Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Remi Jakobsen

#1
Mekanisk / Sv: Knust frontrute
fredag 30. desember 2016, klokken 02:01
Tidligere så kostet det skjorta med framrute på Riis Bilglass, ca 27 000 kr når jeg ringte å hørte (kun ruta til USA modell). Forrige gang jeg byttet på forsikringa var det gått ned til ca 13 000 kr. Byttet for andre gang på forsikringen for 1-2 uker siden, kostet da forsikringselskapet ca 6500 kr, selve ruta kostet kanskje 4000-4500 kr. Riis Bilglass i Sandvika dette.
#2
Satt i bryteren i dag i forbindelse med å sette inn DAB+. Gjorde det enkelt og satt bryteren her.
#3
Nissan / Antenne på taket, brukket
fredag 23. september 2016, klokken 11:32
Hei, har noen prøvd en sånn "shark fin antenna" som er stor nok til å passe over basen til den originale antennen?
#4
Elektriske utfordringer / Sv: Antenne brukket i basen, tips
mandag 05. september 2016, klokken 16:43
Ledningen kan jeg antageligvis kutte og skjøte på igjen uansett. Snart slukkes jo FM nettet delvis, og pga USA import, har ikke bilen noe bra FM mottak uansett, så jeg kun opptatt av at det skal se pent ut igjen. Trenger ikke at FM radioen fungerer. Men den Shark saken ser bra ut dersom den er til å tre utenpå "foten/basen" og at han har den i bilens farge (grå).
#5
Elektriske utfordringer / Antenne brukket i basen, tips
mandag 05. september 2016, klokken 11:40
Fikk brekt av antenna i garasjeporten i dag.
1. Er det lett å skru av basen til antenna, eller må jeg ta av taktrekker på innsiden av bilen for å komme til?
2. Kan jeg får kjøpt en ettermarkeds "haifinne" antenne som jeg trer over basen, så det ikke ser stygt ut?
3. Kan man bytte takantennen med en DAB+ antenne? (Har USA modell så får uansett inn dårlig FM radio)
#6
Bestile jeg den fra TorC, veit ikke helt hvordan den virker men. Man kan jo skru av varmen uten denne? Får man brukt resirkulert luft til defrost``?
#7
Hvor kan jeg kjøpe og sjekke ut den?
#8
Elektriske utfordringer / Sv: Bytte batteri
mandag 07. mars 2016, klokken 23:55
Takk for svar. Har gjort litt resource på egen hånd. Han på Nesbru virker som har god peiling bl.a..
Her er svarene på det jeg har lurt på:
- Ikke "bare bare" med "kompatibilitet" og bytte om celler og moduler, lettere å bytte hele batteriet.
- Til en 2011 er det 2011 og 2011 modell batteri som passer, det finnes ingen "adapter" for å montere nyere batteri, og det blir en masse mekk.
- Man trenger ikke bytte BMS kortet for å matche batteriet med ID etc., men man må programmere kortet når det nye batteriet er på plass, han på Nesbru har utstyr for dette og tar 1500 kr for jobben.
- Det er ikke stor eller vanskelig jobb å bytte batteriet, (om man har et opplegg med løftebukk og rullebord til batteriet) .
- Grunnen til "batteritørke" kan være at hytteeiere kjøper dem til hyttene sine, ikke bare bileiere.
#9
Jeg bruker kun minimalt eller ingen varme om jeg skal et stykke, kun setevarme. Bruker kun full blås på framruta noen få sek for å ta vekk dogg om nødvendig.

Om jeg bruker litt varme for komfort, så bruker jeg kun på resirkulert luft, ikke kald luft utenfra, da brukes maks 2,5 KW istedenfor ca 4,5 KW, rbuker bare noen sek innimellom med utenfra luft for å ta vekk framrute dugg. Man kan fikse så man får brukt resirkulert luft også på framruta ved å tape for luftinntakene under panseret framme ved ruta, noen som har gjort dette mener det er en must "mod", skal gjøre det jegogså, har bare ikke giddi enda.
#10
Elektriske utfordringer / Sv: Bytte batteri
søndag 10. januar 2016, klokken 20:11
Bilen har gått ca 70k. Den har setevarme. Jeg bruker den som familiens eneste bil, og jeg bruker den til å pendle mellom Lier og Oslo hver dag. Jeg takker for responsen, men ser ingen direkte svar på noe av de jeg spør om.
#11
Elektriske utfordringer / Bytte batteri
søndag 10. januar 2016, klokken 03:09
Har en 2011 USA import Leaf, hadde gått 7500 km når jeg fikk den i 2013 og hadde da alle lade-strekene, har nå mistet to streker og har målt at den har under 20% batterikapasitet, og sliter med at den har veldig dårlig rekkevidde i forhold til tidligere, så antageligvis har jeg mistet mer enn 20% av kapasiteten.

Hvor kan man få byttet batteri, hvem kan gjøre jobben?

Hva trenger man, et komplett nytt batteri? Noe mer som trengs enn bytting av selve batteriet, som til eksempel programmering eller resetting av "hjernen"? Er det beste å bytte "hjerne" fra samme bil som batteriet kommer fra, så man slipper programmering som kanskje bare Nissan kan gjøre?

Er det noen utenlandske steder man bør kjøpe brukt batteri fra, man slipper jo MVA på import av batteri til Elbil, så det kan kanskje lønne seg? Ser at Grønvold bildemontering tar 27500 kr for et brukt batteri fra en 2013 modell til eksempel.

Noen som har erfaring med bytte av batteri, som vet om et nettsted som beskriver dette etc?
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Uventa dårlig rekkevidde vinterstid
søndag 10. januar 2016, klokken 02:42
Du bruker mindre strøm til varmen ved å sette på resirkulering av luften istedenfor ny luft utenfra, men da får du ikke luft på vinduet. Derfor switcher jeg til full guffe på vinduet med luft utenfra når det har dugget til, også switcher jeg tilbake til resirkulering. Andre tips for rekkevidden er å ha ekstra med luft i jula, også kjøre sake i alle motbakker, for eksempel 70 km/t i motbakke på motorveien istedenfor 110. Hjelper nok også å bruke vinterdekk med lav rullemotstand.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA