Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fbostad

#1
Mercedes B-Electric / Sv: Vampire drain
torsdag 11. august 2016, klokken 11:01
Merker heller ikke noe tap. At den ikke oppdaterer seg betyr at den ikke sender ny info og status med mindre noe forandrer seg, som ladestatus og posisjon, ev. om den er ulåst.
#2
Sitat fra: sjokomelk på mandag 23. mai 2016, klokken 20:18
Hvor og hva slags stolper prøver du? Er de helt runde og i aluminium med to statuslys i toppen, må du lukke luken før det kommer strøm til kontakten.


Lyser UMC'en opp når du plugger den inn? Eller er den også helt død?
Og et litt dumt spørsmål - Har du sjekket at sikring/jordfeilbryter er skrudd på?

Ja det er den stolpen. Jeg er klar over at luken må være igjen, men kan ikke si helt sikkert at den var ordentlig inntil. Ledningen er relativt stiv, og presser mot luken. Får prøve trikset med å trykke inn bryter neste gang.
Og ja, riktig posisjon på jordfeilbryter ☺️
Ikke grønt lys på UMC.
#3
Ofte har jeg problemer med offentlige ladestolper. Når jeg plugger inn en Tesla UMC får jeg ikke startet lading til tross for at alt ser ut til å være i orden med stolpen (har ikke stukket multimeteret inn i uttaket og målt at det er spenning).
Er det noen andre som opplever tilsvarende? Hjemme fungerer laderen alltid uten problemer, men svært ofte fungerer den ikke på offentlige stolper med shuko.
Er UMC'en sårbar for små variasjoner?
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Lading av bil (offentlig)
mandag 11. april 2016, klokken 17:44
Last ned appen ladestasjon. Se etter ladere merket med gult i kartet. Det er type 2 plugg. Sjekk at de har 11/22kw. Der kan du bruke enten fast kabel på stasjon om det finnes, eller din egen kabel som fulgte med bilen (den blå). Da lader du opp med ca 35% i timen.
#5
Sitat fra: 27179 på søndag 03. april 2016, klokken 14:02
Er det noen der ute som kjører Mercedes  B 200 Electric som lader med 7,4 kw og 230 V?
Samme hvilket merke?

Mange som gjør det med Tesla UMC.
Sikkert en av grunnene til at Tesla har satt opp prisen veldig.
#6
Mercedes B-Electric / Sv: Poll om B250e
torsdag 10. mars 2016, klokken 20:51
Nå må vi ikke kuppe tråden til trådstarter, men regner med at han sier fra om vi skal avslutte?
Sitat
Nja, ikke helt. Om man har et 16A 230V 3-fase uttak kan man med en spesialadapter lade med 2x9,25A, altså ca. 18,5A eller 4,25kW. Man må da bruker UMC med rød adapter og ekstra adapter fra blå 4-pins CEE, eller en 11kW ladestasjon der de 3 fasene kobles inn på N, L1 og L2.
Om dette fungerer er det i tillegg til det jeg beskriver. Men vet du om noen har prøvd?
Sitat
Om man har et 32A 230V 3-fase uttak kan man lade med 2x18,5A, altså ca. 37A eller 8,5kW. Men det krever en 3x32A (22kW) ladestasjon samt dobbeltlader i bilen. Kobles ellers likt, altså de 3 fasene inn på hhv. N, L1 og L2 på ladestasjonens tilkoblingsklemmer.
Bilen leveres ikke med dobbeltlader så det faller bort. Dessuten er det kanskje ikke sikkert at den vil lade med mer enn 16A pr fase? Jeg bare lurer, sier ikke at det ikke går.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Pendle 14 mil hver vei, hvordan bil?
torsdag 10. mars 2016, klokken 17:44
Jeg har en Mercedes B Electric. Har kjørt den i vinter, og ville nok ikke satset på den pendlingen. Når det er sagt må jeg også nevne at uten å bruke knappen for "range extend" har jeg selv da det var -10 ikke opplevd dårligere enn ca. 120km (dvs litt under 140 med range extend) på langkjøring. Om man lader med 16A (og ikke 13A) i 8 timer får man ikke ladet fult opp før hjemtur. Om vinteren vil du mest sannsynlig ha en velutviklet rekkeviddeangst kontinuerlig, og ikke rekke hverken til jobb eller hjem bare det er en liten uforutsett hendelse på veien.
Synd, for bilen vil klare det i 75% av tilfellene, og det er en fantastisk bil.
#8
Mercedes B-Electric / Sv: Poll om B250e
torsdag 10. mars 2016, klokken 17:29
Sitat fra: Softblue på tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:22
400v trefase = 3 ganger 16A = 48A sånn sirkus, men det er sikkert noen elektrikere som kan korrigere om det er feil. Det gir i alle fall fullt batteri på under 3 timer.

Æhh, ikke akkurat slik..
Tilgjengelig effekt fra tre-fas 400V 16A regnes sånn: 16*1,73 (kvadratroten av tre)*400V=11000W (11kW).

SitatSå, om man vil lade bilen fortere enn 3,7 kW/t hjemme må man ha tilgang til 400 V

Det finnes en mulighet til. En (eller flere) luringer har funnet ut at om man kobler et en-fas (som i Norge egentlig er to-fas) anlegg inn på flere pinner på ombordladeren lurer man bilen til å trekke mer fra fasene enn ellers.
Enklere fortalt, om man kjøper en Tesla ladekladd som gjør dette med medfølgende blå 32A adapter, får man ladet med 16A over to faser. Da lader bilen med litt under 30A som blir ca. 7,4 kW (16*2*230V). Altså dobbelt så fort som man ellers ville ha oppnådd.
Det er flere her på forumet som høyt og tydelig sier hva de mener om det, men at det fungerer er det ikke tvil om.

Så har man ett alternativ til. Trafo. Det er et kostbart alternativ om man bare har 230 tre-fas tilgjengelig. En trafo koster fort et par ti-talls tusen. Jeg kjøpte to mindre som jeg koblet i parallell. Det er fult mulig så lenge man observerer begrensningene og forutsetningene som gjelder. Mye billigere enn å kjøpe en stor trafo som kan levere 11kW.

I tid vil det si ved utladet 28kW (tatt hensyn til en virkningsgrad på 0,85 fra kontakt til batteri):
230V 8A = ca 18t
230V 13A = ca 11:45
230V 16A = ca 9t
230V 32A = ca 4,5t
400V 16A = ca 3t

Skikkelig forvirrende dette her.. ;)


#9
Mercedes B-Electric / Sv: Comand Online
onsdag 02. mars 2016, klokken 16:54
Min ble aktivert av BOS i går. Har enda ikke fått kontakt med bilen, men regner med at det er fingertrøbbel og at jeg snart kan fjernlade og sjekke status. Det blir jo festlig  ;)
#10
Mercedes B-Electric / Sv: Comand Online
mandag 29. februar 2016, klokken 17:36
Det er mange forskjellige tjenester. Noen gjelder hele bilens levetid, andre 3 år, og enkelte 1 år.
Se i vedlegget for liste.
#11
Mercedes B-Electric / Sv: Comand Online
mandag 29. februar 2016, klokken 16:11
Klikket bare på "dine kjøretøy" og "legg til kjøretøy".
Var hos BOS i dag og fikk beskjed om at de ville kunne registrere oss mot bil fra midten av neste måned.
#12
Mercedes B-Electric / Sv: Comand Online
mandag 29. februar 2016, klokken 11:24
Sitat fra: runesig på mandag 29. februar 2016, klokken 11:01
Sitat fra: fbostad på lørdag 27. februar 2016, klokken 12:02
Endelig ser det ut som Mercedes Me Connect er tilgjengelig i Norge for de med riktig utstyr (05U/06U).

Hvordan vet man om man har 05U/06U? Jeg har en 2016 model.
Det står i spesifikasjonene til bilen din. Du kan også slå opp bilen på internet med VIN nummer.
http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes
#13
Mercedes B-Electric / Sv: Comand Online
lørdag 27. februar 2016, klokken 12:02
Endelig ser det ut som Mercedes Me Connect er tilgjengelig i Norge for de med riktig utstyr (05U/06U).
#14
Mercedes B-Electric / Sv: Hurtiglading på beste måte?
fredag 26. februar 2016, klokken 12:46
Siden vi har IT nett i Norge, og det fremdeles er mest vanlig, skulle man tro produsent og importør var interessert i å se på muligheten for å åpne for dette. Lederen går i rør, og det burde være en smal sak å tilby en oppgradering.
La oss håpe på det siden det ville vært en smidig måte å kunne tilby flere raskere lading.
#15
Mercedes B-Electric / Sv: Hurtiglading på beste måte?
torsdag 25. februar 2016, klokken 17:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. februar 2016, klokken 17:00
Sitat fra: Homecast på torsdag 25. februar 2016, klokken 12:10
Og jeg kjenner mer enn godt til dette, og jeg kjenner i tillegg til dimensjoneringen av ledningene i MB electric og har pratet med ingeniørene i Norge som sier at dette ikke skal gjøres.

Hvis du har info om dimensjoneringen av ledningene fra ladeport til lader i MB B-klasse så legg gjerne ut den infoen her. Ledningstverrsnitt og type isolasjon er vel det som i hovedsak er interessant.

Hvis det er slik at MB ikke tåler 32A lading pga. f.eks 1,5mm2 kabel på N-leder så bør MB snarest deaktivere denne funksjonen siden det finnes flere offentlige ladestasjoner som er lasket. Man kan ikke forvente at eierne skal klare å holde styr på slikt.
Nei huff, ikke sett han igang igjen..

Litt vanskelig å vite tverrsnitt uten synlig merking, men jeg tipper 4mm på alle tre faser + N. Som jeg skrev over kan jeg ikke tenke meg at det er forbundet med noen risiko å lade med 30-32A på dette anlegget (jeg tipper vi får en lekse om hvor skummelt det er temmelig raskt..).

Det er imidlertid en ting som ikke stemmer helt: Når bilen lader med lasking på tre faser (L2 er lasket over på L2+L3+N i blått adapter) stopper ikke lading ved å løse ut kabel med å låse opp bilen. En liten indikasjon på at noe ikke er støttet. Korreksjon: Lyser grønt selv når UMC ikke er tilkoblet strøm.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA