Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Apfelsaft

#1
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
lørdag 07. oktober 2017, klokken 14:40
Det er viktig at vi ikke tar konklusjoner på forhånd. Model X hadde ikke tilhengerfeste i begynnelsen heller. Tesla vet heller ikke nøyaktig hvordan produksjon utvikler seg. I den Tweet-en snakket de helst om situasjonen nå.

Ikke kast bort kølappen din fordi du antar ting. Tilhengerfeste kan fortsatt bli en realitet. Spesielt om folk lager lyd støy rundt det. Ingenting skjer om alle holder kjeft.
#2
Det jeg kunne tenke meg er en god guide på hvordan man skal behandle og beskytte Model 3 mot rust. Rent grunnleggende handler vel det om å spyle bilen ofte på undersiden om vinteren (hvem gjør dette hver dag...?). Deretter følge med å smøre på rustbeskyttelse. Men hvilken? Og hvordan?


#3
Sitat fra: DrNox på torsdag 24. august 2017, klokken 19:28
Dobbel-Edit; Kanskje tiden er inne for at Tesla kan sette inn solar-roof?
Først må de ha tid og penger til det. Deretter må den nye Gigafactory-en (for solceller) komme i drift. Deretter må effektiviteten økes betraktelig for at det skal ha noe for seg. Spesielt for folk som ikke bor i syden. Priser er nødt å reduseres til et nivå hvor det faktisk er hensiktsmessig for kunder å betale for dette.

Si at du kunne fått solceller på 1 m² av taket... Dagens effektivitet er på 22 %. Audi påstår de har celler på over 25 %. La oss anta at Tesla klarer 25 %.

1 m² * 0.25 (effektivitet) * 8 (timer per dag) * 365 (for et år) * 0.6 (gjennomsnittlig kWh-pris) = 438 kr under optimale forhold. Noe vi absolutt ikke har i Norge. Dermed kan du nok anta 200 kr årlig i gratis energi.

Hvor mye er du villig til å betale for dette? Gitt at du kan få 0.25 * 8 = 2 kWh på en fin sommerdag i Norge (om du er heldig). Med et forbruk på 16 kWh / 100 km vil du få 100 / (16 / 2) = 12,5 km ekstra rekkevidde. Dette gir en viss bekvemmelighet, som selvsagt også er verdt noe. Men 12,5 km under optimale forhold...

Hva ville du ha betalt for dette? Etter hvor mange år kunne du tenke deg at solcellene hadde betalt for seg selv? Hadde du vært villig til å latt bilen stå ute hver dag gjennom hele året? Hadde den vært parket i garasjen på vinterhalvåret? Etter 5 år hadde du nok fått tilsvarende en tusenlapp i gratis energi.
#4
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
torsdag 10. august 2017, klokken 13:40
Sitat fra: Hyperstress på søndag 06. august 2017, klokken 19:52
Hadde vært interessant å sett hvor mye plass luka tar. Hvor tykk den er.
Luka på TMS stikker jo «langt» inn i bagasjerommet og lager ofte litt krøll i pakkeplanen når en tror at en akkurat fikk plass til alt, og så piper luka og går opp igjen fordi den ikke fikk boltre seg de bakerste 20cm.
Derfor er automatisk åpning og lukking av dører søppel. Liker veldig godt at du faktisk åpner og lukker dørene manuelt i Model 3. Alt skal være så forbanna automatisert nå til dags... På ladeluken gir det mening, men dører? Det gir også mening at bilen er i stand til å åpne bagasjeluken selv, lukking er luksus. Så lenge du faktisk kan åpne og lukke manuelt! Noen biler har så vidt jeg vet bare automatisk låsing (dvs. du kan ikke bare presse luken igjen).
#5
Model 3 / Sv: Er det noe poeng å sitte på en reservasjon?
torsdag 10. august 2017, klokken 12:20
Helt tullete å kansellere. Du sitter på en køplass, mister ikke depositumet og kan utsette konfigureringen om ønskelig.

Vi vet enda ikke hvordan tilbudet til konkurrentene blir. Vi vet ikke pris i Norge. Vi vet ikke kvalitet og pålitelighet (virker å bli bra) eller status om tilhengerfeste. Hvorfor kaste bort et alternativ slik at om et år så har du egentlig bare et valg? - å ta det du kan få tak i uten køplass...

Jeg ville heller ha sittet på flere spillekort enn å blitt tvunget til å ta av restene etter at alle andre har spist. Er som å komme til brødhylla på Kiwi på kvelden når det nesten ikke er noen ting igjen. Du blir tvunget til å kjøpe et brød du ikke vil ha, og ikke har de boller igjen heller. Men brød må du jo ha, så du tar det de har!
#6
Model 3 / Sv: Størrelse på bagasjerom
torsdag 10. august 2017, klokken 02:27
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. august 2017, klokken 18:08
Stemmer, men bildet viser ikke en sedan heller men en kombi-kupé (ofte forkortet til kombi). På en sedan følger ikke bakruta med bakluka opp.
Det er en sedan-utgave med liftback-konfigurasjon. Den er helt lik standard sedan-utgaven, bare at bakluka er liftback. Det er poenget og det er det som betyr noe i diskusjonen her.
#7
Model 3 / Sv: Størrelse på bagasjerom
fredag 04. august 2017, klokken 17:46
Sitat fra: daktari på fredag 04. august 2017, klokken 10:22
Hvis tante hadde hatt pi** så hadde tante vært onkel...

Model 3 er en sedan. Ikke pickup, kombi/liftback-utgave/hatch, stasjonsvogn, minibuss, varebil, coupe eller cabrio. La oss sammenligne Apfel med Apfel når vi skal vurdere plass til nedfallsfrukten.
Og ellers går det fint?

Mazda 6 er også en sedan. Det er også Mondeo. Og de kommer med liftback.

En liftback sedan ser slik ut:



Liftback betyr ikke stasjonsvogn. Og det er ikke det samme som hatchback. Mkay?

Forøvrig er det 2017, tante har hva hun ønsker. Biologi spiller ingen rolle. Du er hva du føler. Føler du at du har pikk, så har du det.
#8
Model 3 / Sv: Størrelse på bagasjerom
fredag 04. august 2017, klokken 05:18
Sitat fra: Diravi på torsdag 03. august 2017, klokken 18:11
Kan ikke du heller spre oppdatert informasjon, hvis du har en kilde på det?  8)

Tesla oppgir selv 15 cubic feet, det er knapt 425 liter. Men det er frunk og trunk til sammen. Så å anta at selve bagasjerommet er +-400 liter er vel ikke å spre feilinformasjon.

Men hvis du har en mer oppdatert kilde enn Tesla selv så kan du jo henvise til den. ;-)

Når det gjelder poenget ditt om endret åpning så kan det se ut som om bakparten er marginalt forlenget for å få en mer skrånende (og derved større) åpning.
My bad, mente å skrive 425 liter. Kilden er Teslas offisielle post for spesifikasjoner. Det var tidligere oppgit 14 cf (400 L), men ble endret til 15 cf (425 L). Antok det var her 400 liter kom fra. Artikkelen er forresten lett søkbar.


Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. august 2017, klokken 22:50
Aldri i verden om fruen sin koffert får plass i den luken den - aldri i verden!
Og så skal resten av familien ha med sitt - glem det.
Denne bilen har for lite bagasjerom for at en familie kan dra f.eks opp til Gardermoen med kofferter
Er dere 2 så fikser dere det lett ved en koffert i bagasjerom og en der i baksetet, men en familie med barn - glem det!
Det er en bil tilsvarende 3 Serie BMW (faktisk litt større). Tror kofferten til fruen går fint i Model 3, men det er vel bare å prøve når de får demobilene på Tesla-senterene? Ikke ta tapet på forskudd.

Vil gjerne se denne enorme kofferten som ikke går inn i normale biler. Gjerne mål den.


Sitat fra: daktari på fredag 04. august 2017, klokken 01:35
Dette er jo en sedan, og jeg synes den virker like stor som andre i samme klasse A4, 3-serie, Mondeo,  Mazda 6 etc. Også 10-15 år gamle 5-serie o.l. Vil være like store.
Sedaner selger lite i Norge antagelig pga. våre behov for plass. Vær obs på forskjellige målemetoder og at noen stasjonsvogner måles opp til vinduet og andre ikke.
Den er som sagt større enn 3 Serie, ja. Både innvendig og utvendig. Unntaket er at 3 Serie har lavere gulv i baksetet som kanskje gir mer rom eller komfort. Vet ikke med A4, Mondeo og Mazda 6, men disse er vel rundt samme størrelse som 3 Serie (ihvertfall A4) - så "go figure".

Mazda 6 og Mondeo får du i liftback-utgave, så de vinner lett på dette punktet.
#9
Model 3 / Sv: Hvilken bil ville du kjøpt om TM3 aldri ble lansert?
torsdag 03. august 2017, klokken 00:32
1) En bil med hengerfeste. Mest sannsynlig en gammel fossilbil som sluker bensin.
2) En ny BMW i3. Den nye S-modellen eller 44 kWh-modellen.
3) En fornuftig Hyundai Ioniq, den nye Leaf-en ser ikke så halvgalen ut.

Kommer det en elbil med hengerfeste med brukbar trekkapasitet så danker den ut de andre valgene.
#10
Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 21:39
Er ikke noe stort problem på Model S, så da er vel ikke sjansen veldig stor for at det kommer ei "blemme" på Model 3 heller.
Trolig samme teknologi/supplier. Så tror ikke det er behov for bekymring.
#11
Model 3 / Sv: Størrelse på bagasjerom
torsdag 03. august 2017, klokken 00:14
450 liter 425 liter... Ikke 400. Dere sprer utdatert informasjon.
EDIT: Skrev feil, oppdatert bagasjeromsplass er 425 liter.

Listen nederst er mye mindre. Ser ut som de har flyttet kanten lenger ut også (se på vinkelen på siden. Rundt pakningen ser det også ut som de har forbedret åpningen. Det er utvilsomt større åpning, uten at vi har nøyaktig tall på hvor mye...

Produksjonsutgaven:






Prototypen fra ifjor:



Her ser du hvor mye mindre åpningen blir med så stor list. Ser som sagt ut som de har skråstilt åpningen mer.
#12
Model 3 / Sv: Det blir ikke hengerfeste!
torsdag 03. august 2017, klokken 00:01
Sitat fra: bno på tirsdag 01. august 2017, klokken 08:19
Don't shoot the messenger...
Jo, fordi "budbringeren" har som oppgave å ha peiling på hva de skriver og å gjøre et valg om hva og hvordan informasjonen skal frembringes. Ikke en gang et ord om alternative forklaringer til svarene de fikk fra sikkert en helt tilfeldig person der. Hadde de hatt kontroll på dette hadde de visst at det var noe rart og upålitelig med de svarene. De presenterte det som om de hadde bastante og troverdige svar. Som om de hadde funnet ut av dette her, noe de absolutt ikke hadde.

Leserene er ikke de som skal ha bedre peiling på dette her enn journalistene og mange (eller de fleste) av leserene tar for gitt at informasjonen stemmer. Spesielt når det er presentert på den måten.

Så jo, jeg skyter budbringeren fordi de gjor en elendig jobb. Andre kilder ville ha presentert det med en klype salt - om de hadde presentert det i det hele tatt. Gitt situasjonen så var det ikke akkurat sikkerhet i svarene.
#13
Model 3 / Sv: Det blir ikke hengerfeste!
onsdag 02. august 2017, klokken 23:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. august 2017, klokken 17:22e-Golf produksjonen er ubetydelig. Den er ikke på topp 20 av plug-in salget: http://ev-sales.blogspot.no/2017/07/world-top-20-june-2017-special-edition.html

Om noen av de store bilselskapene skal begynne å stappe inn dobbelt så mye batterier i hver bil, og ti-tjuedoble salget, så trenger de 20-40 ganger mer batterier enn i dag. Denne produksjonskapasiteten finnes ikke. Det hjelper ikke hvor mye optimisme du har.
De klarer fint å hoste opp noen kontrakter om de bare vil. Dette har de kunnet gjøre lenge. Batteriprodusentene produserer ikke flere celler om de ikke har noen å selge det til. De kjøper heller ikke inn råvarer om de ikke har kunder som har vist interesse eller har annonsert nye elbilprodukter eller økning av produksjon.

Batteriprodusentene hadde gjort en farlig gambling om de skulle produsere mer "i tilfelle noen trengte det". Da sitter der der potensielt sett med celler ingen vil kjøpe. Eller så ligger de så lenge at nye celler er på banen med høyere energitetthet og bedre egenskaper både fra dem selv og andre konkurrenter.

Bilprodusentene har skyld i dette selv om de ikke har nok battericeller tilgjengelig. Å bruke det som unskyldning hadde også vært ganske latterlig.
#14
Model 3 / Sv: Hvilken farge skal du ha på din M3?
onsdag 02. august 2017, klokken 23:48
Du skulle ha lagt til et alternativ for wrapping og lakkering utenom Tesla. Jeg vurderer dette. Dermed er ingen av alternativene passende.
#15
Model 3 / Sv: Bakhjulsdrift, redd for å skli
onsdag 02. august 2017, klokken 23:44
Dekk, dekk, dekk... Skaff deg Nokian vinterdekk om vinteren. Ha gode sommerdekk som takler regn og skiftende vær. Nokian har gode dekk for milde vintere, men som også takler kalde dager med glatte veier. Rett gummi til rett temperatur er viktig!

Stabilitetssystemene er der slik at du slipper å bekymre deg. Du spinner ikke om du ikke gjør brå manøvreringer og/eller spenner pedalen i bunn. Brå oppbremsing og brå svinging er heller ikke optimalt (avhengig av situasjon).

Det er fysikk, for brå handlinger, jo mer krefter er i sving. Gradvis overgang er tryggere. Det har alt med hvordan du kjører.

Igjen, stabilitetssystemer og gode dekk. På rett strekke skal det mye til å sladde. Det er helst ved svinging etc. Tenk sentrifugalkraft.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA