Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Odd G.

#1
Model S / Sv: Nye kart og navigasjon
onsdag 16. august 2017, klokken 17:54
Sitat fra: Muffinman på søndag 13. august 2017, klokken 21:49
Sitat fra: Odd G. på søndag 13. august 2017, klokken 21:26
Jeg har nylig vært t/r Alicante i Spania og Tesla navigasjon førte meg til de underligste stedene. Flere ganger ble jeg navigert på veier som ikke er brede nok for bilen og som ble lengre enn om jeg hadde kjørt etter skilt. Dette skjedde særlig i Frankrike og Spania.
Kjørte den strekningen også i sommer. Prøvde du å finne den sørligste superchargeren ved Girona med navigasjonen?
Ingen vansker med å finne SC'en sør for Girona - Caldes de Malavella. Men som flere Spanske SC'er er de bortgjemte og innelåst bak gjerder og porter. Tenker en del av de ikke er mulig å benytte om natta.
#2
Model S / Sv: Nye kart og navigasjon
søndag 13. august 2017, klokken 21:26
Jeg har nylig vært t/r Alicante i Spania og Tesla navigasjon førte meg til de underligste stedene. Flere ganger ble jeg navigert på veier som ikke er brede nok for bilen og som ble lengre enn om jeg hadde kjørt etter skilt. Dette skjedde særlig i Frankrike og Spania.

I Danmark skulle jeg f.eks. rett til Hirsthals, men ble før SC i Hedenstad ledet ut av motorveien og på igjen. En strekning som ikke hadde motorvei for 2 år siden, var altså fortsatt ikke oppdatert i navigasjonssystemet. Når jeg ankom Hedestad og satte navigasjonen til Stavanger, ble jeg bedt om å kjøre tilbake Middelfart og lade før jeg måtte lade i Randers og Hjørring. Helt uforståelig. Fra Hjørring til Stavanger beregnet navigasjonen at jeg måtte full lade bilen, siden det var 34 mil å kjøre. Navigasjonen beregnet at fergestrekning på 192 kilometer skulle kjøres av Teslaen.

I Hamburg måtte jeg gi opp å bruke navigasjonen fordi den ikke hadde oppdatert stengte gater og veiarbeid. Mangelfull navigasjon var det i de fleste byer jeg besøkte i Tyskland og Frankrike. Ble ledet mot enveiskjøringer og gater som hadde vært stengt lenge.

Det er sikkert mange som synes at Tesla har en fantastisk GPS. For min del opplever jeg GPS'en til Tesla om et leketøy med store feil og mangler. Når du kjører rundt i en såkalt luksusbil, er det underlig å ikke kunne planlegge din egen reiserute. Tesla velger en rute uansett om den er feil eller ikke. Skal jeg kjøre fra Stavanger til Oslo forteller GPS'en at jeg må om Evje - et forunderlig rutevalg som ikke kan korrigeres.

Tesla har uten tvil makedets dårligste GPS løsning. Mine tidligere erfaringer med GPS til ulike Mercedeser og kjøring i Europa, er som natt og dag. Beklager Tesla - dette er for dårlig.
#3
Lading av Tesla / Sv: Lyngdal hurtiglader
onsdag 12. juli 2017, klokken 11:56
Feil på flere ladere i Lyngdal har vært meldt fra til Tesla fra mange kunder i lang tid. Såvidt jeg kan forstå fra andre tråder, kan fortsatt ikke Tesla datofeste når det vil bli ordnet.
#4
Lading av Tesla / Sv: SuperCharger Brokelandsheia
tirsdag 11. juli 2017, klokken 16:40
Jeg har ikke sett varsel på min GPS at SC i Lyngdal eller Brokelandsheia har ladere ute av funksjon. Det oppstår problemer når det heller ikke er varsel/plakat på de av laderne som er ute av drift.

Har varslet Tesla support, men de retter sikkert ikke SC ladere i fellesferien når de ikke fikset de før ferien.

Men vi kan selvsagt gjøre som Øyvind S. Kjøpe Chademo adapter til 5.000kr og betale 100 kr å lade. Alternativet skal visstnok være å holde seg hjemme....eller kjøpe EL bil som ikke trenger å lades.
#5
Lading av Tesla / SuperCharger Brokelandsheia
tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:35
Var innom Brokelandsheia på vei til Stavanger igår den 10.7. Det var konstant 4 til 5 biler i kø midt på dagen. Flere  hadde panikk fordi de skulle rekke danskebåten i Kristiansand eller andre tidsavtaler.

Med 2 ladere ute av drift og flere ladere som bare leverte ca 20/25A eller ca 110km pr time. For å nå neste lader i Lyngdal måtte jeg lade i nesten 2 timer.

Når ladere er ute av drift og svak kapasitet på ladingen, blir kjøreturen lang i ferietiden. Dette er vel bare en uskyldig forsmak på hva som skjer når salget av Modell 3 tar av.
#6
Lading av Tesla / Sv: Lyngdal hurtiglader
tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:23
Var innom Lyngdal på vei til Stavanger, i går 10.7, fortsatt var en lader ute av drift og 2 ladere ga 20/25A eller 110 km pr time. Beregn god tid
#7
Lading av Tesla / Sv: Lyngdal hurtiglader
tirsdag 04. juli 2017, klokken 11:02
Må si jeg blir forundret av å lese denne tråden. Det misforstås der man kan, problemer og synspunkter bagatelliseres.

Jeg ventet 30/40 minutter i Lyngdal, 3 biler foran meg i kø, 2 ladere ute av drift og de øvrige laderne hadde lav kapasitet (25A til 60A). Med lading sto jeg godt over en time for å få tilstrekkelig strøm til å komme meg hjem -60%.

Faktisk ventetid forsvinner ikke med hoderegning og statistikk. Det er å bagatellisere og latterliggjøre andres opplevelser.

Jeg forstår at Tesla ikke tilbyr SC for daglig bruk, men for reiser. Det betyr at besøker jeg Oslo kan jeg enkelt lade før eller på vei ut av Oslo i nord Nebbenes, i sør Lier og i øst Sarpsborg. Dette er tilstrekkelig for meg.

Fra Stavanger til Lyngdal er det 164km og normalt over 2 timers kjøring. Neste SC i retning Oslo er Brokelandsheia 343km.  Min Tesla sliter med en slik distanse med normal kjøring. Tror de fleste derfor er avhengig av å stoppe i Lyngdal på vei til eller fra Oslo.

Svært mange i Stavangerområdet har hytte, familie eller venner i Kristiansandsområdet. Det er derfor lange køer inn og ut av Stavanger i helgene. Fra Stavanger til Kristiansand er det 243km. Det er ikke mulig å kjøre t/r Kristiansand/Sørlandet uten å lade. Lyngdal er det eneste SC alternativet.

Bor jeg derimot i Osloområdet og skal til Sørlandet på helgetur finner jeg SC'er i Lier, Porsgrunn og Brokelandsheia.

Jeg mener derfor at det ikke er tilstrekkelig med bare en SC i Lyngdal for å dekke den store trafikken mellom Stavanger/Kristiansand eller Stavanger/Oslo. Aksepterer at noen er uenig i dette, men har problemer med å forstå begrunnelsen.
#8
Lading av Tesla / Sv: Lyngdal hurtiglader
tirsdag 27. juni 2017, klokken 11:58
Beklager, så meget at jeg var upresis i begrepsbruken. Jeg etterlyser selvsagt Tesla hurtiglader i Stavanger området. Den eneste norske storbyen uten hurtiglader, med antakeligvis Norges høyeste Tesla andel i befolkningen.
#9
Lading av Tesla / Lyngdal hurtiglader
mandag 26. juni 2017, klokken 13:23
I går, søndag 25.6, var det flere biler i kø og 2 ladere ute av drift. Mener også det var to ute av drift sist jeg også besøkte denne ladestasjonen i fjor.

Etter 30/40 minutters venting kom jeg til en lader, men kapasiteten var bare 65 ampere. Etter en halv time byttet jeg til en ny lader, men den hadde bare 25 ampere. Jeg hadde ca 25% kapasitet go måtte lade for å nå Stavanger.

Det finnes ikke hurtigladere i Stavangerområdet, hvis du ikke vil ta ferge og lade på Aksdal ved Haugesund. Stavanger har utrolig mange Tesla eiere. Skal du fra eller til Stavanger regionen er det beregnet at 8 superladere i Lyngdal er tilstrekkelig. Skal du fra Stavanger til Kristiansands området eller motsatt, er du avhengig av lading Lyngdal. Tesla servicesenter i Stavanger har stengt sine ladere i helgene, visstnok pga av misbruk fra Tesla taxier.

Feil mangler i Lyngdal viser ikke på noen oversikter, og synes ikke å være en prioritert oppgave og vedlikeholde/reparere. Dette er en stemoderlig behandling av en kjempestor flåte av Teslaer.
#10
Det var nødvendig med nytt 12 volts batteri, men skjerm og CPU hadde flere feil som bidro til breakdown av 12 volts batteriet og skjermen. Skjerm var ikke lagervare og vanskelig å få tak ble jeg forklart. Fikk bilen tilbake etter 8 dager.

Nå har altså dørlås automatikken blitt skiftet (dørene spratt opp ved å sette bilen i park), skiftet ledninger til ladeporten, pakningen til takluke hadde stort hull, front kamera ødelagt og null autostyring, rusten jordingsbolt foran som ga masse feilmeldinger og lyder.

Jeg er glad Tesla har verksted i nærheten.
#11
Ser foreløpig ut til å være ødelagt 19" skjerm med CPU som er helt død. Den blir noen uker på verksted....
#12
Bilen har stått nesten fulladet(75%) 14 dager i påsken. Den viser da 2% igjen av ladestrømmen og 19" skjermen er helt sort. Startet med mye trykking på brems og ladet den på vanlig måte til 80%. Må trykke mange ganger på bremsen før den starter opp. Defroster, soltak, alle innstillinger som gjøres med skjerm er dødt. Dashboard virker, men uten lyder og varsler. 3G tilkobling/GPS er død

Har fulgt alle prosedyrer på internett ved å reboote dashborad (også med en fot på bremsen) deretter forsøkt å reboote 19" skjerm ved å holde scroll hjulene nede og brems. Mange forsøk og flere ladninger - displayet er sort.

Har selvsagt forsøkt å lade 12volt batteriet bak nesen fronten. Det måler 12,75 volt, men lader/hurtiglader øker ikke spenningen over 13volt og skjermen er fortsatt sort og start prosedyren virker tilfeldig. Må trykke gang på gang på bremsen

Det virker svært foruroligende at en parkert bil nesten full ladet plutselig kan miste 12 volt strøm og hovedskjerm med alle kontroller går i sort. Det har såvidt vært et par netter med frost
#13
Model S / Sv: Hvordan ta bort melding om dårlige batterier i nøkkelen?
torsdag 01. desember 2016, klokken 14:22
Fikk nettopp meldingen og skiftet batteri. Målte det gamle til 2,895 volt.
Meldingen forsvant ikke før jeg etter noen dager også skiftet batteriet i den andre nøkkelen også, det målte 2,910volt.
#14
Model S / Sv: Software v8.0
torsdag 03. november 2016, klokken 11:18
Etter oppdatering til 8.0 måtte jeg skifte front kamera fordi jeg hele tiden fikk såkalt DAFU melding (Driver Assistance Features Unavailable). 2 dagers opphold på verksted for å finne ut av det. Kjedelig melding fordi all automatikk opphører å virke. Blendet motgående biler i tunnell fordi autodimmingen ikke virket.

Har nylig oppdatert igjen og denne gangen vil ikke ladeporten åpnes med ladekabel knappen, må åpne ladeporten manuelt fra kontrollpanelet. Prøvde både på Tesla hurtiglader og hjemme med 32A lader.
#15
Model S / Sv: Software v8.0
onsdag 12. oktober 2016, klokken 10:20
Er jeg den eneste i Norge som stadig får lydvarsel og melding om at "Driver assistance are disabled". Lar jeg bilen stå noen timer er alt OK, men etter kort tid kommer meldingen opp og all automatik som AP, Lys, vindusvisker automatikk osv virker ikke. Ser det er flere i USA som har slitt med det samme.

Tesla sier de ikke kjenner til problemet - kan få service time i neste måned
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA