Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gauge

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Status Arctic Roads
tirsdag 19. september 2017, klokken 21:20
Sitat fra: hanche på fredag 15. september 2017, klokken 09:07
Status i går kveld 14/9: Fortsatt gratis på Oppdalsporten og Hjerkinn, og bare én i drift på Hjerkinn. Så jeg fikk strøm til min planlagte tur via Folldal og Fv 27 til Ringebu.
Jeg kjørte fra Trheim til Ringebu via Østerdalen og tok FV385 over fjellet. I følge googlemaps skulle det ta 10 min ekstra i forhold til Folldal. Fordelen er at det er Fortumladere hele veien, ulempen er at FV385 over Ringebufjellet er vinterstengt  ::)
Men fin tur var det for meg, som synes E6 er gørrkjedelig. Hvor mye lenger tid det tok vet jeg ikke da jeg stoppet flere plasser for å se på natur og plukke bær  ;D
#2
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Geiranger, hvordan kjøre
søndag 10. september 2017, klokken 21:33
Gikk forresten helt fint å kjøre til Lillehammer via RV3. Man når fint Kvikne på sommerføre, selv om vi stoppet på Berkåk for alle tilfellers skyld, ville vi hatt ca 20-25% rest på Kvikne uten denne stoppen. Fra Kvikne når man fint trailer-kroa på Hanestad, men også her ladet vi i 8 min på Alvdal før det, slik at det hele foregikk helt uten noen form for rekkeviddeangst. Ladet til 95% her, og fra Atna tar man av og kjører FV385 over fjellet til Ringebu. På toppen 1130moh var vi nede i 40% på batteriet, men tilbake på 55% i Ringebu etter heftig regenerering, og kunne passere de 2x2 CCS laderne der for å kjøre resterende distanse på 30km til bestemmelsestedet.

Retur samme vei. For sikkerhets skyld toppet jeg opp i Ringebu. Her var det tilløp til Ladekø. Den ene ladestasjonen hadde defekt CCS plugg og en Opel okkuperte den andre laderen en stund. Det er en annen ladestasjon 200m unna der jeg stod og en BMW-sjåfør skytlet tydeligvis mellom de 2 ladestasjonene for å se hvilken som ble ledig først. Han virket ikke begeistret når jeg overtok etter Opelen, men så ble det vist ledig på den andre plassen samtidig. Jeg kunne egentlig droppet å lade da jeg la inn stopp og overnatting på Skjærdingen Høyfjellshotell som lot oss velvillig lade bilen fra et motorvarmeruttak, men det viste jeg ikke da. Med fulladet bil rekker man derfra egentlig til Kvikne, men ladet 7-8 min på Alvdal igjen både for angsten og for ladefarten sin del. Å ta batteriet opp fra <20% til over 80% tar tid. En eGolf stod og trumpet på 93% når vi kom, og han stod der fremdeles da vi dro. Da hadde vi imens ladet fra 64% til 83%. På Kvikne fylte jeg bilen fra ca 50% til 86% mens nevnte egolf raste forbi. På Berkåk observerte jeg han atter ved laderen. Vi kjørte hele veien hjem, og hadde ca 30% ved ankomst.

Stort sett kjørte jeg på cruise control instilt på 4-6 km/t over fartsgrensen. Ble forbikjørt 6-8 ganger på hele turen.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
søndag 10. september 2017, klokken 21:01
miljøekstremisme med kommunisme som verktøy  :-1-:
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
lørdag 09. september 2017, klokken 21:53
Får mere elbilfordeler med venstre som pusher FRP enn MDG som pusher AP. MDG fyren sa de vil ha ladere, ikke elbilfordeler. Men egentlig vil de ikke ha biler heller, kan ikke stole på dem. Klimakamp, OK, men steinalderen frister ikke. Spesielt ikke når andre land med olje gir oss fingeren og mere til. Lysbakken omtrent klikket på TV i går fordi noen hybridporscher har blitt billigere. Mulig rett, men lyser lang vei av ham at Tesla og litt dyre elbiler for "de rike" skal svi. AP får et slit å pare disse med et parti som gjør null og niks for elbil; SP. Risikerer at hele saken koker bort og AP velger en dårlig mellomløsning med avgifter både her og der, for de trenger vist pengene.

Edit: Timingbeltkiller: Jordkloden består av andre land, de har egne lover og regjeringer. Endel av dem har olje også, mye olje. De synes nok du bør stemme frem et stort og sterkt MDG, slik at de blir kvitt en brysom konkurrent. En konkurrent som attpåtil maser om elbiler, el-skip, vindmøller mm. og truer med å undergrave markedet deres på sikt.
#5
Typisk norsk å tro at man bestemmer over hele kloden. Hvis vi legger ned, står det land i kø for å ta over produksjonen, til høyere pris og mer energiforbruk. Vil DU overføre økonomisk makt til land hvor miljøvern er fremmedord, likestilling ikke eksisterende, og folk har hodet fullt av dogmer fra antikvariske brev?
#6
Stans i leteaktivitet i Norge får lite å si for karbonmengden i atmosfæren, antagelig vil den øke marginelt, fordi norsk oljeproduksjon er mer energieffektiv enn f.eks i nord amerika.
Lille Norge kan bidra med teknologi og elektrifisere vårt samfunn til eksempel for andre, men det er også det hele.

MDG  har ingen helhetlig politikk, hva med eldreomsorg, skole og utdanning, rusmidler og immigrantspørsmålet? Ting som er utrolig viktig for at vi i det hele tatt kan ha overskudd til å tenke på miljøvern, men som de tar for gitt.
Vi får se om det blir en ny runde voksenopplæring av statsråder etter valget. ;)
#7
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. august 2017, klokken 22:16
Klimakamp er ikke sosialisme og ikke kapitalisme.
Det ser du blant annet på at sosialiststaten Russland og kapitaliststaten USA
begge fortsetter fossilalderen for full rulle i strid med all fornuft.

Og videre på kapitaliststaten Tyskland og sosialiststaten Kina er foregangsnasjoner
mht avvikling av fossilsamfunnet og overgang til fornybar samfunnet.
Ser også ut til kapitaliststaten India utvikler seg i retning Tyskland og Kina.
Mens kapitaliststaten Norge under H og Ap i ord hyller klimakampen og i gjerning saboterer den.
OK, men MDG ser ut til å lande på venstresida. Slik det ser ut der nå kan det medføre mye rart. Alt handler ikke bare om målet, men også metodene.  sorry mac.
#8
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. august 2017, klokken 14:29
Det virkelig extreme er å benekte det trengs extreme mottiltak for å hindre homo sapiens/storhjerna primat  pågående selvmordsoppførsel på en rekke områder fra å lykkes.
ser jeg ut som en klimanekter eller? 8) MDG kunne gjerne bidratt til dagens regjering, det tror jeg ville vært lurt. Men så var det dette hatet mot et bestemt parti som blokkerer all konstruktivitet da...
Er klimakamp = sosialisme?

#9
AP er for umoderne og MDG for ekstreme. V virker litt sosete, men stabil på miljø. FRP har mange tullinger på lista, men har vokst med regjeringsoppgaven. Høyre er limet, bare de roer ned blårusstankegangen litt. :)
#10
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Geiranger, hvordan kjøre
tirsdag 08. august 2017, klokken 11:03
Sitat fra: JorgenM på lørdag 29. juli 2017, klokken 11:10
Morsom lesning :) Håper kona hadde en hyggelig tur uansett da ;D
Turen var hyggelig for alle parter, været var bra hele veien, noe som er essensielt om man skal oppleve Norge i noe annet enn gråtoner. ;D

Tenker nå å kjøre til Lillehammer, og lurer på om Kvikne kan nås uten ladestopp. Deretter lading på Hanestad og over fjellet fra Atna til Ringebu.
#11
Returen ble litt mer omstendig. Når jeg kom, sjekka jeg hurtigladeren oppmed fjordsenteret, den godtok ikke elbilforeningens ladebrikke(?) Gadd ikke prøve mer. Startet likevel fra Geiranger med 100% etter at kjerringa godsnakket seg til å lade fra stikkontakten til en lokal innbygger, selv om hotellet ikke kunne gi oss strøm enda vi betalte mer enn nok for oss. Forresten mye folk i Geiranger, var rene festivalstemningen nede ved campingen hvor noen bekjente campet :laugh:  8)
Turen gikk videre med en av de 3 fergene som trafikkerer Eidsdal-Linge, så via Valldall, Gudbrandsdalsjuvet og opp i fjellet på RV63. Tunge skyer trakk inn fra nord så vi tok stopp m medbrakt lunch i solskinnet inne på fjellet, og kjørte glatt forbi alle som stod å tok selfie inne i tåkeskyene ved kiosken på toppen av trollstigen. Nede på Åndalsnes ble det diskusjon om å ta ferga Åfarnes-Sølsnes eller omveien om Eidsvåg. Det ble det siste etter påtrykk fra ferge-lei kjerring, og etter hurtiglading til 89% la vi ivei med den nyoppdagede hurtigladeren på Batnfjorden som mål. Hadde ikke detaljplanlagt denne biten og hadde levd i en villfarelse om at turen rundt fjorden gikk ved sjøen.

På vei opp fjellet over mot Eresfjorden fikk gjettometeret panikk og det kom endel bekymrede sideblikk. Ved Eidsvåg valgte jeg RV 666 mot Batnfjorden og stemningen ble ikke bedre av den grunn :laugh: Beregningene sa at vi ville ha 5-10km restrekkevidde på Batnfjorden, men en butikkstopp på Angnes og litt u-autorisert utnyttelse av stikkontakten på Coopen bedret forholdet. Tok av mot Torvikbukt, en rimelig øde og forlatt vei som leder over skauen ned mot Batnfjorden, og ikke et sted man vil gå tom for strøm. Dette ble bemerket og da vi var tilbake på RV 666 igjen med 15-16km rest-rekkevidde fikk jeg endel kommentarer... Men viste det var nok strøm, og vi ankom laderen med 7%. Ladingen var gratis så stilte på 100% og gikk bort til benserten.  Tilbake etter ca 25 min sto ladingen på 81% og laderen beregna over 30 min til 100%. Batteriet var sikkert gått varmt og gikk i begrensning. Gadd ikke stå der mer så vi dro videre til Kanestrøm. Var et par andre elbiler på ferga og de slapp av før oss, enda de var etter meg ombord. Heldigvis skulle bare 1 til hurtigladeren på Valsøya og der har de heldivis fått opp 2 hurtigladere. Nå var batteriet kjølnet og ladet fra 50% til 96% på 20 min. Det holdt hele veien hjem med grei margin.

Takk for tipset om kjerreveien FV102 Jørgen M. Skal vurdere det når vi senere skal kjøre til Stryn.

Edit: Det ble hurtigladet 44kWh for 201kr på denne turen, ikke medregnet gratisladingen på Batnfjorden.
#12
Sitat fra: elekTrond på mandag 24. juli 2017, klokken 16:48
Uten å kjenne til E39 i det hele tatt, legger jeg til grunn følgende utsagn:

       
  • 30 km distanse til hurtiglader
  • ganske stor hjemfartsdag (ferietid)
  • hensyn til passasjerer og husfred i egen bil
  • hensyn til passasjerer og husfred i andres bil
Trafikken og stemningen i bilen styrer i stor grad tempoet, men hadde jeg tatt igjen en Leaf med min i-MiEV, og den holdt typisk, elbilistisk 70 i 80'en ... Da hadde jeg ikke tatt fem øre kilowatten for å slippe stresset med å ligge bak den og dasse - hvis og såfremt vær og vind hadde blåst min veg.

Hadde trafikken derimot glidd sømløst avgårde i vettugt tempo, kanskje til og med holdt 90 i 80en, ja da hadde jeg kanskje heller prøvd å holde igjen litt, både meg sjøl og batteribruken.

De tredve kilometrene blir for meg likegyldig all den tid jeg ikke kan vite om jeg måå lade, ei heller hvor mye energi jeg har til disposisjon fra ferge til hurtiglader. Siden det er på tampen av ferien, ser jeg heller ingen grunn til å forte seg hjem til kjerring, unger og mas - eller hva som enn måtte vente ved reisens slutt.
Dette er E39 på Nordmøre, fergestrekket er Halsa-Kanestrøm og hurtigladeren er på Valsøytunet. Jeg må lade der for å rekke hjem til Trondheim. Kanskje kunne jeg ladet på Aspøya og Orkanger, men ladeplassene der er for kjipe for unger i forhold til på Valsøytunet camping. Kjerring og unge satt forøvrig i bilen. Trafikken fløyt fint, så det var ingen grunn til å kjøre forbi noen. Ikke er det så store muligheter til det heller.
#13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 24. juli 2017, klokken 15:41
Jeg syns kanskje det er litt uhøflig å kjøre forbi bare for å komme først til laderen. Det er ikke en oppførsel som er spesielt bra i forhold til trafikksikkerheten, fordi da vil kanskje den andre elbilen kjøre fortere, så vil du kjøre fortere, så vil han kjøre fortere, osv.
Det var iallefall slik for at drosjene ikke kappkjørte til kunden som stod på holdeplassen. Kappkjøring til hurtiglader blir vel litt det samme. Selv om man ikke vet, er det en bra sjans for at en ferielastet elbil med lavt skiltnr må til laderen. Jeg har ikke noe problem med å holde min plass i køen, men når fergemannskapet roter det til, er det lett å bli litt irritert når det blir xx(x) minutter ekstra før man kommer fram.
#14
Liten rapport fra denne turen:
Kjørte E39 til Valsøytunet, ladet fra ca 25% til 80%. Ferga over til Kanestrøm, ladet litt på Aspøya, mest for å se plassen. Ble overrasket over ny fin vei fra Bergsøya til Batnfjordsøra, og oppdaget at det var kommet hurtiglader på Batnfjorden også, men vi hadde strøm nok.
Planla å lade mens vi venta på ferga i Molde, men laderen ved kaia virket ikke. Ringte Grønn Kontakt, og etter 20 min(!) fikk jeg svar at den skulle bli reparert samme kveld. Da var vi allerede på ferga til Vestnes, for der skulle det være hurtigladere. Noe det var, og kombinert med innkjøp av dagligvarer ble Vestnes en fin stopp. Videre etter Ørskogsfjellet svingte vi av mot Stordal, uten å kjøre innom Sjøholt, der det vistnok også er hurtigladere, som vi ikke trengte. Kom på ferga ved
Liabygda med ca 55% batteri, nok til å kjøre de ca 30 km fra Stranda til Hellesylt og ta Cruise ferga over til Geiranger. Litt omvei å krysse fjorden 2 ganger og ta ei forholdsvis dyr ferge fra Hellesylt, men været og stemningen var bra og mye fin natur å se underveis.

kommer med en oppdatering om returen.
#15
Skulle lade på en ladeplass ca 30km etter ei ferge på E39. Fergemannskapet slapp av biler slik at jeg ble nesten sist, enda jeg sto i den forre delen av køen på kaia. 2 Elbiler som egentlig lå bak meg kom dermed foran meg, på en ganske stor hjemfartsdag, og jeg tenkte mitt...
Tenkte så på å kjøre forbi dem, men lot det være av hensyn til passasjerer og husfred. Heldigvis var det bare en av dem som skulle til hurtigladeren, og begge laderne var ledig slik at jeg slapp å tenke mer på det.

Hva ville andre gjort i en slik situasjon? Er det OK å kjøre forbi andre elbiler som man må anta har tenkt seg til en hurtiglader?
Husker i min korte karriere som helge-drosjesjåfør at det var en uskreven regel om å ikke kjøre forbi andre ledige drosjer på vei til hpl i sentrum om natta. Blir dette noe av det samme?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA