Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Salt-Hv27

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Er 11 kW mest vanlig hjemmelading?
mandag 15. august 2016, klokken 12:46
Sitat fra: sylwester på mandag 15. august 2016, klokken 00:59
...
Det er jo energi og ikke effekt som har noe å si da. Om vi har 3kW eller 11kW så vil bilen lade den den er full og dermed vil energien være det samme.
...
Som jkirkebo antyder, er det flere steder det er om å gjøre å redusere spissbelastningene. Nettleieavgiften i vårt område (Hvaler) beregnes etter toppbelastningene i måneden, og da er det vesentlig om bilen lades med 10A (2,2 kW eller 2,2 kWh på en time) eller med 50 A (11 kW). Det er et poeng å lade bilen når ikke også andre "tunge" forbrukere er i gang i husstanden, som varmtvannsbereder, oppvask- eller vaskemaskin, o.l. Kan jeg velge, kjøres tunge forbrukere når det er fullt solskinn og jeg har over 2 kW effekt fra solcelletaket.
#2
Sitat fra: Myrvang på fredag 29. juli 2016, klokken 21:36
.....
Ser ikke helt vitsen med å lade hybrider der og ta opp plassen for elbiler, når man drar ut på E18 og brenner opp strømmen før Svinesundbrua...
:D det er ikke mye E18 mellom Nordby og Svinesund :D
#3
Sitat fra: Adrian Stachnik på torsdag 21. juli 2016, klokken 01:38
...
Ellers er det 3kombistikk utenfor gamle inngangen der. schuko+blå CEE 16A
...
"den gamle inngangen" - hvilken gamle inngang? I vest (øvre plan) eller i øst (enden av det opprinnelige store bygget)? Bare for å kjøre riktig veg.
#4
Det er også et argument _mot_ å bruke magnet / 16A at nettleia beregnes etter de tre(?) største belastningene i en måned, ihvertfall her hos oss med smartmålere. Jeg bruker magneten når det er solskinn rett mot solpanelene (som i mai-juli gir 2,9 kW til strømnettet i huset når det er skyfritt og mellom kl 11 og 15) og jeg ikke har andre store forbrukere i gang, hvis det er om å gjøre å få fylt opp bilen raskere. Men til vanlig og med vårt bruksmønster er det helt greitt med 8A.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading på kommunal arbeidsplass
fredag 24. juni 2016, klokken 14:36
Kommunen her har i øyeblikket to 16A Schuko-uttak på P-plasser reservert for lading av bil, men driver og opparbeider ladestolper på ansatte-parkeringa. Jeg vet ikke om de skal ta betalt for strømmen, og om det er 16A Schuko/industrikontakt eller type 2 kontakt (er pensjonert derfra nå), men etter min ringe mening burde det være betaling. Andre bilister får jo ikke gratis drivstoff av arbeidsgiveren sin.
Kommunen har nettopp installert et digert solcelleanlegg på returstasjonen, og produserer derfor en stor del av strømforbruket sjøl.
Men det både offentlige og private arbeidsgivere i strøk der kollektivtrafikken ikke er hyppig bør gjøre, er å ha lademuligheter.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Shuko -lading over tid
lørdag 21. mai 2016, klokken 15:24
Sitat fra: e-curious på lørdag 21. mai 2016, klokken 13:56
Er det strøm eller det å dra kontakten ut og inn som er største belastningen?  Er det fks lurt å la kladden være tilkoblet, eller er det lurest å dra den ut for hver gang?
Vi lar ledningen med kladden stå tilkopla dersom vi ikke skal et sted der vi trenger å fylle opp fra veggstikkontakt. Så slipper vi mekanisk slitasje på plugg og kontakt. Om det er lurere å ta den ut? Vet ikke. Det går vel en bitteliten strøm når kladden er tilkopla, men på dagtid er det langt mer enn dekket av strømproduksjonen fra solcellene på hustaket.
#7
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg-leverandører i Norge
tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:00
#8
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
tirsdag 03. mai 2016, klokken 21:56
Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 15:22
...
Når det gjelder lagring kommer det ikke noe "entusiastelement" inn i bildet, det er ingen tilleggsgevinst i såmåte mellom det å lagre (med div. tap) eller å selge til nettet. Så her er det bare å regne pris, som nokså sikkert ikke vil gå i favør av lagring med mindre nettleia er ekstra stor der en bor.
Men lagring innebærer automatisk kutt av nettforbindelsen når strømnettet faller ut, slik at huset da blir sjølforsynt så lenge lagrene varer. Det vil være av interesse der man av og til er utsatt for strømbrudd. Så kan man slå av "storforbrukere" mens stansen varer, og ha lys, datanett mv i drift.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Danmark / Tyskland
mandag 18. april 2016, klokken 15:25
Sitat fra: goggo på lørdag 16. april 2016, klokken 22:42
Da er turen til Berlin med C-Zero unnagjort.
.....
Selvfølgelig er det fullstendig idioti å kjøre en trilling fra Norge til Berlin, men det var i allefall problemfritt :)
Det hadde sikkert vært fornuftigere/billigere/raskere for meg å ta toget fra Kristiansand til Oslo og fly Norwegian derfra til Berlin.

eh, alternativet tog Hirtshals-Hjørring-Rødekro-Hamburg-Berlin burde være helt OK :)
#10
Prøvde den litt, og den så bra ut til planlegging hjemme.
Under Optionen hadde det vært greitt om en hadde kunnet hake av for unngå leverandør, og ikke bare markere dem du ønsker.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avstemming om EK-skilt
fredag 25. mars 2016, klokken 14:23
Sitat fra: Amoss på fredag 25. mars 2016, klokken 11:26
Merk også at den norske Tesla klubben ikke bare bruker det engelske ordet "owners", men at de har valgt ett hel-engelsk navn "Tesla Owners Club Norway". Det kan ha sine fordeler ved kontakter med utlandet at man da slipper å måtte oversette navnet.
Så det eneste utlandet er der de bruker engelsk?
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Pendle 14 mil hver vei, hvordan bil?
onsdag 09. mars 2016, klokken 14:16
For den strekningen: Ekspressbuss. Fossilbil koster over 5 kr pr km + noen bommer, elbil er nok billigere hvis lading er på husholdningstariff eller gratis, men i begge tilfelle er det minst to kjøretimer hver veg, som kan brukes til soving eller nett-jobbing på bussen.
#13
Sitat fra: 65lars på tirsdag 01. mars 2016, klokken 14:52
Hei Salt-Hv27,

Takk for lenken!
Sitat fra: Salt-Hv27 på tirsdag 01. mars 2016, klokken 12:43
Magnets are also abundandtly available from Geosport.no

Men som en med-"newbie" her, som også har kjøpt (enda ikke levert) en ny C-Zero...

Er veldig nyskjerrig mht. signaturen din, og det med "3 kW solcelleanlegg på taket" - siden har diskutert dette med mange. Dvs - hvorfor kommer ikke disse bilene med solcellanlegg innebygget i taket?

Og dersom du har et slikt anlegg montert på din C-Zero - hvordan funker det?
Er der egne emner for slike ting på dette forumet?

hehe, de tre kilowattene produseres på hustaket når det er full sol og rundt juni/juli; resten av året er det gjerne litt mindre. Men når de produserer strøm en solskinnsdag i februar/mars, dekker de vanligvis langsomladinga med 8A for c-zeroen.
Du bor jo i Fredrikstad. Ta en prat med folka ved siden av citroënbutikken, der de selger strøm og slikt. Det er støtte fra Enova for montering av slike anlegg i Fredrikstad, dersom du har smartmåler. Solcellespesialisten på Langøya leverer anlegg.

For noen år siden var det en USAmerikaner som hadde en prius; han hadde montert solceller på hele taket av priusen, og bygget elektronikk som gjorde at den ladet det store batteriet i bilen.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: elbilforeningens ladebrikke
onsdag 02. mars 2016, klokken 11:08
Sitat fra: havardr på tirsdag 01. mars 2016, klokken 21:23
Vet ikke hvilke ladere du slet på jeg Salt-Hv27 ? I utgangspunktet er det jo bare en ID i brikken som leses av hurtigladeren, og dobbeltsjekkes mot leverandøren sin database. Tviler vel på at Elbilforeningen sender ut varsel til alle tilbyderene av hurtiglading med sletting av ditt brikkenummer dersom du ikke betaler.
Ja, det med betaling er ikke noe tema for vår elbilforenings-brikke, for vi er ferske medlemmer med ett års gratis medlemskap, og vi har heller ikke fått noen fakturaer fra Fortum ennå.
Brikken virker på hurtiglader og på Type2-lader i Fredrikstad/Apenesfjellet og på type2-laderne i Fredrikstad/Storgata og i Halden/Fiskebrygga (nær McDonald).
Den virker ikke på hurtigladerne i Fredrikstad/Storgata og i Halden/Fiskebrygga. Til alt hell har vi en Fortum-brikke også (for å være dekket hvis vi skulle komme til en Fortum-lader i Sverige), og den virker der elbilbrikka ikke virket. For oss vil vel stort sett Fredrikstad-Halden-kanskje Sarpsborg-Nordby være fartsområdet for elbilen.
#15
Magnets are also abundandtly available from Geosport.no
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA