Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Seigmann

#1
Hei.

Hentet min model S i juni. Gikk glipp av performance upgrade som kom 1 juli.

Fikk denne oppgraderingen i dag da jeg tilfeldig hadde en verksted time for noe annet småtteri. De sa at det lå inn i bulletin, at de automatisk oppgraderte alle biler som kan få dette helt automatisk når du besøker verksted/har service neste gang.

Merker jeg forskjell før og etter verksted timen i dag? Åh ja!! Det er stor forskjell. Ingen tvil om at den er kvikkere. Drar mye bedre fra stillstand og har mer punch uansett hastighet. Du verden for en flott førjulsgave til far. Kona lo i tlf da hun henta ut bilen og kjørte ut på et akselerasjonsfelt inn på E6. Dette er stort i mine øyne. Kan ikke se for meg at noen andre bilmerker noensinne kommer til å si: og du, vi tok forresten ut motoren din og satte inn en V-8. Håper du koser deg med den nye motoren.
Hva blir det neste fra Tesla? Stilig! Gleder meg til mer kjøring i kveld.

Ps: bilen var bestilt som en 60D (i slutten av mars om jeg husker riktig) men kom åpnet som en 75D før jeg hentet den ut i juni.

Verdt å sjekke ut for dere dette kan gjelde! Fikk det gratis.
#2
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
onsdag 25. oktober 2017, klokken 23:28
Tok en ny test nå etter mange dager med ledningene frakoblet. Samme resultat. Har nå 72 kWh total kapasitet igjen etter 15000km. Kan noen andre med 75 batteriet med noenlunde samme kjørelengde si noe om hva de har i kapasitet? Finner ikke så mye på "innkjørte" 75 batteri som er avlest med canbus.
#3
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:30
Oppdager akkurat jeg skrev feil. 73,8kWh skulle det være. Tok en skjermdump av det, og sjekket det nå.
#4
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:27
Vanlig 75 tag ved høyre hjul. 74,8kWh usable.
#5
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:02
Da fikk jeg lest av en S75 (3uker gammel bil) med samme utstyr. Alle celler var like på den bilen. (Lest av til 74,8kWh totalt) Kjørt bare 1700km så regner med det justerer seg ned i løpet av den første tiden. Leste av på min etterpå. Samme sak. Fortsatt 4,997V på celle 84...
#6
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
onsdag 11. oktober 2017, klokken 00:19
Bildet som pers1 viser av loaneren er likt mitt, bortsett fra at diagrammet til siste celle fyker i taket. Rart at TmSpy viser ulikt for loaneren og min. Begge bilene  har forøvrig nøyaktig samme utnyttbar batteri kapasitet  igjen. Får meg derfor til å mistenke det er noe annet som skaper dette og ikke selve programvaren. Har Tesla noe imot at vi kobler oss til bilene slik og leser av verdier? Jeg må jo forklare hvordan jeg har funnet det ut når jeg prater med dem.
#7
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 23:33
Her er et bilde. Siste celle det er snakk om ja.
#8
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:44
Edit: hehe.. jeg simpelten elsker å måke biler (gjerne 75 biler) fri for snø, skjønt vi har lite av det ennå..
(måle skulle det være...)
#9
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:39
Takk for svar. Ladet til 100% og da lå alle cellene opp mot 4,2 V. Regner med det er et eller annet som ikke snakker helt sammen. Om grunnen er fordi noe er defekt eller bare ikke helt får kontakt vet jeg ikke. Men rare greier. Har mulighet til å prøve å måke en annen ny 75, men ikke de nærmeste dagene.
#10
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:34
Ringte Tesla 24 timers veihjelp. Han kunne lese minimum og maximum verdier og differansen ikke var stor. Jeg får stadig opp 4,997 V på siste celle, nr 84 på en 75D. Denne forandrer seg heller ikke når jeg lader eller kjører bilen. Burde den gjort det? Kan det tyde på at programvarneb jeg har "tolker feil" eller er det mest sannsynlig noe som er galt?
#11
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 07:17
Ledning fra Peter her inne og odb2. Har funket fint i et par uker. Virker som en endring. Prøvde å reinstallere appen Scan ny Tesla og i tillegg TmSpy. Samme resultat..
#12
Model S / Battericeller avlest med canbus
mandag 09. oktober 2017, klokken 23:26
Hei. Leser med stor glede her på forumet jevnlig. Kanskje kan noen hjelpe meg med å svare på hvorfor jeg leser at celle nr 84(75D) har spenning 4,997 V og alle andre celler har rundt 3,9 V? Merkelig. Har ellers 72,1 kWh utbyttbart etter 12000km.
#13
Kia Soul EV / Sv: Rekkevidde som forbløffer
onsdag 09. mars 2016, klokken 22:33
Jeg lå veldig mye i 72km/t på speedometeret. Det er nok bedre enn 80 og 90 km/t.

Tenker å kjøre Trondheim - Oslo i sommer. Da med 3 pauser med hurtiglading. Burde gå veldig fint. For vår del så er denne oppgraderingen veldig verdifull, og nå passer bilen veldig mye mer til våre behov. Hadde sikkert vært kjekt med mer rekkevidde, men når vi ofte kjører med småbarn så sier det seg selv at vi uansett må ta pauser, og da kan man alltids lade mens man tar en kaffe, spiser is eller går på do.

Har også god erfaring med å kjøre opp bakken til huset vårt som ofte er glatt. Den virker å ta seg fram bedre enn Leafen, men dette må utforskes litt mer før jeg kan bli påståelig akkurat der.
#14
Kia Soul EV / Sv: Rekkevidde som forbløffer
onsdag 09. mars 2016, klokken 14:30
Takk for tips moby666 ang 0% er helt tomt.

Kjører på Viking Contact 6 piggfri.

Ang varme så var den mye avslått, og bilen holdt overraskende god lunk likevel. Når jeg skridde den på var det to eller tre hakk på vifta og 22 grader. Den stod ikke lenge på i gangen. Snittforbruk ble ikke målt. Fulgte med på sanntidforbruk hele turen og det var i grunn artig å se hvor lite den brukte på flat vei i f.eks 70km/t.

Ja, har vel fått litt trening gjennom Leafen som på sett og vis "tvang" meg til å bli flink til å kjøre økonomisk.

Tenker jeg også skal prøve samme tur, da helt uten å tenke økonomisk kjøring, ha varmen på auto og se hvor langt jeg da kommer.

Liker godt sittestillingen. Mer oversiktlig enn Leafen.
#15
Kia Soul EV / Rekkevidde som forbløffer
onsdag 09. mars 2016, klokken 01:12
Hei.

Jeg har med glede lest innlegg her i påvente av min Kia Soul. (Oppgraderte fra Leaf 2012 mod) Takk for alle gode innlegg dere har skrevet, til stor fornøyelse fra min side.

Måtte bli medlem her slik at jeg kunne skrive et lite innlegg etter at jeg hadde min første ordentlige testtur med vår nye elbil. 

Altså:
Jeg inviterte min far til å sitte på i vår nye Kia Soul 2016 mod forrige uke.
Bilen stod i uisolert garasje og var ikke forvarmet eller varm på noen annen måte. Vi satte oss i bilen, godt rustet med kaffe, nøtter og sjokolade. Temperaturen på turen lå på ca 2 grader, med varmeste 4 grader og kaldeste -2 grader. Våt veibane stort sett hele tiden med snø litt innimellom, for det meste snøfri vei(men våt). Piggfrie vinterhjul.

Har hverken fylt ekstra luft i dekkene eller gjort noe annet for at bilen skal gå lenger. Varmeapparat var kun på av og til.

Noen sier at cruisekontroll øker rekkevidde, men den brukte jeg ikke på denne turen.

Jeg kjørte Malvik-Tydal-Malvik og hadde 7% batteri igjen da vi kom fram. Ruta var på nøyaktig 17,1 mil (8,55 mil hver vei) og med 7% batteri igjen gir det totalt 18,4 mil før batteriet er på 0%. Regner med det kanskje går an å kjøre litt til på en "reservetank" uten at jeg hverken har prøvd det eller har planer om å gjøre det.

Jeg ble i grunn imponert over Kia Soulen, og gleder meg til å kjøre samme ruta i 20+ varmegrader, sommerdekk og tørre veier. Tror det kan bli riktig så bra:)

Er veldig glad for byttet fra Leaf 2012 til nye Kia Soul. Jeg har faktisk kjørt akkurat samme ruta med Leafen, og da gikk vi tom for strøm 800-meter før Tydaln, dvs etter ca 8,47 mil. (Og da hadde jeg kjørt forsiktig, med dugg på tuta for å spare varmeapparatet). Jeg hadde ikke forventet at Kia Soulen skulle levere så bra på en dag med rundt 0 grader i lufta.

Kan gjerne anbefale bilen til deg som vurderer en Kia Soul. Valgte lett Kia Soul framfor nye Leaf 30kwh, men jeg skal ikke gå inn på alle begrunnelsene her. Sier bare at JEG hadde et lett valg.

Aleksander
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA