Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HCO

#1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Zero Motorcycles
onsdag 01. november 2017, klokken 08:35
Jeg har forøvrig en kamerat som har pendlet ut og inn av Oslo daglig med en Zero SR hele 2017-sesongen. Han mener SR er en perfekt pendlersykkel, blant annet ved at man kan glemme gir og clutch og at den er så kompakt og smidig/kjapp.

Nå skal det sies at denne kameraten også har en bensinsykkel, da Zero er ganske ubrukelig til turkjøring utenfor batterirekkevidden. Iallefall dersom man skal kjøre sammen med andre som har bensinsykkel, de gidder ikke å ta 4 timers kaffestopp midtveis i søndagsturen mens Zero-en lader...
#2
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Zero Motorcycles
onsdag 01. november 2017, klokken 08:27
Sitat fra: Schled på onsdag 01. november 2017, klokken 06:53
Så, så trenger ikke å bli ufin....

Neida, jeg bare syntes diskusjonen tok litt gubbete retning   ;D

Zero SR er en fantastisk sykkel å kjøre, med kjøreegenskaper og komponenter som man normalt bare finner på de sprekeste sportssyklene. I tillegg (som jeg nevner over) er det lett å modulere kreftene med gasshåndtaket, så jeg synes ikke Zero fortjener å bli diskvalifisert på grunn av en bagatell som antispinn.

Det er andre ting som er viktigere enn antispinn for å bli tryggere på motorsykkel. Jeg har snakket med mange, inkludert en kamerat som har en Panigale (!), som klager på grepet på dekkene, men som aldri har sjekket dekktrykket med noe mer presist enn en bensinstasjons-måler. Og i tilfelle det skulle være noen tvil: Nei, man skal ikke overfylle luft i motorsykkeldekk, slik man gjør i bil og spesielt elbil. Man skal snarere fylle mindre enn oppgitt i stort sett alle situasjoner (unntatt når man skal banke motorvei i timesvis).
#3
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Zero Motorcycles
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 19:31
Sitat fra: Schled på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:58
Det er et problem for Zero at kjøpere av sykler i deres prisklasse forventer at sykkelen har antispinn.

Jeg ville ikke forventet antispinn på en sykkel til 105-140', men det skal sies at jeg prioriterer andre ting når jeg ser etter sykkel.

Forøvrig mener jeg at dersom man ikke klarer å håndtere en 70hk motorsykkel uten antispinn, bør man holde seg til bil!
#4
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Zero Motorcycles
mandag 30. oktober 2017, klokken 16:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 29. oktober 2017, klokken 23:16
Manglende antispinn er turn off for meg. Farlig kombinasjon med mye kraft fra omtrent "trinnløs" motor. Da spinner en gjerne ut.

Ikke enig. Det er svært lett å modulere kreftene både på Zero og Energica. En rask bensinsykkel har en mye krappere effektkurve, og kan oppleves som "villere" enn de nevnte elsyklene, under ellers like forhold.
#5
Zoe / Sv: Kva vinterdekk kjører dere på?
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:14
Jeg har valgt Goodyear Ultra Grip Ice 2 - 185/65-15 (også til den nye Zoe'n, som vi ikke har fått ennå).

Dette er såvidt jeg husker dekket som ble best i test på våt asfalt (som det er mye av her rundt Oslo pga. hard salting), samtidig som det gjør det bra også på snø og is. Merker god forskjell på rekkevidden så snart vinterdekkene kommer på. Har ikke prøvd andre dekk.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 29. oktober 2017, klokken 16:24
Sitat fra: jkirkebo
Den store skuffelsen er Renault, som nesten ikke leverer biler (...) noen som vet hva problemet er her?
Ifølge min forhandler opplever Renault økt interesse for bilen ellers i Europa, og derfor fordeles færre til Norge. Mange som venter på bil, tror jeg (men har ingen tall).
#7
Da har elektrikeren vært på befaring. Løsningen, for å slippe å bytte inntakskabel og kabel til underfordeler, blir å bytte hovedsikring fra 3*40A til 3*50A og kople den nye ladeboksen rett i hovedskapet. Det blir en grei og kostnadseffektiv løsning.
#8
Elbiler i media / Sv: DinSide - årets bil 2017
onsdag 25. oktober 2017, klokken 09:20
Sitat fra: JorgenM på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07
Da er vel alle på dette forumet enige om hva vi skal stemme?

Å, er vi det? Skal vi gi GM klapp på skulderen for å lage en compliance car som ikke er økonomisk bærekraftig og som i praksis ikke kan leveres? Jeg vil tro at opplevelsene enkelte har hatt rundt (forsøk på) bestilling av Ampera-E bare har sørget for mer bensin på pepper-bålet.
#9
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 12:01
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:54
Uansett er jeg altfor ærlig og samvittighetsfull til å være en dyktig bruktbilselger!

Godt det er flere av oss. Jeg kunne kjøpt en grei hytte i Trysil for det jeg har tapt på biler opp gjennom årene...
#10
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:48
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:41
Zoe 210 og 240 har ikkje batterivarmer. Da som vart markedsført som batterivarmer er ein primitiv løysing for frostsikkring som starter på ca -10 grader.

Derimot har Zoe40 aktiv varmer. Den gjer susen når utetemperaturen kryper ned mot -10 grader på kjørelengda.
Fungerer denne også under kjøring, selv om man starter med kaldt batteri?
#11
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 08:57
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 23:15
Ja, nå er kanskje en gunstig tid å selge på. Forholdsvis lang leveringstid på ny bil og ny rushtidsavgift i Oslo. Men alikevel, å gi nesten 200k for en brukt ZOE R240
#12
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 08:52
Samtlige av bilene jeg har sett på finn.no har enten vært solgt med den originale "wall box" (PodPoint m/trafo) eller med Zapcharger. Så man kan godt hevde at både verden og Zoe-kjøpere er gale, men ikke på dette grunnlaget.

Ettersom alle andre elbiler leveres kun med schuko-lader ("nødlader") er det mer relevant å plusse på prisen av vegglader når man kjøper en annen ny eller brukt elbil.
#13
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 21:40
Det er jeg klar over, men når bilene ligger bare et par dager før de er borte, uten prisnedsettelse, tolker jeg det som at man har oppnådd en salgspris relativt nære utropspris.
#14
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 17:26
Jeg følger litt med på annonser for "min" bil, dvs 2016-modell 240. De siste ukene har det ligget 4-6 stk ute på finn.no, alle til priser tett opptil eller over 200'. Den ene etter den andre forsvinner fra finn.
#15
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 15:42
Dersom noen er villige til å gi dette, er prisen riktig. Tilbud og etterspørsel.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA