Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Måkemannen

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:03
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:45
It's one thing that German authorities approves a tow bar, but it's a completely different matter with Renault.

Good luck with warranty claims!  Since, it needs to be approved from the factory!
Hence, why Statsvegvesen corrected itself and canceled his tow bar approval.

So far and to this date, the Tesla Model X is the only electric car with "factory approved" tow bar.
..og normal vekt på hengeren

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

#2
Sitat fra: fredag på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 15:31
Jeg lurer på hvor sikkert dette egentlig er?

Det er bare MAC-adressen til ladeporten på bilen som leses av. Det er samme nummer som leses av hver gang. Ikke noe sikkerhet med kryptografi inne i bildet her. Ingen tofaktor autentisering.

Fastned / Openfastchargingalliance mener dette er sikrere enn et RFID-kort, som lett kan leses av og kopieres. Greit nok, kopiering av RFID-kort er en kjent størrelse som hvem som helst kan gjøre. Barn kopierer RFID-kodene til Skylander-brikker i butikken, uten å åpne posene, for å kunne spille videre uten å kjøpe dyre brikker i lekebutikken. Litt vanskeligere å skifte MAC-adresse på en bil foreløpig. Men på sikt?

Hvis du skifter ladeport på bilen, og ladeporten blir refurbished og installert i bilen til en annen bil, så vil den andre bilen kunne lade på første bil sin regning.

CSS-protokollen bør på sikt endres slik at det sendes ut engangskoder eller kryptografisk signerte koder i stedet for å basere sikkerheten på MAC-adresser.

Men i dagens marked er MAC-adressen kanskje sikkert nok?
Minner litt om WEP standarden som var i bruk på Wi-Fi i begynnelsen. Det et ren galskap å bruke den idag. Men selv den er vel sikrere enn bare en MAC adresse?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

#3
Elbiler i media / Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
søndag 15. oktober 2017, klokken 13:32
Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 23:23
X P100D 2497 kg, 82.239 kr
X 100D 2458 kg, 74.915 kr
X 75D 2352 kg, 55.008 kr

S P100D 2241 kg, 34.161kr
S 100D  2215 kg, 29.279 kr
S 75D 2108 kg, 9.184 kr

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/bilkalkulator/
Trodde toppmodellen av X bikket over 2,5t?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

#4
Sitat fra: TB på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:00
13 A på 1,5 mm2 er det slutt med slik eg har lest, var ein periode dette vart brukt, men det var vist ikkje heilt "heldig".. Det er ikkje krav om å endre om det alt er bygd slik.

Men, ny kurs må nok være innanfor reglar. Har forstått 16A krever 4 mm2 i bolighus etter ny norm, men som nevnt har det med forlegningmåte å gjere. Dermed er det fort du må opp til 6 mm2 kvadrat for å få 20 A.

Dette vil uansett installatøren beregne og vurdere i dei ulike tilfeller.

Denne innstallasjonen ble utført i 2001
#5
Sitat fra: J.Lafton på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:52
Det er fullt mulig å bytte til en større sikring å legge opp kurs for lading.
Her må det gjøres en beregning utifrå forlegningsmåte på kursen du vil legge opp. Mulig du er nødt til å opp i 6 kvadrat.
Såpass!

Hm.. forlegningsmåte? Da snakker du ikke bare om lengde på kursen/ledningen? Vil det forresten være en fordel å legge strekket mest mulig på utsiden av hytteveggen (rett og
slett med tanke på kjøling). Tenkte egentlig å legge det via loftet/hemsen for å ha det mest mulig skjult.
#6
Legger ved to bilder. Dette er på hytta, og jeg vurderer å installere en form for lader (med int. B-vern). Sikring nr 6 er 16 amp, og ser ikke ut til å være i bruk. Kan jeg få en elektriker til å bytte denne ut med en 20 amp? Inntakssikringen er 56 amp

Si jeg setter opp laderen til å gi ut max 18 amp, kan jeg nøye meg med 2,5 kvadrat kabel, eller må jeg opp i 4? Ser kursen til komfyren er lagt opp med 4, så jeg bør vel kanskje det? Strekket er vel kanskje rundt 10m, skal ta en tur opp i helga og måle opp.
#7
Akkurat nå er vel den bilen sjeldnere enn diamanter, så det er ikke rart prisen er stiv. Men bevares, det der er i overkant.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
#8
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:44
Sitat fra: Finnøy på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48


Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)
Det er fortsatt håp :)

Har det unevnelige blitt avkreftet?
Det er altså ikke avkreftet. Og ja, det kan fortsatt nevnes så lenge man ikke nevner det med det rette navn. Et forslag i en annen gruppe var å benevne det 'Gabrielsen'.

Kanskje det blir en alternativ staveform?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

#9
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48


Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)

Har det unevnelige blitt avkreftet?
#10
Renault / Sv: Elektrisk Dacia ?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 07:52
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. oktober 2017, klokken 23:54
Hva tenker dere i Stavanger om Kuga?
Ford Kuga?
#11
Kangoo / Sv: Kangoo ZE 33 kWh
lørdag 07. oktober 2017, klokken 21:23
Sitat fra: Jejl på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:13
Sitat fra: Softblue på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:36
6 timers ladetid er jo latterlig. Lengere rekkevidde hjelper ikke mye da. Kan ikke stoppe 2 ganger 6 timer for å kjøre Oslo - Trondheim. Det vil være raskere med moped. Tror ikke det vil bli solgt mange av disse.
Mine arbeidsbiler har de siste 20 årene aldri kjørt over 11 mil på en dag. Tror det er slik for de aller fleste elektrikere, rørleggere, snekkere osv. at den daglige kjørelengden ikke er særlig lang. Mener at Renault gjorde en undersøkelse som viste at 80% (tror jeg det var) av de som kjører slike "pizzabiler" kunne klart seg med rekkevidden til en Kangoo.
Og for flesteparten som bruker slike biler er tid det samme som penger. Jeg leste om en som hadde regnet ut at en gjennomsnittsbilist bruker 7 minutt pr drivstoffylling. Det blir over 100kr pr gang det hvis vi regner 1000kr/timen.
Å koble til en ladekabel en gang i døgnet tar ikke mer enn 2*5 sekund.

Man kan fortsatt plugge i nattladingen i løpet av sekunder, selv om bilen har hurtiglader. Å ikke engang ha muligheten til hurtiglading er meningsløst. Til og med trillingene har hurtiglading, og har hatt det lenge.

Selv har jeg en Zoe, uten mer enn semihurtig lading. 95% av tiden bruker jeg den til jobbpendling, godt innenfor rekkevidden den lille 22 kWh batteripakken gir meg,og demed bruker jeg 0 tid på lading. Skal jeg på lengre turer, tar det tid. Men uten semihurtig lading hadde ikke noen hyttetur vært realistisk i det hele tatt, og jeg ville heller beholdt bensinvraket til de få turene.

Poenget er, kjøper man fornuftig, kjøper man bil med rekkevidde som holder noenlunde til den rekkevidden man trenger i det daglige (95% av kjøringen). Til de lengre turene kan man alltids bruke noe mer tid på hurtiglading.

Men på en Kangoo kan man rett og slett ikke det. Man er stuck i timesvis. Kjøper man en slik bil, låser man seg fullstendig til lokalområdet. Det burde være et tilbakelagt stadie i 2017. Til og med Ford har skjønt dette.
#12
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
lørdag 07. oktober 2017, klokken 20:49
Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:44
De fatter ikke hvor mye hengerfeste teller for nordmenn, skandinavere og europeere. De fatter det rett og slett ikke. Model X selger som hakka møkk nå og det er ikke pga flaksende bakdører
Hiv deg på pollen:

https://twitter.com/UlricDabe/status/916416677042163713
#13
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
lørdag 07. oktober 2017, klokken 13:23
Sitat fra: steam på lørdag 07. oktober 2017, klokken 13:21
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 07. oktober 2017, klokken 13:15
Wild horses won't drag me away, men det ser dystert ut nå ja. :(

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer fornøyd med at jeg valgte en Model S istedetfor.
Jeg kjenner at jeg er litt mer fattiglus enn du. ;)

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

#14
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
lørdag 07. oktober 2017, klokken 13:15
Wild horses won't drag me away, men det ser dystert ut nå ja. :(

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

#15
Model 3 / Sv: Tesla``s canadiske fanclub
torsdag 05. oktober 2017, klokken 11:44
Trevor har fått seg en prøvetur i bilen visstnok. En liten snutt vises i i3 testen hans.

Men han får visst ikke lov å publisere hele videoen enda.. ? Tesla har vel sine grunner.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA