Kan BMW plug-in hybrider kjøre på ren EL i vintertemperaturer?
225xe og 330e har ingen nedre temperaturgrense for el-drift, tross at det ikke finnes noen egen batterioppvarming (varmeslynge) på disse modellene.
X5 xDrive40e har heller ingen varmeslynge, men pga fare for å fryse batterienes kjølesystem tillater ikke denne modellen el-drift i temperaturer lavere enn -10 grader.
Alle batterier, inkludert de som sitter i våre plug-in hybrid modeller, har redusert effekt når de er kalde (Dette ligger i et batteris natur). Dette innebærer at et kaldt batteri fungerer dårligere enn et varmt batteri (effekt/ rekkevidde etc). Batteriene utvikler dog egenvarme ved bruk, og har igjen full effekt når egentemperatur 25 grader er oppnådd.
Alle BMWs plug-in hybrider leveres med pre-conditioning som standard. Dette er en elektrisk kupevarmer som kan drives både direkte av batteriet eller fra vegguttaket ved lading. Denne gir varme/ kjøling til kupeen, men ikke til selve batteriet.»
225xe og 330e har ingen nedre temperaturgrense for el-drift, tross at det ikke finnes noen egen batterioppvarming (varmeslynge) på disse modellene.
X5 xDrive40e har heller ingen varmeslynge, men pga fare for å fryse batterienes kjølesystem tillater ikke denne modellen el-drift i temperaturer lavere enn -10 grader.
Alle batterier, inkludert de som sitter i våre plug-in hybrid modeller, har redusert effekt når de er kalde (Dette ligger i et batteris natur). Dette innebærer at et kaldt batteri fungerer dårligere enn et varmt batteri (effekt/ rekkevidde etc). Batteriene utvikler dog egenvarme ved bruk, og har igjen full effekt når egentemperatur 25 grader er oppnådd.
Alle BMWs plug-in hybrider leveres med pre-conditioning som standard. Dette er en elektrisk kupevarmer som kan drives både direkte av batteriet eller fra vegguttaket ved lading. Denne gir varme/ kjøling til kupeen, men ikke til selve batteriet.»