Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - daktari

#1
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
mandag 30. oktober 2017, klokken 12:36
Jeg opplevde også dette i sommer. Tror forklaringen er at danske motorveier har slakere svinger enn våre. Vi har krappe svinger med stor dosering.

Jo saktere man kjører her hjemme jo bedre fungerer autopilot. De gjenstående svakhetene med ap2 (vs ap1) nå er over bakketopper/humper i veien (jmfr broa ved E18 Sandvika) og dårlig oppdaterte kart som tuller til fart/filskift.
#2
Model S / Sv: Automatisk parkering i trang garasje
søndag 29. oktober 2017, klokken 11:48
Nei, autopark/parkeringsassistanse fungerer utmerket. Men det er for lukeparkering longitudinelt og vinkelrett. Man sitter i bilen. Egner seg neppe for garasje.

Summon er fjernstyring fremm/tilbake med app.
#3
Model S / Sv: Automatisk blending av langlys
søndag 29. oktober 2017, klokken 11:11
Men fortsatt altfor treg til å skru på igjen etter passering dessverre.
#4
Model S / Sv: Automatisk parkering i trang garasje
søndag 29. oktober 2017, klokken 11:10
Jeg tror du tenker på funksjonen "Summon. Da må du bruke appen til å kjøre bilen frem tilbake. Du kan søke litt på YouTube etter Summon. Folk har vel litt blandede erfaringer.
#5
Model S / Sv: Takboks som ikke hindrer bakluken?
søndag 29. oktober 2017, klokken 00:22
Packline NX premium.
#6
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:48
Om n+3, senest 6 måneder!
Har allerede sendt en klage, når skal vi be om prisavslag?

EAP var dobbelt så dyr som AP1, FSD i tillegg...
#7
Model S / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:45
Jeg vet ikke, tror ikke det. Men hvis du har bilen på Wi-Fi og overvåker nettrafikken så skjer det noe.

Det er veldig mange variabler i spill. Lysmengde, blending, asfalten, andre biler i samme retning og motgående osv.
#8
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
lørdag 28. oktober 2017, klokken 13:13
Det regulatoriske ved FSD er ikke et problem, kun ved noen forventninger.

Hvis du vil ha level 3-5 der man kan sitte i baksetet uten sjåfør, ja da er Tesla juridisk ansvarlig og regulering ikke klar.

Hvis du sitter foran og er klar til å ta over, Tesla gir deg ansvaret selv om bilen takler alle scenarier  selv, da er det ingen regulatorisk utfordring. Det er som en assistent, som Ap2 i dag.
#9
Model S / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
lørdag 28. oktober 2017, klokken 10:19
Automatisk filskift fungerer bare på større motorveier med 4 felt. (Når det er aktiviert).

Vi kan snakke om 2 typer læring. Før i sommer startet bilene å sende data regelmrssig opp til hq. Dette brukes kanskje sentralt for å trene bildegjenkjenningen og å lage 3D kart.

Det andre er om bilen har AI og blir flinkere selv etterhvert.  Det har ingen sett bevis for hittil.

Jeg følger diskusjonene mellom hackerne om dette på Tesla Motors club tett.
#10
Model S / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
fredag 27. oktober 2017, klokken 20:26
Dette er en bra oppdatering, men fortsatt noen svakheter.
Jeg er usikker på om systemet lærer underveis.
Auto filskift fungerer bra for meg
#11
Model S / Sv: software 2017.40.1
fredag 27. oktober 2017, klokken 09:46
Nei, du oppdaterer bilen fra bilen . Den kan ikke kjøres da. Tar rundt en time, stort sett mindre.
Trykk på gult utropstegn inne i bilen.
#12
Model S / Sv: Supercharg - hvor lang tid?
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 23:30
Sitat fra: mthoring på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:13
Sitat fra: daktari på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:07
Nei, men 75 lader allerede tregere (90-95? kW) som følge av 350V.

70kwh med 350v lader på opptil ~115kw...

EDIT: Er du sikker på at 75kwh ikke er "gammel kjemi", mener jeg har lest det tidligere. Har 75 kjemi mest til felles med 85, 90 eller 100?
Mulig jeg misforstår. Har forstått det slik at 75 har færre celler og dermed lavere spenning I pakken.

Hver celle har lik kapasitet på hva de kan ta imot av strøm. Færre celler
-> mindre strøm -> lengre ladetid for samme energimengde.

Jeg tror at dagens 75/100 Har samme kjemi (eller oppgradert fra) den 90 har. Det finnes mange varianter, ikke skråsikker.
#13
Model S / Sv: Supercharg - hvor lang tid?
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:07
Nei, men 75 lader allerede tregere (90-95? kW) som følge av 350V.
#14
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
mandag 23. oktober 2017, klokken 10:56
Enig i det, men se på mobilverdenen. Det går an å regne på dette og gjøre det slik at de tjener mer på de fleste enn de taper på noen kunder.

En annen ting er at jeg tror Tesla kommer til å bli en ladetilbyder til alle etterhvert. De har, inntil industrien forøvrig samler seg om felles europeiske betalingsløsninger, en unik europeisk posisjon. Eneste utfordring må være den proprietære ladestandarden - det er vel ingen CCS-biler som kan lade med Tesla-hastigheter på type-2-plugg, maks. 43 kW? Men hvor mange CCS-biler støtter fakstisk 43 kW over type-2?
#15
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
mandag 23. oktober 2017, klokken 07:53
Jeg tror Tesla kan tjene mer ved å selge superlading på forhånd som for S og X.
Bedre for forbrukeren (de fleste) å betale for bruk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA