Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bondeknøl

#1
Sitat fra: sylwester på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:25
Forsåvidt enig, men det er jo nettopp nyhetne som gjerne ikke får kampanjepris med det første at en slik avtale kan være gull.
Jeg er godt fornøyd med rabatten jeg har fått og håper at både Agrol og Nissan er fornøyd med at avtalen skaper flere medlemmer og flere salg.
Hvis Nissan ville at alle skulle få kjøpt med agrol-rabatt så hadde de oppfordret alle til den. Hele agrol-avtalen for Leaf henger nok i en tynnere tråd nå som den er så godt markedsført og ikke lenger brukes av dem den er tenkt til. Husk at agrol er ikke Nissan sitt verk, men en interesseorganisasjon for bøndene som bla jobber for gode avtaler med forskjellige store leverandører av biler, dekk, telefoni etc.

Veldig enig med TM i at det er ikke gøy for kunder å lese om rabatter de ikke selv har fått. Det jeg ga for min bil er for meg en avtale mellom meg og selger. Jeg føler at jeg fikk en god pris og ønsker å få en god pris neste gang jeg kjøper bil der. Den prisen jeg fikk er ikke offentlig, og det tror jeg heller ikke at noen bilselgere ønsker at den skal være.

Også enig med TM at det kan være på tide å lukke tråden, men kanskje enda mere riktig å slette den???
#2
Det har du helt rett i Gordon Retriver. Agrol-avtalen er allerede blitt dårligere, og denne tråden hjelper ikke. Den beste metoden for å bli kvitt en gode på er å gjøre andre misunnelig på at en har den.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
onsdag 25. oktober 2017, klokken 06:16
Dette blir jo egentlig det samme som rushtidsavgiften som innføres både her og der. De vil ha oss vekk fra nettet når det er mye trafikk.
Blir det slik at vi lager middagen om natten når strømmen er billig, eller; kan vi bruke elbilene ved å lade på natten når strømmen er billig, for så å bruke de oppladede batteriene på ettermiddagen til å lage middagen på når strømmen er dyr?
Blir det litt kjerringa mot strømmen dette her?
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
mandag 23. oktober 2017, klokken 23:39
Sitat fra: arthur på mandag 23. oktober 2017, klokken 19:02
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 23. oktober 2017, klokken 18:18
Nå er jo nettleien to tredjedeler av strømprisen. De som er ansvarlige for nettdriften har ikke lov å ha mer enn en viss prosentsats i overskudd. Dette for at nettleien ikke skal bli for dyr.
All strømtap fra leverandør til kunde dekkes også inn i nettleia. Derfor stiger også nettleien hvis strømprisen stiger.

Litt uklart hva du mener, men; Hvis strømprisen går opp så går forbruket ofte ned som en naturlig konsekvens og da vil netteierne måtte øke prisen på nettleien for å kompensere for at det går mindre strøm gjennom ledningene.
Poenget mitt er at endel av strømmen forsvinner på veien fra kraftleverandør og frem til kunden. Dette er diverse varmetap grunnet Ohm sin motstand og kan også være strømmålere i de tusen hjem som viser for lite. Denne strømmen som forsvinner på veien må netteier betale for og legges da til i nettleien ut til oss forbrukere.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
mandag 23. oktober 2017, klokken 18:18
Vi må ikke glemme at strømprisen har vært relativt lav siden vinteren 2003-2004. Da var det så ille at eldre frøs i hjel da de ikke turde fyre fordi strømprisene var så høye, samtidig som at det var en kald vinter. Dette var mye oppe i media.
I den tide gjorde kraftselskapene det knallbra da de kunne begrunne skyhøye strømpriser med lite vann i magasinene.  Nå er strømprisene relativt lave, og det er derfor at mange planlagte vindmølleprosjekter ikke er satt i gang.

Nå er jo nettleien to tredjedeler av strømprisen. De som er ansvarlige for nettdriften har ikke lov å ha mer enn en viss prosentsats i overskudd. Dette for at nettleien ikke skal bli for dyr.
All strømtap fra leverandør til kunde dekkes også inn i nettleia. Derfor stiger også nettleien hvis strømprisen stiger. Får håpe at de store oppgraderingene av strømnettet bidrar til at strømtapet i nettet blir vesentlig rimeligere. Tviler på at strømmen blir noe særlig rimeligere.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 21. oktober 2017, klokken 08:51
Nå ser det jo ut som at Ampera tar pause fra denne lista ganske lenge.
Flere av bilmodellene i det lavere prissjiktet sliter jo veldig med levering om dagen.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
lørdag 21. oktober 2017, klokken 08:46
Men hvorfor skal vi som bor rett ved store kraftanlegg da betale mer nettleie enn de i tettbebygde strø som bor milevis fra kraftstasjonene og har lange høyspentstrekk? Vi sponser jo de i tettbebygde strøk.
#8
Da begynner det virkelig å komme seg på Sørlandet.
Kan ikke være lenge til Tonstad-laderen er i drift.
Kvinesdal er også under planlegging, selv om det har drøyd litt så kommer den.
Det som mangler er en ladestasjon mellom Tonstad og Evje på indre veien. En lader i Eiken hadde gjort seg.
#10
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 08:06
Du bør vel klare dette uten å lade på veien og kun på hytta? I så fall lader du litt på Sinnes på vei opp Og festen på hytta. Har du ikke lading på hytta så hadde jeg ladet på Sinnes på vei opp ob på vei ned.
Forøvrig så er det vel kortere ventetid på den nye Leafen enn det er på Ionic? Den er større og har lengre rekkevidde, samt prisen blir jo i samme sjiktet.
#11
Men det var biler parkert på begge sider av laderne og kun foran laderen var det luke. De stod jo ikke midt på plassen der folk kjører inn til bensinstasjonen.
Dette var siste søndag i høstferien og stappfullt av biler og også noen som trengte lading.
De parkerte jo det vi vanligvis lader, og vi stenger jo ikke veien inn til bensinstasjonen når vi står der. Det er jo faktisk ikke uvanlig å merke foran laderne for å unngå parkering, så hvorfor kan de ikke gjøre det her også?
#12
Opplevde at en fossil SUV hadde parkert rett foran hurtigladeren på Vikeså. Er jo ikke så rart at det skjer da endel folk ikke har noe forhold til disse boksene som står rundtforbi.
Burde ikke eieren av ladestasjonene, i dette tilfellet Fortum, alltid ha merket asfalten tydelig slik at at en i størst mulig grad unngår parkering foran hurtigladerne?
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
mandag 16. oktober 2017, klokken 09:22
Sitat fra: Rollep på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:08
Sitat fra: sylwester på søndag 15. oktober 2017, klokken 04:18
Sitat fra: Rollep på lørdag 14. oktober 2017, klokken 13:57
Forskjellen er at i Europa betaler man i en del land bompenger hvis man velger å kjøre på de beste motorveiene, det finnes dog alltid mindre alternative veier som er gratis. Tror det er mest utbredt i Italia, Spania og Frankrike, ...

I Frankrike betaler du ganske mye i bompenger, men de gratis alternative veiene er ikke praktiske. Veldig mye 60-sone og veldig svingete, mens motorveien har 140km/t hvis det er tørt sommerføre. Å bruke 3 timer på en strekke du kan kjøre på 1,5 mot 250kr ekstra er aldri aktuelt.
Poenget var at du har et valg, det har du ikke i Norge når det gjelder bompenger.
Hvor mye betaler du forresten når du kjører på de flotte veiene i f.eks. Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland?
I Norge finnes også flere bomveier det finnes omkjøringsveier på.
Det tar ikke så fryktelig mye lenger tid å kjøre indre veien fra Stavanger til Oslo. Ta av fra Helleland og kjør til Arendal så har du spart noen bommer.
Kjør Drangedal når du kommer vestfra og skal til Lyngdal. Det er delvis grusvei som er kortere enn E39 og tar maks to minutter lengre tid. Det er jo ikke veldig høy standard på disse veiene, men er forholdsvis kjappe og uten bompenger.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
søndag 15. oktober 2017, klokken 01:51
Sjekket mitt skilt på vognkortet og fant Leafen og googlet Tesla.
Vi vet vel alle at den tyngre Teslaen er råsprek i forhold til Leaf. Da har de ikke omtrent samme antall hestekrefter.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:55
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. oktober 2017, klokken 07:55
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 01:11
TIL DERE SOM SYNES AT DENNE VEKTAVGIFTEN ER SÅ FRYKTELIG URETTFERDIG FOR TESLA: Hvordan hadde det slått ut om avgiften på elbiler hadde blitt lagt til hestekrefter og ikke vekt? DET hadde virkelig slått ille ut for Tesla!

Her tar du nok feil. Sjekk vognkortet som oppgir maksimal kontinuerlig effekt.
Oppgitt effekt er omtrent som en Leaf.

Skal det innføres avgifter på kjøp er trinnvis mva for alle elbiler bedre.
5% mva gir 10.000,- i avgift på en eUP til 200k
32.500,- i avgift på en Tesla til 650.000,-
Eller 50.000,- i avgift på en Tesla til en mill.

Alle bidrar.

For øvrig har flere påpekt i tråden hvorfor vekt ikke er et godt utgangspunkt for avgitt.
Eksempelvis liten økning i forbruk, marginal slitasje på vei, dekker bredere behov/flere passasjerer/langt flere kjørte elektriske kilometer.
Leaf er da oppgitt til 109hk og Model X til 417hk. Det er vel ikke omtrent det samme som en Leaf?

Selvfølgelig hadde jo en prosentvis avgift ikke gjort det store utslaget for billigbilene, men staten har jo hatt tradisjon for at de litt mer luksuriøse bilen skal ha mye høyere avgifter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA