Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Adrian Stachnik

#1
Lader man på Fortum/Grønn kontakt sine 22kW-stolper,
drar bilen nytte av 11kW, som gir ca. 40% på 1time under optimale forhold.

Vedlagt skjema viser litt ladetider basert på hva slags styrke man lader på.
Nederste rekke viser ca. ladetider ved lading på 3-fase 400volt, 16A eller høyere.
#2
Lade hjemme / Sv: Strøm til ladestasjon hjemme
torsdag 09. mars 2017, klokken 23:10
Har du TN-nett, legg opp 3-fas 400volt. 32A
Har du IT-nett, legg opp 3-fas 230volt. 32A

Ladeløsningene fra Zaptec er fremtidsrettet når det gjelder strømpriser.
De skal visst på sikt være mulig å koble opp til nettet i fremtiden,
slik at lading går sakte når strømmen er dyr,
og lading går på max når strømmen er billig.

Zapcharger Pro heter den ladeboksen.
Den går også an å skalere senere, koble flere ladebokser til systemet og at man deler på effekten.
#3
Sitat fra: arnkl på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:26
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:59
@wattgolf
Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW?

Ved DC-hurtiglading blir det ikkje brukt nokon ladar i bilen.

Det stemmer at ombord-laderen ikke blir benyttet ved DC-hurtiglading.
Likevel er det kommunikasjon mellom bil og ladestasjon, det er her ladefarten styres.
Så at det ble nevnt "samme lader" kan vel oversettes til noe slikt som "støtte for samme ladefart"
#4
Da fant jeg ut av det hele til slutt.
Takk for gode svar alle sammen.
#5
Så om jeg klyper et tangamperemeter rundt N-lederen på kursen som forsyner
ladestasjonene mens 2 biler lader på hver sin fase, og samme N-leder,
vil jeg ikke lese av noen verdi her? Den fikk jeg ikke til å henge sammen.

Grunnen til at jeg lurer på dette med N-leder har med hvor mye
overkill det er vits i å legge i det å sette opp ladestasjoner.

Er det holdbart å ha en 20A 3-fas 400volt kurs er det jeg lurer litt på.
Da kan det kobles opp slik at hver stasjon får hver sin fase, og deler N-leder.
At hver boks er begrenset til 16A 1-fas.
Det jeg er bekymret for er om ikke N-lederen smelter hvis det bare
var 2 biler og ikke 3 på en gang som stod til lading.
#6
Sitat fra: Griffel på mandag 06. mars 2017, klokken 00:26
De handler om vektorregning og har ikke noe med induktivitet å gjøre. Jeg kunne ha tegnet det men tidspunkt passer dårlig.

Kom gjerne med en tegning på et senere tidspunkt :)
#7
Jeg får ikke det du sier til å stemme.

At om bil1 lader 16A på L1+N og bil2 lader 16A på L2+N, så blir den samlede belastningen i N lik 16?
Det kan godt være at dette stemmer. Forklar gjerne hvorfor.

Jeg påstår ikke at jeg har rett, jeg prøver bare å forstå hvorfor.
Jeg trenger noen referanser.
Handler dette om induktiv last, eller noe annet som har et faglig uttrykk?

Har ikke et tangamperemeter, ellers skulle jeg målt dette mer nøyaktig og fått en lesbar verdi ut av det.
#8
Avansert: Batterier og Lading / Hvor mye strøm går i N-leder?
søndag 05. mars 2017, klokken 21:01
Saken gjelder ved lading på TN-nett.

En Mercedes Electric støtter 11kW (16A 3-fase lading på 400volt)
Jeg forstår det dit hen at det da trekkes jevnt ut av alle 3 faser,
og at det kun går styrestrøm mellom L1 og N. Altså N blir minimalt belastet.

Men hvordan belastes N-leder i andre sammenhenger?

Vurderer å bygge ny garasje, og da med flere ladeplasser.
3ladeplasser fordi det er 3leiligheter.
Har lurt på å benytte Zaptec sine ladebokser.
Men si nå at det kommer 2 biler som ikke støtter 400volt og 3-fase, men kun kan trekke 16A 230volt 1-fas.
Bil1 lader på L1+N, mens Bil2 lader på L2+N.
Hvor mye strøm går det nå da i N-lederen?

Jeg kommer frem til at det vil gå ca.7,4kW i denne.
Er jeg helt på jordet?
#9
Sitat fra: fredag på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:14
Industrikontakter er nok mest interessant for lading av Tesla.

Ikke helt enig.

Jeg driver en elbilklubb i Grenland, og har hjelpet mange med å ordne slik at de kan lade på industrikontakter.
Kia Soul f.eks. som støtter 6,6kW-lading, har god nytte av både rød og blå CCE, både på 32A og 16A. Naturlig nok går det raskere å benytte dette fremfor schuko.

Mercedes B-electric også, støtter 11kW, og får veldig god nytte av røde CEE.

Ladekladder med CEE-kontakt, og overganger får man tak i flere steder.
Sikrere, og raskere enn schuko.
#10
Det er faktisk noe EU-direktiv på gang tror jeg.
Den kommende standarden er CCS-combo for hurtiglading, og type 2 for normallading.

En annen ting. Jeg deler noen av tankene dine der. Det KAN bli masete å lade, og kline seg inn mellom skitne biler, og dulle og dalle med kabler i et bagasjerom som er trangt nok fra før. Men dette var faktisk verst det første halve året vi hadde elbil. Etter dette var vi blitt såpass kjent med bilen at mye av rekkeviddeangsten forsvant, og vi vet at det ikke er behov for å lade hele tiden. Men det er klart at dersom vi skal stå parkert en plass 3timer, ja da tar vi oss bryet med å plugge inn. For da rekker det faktisk å gi noen km ekstra. Men husker i starten, helt hysteriske. Måtte plugge inn overalt, selv om vi bare skulle stå parkert i 20min.
#11
Endelig, dette var godt å se.

Skien kommune bøtelegger nå de som står på ladeplass uten å lade.
Dette synes jeg er helt riktig. Skal du stå på ladeplass,
får du ta deg bryet med å plugge inn, eller la være å parkere der i det hele tatt.

Hva synes dere?
Er det riktig praksis å bøtelegge de som "står i veien for lading" ?

Jeg håper bare det blir slutt på schuko nå etterhvert.
I nabokommunen Porsgrunn fungerer bare 1 av 4 stolper.
Med type2 på kommunale stolper blir det nok mindre nede-tid.

(betalingsartikkel)
http://www.varden.no/kjop-tilgang?aId=1.1614529
#12
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 17:51
Du bare laster ned vattenfall appen, registrerer deg og kredittkortet ditt.

Vipps - så kan du lade med appen.

Vanskelig?? 

Tar bare 2minutter første gang - deretter ligger jo appen klar på telefonen.

Ja, vanskelig med min telefon.
SMS-lading hadde gjort dropp-inn mye lettere.
#13
Vestfold og Telemark elbilforening / Sv: vestfold og telemark
mandag 05. desember 2016, klokken 19:36
Sitat fra: sven erik på onsdag 23. november 2016, klokken 10:01
hei nå må styret i vestfold og telemark  våkne   
synd det  ikke skjer noe hos oss  utenom skelve års møtene   da føler ikke medlemene at  de har noe komtakt med elbil  foreningen 
synn  det ble en sammenslåing om ikke nye styreleder har tid til og ta seg av  dette  eg hade både tid og engasjemang

Føler det helt likt.
Derfor startet jeg Grenland Elbilklubb i juli 2016 for elbilfolket i nedre telemark.
Riktignok ikke mer enn 17 medlemmer pr. dags dato,
men deling av erfaringer og diskusjoner går som bare det :)
#14
Test av elbiler / Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
mandag 05. desember 2016, klokken 19:20
Det er jo knall at du får mer ut av bilen enn hva jeg anslår.
Ingenting er bedre enn det.

Men det jeg skal frem til:
Forvent at rekkevidden er 30% kortere enn NEDC-rekkvidde,
og bli heller positivt overrasket om du kommer lenger :)
#15
Test av elbiler / Sv: Norsk standard elbiltest - reell rekkevidde
mandag 05. desember 2016, klokken 18:12
Jeg ser på flere elbiler jeg har vært borti, at de etter et normalt
kjøremønster har ca. 30% kortere rekkevidde enn NEDC-testen.

Mercedes: 200km NEDC = 140km (120-150km, personlige tester)
Kia Soul: 212km NEDC = 148km. (120-170km, personlige tester)

Jeg velger å omtale disse to bilene, da jeg har
testet begge på både langkjøring og bykjøring.

Konklusjonen er at 30% kortere enn NEDC virker å gi et realistisk bilde, forutsatt
at du har standard dekk-dimensjon, piggfrie vinterdekk, og rett lufttrykk.
Rekkevidden er naturlig nok også enda kortere ved kjøring i flere minusgrader.

Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA