Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fabiz

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilen - den nye syklisten?
tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:19
Sitat fra: zyp på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:09
Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:32
Og når det gjelder forbikjøring i høyre felt:
Sitat§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)   Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)   Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c)   Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Så lenge trafikken trafikken ikke flyter i det ordinære kjørefeltet og man ikke bryter fartsgrensen kan man kjøre forbi i kollektivfelt.

Som elbilist i kollektivfelt kommer du også inn under punkt d, som vil si at du har lov til å kjøre forbi uansett.

Feil. Fartsgrensen gjelder fortsatt for oss med lommelykt på fire hjul. :)

Fabian
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilen - den nye syklisten?
tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:32
Sitat fra: Ferry på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:18
Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:00
En annen ting er at hvis trafikken flyter i den ordinære kjørebanen, så kan man bli tatt for forbikjøring på høyre side hvis man passerer trafikken i kollektivfeltet.

Er det virkelig riktig? Høres merkelig ut. Hvilke kjøretøy gjelder det i så fall? Ikke buss og taxi? Motorsykkel, elbil m.m?

Forøvrig; blinklys og tresekundersregelen er for pedanter og regelryttere. Spredere gir bedre sikt, blender ingen og ser bedre ut. Fart er en privatsak. Fri fart for frie borgere!

Regner med at du har skrevet dette innlegget med baksiden av flaggstanga til ironiflagget. :)

Hvis ikke:
SitatDet er nemlig ikke tillatt å kjøre både med nærlys og tåkelys, og i motsetning til det enkelte tror gir kombinasjonen av de to lysene dårligere sikt.

Hele artikkelen kan du lese her:
http://www.dinside.no/906069/derfor-skal-du-ikke-bruke-taakelys-og-naerlys

Og når det gjelder forbikjøring i høyre felt:
Sitat§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)   Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)   Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c)   Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Så lenge trafikken trafikken ikke flyter i det ordinære kjørefeltet og man ikke bryter fartsgrensen kan man kjøre forbi i kollektivfelt.

Fabian
#3
Elbilen i Samfunnet / Respekt for skilt og yrkessjåfører.
tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:15
.. har denne Tesla-eieren totalt mangel på. :)


Fabian

(info om reg. nr slettet. Bilde for å illustrere en sak er greit. Uthenging er derimot toalt mangel på....
Lars
Forum admin)
#4
Meg og min elbil / Sv: Min 2016 VW E-Up! under modifisering.
tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:13
Sitat fra: Supermann på tirsdag 02. februar 2016, klokken 08:46
Stilig! Hva slags senkefjærer akter du å montere? Jeg har ikke sett noen som er godkjent for akselvektene til E-up.

Hei,

Det blir et justerbart senkesett fra V-Maxx i Nederland. De har spesiallaget et sett til E-Up med TÜV-papirer etter mye press fra meg, som de nå skal sette i salg.

Fabian
#5
Elbilen i Samfunnet / Elbilen - den nye syklisten?
tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:00
Hei,

Som både bilist, motorsyklist og elbilist har jeg observert trafikken fra "alle" hold gjennom flere år.

Etter noen år med elbilister på veiene undres jeg daglig over en ting: Hva feiler det noen elbilister?

Daglig pendler jeg 150km på veier med rundkjøringer, kollektivfelt, motorvei, landevei og lyskryss, og jeg vil tørre å påstå at 90% av de som begår førerfeil - både med og uten overlegg - er elbilister.

La oss begynne med kollektivfelt. For mange elbilister virker det som om disse feltene er forbikjøringsfelt med fri fartsgrense. La oss ta et eksempel som jeg ser daglig. Fra Skytta til Gjelleråsen er det et strekk med kollektivfelt som begynner i en 50-sone og løper ut i en 60-sone. Her har jeg flere ganger blitt passert av elbiler som holder 80-90km/t. Ja, til dere som kjører Leaf - speedometeret deres er synlig fra utsiden. La meg bare minne dere på at i 50-sonen mister man sertifikatet i 76km/t. En annen ting er at hvis trafikken flyter i den ordinære kjørebanen, så kan man bli tatt for forbikjøring på høyre side hvis man passerer trafikken i kollektivfeltet. Bøtesatsen for dette er 5200kr. Tro det eller ei - fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet. :)

Videre kan vi ta bruk av blinklys. (Tesla og Leaf-eiere, vet dere hvor hendelen er?) Her ser jeg daglig elbiler som ikke bruker blinklys, hverken ved filbytte, avkjørsel, rundkjøringer eller veikryss. Tror dere virkelig folk kan lukte hvor dere skal? Blinklyset bruker ikke så mye av kapasiteten...

Motorvei. Her er det tydelig mange som sliter - både med og uten elmotor under panseret. Ved firefelts motorvei er venstre felt forbikjøringsfelt. Her har jeg blendet mang en Leaf-eier med fjernlys opp Skulleruddumpa. Når noen tar deg igjen i venstre felt på motorveien må man faktisk legge seg inn eller finne gasspedalen. Beklager, men her er det ingen unnskyldning for å bli liggende i venstre felt.

Lysbruk. Mange Leaf-eiere kjører rundt med kombinasjonen nærlys og tåkelys. Dette er ulovlig, og ikke minst forstyrrende for møtende trafikk.

Til slutt vil jeg bare nevne kollektivfelt inn mot kryss/rundkjøring. Nedover Tr. Heimsveien mot Sinsenkrysset er det mange elbiler som benytter seg av kollektivfeltet. Det som fascinerer meg er at mange kjører rett forbi åpne luker, og heller velger å presse seg inn der hvor kollektivfeltet slutter. Er det virkelig verdt å spare de to-tre bilene, fremfor å gli smidig inn i en luke som allerede er der?

Dere lurer kanskje på hvorfor jeg nevner noen biltyper? Det er helt og holdent basert på dashcamet jeg har i bilen.

Jeg mener at elbilister må skjerpe seg, før de blir sett på som den nye syklisten.

Og det var dagens brannfakkel. :)

Fabian
(Elbileier og provokatør)

#6
Meg og min elbil / Min 2016 VW E-Up! under modifisering.
torsdag 28. januar 2016, klokken 16:44
Hei,

Hentet meg en ny E-Up før jul da pendlingen ble en realitet. Med over 100km om dagen og bomstasjon begge veier så jeg meg nødt til å kjøpe meg en elbil.

Som tidligere ansatt i Volkswagen og kontakter der, falt valget på en E-Up! Da dette er en bil som "føyer seg inn i rekken" som bil nummer fire blant tre andre biler og ymse motorsykler var målet å komme seg så billig ut av det som mulig.

Bilen ble hentet hos Møller Bil Follo 18.12.16:


Deretter bar det rett til LKB Detailing for polering, innvendig rens og coating:






Jeg er ikke så god på "Shine"-biten, så for de som er interessert ble dette gjort:
SitatBilen fikk coating fra Max Protect, etter polering med Rupes Duetto og et utvalg polish og pads fra Rupes, Scholl og 3D. Full pakke med Max Protect V1 etterfulgt av UNC-R på alt av lakk, lykter og plast som gir hele 3 års holdbarhet i Norsk klima. Max Protect UGC pro coating for glass, 3 lag som holder i 30 000km på frontrute og bakluke av glass, 2 lag på sideruter og panoramatak. Max Protect V2 på felger, Max Protect Fabric Coat på stoffmatter, Max Protect UTC på dekk og plastfornyer i hjulbuer.

Som sikkert flere så på bildene har bilen fått følgende:
- Proffsotede baklamper som står i stil med bakluka i glass.
- Vinterfelger: Sparco Assetto Gara 6,5x15" ET37 med Nokian Hakka R2 185/55-15.
- Byttet de elendige originale H4-pærene med Phillips XtremeVision +130%.
- Byttet blinklyspærer med Diadem-pærer (sølvgrå).
- Byttet til DRL/Parklys-pærer fra MTEC som gir mye hvitere lys.
- Byttet skiltlyspære til Berg Xenonmatch som gir mye hvitere lys.
- Fjernet alle utvendige emblemer med unntak av VW-merket.

Når våren nå nærmer seg blir det både senkesett og sommerfelger som er litt sprekere. Disse bilene er "bestemor-høye" originalt, og blir jo levert med de grusomste felgene i verden!

Fortsettelse følger. :)

Fabian
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA