Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mr Pioneer50

#1
TLC / Spylerdyse
tirsdag 24. januar 2017, klokken 08:50
Er det noen her som har fått fikset spylerdysene til frontruta på Leaf?
Spylervæska treffer kun nederste del av ruta og det er nesten umulig å holde frontruta ren, selvfølgelig har Nissan klart å lage spylerdyser som ikke er justerbare...
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Airbager - virker de tro
lørdag 17. september 2016, klokken 21:56
Ser faktisk ut som de gjør det på nye europeiske Leaf også, item 15 er crash zone sensor.
Også sitter det såkalt satellitt sensor i døra for side air-bag, item 6
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Airbager - virker de tro
fredag 16. september 2016, klokken 23:25
Elg påkjørsel skal normalt ikke utløse en kollisjonspute. Kjører du bilen rett inn i en vegg som ikke fjærer må du ha en hastighet over 16-24 km/t for at den skal løse ut.

Sensoren som utløser kollisjonsputa sitter på gulvet i nyere biler, mens eldre kunne ha de i rattet eller foran i motorrommet.

Når det gjelder kollisjonspute systemet som brukes i bil (SRS = supplemental restraint system) er det viktig å være klar over at det er et supplement til det viktigste passive sikkerhetssystemet i bilen, nemlig sikkerhetsbelte.
#4
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
lørdag 10. september 2016, klokken 18:41
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 10. september 2016, klokken 11:34
Hmm, etter det som stod i det brevet kan jeg ikke forstå at det er relevant til dødt-over-natta 12v..
Forstår det slik at det KAN være lade-problem i høy temperatur.. Sistnevnte har vi sjeldent (utendørs) i Trondheim. Ladeproblem har jeg strengt tatt hatt ved et par anledninger, med dertil feilkoder og lamper..
Så det kan jo ha en sammenheng.
Får se om det skjer flere ganger. Første gang er i hvert fall registrert hos forhandler, så da skal ikke saken gå ut på garantien med det første.. Nevnte samtidig klarlakk som slipper på bakfanger, men her var visst garantien 3 år, så jeg var for sein ut.
Få slikt registrert hos forhandler, så får Nissan ta kostnadene av bytte av PDM, forhåpentligvis..
Er det feil på elektronikken kan symptomene være ulike, kan være flere typer feil også. Nå har ikke jeg satt meg inn i hele tråden her, men hvis det er sånn at bilen blir tom for strøm og man ikke finner feilen ved vanlige metoder så er det jo nærliggende å tenke modul...

I gamle dager med Peugeot 106 reise jeg land og strand rundt og bytte disse modulene. De ble nemlig ikke godkjent av Staten for de sendte for mye elektrisk støy på strømnettet under lading. Alle bilen måtte derfor ha ny modul. Jeg husker vi testet før og etter på en bil Lyse energi i stvg hadde.
#5
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
fredag 09. september 2016, klokken 23:28
Er redd du har rett i det...

The PDM includes an On Board Charger, DC/DC converter and high voltage junction box (J/B).
The On Board Charger converts single-phase AC power from a home power outlet to DC power and
increases the voltage in order to charge the Li-ion battery.
The DC/DC converter reduces the voltage of the Li-ion battery to provide power to the 12V battery in order to operate the vehicle's electric components (headlights, audio system, etc.).
The J/B provides electric power from the Li-ion battery to all high voltage parts of the vehicle.

Høres jo også sannsynlig ut at det er den som forårsaker problemet og som sagt tidligere, her er det en kampanje...
#6
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
fredag 09. september 2016, klokken 23:11
Riktig

The e-PT component of the NISSAN LEAF 13MY, such as the electric motor, inverter, and the charging system, are all integrated into one unit as shown in Figure 1, and achieves great weight reduction. The Power Delivery Module (PDM) in Figure 1 is the combined unit and consists of the charger, DC/ DC Converter, and the Junction Box.
 
Og til de som lurte på hvor den sitter;


#7
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
fredag 09. september 2016, klokken 21:47
Defekt PDM er en kjent sak på Leaf også.
Hvis bare noen hos Nissan kunne fått hodet ut av ræva og sett seg litt rundt, ville de nok oppdaget at det faktisk er en kampanje på dette...( i alle fall på US biler)
https://speakev.com/threads/nissan-leaf-pdm-recall-notice.162/
#8
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
fredag 09. september 2016, klokken 21:42
Sitat fra: nr1rayner på fredag 09. september 2016, klokken 21:27
Hva i all verden er en PDM modul? Hvor sitter den og hva koster herligheten?

Skjønner godt at det er en svært intrikat sak å finne løsningen på når ingen vet når det skjer, men noen hos en så stor Leaf-forhandler som Witro Trondheim (og Nissan-systemet forøvrig) må da ha fått med seg at dette faktisk skjer, og innrømme det..
PDM = Power Distribution Module
Eller rett og slett en liten strømfordeler/sikringsboks
I sin tid byttet vi mange av de på US biler
#9
Mekanisk / Sv: Første EU-kontroll - ikke godkjent!
torsdag 08. september 2016, klokken 18:49
Ja der har du helt rett, har NAF fullstendig i vrangstrupen. Jeg har drevet bilverksted i 20 år og vet hva NAF kan klare å få seg til å mene.
NAF står alltid på sitt og trekker seg som regel når andre faginstanser skal gjøre en vurdering av saken. Det er stort sett min erfaring med NAF.

En PKK har riktignok blitt mer omfattende, men den objektive vurderingen som skal gjøres har ikke blitt strengere. Det blir direkte feil.
Der hvor man tidligere kunne sette "1" må man i flere tilfeller nå sette "2".
Feil med "1" har det alltid vært krav om at skal utbedres, men det har ikke vært krav til etterkontroll. Flere punkter kan nå få "3", altså kjøreforbud.

Krav om å holde kjøretøyet i inntil 30 min etter at kontrollen er innsendt er nytt, dette for at man skal ha mulighet for stikkprøver.
#10
Mekanisk / Sv: Første EU-kontroll - ikke godkjent!
torsdag 08. september 2016, klokken 12:39
Periodisk kontroll er noe verkstedene utfører på vegne av Statens vegvesen og det bygger på tillit. De er pålagt å følge de lover, forskrifter og veiledninger som er gitt for å bli godkjent som kontrollorgan. De plikter å gi kjøretøyeier den veiledning som er nødvendig for at vedkommende kan ivareta sine rettigheter og plikter etter forskriften. Kontrollorganene skal utføre den periodiske kontrollen, ved å foreta en vurdering av alle kontrollpunktene i gjeldende kontrollveiledning. Det er til sammen 85 punkter som skal vurderes og tas stilling til.

- De fleste kontrollorgan utfører en meget god jobb, presiserer Nasvik.

Det meste av den periodiske kontrollen er en visuell kontroll, der det ikke skal demonteres noe for å finne ut om det er feil. Inspeksjonsluker skal åpnes og bremser og lys skal kontrolleres, samt at kjøretøyet skal prøves.

Alle kontrollorgan er underlagt tilsyn fra Statens vegvesen.
#11
Mekanisk / Sv: Første EU-kontroll - ikke godkjent!
torsdag 08. september 2016, klokken 12:25
Sitat fra: Sele på torsdag 08. september 2016, klokken 11:20
At SVV er fornøyd med hvordan verkstedene utfører PKK er jeg noe tvilende til,dette fordi reglene er endret.
Før kunne du ta flere PKK hvis du var misfornøyd med kontrollen nå må du klage til SVV hvis du er misfornøyd ikke lovlig med flere PKK på samme kjøretøy. SVV har og varslet flere kontroller av verkstedene. Hvis de var så fornøyde så kan jeg ikke se for meg at de økte ressurser og endret regler på dette området.

Klart tester gjort av motor,KNA,NAF osv har troverdighet. Hvis du sitter med den tro at SVV er fasit og er feilfrie så tar du feil. Det har jeg egen erfaring med.

Slik du fremlegger det så sitter NAF åpenbart med fasiten, noe de ikke gjør. Det er kun Satans Vegvesen som kan overprøve en utført PKK og det er de som utfører tilsyn og stikkprøver. I en tvistesak er det Satans Vegvesen sin objektive vurdering som veier mest.
#12
Mekanisk / Sv: Første EU-kontroll - ikke godkjent!
torsdag 08. september 2016, klokken 09:32
Alle kan ha en personlig erfaring som kan gå den ene eller andre veien. I tester av den typen du henviser til hvor Motor, KNA, NAF osv er den dømmende part, så er testen verdiløs for å finne ut hvem som utfører en PKK korrekt.
Det er kun inspektørene hos Satans Vegvesen som har myndighet til å si om noe er vurdert rett eller galt. Disse er også svært fornøyd med måten verkstedene utfører en PKK på, det er forsvinnende lite feil og mangler på utførte PKK.
Mange sitter med en tanke om at NAF sitter på en fasit, men det gjør de altså ikke.
#13
Mekanisk / Sv: Første EU-kontroll - ikke godkjent!
onsdag 07. september 2016, klokken 20:23
Sitat fra: Sele på onsdag 07. september 2016, klokken 07:54
Sitat fra: Mr Pioneer50 på tirsdag 06. september 2016, klokken 22:38
Sitat fra: Bil2 på lørdag 03. september 2016, klokken 23:01
Kontrollen er utført hos NAF. De utbedrer ikke dette, så slik sett har de ikke noe å "vinne". Har bestilt time på Nissan-verksted. De måtte høre med Nissan sentralt om dette var en reklamasjonssak.

Nå viser vel statistikken at NAF er en av verstingene til å gjøre feil vurderinger på disse kontrollene og er den kjeden som har flest inndratte løyver til å utføre kontroller.

Kan du legge fram dokumentasjon på denne statistikken og en link som viser verksteder med flest inndratte løyver?

Nei, ikke på stående fot ettersom Satans Vegvesen ikke offentliggjør denne oversikten. Jeg fikk et innblikk i en slik statistikk for noen år siden og der var NAF verstingen. Hvis jeg ikke husker feil så var NAF i Kristiansand helt på bunn av lista.

Jeg har selv flere ganger sett feilaktige vurderinger både hos NAF og andre verksteder. Med tanke på at NAF utfører et lite antall kontroller sammenlignet med store verkstedkjeder så kan ikke jeg se at NAF er mer kompetente til å utføre slike kontroller. Jeg har også opplevd at NAF har ment at vårt verksted har gjort feil, men samtlige ganger har Satans Vegvesen gitt oss medhold!

#14
Mekanisk / Sv: Første EU-kontroll - ikke godkjent!
tirsdag 06. september 2016, klokken 22:44
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 03. september 2016, klokken 09:34
At man ikke betaler for hverken deler eller jobben anser jeg som kostnadsfritt  :D
Men du har vel rett i at det heter "vederlagsfritt" ja  ;)
Det kan jo hende man må kjøre 6 ganger gjennom en av disse bomringene for å komme til/fra forhandler  :P 8) så noen kostnader har man jo uansett..

Nå skal det jo nevnes at Leafen er min første bil som fortsatt har nybilgaranti.
Og slike "tåpelige" deler som styreledd og rakkelstag er så billig i kjøp og enkle å bytte at det gjør jeg selv på kort tid uten å orke å klage til Nissan.
Men for de som ikke gjør slikt selv stiller det seg jo selvsagt helt annerledes.

Det er vel for meg med bil som tannlegen, jeg har ikke tannlegeskrekk, men tannlege-regning-skrekk  :P

Dersom reparasjonen utføres som en garanti eller reklamasjonssak så har man strengt tatt krav på erstatning for eventuelle merkostnader man blir påført. Det betyr at man kan få dekket bom etc. Forhandleren kan dog be om at reparasjonen utføres samtidig som service dersom det ikke er noe problem mtp sikkerhet osv, da bortfaller muligheten for å få dekket eventuelle merkostnader.
Forhandler kan til og med noen ganger bli nødt til å stille med gratis lånebil ved garanti reparasjoner.
#15
Mekanisk / Sv: Første EU-kontroll - ikke godkjent!
tirsdag 06. september 2016, klokken 22:38
Sitat fra: Bil2 på lørdag 03. september 2016, klokken 23:01
Kontrollen er utført hos NAF. De utbedrer ikke dette, så slik sett har de ikke noe å "vinne". Har bestilt time på Nissan-verksted. De måtte høre med Nissan sentralt om dette var en reklamasjonssak.

Nå viser vel statistikken at NAF er en av verstingene til å gjøre feil vurderinger på disse kontrollene og er den kjeden som har flest inndratte løyver til å utføre kontroller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA