Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - simhen

#1
Kia Soul EV / Sv: Hjelp til effektivere lading av 2016 KIA Soul EV
onsdag 06. januar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: birkeland på onsdag 06. januar 2016, klokken 09:14
Minner om at Kia Soul EV 2016 modell lader 10-15% saktere enn 2015 modell ref tidligere innlegg her inne.

Utdrag fra det amerikanske Kia Soul EV forumet:"I did some 8k km so far, black Soul model year 2016. Car is very nice, better then every other EV in his class. Im satisfied with range.
Last week i checked charging with ampermeter on my l2 16 amps/230v outlet. What i discovered, shocked me! It was charging with 14 amps... Well, i tried again with 20 amps outlet, it was charging with 18 amps! Same on my 25 amps, only with 23 amps. And finally 26 amps out of 32...
Took my car to Kia service, where we checked every parameter of battery and charger, just to discovered that car is fine. Then we tested charging on diff outets and find out what i already knew.
Well, we took testing further. Kia brought Soul model 2015 in, and guess what? It charged perfectly. 16 amps out of 16 amps outlet. Same with diff outlets.
Then they admit that model 2016 have different SW and that Kia downgraded internal charger for some 10- 15% of its stated amp charg8ng as to be more safe???? WTH? For me that means 5 hrs instead of 4 hrs. And noone told me that.
Can anyone test his car to confirm my fears?"

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=453

Interessant endring fra KIA  :o
#2
Kia Soul EV / Sv: Hjelp til effektivere lading av 2016 KIA Soul EV
onsdag 06. januar 2016, klokken 08:15
Wow, for et forum - utrolig mye gode tilbakemeldinger. Takker og bukker alle sammen!

Pr. nå er første steget for meg å få en elektriker til å koble opp en egen 32A kurs med CEE kontakt til garasjen. Slik jeg forstår det så er nok dette det beste utgangspunktet for hurtig lading i heimen, takker E_S. Må også vurdere en slik "Must have"- 16A ladekabel når jeg er ute å reiser en del og trenger å lade andre plasser enn ladestasjoner.

Også kjøpe et slik ladeboks KIT som du foreslår OlavEmil, til den nye kursen i garasjen.

Fortsatt veldig usikker på hvorfor min Type2 ladekabel som fulgte med fra forhandler (som er 32A) ikke vil lade fortere enn 6timer fra 35%-100%? Var under den forståelse av at 0-100% på en slik lading ville tatt rundt 5 timer?

Se vedlagte bilder (bilde som viser at ladekabel er 32, og bilde av ladestasjonen).
#3
Kia Soul EV / Sv: Hjelp til effektivere lading av 2016 KIA Soul EV
tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:52
Sitat fra: palarne på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:47
Kjøper du ladepakken til Salto sammen med bilen så koster en 32A type 2 kr 12.800 ferdig montert. Da er alt nødvendig inkl. Trenger du mer enn 10m kabel fra sikringskap så koster det ekstra. Det samme om du bor mer enn 50 km fra montør.

Jeg har en sånn og er fornøyd med den. Mener jeg lader ca 35-40 km pr time, så du har fullt batteri på 5-6 timer.

Fra brosjyren:
Ladepakkene inneholder en viss
mengde installasjon:
- Ny kurs fra sikringskapet med ny
kombinasjonsautomat
- Inntil 10 meter kabel frem til
ladestasjonen
- Inntil 50 km kjøring for installatøren
- Funksjonstest


Takker for god tilbakemelding.

Du har ingen andre kommentarer ift. mine opplevde ladetider pt? De er vel ikke normale? Må være noe gærent på min side?
#4
Kia Soul EV / Hjelp til effektivere lading av 2016 KIA Soul EV
tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:10
Hei.

Hentet igår min nye bil fra forhandler. Bilen er helt topp å kjøre, og er utrolig fornøyd så langt.
Bilen er kjøpt da jeg pendler 150kilometer hver dag (75 kilometer til jobb, og 75 kilometer hjem).

Jeg har trøbbel med ladingen, og starter med å forklare min "setup" idag. Jeg trenger tilbakemelding på om dette er normale ladetider, eller eventuelt hva jeg kan gjøre for å få kortere ladetid.

Hjemme i garasjen har vi pt. dessverre kun en kurs på 10Amper som det også kjøres en fryser på. Her blir ladetiden fra 0-100% ca 18 timer. Det er uholdbart for min del, da når jeg er hjemme klokken 1700 og setter den til lading vil den ikke være 100% innen jeg drar 0700 dagen etter.

På jobb har vi to ladepunkter på veggen av Type 2 (32A). Når jeg ankom jobb idag hadde jeg 35% igjen på bilen, og satt den til lading. Antatt ladetid fra 35%-100% var da 6timer.
Dette igjen blir for lang tid, da det kun er to ladestasjoner og rundt 10 stykker som ønsker å lade bilen om dagen.

Er dette normale ladetider? Må jeg forvente å bruke så mye tid på å lade bilen fremover? Isåfall var dette et lite gjennomtenkt kjøp av pendlerbil. De neste dagene må jeg stoppe for hurtiglading på vei hjem for å få nok strøm til å komme meg hjem..

Takker så mye på forhånd for alle innspill og kommentarer. Så langt har vi engasjert en elektriker, og forhørt oss om hva prisen vil være for å legge opp en ny 16A eller 32A kurs ut til garasjen som skal være dedikert til lading. Vil dette hjelpe på "vanlig husholdningskontakt lading"? Hva er prisen på å sette opp type2 lader i heimen?

Mvh,
Simen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA