Sitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:10
Tenk på Tesla Semi [emoji43][emoji85]
Knut: Det er kun mva på lastebiler så de blir ikke berørt
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:10
Tenk på Tesla Semi [emoji43][emoji85]
Sitat fra: Tordensky på lørdag 30. september 2017, klokken 13:52
Hei, venter på en Model S 75D, satser på å få den i midten av oktober. Lurte på å ta en bilferie fra Bergen til Alicante, ingen hastverk - har masse ferie. I utgangspunktet lurte jeg på å kjøre på vestkysten av Frankrike, Normandie osv. Jeg har ikke kjørt EL-bil utenom den ene timen da jeg prøvekjørte, så spørsmålet mitt er om det er lurt å hive seg ut på en rute som dette rett etter jeg har fått bilen?
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:12Uenig! Min erfaring fra europatur og mye langkjøring med S75D - 61.000 km på 13 mnd er at årsaken til lengre ladetid på Superchargere som oftest skyldtes meg selv vet at jeg valgte å lade mer enn nødvendig. Resultatet ble at jeg på neste supercharger kom inn for lading med for mye restkapasitet på batteriet. Med mer erfaring gikk det bedre.
I Norge holder det med 75, men til bruk på europeiske motorveier er det absolutt å foretrekke med større batteri pga ladehastighet på sc. Det ble ihvertfall mye heft og venting med superlading for vår del i sommer med 85D. Høy gjennomsnittshastighet og høyere forbruk gjør at tiden man bruker på etappene blir kort i forhold til ladepausene som blir lengre. I Norge er det som regel på tide med en lengre pause når det er dags å lade.
Sitat fra: Tony Phan på søndag 17. september 2017, klokken 09:55
Takk for tipsene så langt. Tanken på en fresh s75 frister. Men er en standard modell med kun vinterdekk bra nok? Føler mange nevner tech pakke, autopilot osv som et must? Tony
Sitat fra: andreas.henrik på lørdag 16. september 2017, klokken 19:17
Noen som vet om dette er begrenset til 8 års finansiering, eller om 10 år går greit?
Sitat fra: Luring på fredag 08. september 2017, klokken 06:54
Det har du rett i. Hadde nok ikkje kjøpte meg ny fossilbil uansett viss ein av dei sviktar, men kanskje ein brukt Leaf e.l.. Bør nok rekne med 15-20000 der pr. år ekstra for det.
Har nok også rekna for lite besparelse i bompengeringen, sjølv med avgift for elbiler vil eg nok spare minst 5000 (uten rushtidsavgift) og 10000 om det innføres rushtidsavgift også i ytre bompengering.
Så reelt sparer eg vel 5-10000 pr. år på å skifte.
Usikkerhetsmomenter:
Framtidig rep. kostnader er jo i beste fall usikkert, men det gjelder jo begge alternativ.
Om ein kan skru sjølv når FWD sluttar å fungere etter 5,5 år er jo tvilsomt.
Sitat fra: Luring på torsdag 07. september 2017, klokken 22:28
Eg stod i si tid på reservasjonslista til X, men trakk meg i fjor vår, forsåvidt glad for det når eg ser prisredusjonen i dag. Har reservert to M3, men hengerfeste er noko usikkert og lang ventetid gjer at eg (igjen) vurderer ein X:
Målet er då å erstatte to gamle biler : Landcruiser 100 + Berlingo med ein Telsa X 75. Eg kjører 10-15000 km i året med henger, totalt 35000 km.
Forsikring blir ca. den samme for X som for disse to som er uten kasko, skal ha kasko på X'en.
Veiavgift - sparer 6000,-
Drivstoff :sparer ca. 25000,-
Service & reparasjoner: sparer 10000,- pr. år
Verditap: taper 55000 pr. år (X : 70000/år - 15000 kr/år på dei eg har)
Renteutgifter: 0,6%*700000*0,72= taper 3000,-
Nokre tusen i bompenger, det kjem ytre bompengering i Bergen snart som eg må igjennom - sparer 2000,-
Totalt kr. 15000,- pr. året i ekstra utgifter. Er verdt nokre sparte timer i garasjen det (eg tar alle servicer og reparasjoner sjølv på de gamle bilene). Verditapet er nok for estimert for lite de første årene, men eg har stort sett bilene til de stopper av seg sjølv , så i snitt avskriver eg bilen på 10 år.
Noko eg har glømt eller bør korrigere?
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 02. september 2017, klokken 20:30Sitat fra: Helge Alm på lørdag 02. september 2017, klokken 16:45
Det stemmer nok. 4 august ble grunnprisen satt ned med 31.250,- (iht det jeg fant ut, men fikk selv 31.050 i "showroom discount"). Så justerte de prisene natt til 31 august pga. svakere dollarkurs med samme sum, dvs. jeg har fått 31.050,- i "adjusted price reduction". Og svekkes dollaren mer før vi får utlevert bilene og Tesla reduserer prisene, så får vi ytterligere en prisreduksjon.
Jeg tror du kan stryke en av disse, er nok bare Tesla som kløner det til med hvilken kode prisjusteringen har havnet på. Ligger dobbelt hos deg siden de ikke har vært konsekvente med bruk av "showrooom" discount" vs "adjusted price reduction".
Sitat fra: leifarneb på lørdag 02. september 2017, klokken 15:30
Hei. Bestilte en X75D forrige helg. Totalpris med alt utstyr etter referral var 815k
Idag, inne på mytesla.com, under "view spec" ser jeg at prisen har gått ned med 65 700,- Det står "Adjusted Price reduction". Totalpris blir altså ca 750k.Er dette bare et blaff/feil eller stemmer dette? vhLeif Arne
Sitat fra: OlaM på mandag 28. august 2017, klokken 23:33
Jeg sier ikke at de burde koste like mye begge steder, men de relative prisforskjellene mellom 75/100 er interessante, derfor tok jeg med premiumpakken også. Og historisk sett så har forskjellen mellom dollar og Tesladollar bare blitt så og så stor før prisene har blitt endret - til tider har jo også bilen vært billigere i Norge.
Sitat fra: OlaM på mandag 28. august 2017, klokken 22:42
Strippet modell, sammenlignet med amerikansk pris. Dagens $1 = 7,75 kr
Tesladollar:
100D - 8,45 kr - 68250 kr dyrere i Norge
75D - 8,37 kr - 43090 kr dyrere i Norge
Premiumpakken - T$8,08 - 1213 kr dyrere i Norge
Sitat fra: DagfinnN på fredag 18. august 2017, klokken 08:55
Noen som kan opplyse om disse tallene for S75D, så ny bil som mulig?
Sitat fra: DrNox på torsdag 17. august 2017, klokken 13:36
Begynte å lese om Tesla etter min TM3 bestilling for ca 10mnd siden. Det første som slo meg var at folk som kjøpte Tesla byttet den ut og kjøpte en ny en..Det må vel tyde på at man liker produktet man får. Men nå i det siste får jeg en følelse av at det kan være dyrt å ha en Tesla som ikke har garanti. Dette gjør at jeg er redd for å kjøpe en brukt Tesla. :-\Noen som har noe de vil legge til?
Sitat fra: kirky på fredag 11. august 2017, klokken 12:56
Om man får 2 referrals, får man egentlig premien på nivå 1 og 2 eller kun på nivå 2?
Dvs lekebil + solar roof-tilgang, eller kun solar roof-tilgang?