Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cbjornerud

#1
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
lørdag 16. september 2017, klokken 20:19
Zaptec portable C1 kan lade på både 10A og 16A, men det krever bytte av det Zaptec kaller beskyttelsesenheten. Jeg aner ikke hva det koster å kjøpe en ekstra slik enhet, men den er nok litt for det denne enheten som inneholder det samme som vanlige ladekladder. Det tekniske er omtalt i bruksanvisningen, men jeg har ikke funnet priser på løse beskyttelsesenheten noe sted.
Bruksanvisning: http://docs.wixstatic.com/ugd/1da253_4cf95ec66a084f11897a81ee170bedb6.pdf
#2
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
fredag 15. september 2017, klokken 22:14
Hvor ofte trenger du å lade på 10A kurser? Det er spørsmålet du må finne ut av. Jeg har 16A utgaven av Zaptec med CEE plugg og er veldig fornøyd, men bruker den primært på hytta på et dedikert CEE uttak med 16A kurs. Har kjøpt en Schuko til CEE overgang for nødstilfeller. Hvis den må brukes ville jeg kontrollert for varmgang i kontakt og kabling etter noen minutter. Ideelt sett skal du ikke bruke skjøtekabel ved lading, med hvis det ikke er en 16A kurs ute ville jeg koblet meg til en jordet 16A kontakt inne, f.eks kontakten til en vaskemaskin.
Den store fordelen med 16A utgaven er ladehastigheten, den er i praksis det dobbelte av 10A utgaven. Husk også at du kan få kjøpt overgang til Type 2 senere, slik at du kan lade på 16A på alle Type 2 uttak, som det blir stadig fler av på offentlige sakteladere.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
mandag 07. august 2017, klokken 23:04
Det noen anser som sludder og usannsynlig er en ambisjon for andre. Mobiltelefoner fungerer i dag over det meste av verden, takket være standardisering internasjonalt. 5G kan være svaret på utfordringen for kommunikasjon mellom selvkjørende biler, det er et av behovene som omtales i arbeidet med 5G. Når store kommersielle aktører ser seg tjent med å samarbeide om en felles standard pleier det å bli noe av det, derfor tror jeg dette kommer til å løse seg.
Litt lesestoff for de som en nysgjerrige:
https://blog.networks.nokia.com/mobile-networks/2016/06/23/self-driving-cars-enroute-5g/
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
tirsdag 18. juli 2017, klokken 00:29
Sitat fra: LunaPetunia på mandag 17. juli 2017, klokken 19:15

Får også med en Saptec lader som kan brukes i vanlig husholdningskontakt. I tillegg anbefalte de en overgang hvis jeg skal kunne lade på alle kommunale ladere i Oslo. Får se om jeg fikser det etterhvert.

Gratulerer med bilkjøp, tror du vil bli fornøyd. Et tips om Zaptec. Be om å få utgaven med CEE kontakt, den lader med 16A, og er i praksis dobbelt så rask som utgaven med Schuko plugg. Så kjøper du en overgang hos Biltema http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44572 for bruk de få gangene du kun har tilgang til Schuko, men sjekk da at det er en kontakt og kabling av god kvalitet, Zaptec lar seg ikke stille ned i effekt. Det er ikke etter boka, og jeg ville ikke ladet slik over natten på en gammel kontakt, men for et par timers lading der du sjekker kontakten en gang i blandt bør det kunne gå.
Ang lading på jobben på 22KW så vær oppmerksom på at ladehastigheten synker rask med lavere temperaturer. Det er derfor lurt å sette bilen til lading med en gang du parkerer etter en lenger kjøretur, da er batteriet varmt. Ladingen generer ikke nok varme i seg selv til å få opp temperaturen på batteriet, det vil derfor ta mye lenge tid å lade opp hvis du starter med kaldt batteri.
#5
CanZE viser at Zaptec Portable C1 med CEE plugg gir 3 KW "Charging Power" og 2,8 KW "DC Power". Nå husker jeg ikke hva jeg har målt når jeg lader hjemme på Podpoint, men dette er jeg fornøyd med. Endelig får jeg noe igjen for å ha lagt opp dedikert ladeuttak på hytta med CEE kontakt. :-)
#6
Da har jeg endelig mottatt en Zaptec 16A ladekabel, utgaven med CEE kontakt. Fikk denne i bytte mot prototypen jeg har hatt en stund. Testet den et par timer på jobben i formiddag, på CEE uttak med dedikert 16A kurs. Batteristatus 48% og bilen oppga ladetid til 4:20. Det tilsier ca 8 timer på å lade fra 0 til 100%, ikke så veldig langt fra Renaults påstand om ladetid 6:40 med podpoint. En annen observasjon er at viften ikke drar i gang på full effekt, men gikk i rolig tempo. Trafoklumpen lå i skyggen med ca 14 grader ute. Jeg ser frem til å teste den på hytta, der jeg har hatt ladetid fra 5% oppgitt til 14 timer med den gamle Zapteckabelen. Det ser lovende ut så langt. :-)
#7
Neste uke har kommet og gått et par ganger uten kabel, men nå fikk jeg melding om at jeg kan hente kabelen hos Motorforum i Bergen. Skal legge ut info om ladehastighet når jeg har testet den, får dessverre ikke hentet den før neste uke ;-)
#8
Zoe / Sv: Kampanje pris på Zoe
onsdag 31. mai 2017, klokken 19:40
Ta med i vurderingen at Zaptec med kabel og "beskyttelsesenhet" totalt veier 7 kg, selv om selve transformatoren bare veier drøyt 3 kg. Ref datablad for siste versjon av Zaptec portable, vedlagt i en annen tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23600.msg580715.html#msg580715
#9
Endelig skjer det noe! Nå har jeg fått epost fra Renault Norge om at de er klar til å sende ut de første 16A kapable versjonene av Zaptec portable neste uke. De kan bare levere den i utgave med CEE plugg eller schuko i første omgang, og med schuko leverer den bare 10A som før. Det positive er at det de kaller beskyttelsesenheten (klumpen med LED lamper for status) er utbyttbar, slik at man kan kjøpe utgaver med forskjellige kontakter. Versjonen med Type 2 kommer først til høsten. Det blir et interessant knippe med ladeutstyr om man skal være forberedt på alt, men de av oss som har CEE kan nå få ladet med samme hastighet som med Podpoint - 3,6 Kw.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil kan jeg bruke til å pendle med?
tirsdag 11. april 2017, klokken 20:44
Har du prøvekjørt Renault Zoe? Den nye utgaven med 400km rekkevidde (realistisk 300 sommer, 200 vinter) vil dekke behovet ditt bare med hjemmelading. Bilen støtter ikke normal hurtiglading (DC) men kan lade med opptil 22Kw fra AC. Det er ikke en påkostet bil, men den fungerer utmerket til vårt behov - bybruk og hyttetur (75 km en vei, har Zoe 240). Du kan lese mer om Zoe eieres erfaring her: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,47.0.html
#11
Zoe / Sv: Redusert batterikapasitet?
torsdag 06. april 2017, klokken 18:31
Jeg tror jeg aldri har vært så fornøyd når jeg har har hentet en bil på verksted før! Leverte vår Zoe R240 hos Motorforum Bergen i går med tre oppdrag til verkstedet. Det første, rette opp etter et selvforskyldt møte med en fortauskant, en sånn som er nærmere bilen når du skal kjøre ut enn da du parkerte... Det andre reklamasjon på støy fra hjulopphenget og dårlig rekkevidde. Til sistlegge om tilsommerdekk (inkl koding av sensorer).

Hentet bilen i dag og ble presentert en regning på ca kr 1300,-. Av det er 300 hjulskift. Det er første gang jeg opplever en regning med kun 0,5 t arbeid, det var alt de trengte for å fikse en skadet kanal og tektylbehandle denne! Jeg hadde ventet mellom 3000 og 5000.

I bilen fant jeg i tillegg en oversiktlig beskrivelse av hva som var utført, signert (med leselig skrift!) mekanikerens navn. Der kan jeg se ta de har byttet link på våbegge sider fremme, en del som så langt jeg har forstått er tilkoblet stabilisatorstaget. Videre har de byttet styreenhet for ventilasjon/varme, uten at vi har hatt problemer med dette. Og sist installert ny programvare på alle enheter, EVC, PEB, BMS og BMS sikkerhet. To utskrifter fra BMS viser en endring i "Drivbatteriskikk" fra 84% før oppgradering til 100% etter. Rekkevidde på gjettometeret økte fra 115 km ved siste lading hjemme til 138 km da jeg hentet (sto til lading utendørs hos forhandlet, med 100% i displayet.

Det eneste minuset er at ingen viste om delene som ble satt inn var av bedre kvalitet enn de gamle. Bilen er snart 2 år og har gått 28000km, det burde ikke være behov for å bytte slike deler før etter mange flere år og minst 100.000 km.

Totalt sett var dette en meget positiv opplevelse av Motorforum Bergen, den ønsket jeg å dele med flere!
#12
"Det som faktisk har skuffa meg med Mercedes er at dei ikkje satsa vidare på A-klasssen som elbil, men brukte B-klassen i staden. Den elektriske A-klassen er nok den mest geniale elbilen som er produsert hittil. I3 var det alternativet me vurderte, men den nådde ikkje opp til den tidlegare A-klassen."

Du mener vel Mercedes AA class?
#13
Zoe / Sv: IP kapslingsgrad på sort ladebøtte?
tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:25
Har en Zaptec som brukes mest på hytta, og det regner ofte nok her vestpå... Har aldri opplever noen problemer, ei heller når zaptecen lå i en haug snøslaps mens det lavet ned over den. Tror du trygt kan bruke den ute uavhengig av været.
#14
Zoe / Sv: Kjettinger?
torsdag 01. desember 2016, klokken 16:00
Fremfor tradisjonell hurtigkjetting ville jeg vurdert snøsokker til bilen. Det norske ordet er litt misvisende for den er ikke veldig god på snø, men desto bedre på is, i følge denne testen fra 2013: http://www.klikk.no/motor/bil/test-av-hurtigkjetting-autosock-og-clack-go-1393162.ece
Fant den i salg hos Gjensidige, du finner den sikkert flere steder:
http://www.sikkerhetsbutikken.no/Autosock
Jeg har ikke personlig erfaring med den, men om jeg trenger noe til vår Zoe blir det snøsokker før hurtigkjetting når behovet er isete vestlandsveier.
#15
Zaptec testet på hytta på Stord for første gang. Bilen ble satt til lading i går kveld kl 22:12 med 12% batteristatus og antatt 11 km rekkevidde, temperatur ute ca 2 grader pluss. Nærmeste hurtiglader 15 km unna... Bilen startet lading, husker ikke nøyaktig, men den estimerte mer enn 12 timers ladetid. Nå er den ferdig, og ladeloggen viser at den ble ferdig kl 12:35, da med 100% status. Det er 14 timer på 88% lading. Greit nok om vi ikke har planer med en gang vi kommer til hytta, men jeg ser frem til endelig utgave av Zaptec som støtter 16A lading, har en blå kontakt klar på veggen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA