Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PNR1A

#1
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
onsdag 11. oktober 2017, klokken 09:35
Sitat fra: arthur på onsdag 11. oktober 2017, klokken 07:15
Er blomsterkasser bortkastet bruk av pengert? Skal vi legge ned parkene, selge tomten og bygge flere boliger der også?

Du må ikke gi flere idéer til MDG  :) De leter etter påskudd for mer urbant byliv, med landsbruk i byen, f.eks. poteter i Frogner parken, tomater i Torshovdalen osv.
#2
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
mandag 02. oktober 2017, klokken 13:18
Har Elbilforeningen allerede begynt overgang til Sykkelforening?  :D

https://elbil.no/apning-av-egen-elsykkelbane/
#3
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
mandag 02. oktober 2017, klokken 10:02
Sitat fra: bmw2002 på søndag 01. oktober 2017, klokken 21:40
Greit at de fjerner gateparkering enkelte steder for å lage sykkelveier. Men fjerning av parkeringsplassene ved Festningen er bare komisk og handler først og fremst om rent bilhat fra MDG sin side.

Vedr. sykkelveier, det som skjer pr. idag er på grensa med hysteri. Det tilrettelegges overalt for transport middel for en person (evt. 2-3 hvis man tør å sykle med barn i barnesete/tilhenger). Sykkelfelter rundt Bryn/Østensjø er nesten 2m i bredde, smale innsnevringer osv, Mange eksempler mens vi fortsetter å skrive innlegg her, på Facebook osv. Hvorfor eksisterer Elbilforening, får å dele ut ladebrikker og brosjyrer? Eller skal de bytte navn til Elsykkelforening?
#4
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
fredag 29. september 2017, klokken 11:16
Sitat fra: stromifokus på fredag 29. september 2017, klokken 09:15
7 mill. ekstra skal MDG nå bruke på landbruk i Oslo:

https://www.dagbladet.no/mat/mdg-lan-vil-gi-sju-millioner-til-landbruk-i-hovedstaden/68737691

Hadde pengene gått til flere ladeplasser ville co2 fotavtrykket vært lavere enn noen flere blomsterkasser.

Sløsing av penger de luxe :) Kanskje blomsterkasser er disse grønne arealer de liker å snakke så mye om?
#5
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
torsdag 28. september 2017, klokken 10:33
Vi må ikke glemme lekeappareter, blomsterkasser, alt som gir et bedre og mer fargerik urbant liv.  8)
#6
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
torsdag 28. september 2017, klokken 09:42
Mtp kun på bomsats fra 01. oktober, elbil er klart prioritert framfor fossiler. Men det er ikke hele bildet (favoritt begrep til Lan Marie N. Berg). Jeg er ikke imot bompenger for elbiler. Vi må også betale, vi bruker veinettet som alle andre bilister, bidrar til kaoset i rushtiden osv. Bilfritt sentrum er også ønskelig for meg.

Det jeg tenker på med "bilde av byen uten biler" er disse nye stasjoner fra 2019. Det blir så klart, fortsatt billigere å kjøre elbil enn ICE men totalt sett dette kommer til å koste alle altfor mye, både tid og penger. For noen som har ærend på andre sida av byen hver dag, dette blir dyrt. Snakker ikke om håndverkere, de skal bakke inn nye bomsatser i sluttprisen på faktura. Vi kan ikke alle bo innenfor Ring 1, evt. Ring 2. Og jobbe i sentrum med reiseutgifter dekket av arbeidsgiver.

Tviler sterkt på at noen blir inspirert til urbant livstil av gatetagging en vinterdag i Oslo.

#7
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
onsdag 27. september 2017, klokken 22:11
Sitat fra: Amatøren på onsdag 27. september 2017, klokken 22:00
I stedet for å fjerne parkeringsplasser for å få bort fossilbiler så burde "byregjeringen" ha reservert plassene til elbiler.

Da ville nok mange flere byttet til elbil.

I "byregjeringens" bildet av (miljø)hovedstad i 2019. finnes det ikke mye plass for (el)biler. Evt. noe sykkel mens en prøver å få barna på andre sida av byen i -10. Samtidig sitter de på en kafé på Grunerløkka og kontemplerer over global oppvarming.
#8
Jeg meldte meg som "personlig medlem".

https://www.bondelaget.no/medlem/
#9
Sitat fra: PNR1A på onsdag 27. september 2017, klokken 14:01
Sitat fra: AlexFromUSSR på onsdag 27. september 2017, klokken 07:12
Et dumt spørsmål her..
Så hvis jeg takker ja til tilbud fra bilforhandleren, registrerer meg på Bondelag, venter på bil i flere måneder. Så får jeg oppfylt kravet på 2 mnd. Regnes disse 2 mnd før tilbuddato eller fra dato jeg virkelig kjøper og mottar bil? Eller på helt annen måte?

EDIT: 2 mnd regnes fra innmeldingsdato. Du må uansett vente på bilen til ca. mars 2018.

Det jeg gjorde da jeg bestilte Leaf 30kWh i fjor var å signere kontrakt, fortelle om Agro og så sende Agrol bekreftelse til selger 1 uke senere. Deretter ventet jeg i ca. 2 mnd til bilen kom og så sendte jeg ny bekreftelse ca. 10 dager før levering. Fikk rabatt som avtalt.
#10
Elbiler i media / Sv: Nye bompriser i Oslo 1.10
søndag 24. september 2017, klokken 10:24
Sitat fra: arthur på søndag 24. september 2017, klokken 09:51
Det er vel ingen tvil om at bompengesatsene er ment for å fylle opp kontoen, er liksom hele vitsen med bompenger.

Som med hver avgift i verden, vi trenger ikke å bruke mer tid på det.

Poeng er at folka med utopiske idéer prøver å få hele byen over til noe som funker dårlig med familier med 2 barn hvor minst en har trening eller noe på andre sida av byen. Finnes ikke trening inkl. kjøring til/fra på under 1 time slik at man blir ikke belastet flere ganger. Ikke alle som bor på Grunerløkka eller andre deler av Oslo som er nær sentrum.
#11
Elbiler i media / Sv: Nye bompriser i Oslo 1.10
søndag 24. september 2017, klokken 09:39
Sitat fra: 02jan på søndag 24. september 2017, klokken 08:41
.
.
.
Er bompengesatsen satt for å løse Oslos interne luftforurensing (som også kommer i fra diselbusser (fritatt for bom) og fyring i boliger. Eller er satsen satt for å stoppe global oppvarming.

Føles som bompengesatsen er satt til å fylle på kassa til byråkrater på Rådhusplassen, samt å oppfylle enkeltes drøm om Oslo som miljøhovedstad i 2019. Det finnes ikke nok kollektivtrafikk til å dekke behov. Det blir aldri nok "grønne" busser samt tog som kan dekke alt. Jeg er enig med at alle må bidra til bedre luftkvalitet men dette med 56 nye bomstasjoner og betaling på vei ut av byen føles litt som å kjøpe seg billett ut av fengselet.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Misfornøyde elbileiere?
mandag 28. august 2017, klokken 15:55
Ofte er det ingen ledig plass grunnet hybrider. Flere steder i byen: Torshov, Hans Nilsen Hauges gate, Bryn ved Olsen pub osv. Liste er langt og antall plug-inn hybrider vokser. De har i hvertdall en annen måte (drivstoff) å komme seg videre. Det har vi ikke. Parkering for slike "elmotorvogn" bør forkortes til 3 timer. De fleste (kanskje alle) er fulladet inne 3 timer. Slik det er nå, plug-inn hybrider fikk seg gratis parkering.
#13
Med 8t får man nok strøm slik at en trenger ikke å lette etter plass dagen derpå, hvis man kjører 30-50 km som du skrev. Ellers må man finne en annen løsning og hurtiglading, helt enig. Jeg har egen ladeplass, kjører ikke mye og benytter meg av offentlig lading en sjelden gang. Tenkte mer på hvordan enkelte (el)bilister utnytter incentiver.

Mitt poeng med 3t for PH biler og 8t for elbil er akkurat det du sier: folka bruker ladeplasser som gratis parkering. Eksempler finnes overalt, det er opp til BYM å få orden i dette.
#14
3 timers begrensning burde gjelde for plug-in hybrider. De er ferdig ladet fra 0% til 100% innen den tiden. Mange PH biler er parkert i mange timer og bruker en lade plass som en gratis parkeringsplass. De har en annen måte (drivstoff) til å komme seg videre til neste påfyll.

Når det gjelder elbil, lading med parkering må være i minst 8 timer. Strøm er vår eneste drivstoff og da får man nok juice i bilen til neste dag.

Har noen hørt hva gjør Elbilforening når det gjelder begrensing? Og ang. andre tiltak som kommer fra BYM i Oslo?

Selve BYM er en gjeng øko-ekstremister med god del utopiske idéer og mål.
#15
Sitat fra: sylwester på lørdag 01. juli 2017, klokken 13:38
Sitat fra: PNR1A på fredag 30. juni 2017, klokken 06:44
Motivasjon er å spare penger, først og fremst. Mtp ny Leaf fra september og lavere priser for dagens utgave får jeg kanskje ikke så mye som jeg trodde men penger spart er penger tjent :)

25% mer i batterikapasitet er fordel, ja. På en vanlig vinterdag, kjører vi til/fra skole (HELE 7km). Av og til trening, 2 ganger i uka, ca. 15km i tillegg.
Jeg kjører 16km om dagen og har en Leaf. Lader til 40%-80% to ganger i uka, men på vinteren så bruker jeg forvarming og god varme i bilen. Trenger ikke tenke på at det er vinter. Det er verdt de 25' ekstra fra en brukt Trilling.

Hvis du skal selge så er det sikkert lurt å gjøre det før September, men jeg tviler det blir verdt det. Jeg syns mindre bilene er dyre iforhold til Leaf.

Samme her, lades 2 ganger i uka. Ellers støver i garasjen :) Jeg får ikke mer enn (optimistisk) 200K-ish for min Leaf og billigst e-Up i Oslo er 130K (2014 modell). Og etter september, verdien blir torpedert :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA