Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - honning57

#1
Den motorbremsingen i3 oppnår ved å løfte foten fra gasspedalen, såkalt regenerativ bremsing, medfører at bilen utnytter energien bedre og gjør den i manges øyne mer lettkjørt.
Etter 2500 km i ny i3 opplever jeg nå at denne bremse-effekten brått er merkbart redusert, og at jeg må bruke bremsepedalen vesentlig mer. Jeg skal få sjekket dette hos Bilia, men lurer på om andre har opplevd det samme?
Noen har antydet at dette muligens kan justeres i innstillingene, andre mener det kan ha sammenheng med temperatur (at bilen skrur ned denne effekten når det er kaldere for å unngå at bakhjulene skal miste traction), men jeg har jeg har ikke funnet belegg for noe av dette.
Er det noen der ute som har erfaringer?
#2
BMW i3 / Sv: Hjelp til valg av wallbox
fredag 23. september 2016, klokken 19:32
Jeg synes wallboxene fra BMW er dyre. Litt søk på nettet ga f.eks. dette alternativet:

http://macken-cleare.com/bmw-electric-car-charging/
#4
Det hender jeg trenger å lade i3'en fortere hjemme (enn som nå på en 16 amp kurs som gir 3,7 kW). Jeg har en 32 amp kurs (en-fas)  som kan trekkes frem til gårdsplass (som ville gi 7,4 kW).
Jeg ser for meg at det vil være nødvendig å bruke den type 2 til type 2 kabelen som fulgte med bilen (ment å brukes på enkelte offentlige ladestasjoner). Men jeg trenger noe å plugge denne i, kanskje noe som dette:
http://macken-cleare.com/bmw-electric-car-charging/
Har noen kjennskap til hjemmelading på 32 amp, og hva slags utstyr/ overganger man behøver?
#5
Takk skal dere ha!
#6
Hentet ny i3 94 hos Bilia i dag, og logget etter hvert inn på ConnectedDrive. Fulgte hele prosedyren og fikk alt til å spille (dog veldig treg respons på kommandoer til bilen).
Senere i dag registrerte sønnen min seg som bruker, og fikk etter litt plunder det samme til å fungere. Men da var jeg plutselig ute (ingen bil koplet til, remote services deaktivert).
Og så snart jeg forsøker å reaktivere og registrere meg på nytt, faller sønnen min ut med sin telefon.

Alt dette gjør at jeg må spørre: Takler denne tjenesten kun å koples mot en bruker/ en smartphone?
#7
USAleaf / Sv: Varme og lading plutselig kaputt. USA-garanti...
fredag 08. januar 2016, klokken 18:00
Den er trolig ikke non-runner, siden noen mener at hurtiglading ikke er påvirket av disse feilene.
Siden den ikke har noen forhandlergaranti, og antydet rep-kost fra Nissan er 110' kan det virke regningssvarende å sende den over dammen. Men jeg har også sjekket med Nesbukta Trading, og der kan jeg slippe rimeligere unna.
Det underlige er at alle disse tre komponentene ga seg samtidig, og selv om en kortslutning i heateren kan ha dratt med seg DC/DC converteren, virker det merkelig at onboard chargeren skal ha gitt seg helt uavhengig av dette.
Kan det tenkes at ny DC/DC vil få chargeren til å fungere igjen?
Jeg leter naturligvis fortløpende etter alternative løsninger, og dieselvarmer kan være en OK løsning. Men hva koster slikt hos de rimeligste leverandørene?
#8
USAleaf / Sv: USA leaf 2012 heater
fredag 08. januar 2016, klokken 17:46
Sitat fra: TorC på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:52
Sitat fra: honning57 på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:13
Sitat fra: thoru på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:02

Så da ble prisen ca 10 for delene og ca 10 for arbeidstimene. Delene kunne jeg ha fått tak i rimeligere, men da hadde jeg måttet ventet lengre tid.


Jeg sitter med nøyaktig samme problem. (US Leaf Defekt DC/DC og PTC. I tillegg har min onboard charger også sluttet å virke). Kan jeg spørre hvilket verksted du brukte?

Har du fått noen som har greie på dette til å se på det? Det virker jo nemlig litt rart at alle tre skal ha tatt kvelden samtidig. Det kan jo hende at det egentlig bare er DC/DC``n som har tatt kvelden, og de andre gir feilmelding siden de begge er koplet via DC/DC. Og inne i DC/DC så er det faktisk en sikring som kan ha gått. Hvis du må bytte alle tre delene, så kan jo det lett bli 50 000,-. Så det kan jo være verdt å undersøke nærmere. Ta kontakt med meg på PM så kan jeg videreformidle kontakt med en fyr som kjøpte en defekt DC/DC av meg til bruk i undervisning. Kanskje er villig til å sette en av sine elever på saken?
Dette er basert på diagnosen fra Birger N. Haug i Bærum. Men enig i at det er påfallende at alle 3 komponenter gir seg samtidig (dette skjedde brått i romjula). Hvis også onboard chargeren er koplet via DC/DC kan det jo tenkes at den er synderen. Jeg vet ikke hvem som har nok kompetanse til å svare på dette. Søker nå med bærplukker etter rimeligere rep. siden Birger N. Haug antyder 110 000 kr for disse tre delene.
#9
USAleaf / Sv: USA leaf 2012 heater
torsdag 07. januar 2016, klokken 19:13
Sitat fra: thoru på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:02

Så da ble prisen ca 10 for delene og ca 10 for arbeidstimene. Delene kunne jeg ha fått tak i rimeligere, men da hadde jeg måttet ventet lengre tid.


Jeg sitter med nøyaktig samme problem. (US Leaf Defekt DC/DC og PTC. I tillegg har min onboard charger også sluttet å virke). Kan jeg spørre hvilket verksted du brukte?
#10
USAleaf / Sv: USA leaf 2012 heater
torsdag 07. januar 2016, klokken 19:03
Sitat fra: Hest på onsdag 06. januar 2016, klokken 11:28
Jeg måtte også bytte begge   >:( tilbudet var på ca 75000 fra Solum Bil i Larvik.  :o
Jeg fikk delene fra USA (www.nissanwholesalepartsmesa.com) for ca 20 000 inkl frakt og MVA og betalte 8 000 for jobben , sparte altså 60%.

Jeg har samme problem (defekt PTC heater og DC/DC converter i hht Birger N Haug i Bærum). De forlanger 89 000 kr for reparasjonen. Hvor fikk du utført reparasjonen for 8000?
#11
USAleaf / Sv: USA leaf 2012 heater
torsdag 07. januar 2016, klokken 18:49
Sitat fra: TorC på fredag 23. august 2013, klokken 20:24
Den lille erfaringen jeg har med Nissan USA er at de er kjipe som rakker``n. De mener min garanti er void siden bilen er utenfor USA, på tross av at jeg har sagt at den står i Boston. Men jeg mistenker at TCU``n sender beskjed til Nissan om hvor bilen er.
Jeg sitter også med en US bil, og imøteser rep. på 110' kr her hjemme. Men garantien burde gjelde i USA, forutsatt at jeg leverer den inn hos en Nissan-forhandler der. Det står ingen ting i garantiheftet om at Leafene ikke kan tas ut av US.   
https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2012/2012-LEAF-warranty-booklet.pdf

Men virker selvsagt ikke veldig eco friendly å skipe bilen over dammen for en reparasjon....
#12
USAleaf / Sv: USA leaf 2012 heater
torsdag 07. januar 2016, klokken 18:42
Sitat fra: Ronny på fredag 23. august 2013, klokken 11:51
Dersom varmekolben har røket, sett inn dieselvarmer ;)
Jeg har samme problem, og sjekket pris på Eberspächer hos Asker Elektro Diesel. Pris: 35 000,-
Noen som vet om rimeligere alternativer?
#13
USAleaf / Varme og lading plutselig kaputt. USA-garanti...
torsdag 07. januar 2016, klokken 18:33
I romjula knelte først varmeapparatet, deretter ladingen dagen etter. Ingen opplagt årsak, bilen ble kjørt småturer i Oslo-området og sto ellers i garasjen. På fagspråket har jeg i hht verkstedet en defekt DC/DC converter og defekt PTC heater (disse to gjør at varmen ikke virker), samt defekt onboard charger (som gjør at bilen ikke tar lading).
Rep. pris: 110 000 kr (hhv 89' for varme og 23' for lading).
Siden dette er en Leaf importert fra USA (sen 2011 modell SL, gått 30' km) gjelder ikke garantien her. Men hvis jeg sender bilen over Atlanteren ser det ut til at de der reparerer den på garantien (5 år/ 100' km). Det virker jo ikke spesielt eco-friendly eller zero emission, så jeg lurer på om noen andre har erfaringer med USA-biler og garantispørsmål.
Og om noen har noen idé om hvorfor disse komponentene plutselig bryter sammen samtidig, uten forvarsel.
#14
USAleaf / Sv: Det kommer ikke varme fra varmeapparatet
søndag 27. desember 2015, klokken 15:36
Takk for gode innspill. Jeg skal få diagnostisert feilen når høytiden er over. Idéen med Webasto i stedet er ikke dum.
#15
USAleaf / Det kommer ikke varme fra varmeapparatet
lørdag 26. desember 2015, klokken 18:26
Hei,
Har en Leaf fra 2011/2012 (US-versjon), gått ca 35' km. Nå sluttet plutselig varmeapparatet å virke, og på amerikanske fora får jeg inntrykk av at dette er et vanlig problem.
Noen som vet hva som er problemet, hva det koster å få det reparert/ hvor lang tid det tar?
(leste et sted også at å programmere "pre-heating" uten at bilen er tilkoplet strøm sies å kunne fremprovosere denne feilen).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA