Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Old Sparky

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor fas og ikke fase?
onsdag 23. november 2016, klokken 12:03
Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:54
Tofase 90o var Teslas flerfaseoppfinnelse og brukt blant annet på de førset generatorene i Hoverdammen, og grunnen til at amerikanere tror at vekselstrøm er en amerikansk oppfinnelse. Europa var tidligere ute med både vekselstrøm og trefase.

Liten korreksjon, det var ved Niagara i 1895. Produksjonen var fra tofasegeneratorer med 90o faseforskjell, men noe av strømmen var også levert som trefase omformet gjennom Scott transformatorer https://en.wikipedia.org/wiki/Scott-T_transformer. Hooverdammen var bygget rundt 1930 og leverte moderne trefase.

I Norge kjenner jeg til to tofasesystemer, den første er overføringen fra Hameren kraftverk i Maridalen (Oslo 1899) og ned til omformerstasjonen ved Ankertorget (der DoG holder til i dag). All strøm fra denne ble omformet til likestrøm og distribuert i samkjøring med kullkraftverket i Rosenkrantz gate. Det andre var i Hammerfest der det det gamle enfase vekselstrømsanlegget (Norges første "høyspent"overføring på 1000V ca 1891) ble utdvidet med et tofaseaggregat ca 1902. Dette ble stort sett brukt som to separate enfasekurser.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ladestasjon nybygg 28500,-
tirsdag 13. september 2016, klokken 12:41
Sitat fra: automat på mandag 12. september 2016, klokken 10:29
Allerede i dag er det færre og færre nye biler som tilbyr 22kw lading. Om 5 år tror jeg dette er borte. Laderne er for store, tunge og dyre, til at produsentene vil putte de i personbiler. 32A enfas er ukurant i europeiske strømnett. Jeg tror derfor også dette forsvinner når produksjonsvolumet på bilene går opp.

Mulig 22kw ladestasjoner er fornuftig i dag. Men om 5  år, når det ikke selges biler som kan dra nytte av 32A, så gir det ikke så mye mening med mer enn 11kw ladestasjoner. (Så lenge vi snakker om personbilmarkedet).

Færre og færre? Det har vel aldri vært andre enn Tesla og Zoe? Og Tesla bare som en tilleggsopsjon?

32A enfase tror jeg derimot ikke vil forsvinne med det første. 400V trefase er ikke vanlig i Japan, og vil nok være standard i japanske biler i lang tid framover.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ladestasjon nybygg 28500,-
søndag 11. september 2016, klokken 09:22
Sitat fra: Rio på lørdag 10. september 2016, klokken 22:42
Sitat fra: eivhelle på lørdag 10. september 2016, klokken 12:41
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. september 2016, klokken 11:30

Men ein ting er sikkert. Elbilar kjem til å kreve meir enn 230v 16A 1f i framtida.

Hvorfor i all verden skal ikke fremtidens elbiler klare seg med samme mengden energi som dagens?

60 km daglig kjøring krever i størrelsesorden 8-15 KWh med energi, avhengig av årstid og størrelse på bilen. Det krever 4-7 timers lading på 10A 1f og skal være tilstrekkelig for alle som kjører mindre en 16000km i året.

Nettopp! Det er svært få som trenger mer enn 10 A. Jeg ser ikke helt poenget med å legge opp til at folk flest skal lade med 22 kW - det er bare fordyrende. Jo større batteri man har i bilen, jo (generelt) lavere effekt trenger man for å lade.

Fremtidens elbiler vil ikke trenge mer strøm enn dagens, bortsett fra for noen få "ekstrembrukere", som må fullade et 100 kWh-batteri hver kveld. Selv de klarer seg med 11 kW.

Bare delvis enig...

For dagligbruk vil de aller fleste greie seg med å få 10 kWh over natta, og kunne i prinsippet ha klart seg med bare 1 kW lading. Framtidens større batterier gir også større fleksibilitet med når man behøver denne ladingen, det vil ikke være nødvendig å lade hver natt, men da vil det også være større behov for ladeeffekt de nettene det lades. Samtidig vil det også bli flere som bruker elbilen til lengre turer: hytta i Hemsedal, arbeidspendling og forretningsreiser tvers over Østlandet osv... og dette vil medføre at flere vil ha behov for å utnytte en 11 eller 7 kW lader fullt ut for å få ladet over natta.

Vi må regne med å måtte leve med både 32A enfaseladere (japanske biler) og 16A trefaseladere (europeiske biler) for "litt hurtigere" lading, så et fellesgarasjeanlegg vil ha et et behov for å tilby både 400V trefase og 32A. Dermed må det være 22kW uttak selv om de færreste vil ha behov for hele denne effekten, bare for å kunne tilby begge typer av "litt hurtigere" lading. Forhåpentlig kommer flere til å tilby ladere som kobler seg om mellom enfase paralellkobling og trefase stjernekobling slik Tesla nå har begynt med, men ikke nødvendigvis.
#4
Hvorfor to 32A kurser istedet for en 64A kurs forresten? Er 64A komponenter mer enn dobbelt så dyre som for 32A?
#5
Det er altså to 32A kurser som forsyner 4 ladepunkter hver?

Jeg lurer på hvordan zaptec håndterer det om kapasiteten på tilførselen til anlegget er mindre enn summen av kapasiteten av kursene? F.eks i et større borettslag kan det være 100 parkeringsplasser og en strømforsyning på 150 kW (opprinnelig bygget for å forsyne motorvarmere). Det vil normalt ikke være et problem, for det er skjelden alle vil lade akkurat samtidig og mange kan tåle at det lades over natta. Ladeanlegget deles opp i 32A kurser for fire og fire ladepunkter, men når vi kommer opp i 7 kurser så overstiger jo det 150 kW. Kan zaptec lastfordele og fasefordele over alle kursene, eller går det bare innefor en kurs?
#6
Kan du gi noen teknisk/økonomiske detaljer? Hva er kapasiteten? Hvor mange ladestasjoner på kabelbussen? Hvilken kabeldimensjon? Hva er den sikret på? Er det mulig å si noe om instalasjonskostnader?
#7
Zapchargeren har vært diskutert opp-ned-og-fram-og-tilbake på disse sidene de siste par årene. Spesifikasjonene ser veldig lovende ut, men produktet har vært stadig forsinket, noe som vel har gjort at entusiasmen har blitt erstattet med en tror-ikke-før-jeg-får-se-det holdning. De er vel nå kommet til "praktisk uttesting" stadiet, og du kan kanskje få en god deal mot å risikere å være frustrert testbruker.

Vil vente og se et år etter lansering før jeg ville anbefale den...
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe citroen C-Zero
onsdag 30. mars 2016, klokken 08:59
Har nettopp bestilt en iOn til 166.000 med registrering, understellsbehandling, klargjøring, vinterdekk, DAB-adapter og ekstra ladekabel (type-2), og synes det pristilbudet du har fått er helt i tåka!
#9
Sitat fra: elektrolux på søndag 20. mars 2016, klokken 12:57
Godt spørsmål, men tipper på at skjermen er interaktiv.

Uansett kan denne versjonen justeres i 1A trinn fra 6-16A.

Jeg ville nok finne det litt fiklete om mobiltelefon og wifi var eneste brukergrensesnitt til kabelen, og min smartphonehatende bedre halvdel ville rett ut nekte å bruke den...
#10
Hvordan stiller man maks strøm uten å bruke wifi?
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 19. mars 2016, klokken 21:29
Sitat fra: Powerflux på lørdag 19. mars 2016, klokken 20:22
Men hvorfor selger ikke I-Miev``en I det hele tatt og de to andre I trillingserien selger jevnt og trutt?

Antakelig fordi de har vært utsolgt siden før jul (nye kommer visstnok straks over påske), mens de franske har hatt litt flere på lager.
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Chevrolet Bolt
lørdag 05. mars 2016, klokken 14:46
Din erfaring med 24kWh Leaf virker realistisk, og ditt anslag for Bolt virker også riktig. 250 km med 30 kWh Leaf er derimot basert på den fullstendig ureailstiske europeiske testsyklusen, og noe rundt 180 km (som omtrent stemmer med dine tall) er nok riktigere.
#13
Er det ikke noen av de lurere ladestasjonene som kan overvåke forbruket i huset/hytta som helhet, og tildeler bilen bare det som hovedsikringen har ledig kapasitet for?
#14
Jeg har ikke sett denne sammenblandingen av dieselvarmeapparat og dieselmotor i andre media, så jeg har en mistanke om at det er journalisten som roter her.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Zapcharger Smart på nett
onsdag 27. januar 2016, klokken 14:37
elektrolux! Jeg tror du kan melde til dine venner i Zaptech at vi er flere som er nyskjerrige på produktene deres, men vi vil gjerne ha mere teknisk informasjon før vi ser alle fordelene. Ja, også er vi også litt avventende til vi ser prisene og gjennomføringsevnen deres.

Vakre bilder kan hvemsomhelst legge ut...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA