Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Helge Alm

#1
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:10
Tenk på Tesla Semi [emoji43][emoji85]

Knut: Det er kun mva på lastebiler så de blir ikke berørt
#2
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
lørdag 30. september 2017, klokken 15:41
Sitat fra: Tordensky på lørdag 30. september 2017, klokken 13:52
Hei, venter på en Model S 75D, satser på å få den i midten av oktober. Lurte på å ta en bilferie fra Bergen til Alicante, ingen hastverk - har masse ferie. I utgangspunktet lurte jeg på å kjøre på vestkysten av Frankrike, Normandie osv. Jeg har ikke kjørt EL-bil utenom den ene timen da jeg prøvekjørte, så spørsmålet mitt er om det er lurt å hive seg ut på en rute som dette rett etter jeg har fått bilen?

Tut og kjør sier jeg. Fikk selv min S75D i slutten av juni fjor. 3 uker etterpå drog vi på planlagt tur til England.
Ladenettverket "guider" deg gjennom hele Europa. Og ladeapper er det nok - tenker type 2 lader. God tur:-)
#3
Model S / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
tirsdag 19. september 2017, klokken 20:24
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:12
I Norge holder det med 75, men til bruk på europeiske motorveier er det absolutt å foretrekke med større batteri pga ladehastighet på sc.  Det ble ihvertfall mye heft og venting med superlading for vår del i sommer med 85D. Høy gjennomsnittshastighet og høyere forbruk gjør at tiden man bruker på etappene blir kort i forhold til ladepausene som blir lengre. I Norge er det som regel på tide med en lengre pause når det er dags å lade.
Uenig! Min erfaring fra europatur og mye langkjøring med S75D  - 61.000 km på 13 mnd er at årsaken til lengre ladetid på Superchargere som oftest skyldtes meg selv vet at jeg valgte å lade mer enn nødvendig. Resultatet ble at jeg på neste supercharger kom inn for lading med for mye restkapasitet på batteriet. Med mer erfaring gikk det bedre.
#4
Model S / Sv: Kjøpshjelp/tips - Model S
søndag 17. september 2017, klokken 10:16
Sitat fra: Tony Phan på søndag 17. september 2017, klokken 09:55
Takk for tipsene så langt. Tanken på en fresh s75 frister. Men er en standard modell med kun vinterdekk bra nok? Føler mange nevner tech pakke, autopilot osv som et must? Tony

Du kan kjøpe sommedekk senere, og bruke samme felgsett til sommer- og vinterdekk (2 omleggingskostnader pr år). Tech-pakke er på gamle modeller. Nå heter det Premium som grovt sett kun inkluderer varme i alle seter (std med varme i forseter), oppvarmet ratt og oppvarmede spylerdyser (var mye tull med disse og ble tidligere ikke anbefalt av flere selgere) og hepafilter. Luftdempere er nå std. Oppgradert autopilot (softwareoppgradering) kan legges til senere, men til en høyere kost, 40.400 før levering mot 61.000 etter du har mottatt bilen. Std S koster 574.300 etter rabattkode mot 614.700 med oppgradert autopilot. Månedskostnad med lån på 8 år (30.000 i innbetalt dep) blir da ca. kr 5.900 eller 6.400. Bil koster, men fordelen med ny er 5 års begrenset garanti inntil 100.00 km, og 8 års garanti på batteri/drivenhet med ubegrenset antall km.
#5
Tesla / Sv: Viktig informasjon om KAMPANJERENTA! 0.25%
lørdag 16. september 2017, klokken 19:27
Sitat fra: andreas.henrik på lørdag 16. september 2017, klokken 19:17
Noen som vet om dette er begrenset til 8 års finansiering, eller om 10 år går greit?

Du kan velge 5,8 eller 10 år. Selv har jeg valgt 8 år pga ønsker ikke å ha billån på en bil uten garanti (8 år på batteri og drivenhet)
#6
Model X / Sv: Kostnader & sparte kroner med å skifte til elbil
fredag 08. september 2017, klokken 07:15
Sitat fra: Luring på fredag 08. september 2017, klokken 06:54
Det har du rett i. Hadde nok ikkje kjøpte meg ny fossilbil uansett viss ein av dei sviktar, men kanskje ein brukt Leaf e.l.. Bør nok rekne med 15-20000 der pr. år ekstra for det.
Har nok også rekna for lite besparelse i bompengeringen, sjølv med avgift for elbiler vil eg nok spare minst 5000 (uten rushtidsavgift) og 10000 om det innføres rushtidsavgift også i ytre bompengering.
Så reelt sparer eg vel 5-10000 pr. år på å skifte.
Usikkerhetsmomenter:
Framtidig rep. kostnader er jo i beste fall usikkert, men det gjelder jo begge alternativ.
Om ein kan skru sjølv når FWD sluttar å fungere etter 5,5 år er jo tvilsomt.

Jeg vet ikke hva du har lagt som grunnlag for besparte kostnader i bomringer, men nå er det vel bestemt at elbiler på sikt skal ha et tak på 50% av bomavgiften for fossile biler. Samtidig så er det vel heller ikke utenkelig at dyre elbiler ikke får fullt mva-fritak om noen år. Mao elbilinsentivene som gjelder nå er gull, i morgen kanskje sølv. På den annen side så tror i alle fall ikke jeg at pumpeprisene blir rimeligere i fremtiden. Fordelen med Tesla er selvsagt ladenettverket og foruten std.garanti på 5 år eller 100.000 km, også 8 års garanti på drivenhet/batteri uavh av antall km. Som ikke det er nok, stiller heller ikke Tesla krav til at serviceintervaller skal følges for at garantiene skal gjelde (når det er nevnt så tror i alle fall jeg en min bør følge 40.000 km intervallene). Lykke til som kommende X-eier :-).
#7
Model X / Sv: Kostnader & sparte kroner med å skifte til elbil
torsdag 07. september 2017, klokken 22:59
Sitat fra: Luring på torsdag 07. september 2017, klokken 22:28
Eg stod i si tid på reservasjonslista til X, men trakk meg i fjor vår, forsåvidt glad for det når eg ser prisredusjonen i dag. Har reservert to M3, men hengerfeste er noko usikkert og lang ventetid gjer at eg (igjen) vurderer ein X:
Målet er då å erstatte to gamle biler : Landcruiser 100 + Berlingo med ein Telsa X 75. Eg kjører 10-15000 km i året med henger, totalt 35000 km.
Forsikring blir ca. den samme for X som for disse to som er uten kasko, skal ha kasko på X'en.
Veiavgift - sparer 6000,-
Drivstoff :sparer ca. 25000,-
Service & reparasjoner: sparer 10000,- pr. år
Verditap: taper 55000 pr. år (X : 70000/år - 15000 kr/år på dei eg har)
Renteutgifter: 0,6%*700000*0,72= taper 3000,-
Nokre tusen i bompenger, det kjem ytre bompengering i Bergen snart som eg må igjennom - sparer 2000,-

Totalt kr. 15000,- pr. året i ekstra utgifter. Er verdt nokre sparte timer i garasjen det (eg tar alle servicer og reparasjoner sjølv på de gamle bilene). Verditapet er nok for estimert for lite de første årene, men eg har stort sett bilene til de stopper av seg sjølv :), så i snitt avskriver eg bilen på 10 år.

Noko eg har glømt eller bør korrigere?

Ja. Du sammenligner 2 eldre dieselbiler mot en ny elbil. Verditap samlet på 15.000 mot X 55.000. Samtidig så skriver du at du har bilene til de stopper av seg selv..ca 10 år slik jeg oppfatter ditt resonnement. Det må jo bety du min må bytte 1 dieselbil om x-antall år for å erstatte denne med en ny. Si at du må bytte Landcruiseren om 5 år..den merkostnaden har du ikke med
#8
Model X / Sv: Adjusted Price reduction
lørdag 02. september 2017, klokken 22:59
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 02. september 2017, klokken 20:30
Sitat fra: Helge Alm på lørdag 02. september 2017, klokken 16:45
Det stemmer nok. 4 august ble grunnprisen satt ned med 31.250,- (iht det jeg fant ut, men fikk selv 31.050 i "showroom discount"). Så justerte de prisene natt til 31 august pga. svakere dollarkurs med samme sum, dvs. jeg har fått 31.050,- i "adjusted price reduction". Og svekkes dollaren mer før vi får utlevert bilene og Tesla reduserer prisene, så får vi ytterligere en prisreduksjon.

Jeg tror du kan stryke en av disse, er nok bare Tesla som kløner det til med hvilken kode prisjusteringen har havnet på. Ligger dobbelt hos deg siden de ikke har vært konsekvente med bruk av "showrooom" discount" vs "adjusted price reduction".

Uffda ja,ja. Jeg syntes det var litt rart selv, men siden det står med ulik tekst så tok (tar :-)) jeg det for gitt. Jeg har i alle fall lastet ned pdf-ene på min pc..Vi får se når jeg får bilen en gang i månedsskiftet okt/nov. Står sept/okt, men det tar ca 3mnd fra bestilling til vi får bilene så tar ikke lev.tiden for gitt i alle fall. Ex S75D eier.

#9
Model X / Sv: Adjusted Price reduction
lørdag 02. september 2017, klokken 16:45
Sitat fra: leifarneb på lørdag 02. september 2017, klokken 15:30
Hei. Bestilte en X75D forrige helg. Totalpris med alt utstyr etter referral var 815k
Idag, inne på mytesla.com, under "view spec" ser jeg at prisen har gått ned med 65 700,- Det står "Adjusted Price reduction". Totalpris blir altså ca 750k.Er dette bare et blaff/feil eller stemmer dette? vhLeif Arne

Det stemmer nok. 4 august ble grunnprisen satt ned med 31.250,- (iht det jeg fant ut, men fikk selv 31.050 i "showroom discount"). Så justerte de prisene natt til 31 august pga. svakere dollarkurs med samme sum, dvs. jeg har fått 31.050,- i "adjusted price reduction". Og svekkes dollaren mer før vi får utlevert bilene og Tesla reduserer prisene, så får vi ytterligere en prisreduksjon.
#10
Model S / Sv: Dollarkurs, prisjustering Tesla S
tirsdag 29. august 2017, klokken 05:58
Sitat fra: OlaM på mandag 28. august 2017, klokken 23:33
Jeg sier ikke at de burde koste like mye begge steder, men de relative prisforskjellene mellom 75/100 er interessante, derfor tok jeg med premiumpakken også. Og historisk sett så har forskjellen mellom dollar og Tesladollar bare blitt så og så stor før prisene har blitt endret - til tider har jo også bilen vært billigere i Norge.

Og vi vet hva som menes med Tesladollar. Et toskete uttrykk! Har du forresten dok. på din siste påstand, OlaM?
#11
Model S / Sv: Dollarkurs, prisjustering Tesla S
mandag 28. august 2017, klokken 23:26
Sitat fra: OlaM på mandag 28. august 2017, klokken 22:42
Strippet modell, sammenlignet med amerikansk pris. Dagens $1 = 7,75 kr
Tesladollar:
100D - 8,45 kr  - 68250 kr dyrere i Norge
75D - 8,37 kr - 43090 kr dyrere i Norge
Premiumpakken - T$8,08 - 1213 kr dyrere i Norge

Jeg er imponert over alle disse kalkylene! Det er tydeligvis gratis frakt fra USA til Norge! Og reg.avgift/vrakpant er selvsagt sammenlignbare/inkludert i USA-prisene. Lønnskostnadene er selvsagt på samme nivå i Norge som i USA siden klargjøringskostnadene er like.  Valutasikkerhet, dvs. å sikre seg mot kursvariasjon er ikke nødvendig.
Gjør oss alle en tjeneste før dere sammenligner priser i USA mot Norge: Trekk fra ca. 30.000 for nevnte merkostnader over før dere sammenligner prisene. Og jeg sier da ikke at samlet kostnad for merkostnadene er 30.000,-....tallet kan like gjerne være 20.000,- som 40.000,- for alt jeg vet, men da har dere i alle fall tatt høyde for merkostnadene.
#12
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
fredag 18. august 2017, klokken 09:23
Sitat fra: DagfinnN på fredag 18. august 2017, klokken 08:55
Noen som kan opplyse om disse tallene for S75D, så ny bil som mulig?

Inntil ca 360 km
#13
Tesla / Sv: Advarsel ; Tesla er vanedannende.
torsdag 17. august 2017, klokken 14:06
Hei. Dette skrev en på facebook forleden dag (jeg har endret på noen skrivefeil..):
Ikke for å være slem mot eiere av eldre Tesla, men etter å ha vært endel bak fasaden på model S fra 2013 og oppover og sett alle endringene, er det noe jeg har lagt merke til opp til september 2015:
Kabling eller hardness er produsert i USA, mens kabling/hardness etter sept 2015 er produsert av Sumitomo i Japan. Flere av kontaktene i front og andre plasser som er utsatt for støv, salt osv. er gått fra å være åpne til å bli lukkede kontakter. Sikringsboks for interiør er flyttet fra Frunk og inn i bilen. Flere komponenter er erstattet med forbedrede utgaver. Oppheng på hele drive uniten ble endret med lansering av D bilene.
D biler uten P (performanse utgaver) har en total ulik drive unit bak med motor med skrå drev og opplagret inni selve girkassen. Fremre motor er lik i alle D over nye designet. Dette er deler som ikke nødvendigvis gir feil tidlig i livet, men som man nok vil merke etter som årene går. Selv hadde jeg ikke kjøpt S produsert før sept. 15 og ikke RWD og P versjoner, men kjøpt S70D, S75D, S85D, S90D eller S100D.
Selv lykkelig eier av X90D. Jeg hadde X Signatur reservasjon, men da den kun var PDL, ble den kansellert.

Kommentar fra meg: 5 års garanti/100.000 km. Utvidet garanti på batteri og drivenheter (motor) til 8 år med fri km. Kjøp gjerne brukt du. Og vil du være ekstra sikker, kjøp som vedkommende skrev S70D, 75D, 85D, 90D eller 100D.

Sitat fra: DrNox på torsdag 17. august 2017, klokken 13:36
Begynte å lese om Tesla etter min TM3 bestilling for ca 10mnd siden. Det første som slo meg var at folk som kjøpte Tesla byttet den ut og kjøpte en ny en..Det må vel tyde på at man liker produktet man får. Men nå i det siste får jeg en følelse av at det kan være dyrt å ha en Tesla som ikke har garanti. Dette gjør at jeg er redd for å kjøpe en brukt Tesla. :-\Noen som har noe de vil legge til?
#14
Model X / Sv: Referal Swap
fredag 11. august 2017, klokken 13:38
Du får begge 2, men får kun 1 vervepremie på nivå 1.
3 referrals: 1 premie nivå 1, 1 premie nivå 2 og premie tilh nivå 3.
Og slik fortsetter det :-)

Sitat fra: kirky på fredag 11. august 2017, klokken 12:56
Om man får 2 referrals, får man egentlig premien på nivå 1 og 2 eller kun på nivå 2?
Dvs lekebil + solar roof-tilgang, eller kun solar roof-tilgang?
#15
Tesla / Sv: høy pris på tesla?
torsdag 10. august 2017, klokken 20:40
Se svar fra "Akseln". Litt valutasikkerhet (ikke uvanlig med inntil 5 %), frakt, klargjøring, vrakpant mm så blir det 74.000,-. Tenker en 30.000 for alt over eks valutasikkerhet så har Tesla Norge en valutasikkerhet med denne konfigurasjonen på 4,3 %. Det kommer nok en prisreduksjon om 1 mnd eller 2 om NOK styrkes mot US$.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA