Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pamina

#1
 Yes!

Da har jeg funnet en brukt Tekna, 2014- modell, importbil (europeisk) som jeg har tenkt å kjøpe. Men jeg har altså omtrent ikke sittet i en elbil før, og denne befinner seg ca 135 km fra meg. Hva må jeg tenke på når jeg skal hente den? Jeg vet ikke opp og ned verken på ladestasjoner eller kabler, og er det sånn at jeg trenger ladebrikke fra Elbilforeningen for å få hurtigladet på veien? Må jeg lade på veien tror dere, eller kommer jeg meg all the way? Batteriet har full score på batteritest. Jeg skal etter alt å dømme kjøre forholdsvis flatt på bare veier, i vestlandsvåren  ;)

Tillegg: Det er heftelse i form av lån på bilen. Er det god nok sikring i en standardkontrakt, med spesifisering av at heftelser skal slettes ved kjøp, eller er det andre forhåndsregler jeg bør ta? Hvordan har dere med erfaring gjort overtakelsen rent praktisk - møtes hos biltilsynet for omregistrering oder was?

Oooo, jeg gleder meg!
#2
Jeg er på bruktbiljakt, og etter å først ha planlagt trilling for å spare penger har jeg kommet til at jeg heller vil legge litt mer i det og få en ekstra passasjerplass. Følger med på finn.no, men tar veldig gjerne imot et hint eller to om hva jeg må være obs på hvis jeg skal gå for Leaf!

Slik jeg forstår det er det mest gunstig å finne seg en norsksolgt bil, da denne garantert vil ha batterivarmepakke (og lyktespylere, hvilket skal være indikasjonen på at batterivarme er på plass (?)). Fra 2013-modellene er det litt lettere å navigere ettersom det da deles i Acenta, Nordic og Tekna (vet ikke hvor tidlig basismodellen begynte å kalles Visia? Ser ingen 2013 Visia på Finn?), men lurer altså på om Leafer fra 2011 og 2012 er en ensartet gruppe eller om det også her er viktige forskjeller på utstyrsnivåer?

Har tenkt å unngå amerikanske biler (og egentlig europeisk importerte også, fordi jeg syns det er utydelig særlig i forhold til hvorvidt det er batterivarme eller ikke på disse).

Til slutt - det er sikkert flere her som har handlet brukt på finn.no. Hvordan har dere gjort det når dere har handlet privat? Har dere brukt "trygt kjøp" tjenesten fra finn, med kontrakt, kjøpesum på låst konto og omregistrering via penger.no?

Litt hjelp til en stakkar er veldig velkomment!  :)
#3
Takk for hjelpsomme svar!

Hvis jeg går for "nyere brukt", ser det ut som om jeg kan regne med ca 130 000 (inkl omreg og to hjulsett). Finner en C-Zero "Nordic edition" (hva er det..?) 2015 modell til samme pris som i-Miev 2013, begge bilene har gått i underkant av 15 000 km. Har skjønt at i-Miev har fjernstyrt forvarming, noe de andre to mangler. Men er det andre grunner som skulle tilsi at ikke en 2015 C-Zero burde være mer for pengene enn en 2013 i-Miev?

Jeg ser jo så klart at dette også er billige biler å kjøpe helt nye, men med vinterdekk og et par gummimatter blir det fort 160-170 000 likevel, og da er det fristende å spare noen kroner på å kjøpe brukt. Men det skal jo være et fornuftig regnestykke så klart, jeg vil jo gjerne ha en bil som skal vare noen år uten å ryke på altfor store serviceregninger.
#4
Heisann!

Vurerer å kjøpe min første elbil, og siden det primært er snakk om små- og bykjøring er pris det viktigste parameteret. Selv om det frister med helt ny bil, fremstår trilling (etter å ha lest litt her på forumet) som driftssikre biler, og jeg tenker at jeg kanskje like gjerne kan kjøpe brukt.

Sitter og ser på et par i-Miev 2011/2012 i prisklasse 75 000 - 85 000 kr, inkludert omregistrering og to hjulsett. Siden jeg er helt grønn på bil generelt og elbil spesielt - hva må jeg ta med i vurderingen for å avgjøre om dette er gode kjøp?

Veldig takknemlig for alle innspill!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA