Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trine2

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Første EL-bil, Leaf 30kwh eller Kia Soul?
torsdag 13. oktober 2016, klokken 19:57
Uten at jeg ønsker å overta tråden så vurderer jeg å importere selv. Dvs. sette meg på et fly og  kjøre ny bil hjem - og ta det hele som en tur/ferie.

Mitt spørsmål blir da hvilke biler som kan lønne seg å importere?
Selv kikker på Soul og Europagarantien virker veldig bra på papiret. Jeg er dog ikke overbevist om at prisforskjellen forsvarer det å kjøpe fra en utenlandsk forhandler.

Siden det foreløpig ikke er avgifter på elbil i Norge så er det vel kanskje ikke verdt å gjøre dette i det hele tatt?

Tenker i utgangspunktet på Zoe, Leaf, Ioniq og ellers andre i dette prissegmentet.

#2
Takker for svar så langt!

Ser for meg at samtlige motorvarmeruttak bygges til minimum 10 amp, og at det settes opp en form får måler på hver plass/til hver bil, kursene som blir brukt kan ha regulering slik at sikringen ikke går, om jeg har forstått dette riktig. Dersom eksisterende nett takler høyere amper setter vi inn dette.

Aner ikke hva dette vil koste men om vi skal ha differensiert betaling så vil slike mer teknisk gode løsninger trolig koste mer enn en simpel måler på hver plass. Noen vil bruke strøm for under kr. 100 pr. mnd, mens andre kanskje kr 700,-. Det blir ikke riktig å ta betalt for snittet.
#3
Synes avlesning av km er en god og ikke minst billig løsning. Man kan ha en til to avlesninger i året. Det er ikke så mange bilene og administrere, så dette bør gå greit.

Problemet blir for ladbare hybrider, men et alternativ kan være å betale etter størrelsen på batteriet om de vil være med i ordningen. 8 Kw batteri a kr. 1,5  skulle bli kr. 4380,- pr. år. Synes man ikke dette er et bra alternativ kan man gå bort fra lademuligheter og fastplass, alternativt installere måler for egen regning. Selv høres det noe drøyt ut så man kan vurdere å ta betalt for fem dagers uke istedet for alle 7 dagene.

Det er mulig eksisterende motorvarmeruttak må forbedres, men dette vil vel være en liten kostnad som veier opp for dyre ladepunktsløsninger og abonnementsordninger.

Jeg ser ikke på tjuveri av strøm som noe problem hos oss. Det er heller ikke noe problem med oppheng for ladeklossene.

6 amp skulle vel holde for de fleste siden man normalt står parkert minst ti timer før de brukes morgenen etter. For dem dette ikke holder for så kan de velge å hurtiglade litt på offentlige plasser. Vi kan jo også sette opp en hurtiglader med betalingsløsning, men en slik stasjon ligger rett bort i gaten og ser det som unødvendig.

Jeg ser absolutt fordeler ved å være tilsluttet strøm kontinuerlig fremfor å kun ha ladestasjoner.
#4
Takk for svar. Jeg er på jakt etter løsninger og ikke argumenter for å velge noe annet.

Poenget er denne investeringen skal være billig, så får dyrere løsninger presse seg frem etterhvert.

Når det gjelder folk som trenger mer strøm enn 6 amp. så får de lade nede på bensinstasjonen. Jeg vil tro 6 amp holder for de fleste til daglig småkjøring.

Mulig anlegget er underdimensjonert om ALLE skal lade på en gang. Men nå snakker vi vel en til tre el-biler av gangen.

Jeg vil tro/håpe det finnes små enkle målere man kan sette i eksisterende stikkontakter. Vi er ikke plaget med/av kjeltringstreker så dette vil nok fungere til en viss grad.

#5
Kia Soul EV / Sv: [Løst] Får ikke ladet Soul
lørdag 08. oktober 2016, klokken 21:01
Altså, om EN del koster kr. 150.000 - hvordan er da kvaliteten på resten av bilen mon tro? Er resten av bilen laget av resirkulerte blikkbokser?
#6
Zoe / Sv: Varmeapparat streiket for 4 gang - Heve kjøp?
lørdag 08. oktober 2016, klokken 20:05
Er det noen som har fått svar  på hva som faktisk feiler varmeapparatet i Zoe? I mitt hode høres det ut som om varmepumpen ikke får tint seg av, slik at den tilslutt blir så full av is at den slutter å fungere. Ved å parkere innendørs i parkeringshus eller kjeller/verksted! løser dette problemet. Ting kan kanskje fryse i stykker også, slik at de trenger mer enn å tines.

Fint om noen har fått info fra Renault som de kan dele.
#7
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=6401.15

Her fant jeg for øvrig en gammel tråd om samme tema (for de som er interessert).
#8
Finnes målere som kan monteres på 6. amp motorvarmeruttak, slik at hver plass betaler for deres egen bruk. Vaktmester/styreformann/ildsjel kan lese av målerene en gang i kvartalet eller halvåret.

Dette tror jeg kan være en løsning her hos oss - så kan de fleste saktelade. Om det skulle være skrikende behov så kan vi sette opp ladepunkt for hurtiglading.
#9
Ja, dette kan være en løsning. Noen som hva driften av dette systemet koster? Tipper årskontigenten/lisens er langt fra gratis.

Her må alle flytte bilene sine og kan ikke dra fordeler av å være tilkoblet (selv om den ikke lader) hele tiden. Tror det alle beste ville vært individuelle målere pr. faste parkeringsplass slik at de som kun bruker motorvarmer/kupevarmer også betaler for sitt forbruk. Dette kunne jo vært et alternativ for de som trenger ytterligere strøm enn 6 amp. som allerede er på de faste plassene.

Takk for tipset - veldig nyttig og vite om mulighetene :)
#10
Forsøker å komme opp med noen smarte løsninger for borettslag og sameier for at folk skal kunne få ladet bilen sin på rimeligst mulig måte, for alle parter. Det varierer jo litt i størrelser på både borettslag og antall el/hybridbiler og om man har fast plass eller ikke osv.

I sameiet vårt er det 80 enheter hvor 20 har garasje, 20 fastplass med motorvarmer og resterende 40 har flytende parkering/gjesteparkering med null tilgang til strøm. Dette har fungert perfekt helt til nå og fastplass koster kr. 80 med motorvarmer. Garasjer kr. 500,-.

Gamle Fru Hansen har motorvarmerelement og kupevarmer stående på 24 timer i døgnet og er nesten alltid hjemme. Unge Lise har el-bil og kjører så lite at hun trolig bruker langt mindre strøm enn gamle Fru Hansen. Hun må likevel betale kr. 500 ekstra pr. mnd fordi hun har el-bil. Nå begynner det å bli litt uggen stemning i borettslaget siden flere bruker sine faste plasser forskjellig.

1.
Ser for meg en løsning hvor man betaler for eksempel kr. 2 pr. kjørte mil.
Da kan borettslaget, enten formannen eller den som er ansvarlig for el-bilordningen, lese av en gang i året, kvartalet eller tilsvarende for deretter å få betalt av bileier.

Denne ordningen er enkel og administrere og koster minimalt med tid og innsats. Det forutsettes jo at el-bileier lader bilen fortrinnsvis hjemme. Om vedkommende i tillegg lader på hurtigladestasjoner osv. kan man ikke ta dette med i beregningen da det blir håpløst å administrere.

Jeg ville tro at om man betaler for kw/t pr. mil - så havner man ikke så langt unna det reelle. Har man fast plass og motorvarmeruttak i dag så tilkommer fastavgift som nå pålydende kr. 75 pr. mnd. Da kan man velge enten motorvarmer eller forvarmet el-bil.

2.
Det som skaper trøbbel er hybridbiler hvor man ikke aner hvor mye strøm som trekkes. Kanskje kan man betale en daglig sum utfra batteriets størrelse? Dette forutsetter jo at man bruker bilen hver dag og ikke er bortreist i lengre perioder. Dette skal jo være enkelt og administrere slik at det ikke kan bli for mye klabb og babb med ordningene.

3.
Jeg vet ikke hva det koster å sette opp ladepunkt, men mener å ha lest rundt kr. 10.000,- pr punkt. Er det mulig at de som benytter dette kan betale med Vipps, kredittkort eller andre kort eller koder? Ordningen bør være enkel og administrere og ikke ha høye vedlikeholdskostnader/abonnement.
Vil det bli problemer i borettslaget med at bilene blir stående der over natten? Jeg synes ikke løsningene på offentlige ladeplasser hvor man betaler pr. minutt er noen særlig god ide. Kanskje man kan redusere ladingen ved at den brytes etter to timer?

4.
Finnes små målere som enkelt kan monteres på allerede eksisterende motorvarmeruttak og garasjer?
Da kan formann/vaktmester lese av disse hvert halvår eller kvartal. Dette er nok den optimale løsningen slik at alle betaler etter faktisk forbruk.

5.
Myntpåkast eller annen mer moderne løsning?

Vi har i dag 6 amp. på fastplassene og ser for meg at anlegget bygges ut etter behov. Det er i alles interesse at sameiet kan tilby mulighet for el-biler og derfor kan belastes over det vanlige vedlikeholdsbudsjettet. Investeringskostnadene bør holdes svært lave og det finnes nok noen ildsjeler som kan administrere den ordningen som vil foreligge slik at styret ikke trenger bekymre seg unødig for ekstraarbeidet.

Hører gjerne fra folk med gode ideer og erfaring på området :)
#11
Kjøpe elbil? / Elbilfordeler revideres i 2018
lørdag 13. februar 2016, klokken 09:32
Har vurdert å kjøpe elbil men siden fordelene skal revideres i 2018, altså om to år er jeg tvilende. Forsvinner store deler av fordelene i tillegg til det enorme verditapet som det er på elbiler, er jeg redd jeg vil føle meg lurt.

Norsk politikk er vinglete og man kan vel med ett "pennestrøk" heve årsavgiften til normalen samt øke bompengene fordi man vil begrense trafikken.

Føler kanskje man bør vente til 2018.
#12
Zoe / Sv: Varmeapparat streiket for 4 gang - Heve kjøp?
fredag 12. februar 2016, klokken 10:15
Jeg har bare tilgang på "motorvarmerkontakter" på 6 amp. 20 timers lading er ikke noe problem da jeg kjører lite og vanligvis ikke mer enn ett par mil om gangen.

Ser mange har problemer med bilen og at den inn og ut av verkstedet hyppig. Varmeapparat må virke perfekt fordi kald bil nekter jeg å kjøre. Kjenner jeg blir litt skeptisk nå. Er det vanlig praksis å få lånebil fra dag en eller får man først når man har verkstedtime? Det er jo ikke trivelig å kjøre rundt uten varmeapparat, og det å få lånebil er vel bare goodwill fra forhandlerens side, så ikke noe man har krav på. Føler jeg muligens kjøper meg problemer selv om jeg trolig vil like bilen når den går.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Kostnad ved lading på feks. Statoil
fredag 12. februar 2016, klokken 00:51
For ett idiotisk system. Det blir som om man fyller bensin og ikke betaler for antall liter men etter størrelsen på påfyllingshullet.

Da har jeg fått oppklart - tusen takk for svar :)
#14
Zoe / Sv: Varmeapparat streiket for 4 gang - Heve kjøp?
torsdag 11. februar 2016, klokken 23:27
Mener du 6 amp med den store gule?
Den skal jeg nemlig ikke ha - og siden skikkelig lader enda ikke har kommet så blir det heller ingen Zoe.

Man leser her på forumet at laderen lar vente på seg, og det har blitt sagt rett rundt hjørnet i månedsvis. Dette er dessverre helt uaktuelt for meg. Det er litt leit men en slik gul stor lader er helt uaktuelt - det samme gjelder å få montert lader siden jeg ikke har fast parkeringsplass hjemme.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Kostnad ved lading på feks. Statoil
torsdag 11. februar 2016, klokken 23:16
Regnestykket mitt var at jeg står tilkoblet 30 minutter, a kr. 3 pr. minutt.
Dette blir da 3x30=90 kroner for 30 minutter.

Og full tank på en Zoe gir i 10 mils kjøring på vinteren.
Dette blir igjen kr. 9 pr mil.

Rådyrt! - Derfor håper jeg at jeg ikke betaler pr. minutt, men for den strømmen jeg faktisk lader bilen med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA