Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ENY

#1
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. juni 2017, klokken 10:24
Sitat fra: NiiN på søndag 25. juni 2017, klokken 09:22
Bilen nekta plutselig å ta til seg lading i går...

Var på vei til et bryllup i Nesbyen, dro tidlig fra Oslo for å ikke stresse opp madamen mer enn nødvendig med planlagt ladestopp i Flå. Bilen ladet fint natt til lørdag på hjemmeladeren.

Når vi ankom Flå, nektet den å starte lading. Prøvde to forskjellige stolper, sikkert 10 ganger på hver. Ringte Fortum for jeg tenkte feilen lå der, men de restartet og sjekket at alt var ok, det kom en annen i3 og fikk lading med en gang. Fikk da en uggen følelse, og prøvde noen siste forsøk på type 2 stolpen (11kw). Samme feil her, den kobler til, starter lading, blinker blått i 2 sekunder for å så avslutte landingen.

Ringte BMW Mobile Care, de sendte en Vikingbil fra Gol med leiebil fra Avis. Rakk ikke vielsen, og frøkna er nok ikke like innstilt på å ta elbilen neste gang det innebærer ladestopp på veien...

Nå står bilen i Gol, og vi drar hjenover med leiebilen om noen timer...

Noen som vet hvordan Bilia pleier å løse disse situasjonene mtp henting av bil, levering av leiebil, betaling av bom/drivstoff osv?

Sent fra min FRD-L19 via Tapatalk

Du skal ikke ha noen ekstra utgifter ifm bil reklamasjon, men du må nok stå på krava....
§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_4

Dersom bilen ble hentet med merkeavtalen (noe jeg vil tro) transporteres bilen til nærmeste I- verksted. Leiebil må leveres tilbake til utleiested samt drivstoff og bom må kostes av bruker. Dette er ganske standard prosedyre ved stort sett alle bilmerkeavtaler når det kommer til mobilitetsgaranti.
#2
Sitat fra: Autowinder på mandag 17. april 2017, klokken 11:27
Sommerdekk Bridgestone Ecopia er på. Regen er igjen normal  :+1:

Men det ser ut som de nye dekkene rett fra fabrikk har mindre mønsterdybde enn andre dekk, kun 6mm. Noen som har mønsterdybde på nye dekk av annet fabrikat?

Min mønsterdybde var 1 cm når de var nye. Slitt 2 millimeter på 5000 km
#3
BMW i3 / Sv: Connecteddrive update UPD05074.bin
tirsdag 04. april 2017, klokken 22:30
Hvilken ID har nyeste kartoppdatering og software per i dag? Får ikke lastet connected- siden. Var hos forhandler i dag som gjorde en oppdatering. Glemte å spørre om han mente software, kartoppdatering eller begge deler :)
#4
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 30. mars 2017, klokken 21:31
Sitat fra: TM på torsdag 30. mars 2017, klokken 20:10
Tips til BMW Norge. Sørg for at kundemottak på BMW verksteder tilbyr gratis frukt, fortrinnsvis sitroner, til i3 kunder  ;)
Jeg skal overrekke beskjeden når bilen skal inn for knaking i dashbordet i neste uke :)
#5
BMW i3 / Sv: Dekk og felg I3
onsdag 29. mars 2017, klokken 17:58
Noen som har erfaring med å pusse opp felger? Har fått en liten fortauskade ved overgang gummi/felg samt noen riper på selve felgen. Enkle tips om hvordan dette kan pusses bort? Er så liten skade så tenkte jeg kunne prøve å fikse selv i stedet for å levere den til smartrepair for eks. Nærmer seg sommerdekkføre i Oslo, så tenkte å bytte til helgen. ;D
#6
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 29. mars 2017, klokken 15:28
Wash tablets, salt og sitron. Ikke et stort problem men et irriterende problem. Skal jeg ha lagret en sitron til en hver tid i frunken da- satt på spissen  :D Må da heller finnes en permanent løsning på dette.
#7
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:26
Hei.
Var oss Bilia her om dagen å fikk tak i tabletter for å ha i spylervæskebeholderen, da sensor varsler om lite spylervæske selv det nesten er fullt. Har hørt at dette er et relativt vanlig problem både på I3 og 3-serien. Grunnen er visstnok at spylervæsken er for mye destillert. Altså for blank til at sensor klarer å oppfatte væsken den er dekket av. Tabletten gjør væsken mer grumsete slik at sensoren klarer å oppfatte væsken i beholder.
Da stiller jeg meg selv spørsmålet om det er bare i Norge at spylervæsken er slik, eller gjelder dette også andre land? I så fall hvilken type bruker dere som ikke har opplevd dette problemet. Selv kjøper jeg spylervæske på den lokale Kiwi- butikken av anerkjent merke (kommer ikke på navn på produsent)

Måtte betale 85 kroner for seks tabletter, der hver tablett tryller 4 liter. Da kan man straks legge på 14 kroner for hver 3- litring man kjøper.

Skulle tro dette var en quick-fix for BMW og fikse i stedet for å få forbruker til å kjøpe en drøss med tabletter i løpet av et år? Når bilen varsler om lavt nivå av spylervæske, stenger den av muligheten for spyling på bakruta- det er ikke annet en irriterende i disse dager med mye dritt på veien som gjør bakruta bekkmørk.
#8
Hører litt klunkelyder på vår også men det er lite i forhold til hvordan dashbordet hyler og skriker bare det er noen sandkorn på veien. Bestilt ny time for utbedring- får håpe de klarer å gjøre noe med det på tredje forsøk!
#9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:20
Sitat fra: john på torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:04


Sitat fra: ENY på torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:53

Hei John.
Så du mener at utbygger vil tilby en løsning med en saltoboks dersom de er seriøse? Skal på eget møte med de snart for å få spesifisert hva som ligger i denne løsningen.
Jeg synes at til en pris på 16000 bør det ikke være nødvendig for meg som kunde å kjøpe div. overganger etc.
Er ikke hensikten med en industrikontakt å forhindre varmgang i for eks. støpsel? Dersom man da må ha en overgang til vanlig shucko er man like langt med tanke på el-sikkerheten og kunne like godt laget en egen "amatørløsning" ?

Ja, helt klart.
Har vært igjennom samme runden selv. Også sjekket rundt i tilsvarende prosjekter som jeg bor i.

Normen ser ut til å være saltoboks E.l. Med 16a enfas. Der det sluntres unna er på å legge opp skikkelig system med lastbalansering etc. Isteden går de for 16a til alle. Med lastbalansering kunne man gått for høyere maxeffekt. Men da blir monteringen mer komplisert.

Som kunde som har kjøpt ladeuttak for elbil forventer man å komme med elbilen sin å kunne lade, ikke bli sendt på Biltema for å handle div adaptere. [emoji4]

Ja, enig :) Takk for tbm.
#10
Noen som plages med knirkelyder fra dashbordet og da spesielt på venstre side? Har hatt bilen inne på utbedring to ganger men er fortsatt ikke helt fornøyd. Verksted har klint på noe guffe mellom b-stolpen og panelet som møter i mot. Det kan virke som det er ekstra ille når det er varmt ute. Jeg får helt spasmer når slike lyder kommer og har mest lyst til å kaste hele bilen på dynga. Verkstedet prøver så godt de kan å bli kvitt lyden men fortsatt virker det som om de ikke har klart det. Mekaniker mener kan da være spenn i frontruta men må høre med gutta i Sverige om dette er plausibelt.
#11
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:53
Sitat fra: john på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:14


Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 20:54

16.000 for denne jobben inkl. vern er jo uansett en ganske heftig pris. Hører at andre har klart å få dette til 4000 ink.mva - for montering av industrikontakt + kabel og jordfeilvern....Mulig elektriker tar seg godt betalt her fordi det snakkes om elbil..........

Det er gjengs pris. Det er forskjell på opplegget man avtaler med elektriker i egen garasje, og et opplegg for alle i fellesgarasje tilbudt av entrepenør. De går for standard løsninger, og grossistene pusher ut saltobokser++
Med fortjeneste til entrepenør og elektriker er ikke den prisen ille.
#12
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 03. oktober 2016, klokken 20:28
Sitat fra: ENY på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:37
Hei.

Vi skal flytte inn i nytt sameie som skal stå klart neste år. I den forbindelse har vi fått tilsendt tilvalg liste, der vi kan bestille elbil ladeutak med 16 ampere kurs til 16000 kroner. Denne skal settes opp etter NEK 400 standard.
Noen som vet om det da blir Type 2 kontakt som settes i veggen? Shucko kan max. ha 10 ampere så jeg ville tro at kontakten er av Type 2. Noen som har peiling?

Takk for svar. Hvor mye mange kilowatt kan I3 trekke med en slik løsning?
#13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 03. oktober 2016, klokken 15:37
Hei.

Vi skal flytte inn i nytt sameie som skal stå klart neste år. I den forbindelse har vi fått tilsendt tilvalg liste, der vi kan bestille elbil ladeutak med 16 ampere kurs til 16000 kroner. Denne skal settes opp etter NEK 400 standard.
Noen som vet om det da blir Type 2 kontakt som settes i veggen? Shucko kan max. ha 10 ampere så jeg ville tro at kontakten er av Type 2. Noen som har peiling?
#14
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
søndag 08. mai 2016, klokken 18:47
Sitat fra: Hvitmalt på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:49
Sitat fra: ENY på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:28
[
Sendte i dag en mail til selger samt salgssjef i BMW da jeg er irritert og frustrert over hele prosessen for mitt vedkommende. Håper gjerne de får en liten klump i magen etter å ha lest om ikke annet.. Dette er dårlig service av BMW. Er BMW fan på min hals men akkurat dette synes jeg ikke er greit! Dette er hva jeg skrev;

Hei XXX,

Først av alt, veldig happy med den nye bilen min!

MEN – jeg finner det ikke spesielt tillitsvekkende at dere lanserer en ny modell få uker etter at vi har hatt en dialog rundt lansering av den nye i3'en. Du skriver følgende den 22.03;

-          Lansering i år, usikkert om bilene bli leveringsklare i år
-          Vi antar en prisøkning på 30 – 50 000, usikkert om dagens kampanjer vil gjelde på det nye batteriet
-          50% økt TEORETISK rekkevidde, hvor mye rekkevidden øker praksis aner vi ikke, men jeg tipper 30 – 50 km.
   -          Vi kommer til å fortsette å tilby dagens batteripakke når den nye kommer

Jeg finner det særs tvilsomt om dere ikke var klar over lanseringstidspunkt når jeg bestilte bilen min (planlegging av kampanjer etc. tar tid så dere er nødt for å få info om dette god tid i forveien) og de to øvrige punktene du kommenterte er direkte misvisende i forhold til annonsen dere har sendt ut i dag.

Det er andre gangen jeg kjøper bil av dere i løpet av kort tid og dette irriterer meg grenseløst. Hvorfor kunne du ikke bedt meg vente noen få uker med å bestille bilen? Spørsmålet er hva dere har tenkt å gjøre for gjenopprette tilliten? Til info har jeg en god venn som skal bestille seg en ny 320i xd som firmabil nå og jeg kommer, etter dette, til å fraråde han sterkt å benytte Bilia med mindre dere foreslår en kompensasjon av noe slag her.

Jeg er fornøyd med all annen kontakt jeg har hatt med dere, men dette er ikke innafor!

Jeg er veldig spent på hva de svarer deg på denne mailen. Sendte selv noe lignende til min BMW forhandler i dag og fikk følgende svar fra ham

SitatJeg skjønner at det ikke føles 100% ideelt å få bilen sin produsert tre måneder før en ny versjon settes i produksjon. Men uansett når en ny modell lanseres, vil det alltid være noen biler som bestilles og produseres de siste månedene før. Og modellen du har bestilt har heller ikke utgått fra modellsortimentet, så du får ikke en «gammel» bil. Og deres i3 vil bli levert til dere mer en ett kvartal før den første i3 94A ruller ut porten her på "BUTIKKEN".

Du kan jo prøve å se dette fra BMWs ståsted: Ville du som eier av BMW gitt ytterligere rabatter på allerede inngåtte kontrakter? Det ville for BMW vært en helt umulig situasjon. Enig?

Jeg mener at forskjellen mellom 2016 og 2017 modellen er så usedvanlig mye større enn det en vanlig forbruker bør forvente og at BMW derfor burde ha en viss opplysningsplikt til de kundene som ender mellom, eller tett opp til, nye lanseringer.

Den nye modellen har 50% mer batteri for 5% høyere kost, så det at de beholder 60Ah modellen parallelt med den nye batteripakken virker å være kun for syns skyld - Ingen rasjonell kjøper vil velge denne modellen med en så forsiktig prisdifferensiering.

Fikk positiv repsons fra forhandler! Jeg fikk en god løsning fra BMW jeg kan leve med i tiden fremover. De tok kritikken min og frustrasjonen på alvor og jeg følte meg hørt. Derfor er det gledelig at vi kom fram til en løsning der jeg som kunde ble ivaretatt og BMW fortsatt har en lojal kunde i mange år fremover.
#15
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:54
Sitat fra: Hvitmalt på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:49
Sitat fra: ENY på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:28
[
Sendte i dag en mail til selger samt salgssjef i BMW da jeg er irritert og frustrert over hele prosessen for mitt vedkommende. Håper gjerne de får en liten klump i magen etter å ha lest om ikke annet.. Dette er dårlig service av BMW. Er BMW fan på min hals men akkurat dette synes jeg ikke er greit! Dette er hva jeg skrev;

Hei XXX,

Først av alt, veldig happy med den nye bilen min!

MEN – jeg finner det ikke spesielt tillitsvekkende at dere lanserer en ny modell få uker etter at vi har hatt en dialog rundt lansering av den nye i3'en. Du skriver følgende den 22.03;

-          Lansering i år, usikkert om bilene bli leveringsklare i år
-          Vi antar en prisøkning på 30 – 50 000, usikkert om dagens kampanjer vil gjelde på det nye batteriet
-          50% økt TEORETISK rekkevidde, hvor mye rekkevidden øker praksis aner vi ikke, men jeg tipper 30 – 50 km.
   -          Vi kommer til å fortsette å tilby dagens batteripakke når den nye kommer

Jeg finner det særs tvilsomt om dere ikke var klar over lanseringstidspunkt når jeg bestilte bilen min (planlegging av kampanjer etc. tar tid så dere er nødt for å få info om dette god tid i forveien) og de to øvrige punktene du kommenterte er direkte misvisende i forhold til annonsen dere har sendt ut i dag.

Det er andre gangen jeg kjøper bil av dere i løpet av kort tid og dette irriterer meg grenseløst. Hvorfor kunne du ikke bedt meg vente noen få uker med å bestille bilen? Spørsmålet er hva dere har tenkt å gjøre for gjenopprette tilliten? Til info har jeg en god venn som skal bestille seg en ny 320i xd som firmabil nå og jeg kommer, etter dette, til å fraråde han sterkt å benytte Bilia med mindre dere foreslår en kompensasjon av noe slag her.

Jeg er fornøyd med all annen kontakt jeg har hatt med dere, men dette er ikke innafor!

Jeg er veldig spent på hva de svarer deg på denne mailen. Sendte selv noe lignende til min BMW forhandler i dag og fikk følgende svar fra ham

SitatJeg skjønner at det ikke føles 100% ideelt å få bilen sin produsert tre måneder før en ny versjon settes i produksjon. Men uansett når en ny modell lanseres, vil det alltid være noen biler som bestilles og produseres de siste månedene før. Og modellen du har bestilt har heller ikke utgått fra modellsortimentet, så du får ikke en «gammel» bil. Og deres i3 vil bli levert til dere mer en ett kvartal før den første i3 94A ruller ut porten her på "BUTIKKEN".

Du kan jo prøve å se dette fra BMWs ståsted: Ville du som eier av BMW gitt ytterligere rabatter på allerede inngåtte kontrakter? Det ville for BMW vært en helt umulig situasjon. Enig?

Jeg mener at forskjellen mellom 2016 og 2017 modellen er så usedvanlig mye større enn det en vanlig forbruker bør forvente og at BMW derfor burde ha en viss opplysningsplikt til de kundene som ender mellom, eller tett opp til, nye lanseringer.

Den nye modellen har 50% mer batteri for 5% høyere kost, så det at de beholder 60Ah modellen parallelt med den nye batteripakken virker å være kun for syns skyld - Ingen rasjonell kjøper vil velge denne modellen med en så forsiktig prisdifferensiering.

Enig med deg. Skal legge ut svaret dersom/når det kommer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA