Du kan også regulere hvilken drivkilde som skal prioriteres via de fem ulike kjøremodusene. Elektrisk rekkevidde over 3 mil er uansett vrient i praksis. Fordelen er at det kun tar 2,5 timer å fullade batteriet igjen med 16-ampere-kurs. På Tesla kan det fort ta opp mot et døgn.

El-motoren yter 82 hk og bensinmotoren 318 hk. Til sammen er det offisielt 408 hk. Dreiemomentet er på 640 Nm, 0-100 oppgis til 5,6 sekunder og toppfarten er 230 km/t. Høy vekt til tross, så ligger T8 bra på veien. Tyngdepunktet er lavt, og bilen oppleves som sprek. Bare ikke like sprek som den fullverdige elbilen.

Karakter motor og kjøreegenskaper:
Tesla 6/6
Volvo 5/6

Økonomi
De lukrative godene får det til å koke over for elbil-haterne. Myndighetene skjønner imidlertid at uten godene - intet salg. Men i Tyskland, som har innført støtteordning for miljøbiler, så gjelder ikke subsidieringen for bilen over 60 000 euro, for ikke å gi støtte til dem som ikke trenger det. Model X i Norge koster fra 740 200 kroner.

Vår bil med nivå 90D med seks seter koster friske 872 900 kroner. I tillegg må den selvsagt fylles på med litt utstyr. Vår bil har blant annet stativfeste, luftfjæring, Premium-oppgraderingspakke, og autopilot. Totalprisen ender på 975 300 kroner med rubb og stubb.

Volvo har tradisjonelt sett ligget noe under sine tyske konkurrenter i pris. Men de nye modellene er i ferd med å endre det. Som ladbar hybrid får også XC90 T8 nyte godt av avgiftsbegunstigelse. 26 prosent lavere avgift på vektkomponenten hjelper godt på sammen med den lave CO2-avgiften bilen får.

Den ladbare T8 får du fra 931 000 kroner. Med R-design pakke spretter den opp til 971 000 kroner. Bedre blir det ikke av at blant annet følgende legges til på ekstrautstyrslista: Teknikkpakke, Premium stereo, luftfjæring, panoramatak og mye mer. Totalt koster bilen derfor 1 191 500 kroner.

Karakter økonomi:
Tesla 3/6
Volvo 2/6


JEVN DUELL: Begge bilene imponerer, men vi har kåret en vinner. Vis mer
Konklusjon:
Her snakker vi to ganske så forskjellige SUVer på flere måter. Det rent tekniske er en ting, noe annet er design, image, ytelser og kjøreopplevelse. Volvo er etablert i markedet og kundene vet hva de får. Likevel er det naturlig å spørre seg om når neste oppdatering kommer, og hvor mye bedre den blir? Dagens batteriteknologi tilsier at vi ikke venter en ny konkurrent til Tesla med særlig lengre rekkevidde.

Tesla-historien så langt forteller oss at bilene fungerer bedre enn forventet med tanke på levetid for batteri, kvalitetsnivå osv. De problemer som har vært har produsenten ryddet opp i på garantien.

Uansett – valget her står mellom om du ønsker å ta skifte ut forbrenningsmotoren fullt ut eller bare halvveis. Når det fungerer så bra som det gjør i Model X er ikke vi i tvil om hva vi ville valgt.

Sum:
Tesla 20/24
Volvo 19/24






#7
Bestilling og levering / Sv: De med levering aug-sept
mandag 13. juni 2016, klokken 22:27
Sitat fra: KAndersen på mandag 13. juni 2016, klokken 21:54
Sitat fra: stiAn80 på mandag 13. juni 2016, klokken 21:34
Fikk mitt VIN- nummer på min S90D 23 april. Estimert levering august- tidlig september.

Noen med 90 i bestilling fra ca samme tid eller senere som har fått beskjed om at bilen er i produksjon?

Bekreftet min 10. mai, fått VIN 12. Mai og i produksjon 9. Juni. Står levering sent juli/august på MyTesla. Har bestilt 90d deep blue  :)

Med ønsket levering raskest mulig? Det hadde jeg, men ser ikke ut til å være veldig raskt...
#8
Bestilling og levering / Sv: De med levering aug-sept
mandag 13. juni 2016, klokken 21:34
Fikk mitt VIN- nummer på min S90D 23 april. Estimert levering august- tidlig september.

Noen med 90 i bestilling fra ca samme tid eller senere som har fått beskjed om at bilen er i produksjon?


#9
Model S / Sv: Har facelift blitt utlevert enda?
tirsdag 31. mai 2016, klokken 14:33
Legger inn noen bilder jeg har funnet av faceliften på verdensveven.
#10
Bekreftet min 90D for 1 1/2 uke siden. Levering var juni/ juli, nå august/ september. Ønsket levering raskest mulig.
#11
Model S / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
tirsdag 12. april 2016, klokken 22:28
70D er oppgradert til 75D.

Tesla gjør det vanskelig å velge... La inn en bestilling på 70D, men bestemte meg for å oppgradere til 90D. Nå er jeg i sterk tvil. Heldigvis noen dager igjen å tenke på før den blir låst.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA