Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kVArh

#1
Hvordan gikk det?
Var innom 29/10  og fikk mer enn 50 kW. Hele 51,4 kW på det meste!
Er denne laderene egentlig begrenset til ca 50 kW?
#2
Kia Soul EV / Sv: Skal endelig bli eier av en Kia Soul Exlusive 2016!:)
torsdag 28. september 2017, klokken 20:15
Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på onsdag 27. september 2017, klokken 21:24
Hvem tilbyr den beste elbilforsikingen ift pris?
Noen nyttige apper man bør skaffe seg?
Noen generelle tips dere har til meg?
Gratulerer. Bare gled deg!
Forsikring:
Har ikke undersøkt så nøye, men prøvde meg med et nokså dristig forslag. Jeg hadde 75% i 5 år på den gamle bilen og foreslo at jeg kunne få det på den nye også. Tenkte (men sa det ikke) at jeg ville ha den beste forsikringen på den nye bilen og heller redusere dekningen på den gamle som var 16 år gammel.
Svaret var ja: Du kan få 75 % og 5 år på begge bilene! Så ingen grunn til å diskutere saken videre og bare akseptere.
Apper til KIA Soul EV:
Glem det (har jeg forstått).
Generellt:
Hvis du skal kjøre fra Oslo til Trondheim så kommer det til å ta litt tid. Ikke la deg skremme!
Mitt  kjøremønster er er ca 24000 km i året hvorav 19000-20000 er lokalt. Lader hjemme hver dag, og planlegger litt på mine lengere turer. Null rekkeviddeangst. Bare gilt å vite at jeg kjører mesteparten til en drifstoffutgift på kr 1,5 pr mil (i gjennomsnitt). De lenger turer er mellom 300  og 400 km en vei noen ganger i året og noen litt mere enn 100% av batteriet  for totalturen. Tommelfinger-reglen min er at det tar 50% lengere tid på lengere turer (250 km eller mer).  Min lengste tur er på 1900 km  og det går om man har tid (og det har jeg når jeg er på ferie).
Tenkte mye på ladestajon hjemme i starten, men havnet på å ha en dedikert 16 A kurs til lading. Medfølgende langsomlader trekker ca 8,5 A. Det tåler et forholdsvis nytt anlegg. Følger selvfølgelig med og ser at kablen er strekkavlastet og at tempen er normal. Har ikke målt mer en ca 10 grader økning noe sted på plugger eller kabler. Så det er bare å glede seg (med mindre du skal pendle mellom Trondheim og Oslo).
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
onsdag 27. september 2017, klokken 20:26
Jeg er "ikke interesert i bil". For meg er det en bruksgjenstand. På den andre siden var alle mine biler vært under min kontroll, jeg har vært sjefen. De har aldri turt å svikte meg fordi jeg følger såpass med (generellt interesert i teknologi) at evt. fortredeligheter på gang blir stoppet i tide. Elbil er en billig bil og har lave driftskostnader. Bombengener har ikke så mye betydning for meg, men er en skikkelig bonus når jeg tar en litt lengere tur. Min store sorg er tilhengerfestet. Jeg har beholdt min gamle Passat stasjonsvogn til de store transport oppdrag.
Så  til bil og kjøreglede. Ble gledelig overrasket over elbilen "jevne automatgir" og dens "kvikke" oppførsel i all småkjøring (kryss, rundkjøringer og så videre).
Styling er ikke min greie, her er det pur kjøreglede  med KIA Souls  propellfelger.
Når jeg kjøpte bilen fikk jeg et hefte med beskrivelser av teknologien som var anvendt. Fikk i alle fall et innblikk i hvordan det hele er "skrudd sammen og virker".  Dog er jeg nok nå ikke like "overlegen" når det gjelder å holde bilen i gang, men det hadde jeg vel heller ikke  vært med en annen ny bil heller. Som før følger jeg med og tar nok oftere en tur til verksted enn jeg hadde gjort med mine tidligere biler. Til nå har det ikke vært nødvendig med noe verkstedbesøk (skulle egentlig bare mangle med en 2 år gammel bil , elbil eller ei).
For si det som det er: Elbil er gilt, kjempegøy å kjøre, jeg angrer ikke et sekund.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: DAB radio som bryter i tunnellene i Oslo
tirsdag 12. september 2017, klokken 13:41
Ikke ofte jeg kjører i tuneller i Oslo, men når du nevner det så la jeg merke til at radioen falt ut litt sist jeg kjørte gjennom (under) Oslo. Jeg kjører en KIA Soul og kjenner ikke til hvor "avansert" radioen i denne blien er.
Ser ut som tunell-løsningene  ikke er optimale for alle typer DAB-radioer.
#5
Hurtiglading i Agder / Sv: Agderkommuner uten hurtigladere for elbil
fredag 01. september 2017, klokken 08:26
De lier mi.
#6
Kia Soul EV / Sv: Bagasjerom Soul EV
torsdag 31. august 2017, klokken 10:52
K S  laget et fint nytt gulv.
Jeg prøver å lage det samme. Skjærer ut et nytt gulv fra en kryssfinerplate med gummimatta som mal.
Legger til 0,5 cm på sidene.
Problemet er at jeg ikke får denne plata på plass.
Det butter imot uansett hvordan jeg "vrir og vender" på plata.
Har du noen triks her?
#7
Savner noe i indre østre Agder.
Hva med Åmli...
Snart er det tyttebærtid...

#8
Jeg har en parkeringsskive som fulgte med i Elbilforeningens velkomstpakke.
Den er automatisk og har en oppløsning på ett kvarter.
I dag opplevde jeg følgende:
- Bilen parkeres ca kl 11:50. Parkering mot avgift, Maks 2 timer
- Parkeringsskiven viser kl 12:00
- Klokka 11:52 skrives parkeringsbot på kr 300,- med følgende begrunnelse: Feil innstillt parkeringsskive.
- Klokka 12:10 er jeg tilbake og ser at jeg har fått en grønn bot.

Hva har vi her?
- Overivrig parkeringsvakt uten kunnskap om parkeringsskivens virkemåte?
- "LureParkeringsskive" fra Elforeningen  som vil gi deg en bot i ny og ne?
#9
Model S / Sv: Personlig bilskilt - fra torsdag 15. juni kl 11:00
onsdag 14. juni 2017, klokken 10:02
EL DORADO
#10
Jeg trodde elbilen gikk gratis gjennom bommene.. helt til jeg fikk regningen.
Da fant jeg ut at jeg måtte ha bombrikke for at det skulle være gratis.
Bombrikke ble bestilt og alt funket bra.
De kronene jeg måtte betale tok jeg på egen kappe.
Informasjonen var egentlig lett tilgjengelig og tydelig.
Så kom overraskelsen:
Ved neste faktura (for mine to bombrikker)  var  passeringene  for elbilen som hadde funnet sted før
egen bombrikke for elbilen var bestilt, refundert!  Jeg fikk pengene tilbake!
#11
Kia Soul EV / Sv: Priser service Soul.
tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:33
Dato:        8.mai 2017
Verksted:  BOS Arendal
Pris:         3641,- for 30000 km service med bremseservice.
#12
Jeg lar støpslet stå i "hele tiden".
Det vil si at jeg noen ganger i året tar ladekablen  med i bilen fordi det kanskje blir aktuellt å lade over natten hos noen. Ellers står kontakten "midt i synet" og jeg finner det helt naturlig daglig  å se etter misfarving og kjenne om det er en evt lunk i støpslet Jeg har forøvrig forstått det slik at de med litt eldre varmtvannstank  med støpsel i en stikkontakt, bør ta ut dette og sette det inn igjen en gang i blant samtidig som man gjør en lten inspeksjon. Misfarving eller litt lunk i kontakten er jo et dårlig tegn.
#13
Kia Soul EV / Sv: 22kw/100km
søndag 29. januar 2017, klokken 21:13
Her er en liten tabell med litt lengere turer.
Litt forskjellige veier, men nok over 50% motorvei.
Kjører stort sett med CC på ca 95km/t (på speedometeret) på motorveiene.
Ellers er det full komfort med varme og evt kjøling.
Har ikke kjørt i ordentlig snø/slaps, men de "kalde" turene har stort sett vært "saltlake"turer.
Temperaturen har tydeligvis betydning!
Forbruket er basert på % brukt. Regner 100% lik 27kWh.










FraTilTemp.LadingerBrukt %KmkWhkWh/km
21.05.201625.05.2016+ 15 til + 25167821382211,140,153
21.10.201621.10.2016+1 til +4428341276,410,185
28.10.201628.10.2016+3 til +11425843269,660,161
25.11.201626.11.2016+5 til +108373592100,710,170
30.12.201601.01.2017+2 til +89441698119,070,171
16.01.201716.01.2017-14 til 0430140181,270,203
23.01.201723.01.2017- 10 til 4530141081,270,198
#14
Kia Soul EV / Sv: Effekt ved hurtiglading
onsdag 11. januar 2017, klokken 09:48
Helt untaksvis lader jeg til mer en 83/84 %.  Det vil nok være noen få ladinger forbi 83%.
På den andre siden ser det ut til å være vanskelig å kommer over  45kW effekt  og under kr 3,00.

Hvis Fortum hadde gjort jobben sin og gitt meg ladet energi (i ladehistorikken)  så kunne dette blitt mer interessant.
Hvem leverer best?
#15
Kia Soul EV / Sv: Effekt ved hurtiglading
tirsdag 10. januar 2017, klokken 17:50
Her er mine ladinger i følge ladehistorikken min på GrønnKontakt's hurtigladestasjoner i 2016:
Antall ladinger:   24
Gjennomsnitt:   33,64 kW
Maks:              45,65 kW
Min:                25,40 kW
Gjennomsnittpris: kr 4,62/kWh
Makspris:             kr 6,49/kWh
Minpris:               kr 3,00/kWh

Dette er de "praktiske" tallene.  Vi kan altså forvente ca 33kW effekt og prisen blir ca kr 4,60/kWh.
Hvis det er slik at energien som er levert deles på den tiden man er tilkoblet så vil effekten være litt høyere en vist.  De dårligste resultatene kan kanskje forklares med at bilen har vært tilkoblet noe tid etter at ladingen er avsluttet og temperaturforhold. Normalt kobler jeg i fra nokså umiddelbart. Har "observert"  meg selv og ser at det tar 10-15 sekunder å legge fra seg bok eller avis, komme seg ut av bilen og koble fra. Ladingen er foretatt fordelt over hele året. Det har vært temperaturer fra noen få minusgrader (bor på Sørlandet) opp til kanskje 25 grader.

Forøvrig ser jeg at Fortum Charge&Drive's nye portal ikke gir deg ladet energi i ladehistorikken.
Som å gå ut av en butikk med en kvittering som sier:
1 stk pose med noen varer   kr  50,-. 
Jeg synes det er noe kleint!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA