Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - krossmoen

#1
Er noe gravearbeid på parkeringsplassen på Coop Helleland. Så ingen kabler eller fundamenter enda, men skal følge med. Har vel vært nevnt tidligere at fortum skulle bygge en hurtiglader her. Passer bra som avlastning på hyttetrafikken til Sirdal i helgene
Grønn kontakt sin lader er også reparert ser det ut som.

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
#2
Skal kjøre en tur i morgen å se om jeg kan lokalisere den kommende laderen på Helleland
#3
http://dalane-tidende.no/nyheter/ladestasjon-klar-pa-vikesa-for-1-november/19.20321

Betalingsmur, men står ikke noe mer i artikkelen.

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

#4
Takk for utfyllende og bra svar! ;) Ville du selv brukt tid og penger på å få dette rettet? Vil det være stor risiko for at jeg noen gang får problemer med dette?
#5
Hei
Hadde elektriker på besøk for bl.a montering av kurs for lading av elbil. Fikk montert 32A CEE kontakt i garasjen og ny sikring/jordfeilvern i skap (se vedlagt bilde). Kan noen bekrefte om dette er "riktig" måte å gjøre det på? Etter litt søking så ble jeg usikker på om dette er et type B vern og om det har noe betydning. Har alltid vært nevnt at denne kursen skal brukes på elbil, det står også i kursfortegnelsen. Har 1fas IT nett hvis det betyr noe. Hvis dette ikke skulle være etter forskriftene, kan noen referere til hvilke punkt? Jeg har ikke god peiling på dette, noe jeg mistenker at elektriker heller ikke hadde.
#6
Sitat fra: pudderjagar på mandag 27. juni 2016, klokken 14:14
Sitat fra: krossmoen på mandag 27. juni 2016, klokken 12:42
Kjøpte meg leaf i februar og både bilselger og jobbkollegaer mente at den medfølgende laderen var 100% trygg å bruke. Har lagt ved et bilde av hvordan stikkontakten i garasjen min så ut etter 4mnd med lading. Har nå fått montert 32A CEE kontakt og anbefaler alle å gjøre det samme.

Huska du å slå av ladinga i bilen før du trakk ut kontakten?

Dette stikket ser ut som da er skada av lysbuen som oppstår når du trekker ut kontakten med full last på ladinga.

Har ikke koblet fra laderen siden jeg kjøpte bilen. Brukte en godt dimensjonert og ny skjøteledning mellom laderen og kontakten. Gammelt stikk er nå fjernet.
Valgte CEE i stedet for fastmontert ladestasjon og kjøpte denne ladekabelen http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/10-16-32a-ladekabel-med-display-og-type-2-pis?tm=ladekabler
Så hvis jeg event skulle kjøpe tesla senere, eller ønske en type 2 stasjon så kan jeg bare koble det til denne kursen.
#7
32A CEE krever ny kurs, er usikker på regelverket med 16A. Men man bør absolutt ha en egen kurs beregnet på elbil da den trekker en del strøm. Jeg fikk montert med jordfeilvert beregnet for elbil i tilfelle utstyret jeg kobler til ikke har innebygget jordfeilvern.
#8
Kjøpte meg leaf i februar og både bilselger og jobbkollegaer mente at den medfølgende laderen var 100% trygg å bruke. Har lagt ved et bilde av hvordan stikkontakten i garasjen min så ut etter 4mnd med lading. Har nå fått montert 32A CEE kontakt og anbefaler alle å gjøre det samme.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA