Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EddySPalm

#1
Nyttig info!
Desto nyttigere hadde det vært om du holdt styr på enhetene dine.
Antar du mener W, der du skriver wt?
Og antar du mener at du bruker rundt 9Wh pr km, der du skriver 9w
Bare en friendly reminder!
:)
#2
Jeg og... Det kan bli en liten stund til, har starta på nytt på svingarmen, er litt vinglepetter mtp designet. Kunne egentlig slått meg til ro med en nesten-tro kopi av den jeg har avbilda tidligere i tråden, men har på en måte satt meg som mål å få til noe litt penere. Vi får se.
#3
Fått dekk på motoren, og har offisielt min egen hjemmelagde 60V batteripakke  8)

#4
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. september 2017, klokken 08:25
Hvordan etterfyller du den beholderen?

Ikke plass til den lenger oppe? Lenger Slange?

Jeg løsner på en skrue så jeg kan holde beholderen i hånda. Med scooteren på støtta står den så skrått at tanken blir høyeste punkt om jeg bare holder den litt "fremover". Om jeg ikke ikke får nok rom til å helle i ordets rettmessige forstand så får jeg vel bruke ei oljekanne eller sprøyte :)
#5
Da har bremsepedalen kommet. Kjekk liten sak. Egentlig er det bare tatt utgangspunkt i en sprell ny pedal, designa en brakett som ligger utapå, borra et hull i støpegodset, og fått festa på en hovedsylinder og en miiiini ekspansjonstank. Men men, noen ting er det greit å betale seg ut av.

#6
Har skjedd en del siden sist. Har fått kjøpt inn kontaktor, "tennings"lås med nøkkel, et utvalg XT60/90-koblinger, vaieroperert giver til gassignal (så jeg kan beholde originale holker), dekk, DC-DC converter, bremsepedal for konvertering til hydraulisk brems og sikkert mer.
Foreløpig har kun DC-DC-converteren kommet, så nå har eg så mye på vei at jeg orker ikke tracke det engang.

Jeg har sveisa ferdig batteripakka (så godt som, mangler bare en serieforbindelse).
Jeg har laget meg et rom bak luka på høyre boble, der hvor man tidligere hadde tilgang på svinghjul/tennplate/tennplugg
Også er jeg godt i gang med å kopiere/lage min egen versjon av den svingarmen jeg posta et bilde av i første post.Jeg skulle så gjerne hatt festet til bakdemperen (det korte røret) sentralt på tynnplata som strekker seg bakover, så jeg kommer enten til å legge til to knekker på denne, eller bytte ut tynnplata med en rektangulær profil som tåler litt mer torsjon.
Bildene får tale litt for seg selv.
#7
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. august 2017, klokken 07:32
Veldig bra. Kanskje du kan bane vei for at jeg kan få godkjent mine 3 hjulinger

Det ville vært en stor bonus :) Har funnet meg et firma på Lierstranda som vil være konsulent for meg og utarbeide en rapport som går gjennom batteripakka i detalj, med vurderinger hele veien og en konklusjon til slutt. Sannsynligvis faktisk litt overkill for biltilsynet, men da blir det gjort ordentlig. Håper ikke det blir for dyrt :)
#8
Gode nyheter!

Fort etter jeg begynte å lese meg opp på ECE100 så jeg jo at den er myntet på kjøretøyklasse M og N (kjøretøy med fire hjul) og ikke L, eller mer spesifikt L1 som min scooter havner under. Jeg påpekte dette på en vennlig måte i et svar til trafikkstasjonen og ble ringt opp pronto. De var enige i at jeg hadde et veldig godt poeng og skulle ta det opp høyere opp i systemet. Kjøretøyforskriften sier jo generelt at "kjøretøy" som konverteres skal tilfredsstille krav i ECE100, så i bunn og grunn har vi i Norge krav til kjøretøyklasser som konverteres, som ikke vil ha noen krav i resten av EU. Litt "urettferdig", uten at jeg brukte det ordet i formuleringen min  ::)

Svaret de da fikk var at siden kjøretøyforskriften egentlig putter scooteren min under et regelverk som ikke egentlig er utarbeidet for den, så holder det for meg å få dokumentert av et elektrofirma med kompetanse om batterielektrisk drift at batteripakken er forsvarlig bygget. Fantastisk!
#9
Der kom jo det ikke-så-oppløftende svaret dere forutså, og som jeg fryktet, nemlig at batteripakka skal tilfredsstille de funksjonelle kravene til ECE100 og iso6469-1. De siterer kjøretøyforskriften direkte. Nå begynner altså en større jobb enn jeg hadde håpa jeg måtte gjennom.

Jeg får sette meg inn i gjeldende standarder i første omgang, og deretter virkelig sette meg i planleggings/tenkeboksen. Ønsk meg lykke til
#10
Sitat fra: tonykohn på søndag 06. august 2017, klokken 18:28
Hvilken dimensjon er det på nikkelstripene dine? Jeg synes det ser ut som du har noen flaskehalser i batteripakken din hvor veldig høy strøm går gjennom veldig lite nikkel, men det er mulig jeg misforstår hvordan du har konfigurert pakken.

Jeg er litt misunnelig på den motoren din. Den ser virkelig bra ut.

Heisann, veldig godt observert!
Nikkelstripsene tåler bare 5A kontinuerlig (0.1x8mm), og det vil gå 66A kontinuerlig over serieforbindelsene. Jeg har lagt opp cellene slik at jeg har minimum 4 celler som fører strøm i serie, men også så mye som 8 på et sted.
Der hvor det er 4 celler har jeg lagt 66A/5A/4celler=3.3≈4 strips oppå hverandre. Samme regnestykket har jeg gjort der det er henholdsvis 5, 6, 7 celler osv. Se bilde hvor jeg har regna ut (og runda opp) og bruker det som huskelapp når jeg står og sveiser :) Kanskje ikke veldig lett å forstå, men de tre nederste linjene er de jeg bruker som huskelapp for antall strips.

Jeg bygger kontinuerlig tykkere med strips mot de cellene som skal lede maks strøm over til neste rad med celler. Metoden har jeg fra ebikeschool.com sin e-bok med masse nyttige tips om hvordan å bygge sin egen batteripakke. Han har også masse gode youtubevideoer. Mye av det er veldig elementært, riktignok.

#11
Tre fine esker fra QS Motors dukka opp i dag. Følte meg som en unge på julaften igjen :D Alt ser dønn solid ut. Overraskende god overflatefinish på motoren også. Nå står det vel på meg fremover, er jeg redd, og dessverre forsvinner jeg, fruen og babyen på nok en liten ukesferie allerede i morgen, mest sannsynlig :O



#12
Vi får nå se... Jeg ringte vegvesenet for å forklare prosjektet mitt og spørre om jeg skulle sende "søknad om amatørbygd MC" eller "søknad om motorbytte MC", hvorpå svaret var at "nei dette bør gå så greit at du kan bare ta å samle det du har av info og sende til meg som et brev, ingen grunn til å fylle ut noe skjema".

Så, jeg sendte riktignok en e-post, men jeg gjorde nå som han sa. Så får vi se. Han skulle svare når han kom hjem fra ferie.
#13
Sitat fra: KjellG på torsdag 27. juli 2017, klokken 00:05
Er du sikker på om du får registrert denne? Kanskje kommer noen av betenklighetene som nevnes her også inn i dette tilfellet?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34252.0.html

Kontaktpersonen jeg fikk hos vegvesenet i Drammen var kjempepositiv, men selvsagt har jeg ingen garanti. Har lest den tråden der, og slik jeg forstår det så er det punkter som vegvesenet selv ikke føler seg kompetente nok til å vurdere som blir pålesset en hel del krav som kan bli ekstremt vanskelige å oppfylle. Får bare dokumentere ting godt nok til at de føler seg trygge på valgene mine, og selvsagt krysse fingrene.

Kanke dere også krysse fingrene? :)
#14
Offisielt halvferdig med sveising av batteripakke (det er med andre ord ingen sveiser på andre sida). Dette tar tid...

#15
Par bilder til, av henholdsvis scooterchassis, hjemmemekka punktsveiser, skisse av batterioppsett (slikt det til slutt endte) samt BMS og noen ruller med nikkelstrip
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA