Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leafys

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Pristilbud Leaf 2016 30 kWh 6,6 kW Tekna
torsdag 11. februar 2016, klokken 13:54
... men basert på dette kan det kanskje være lurt å ha litt is i magen og vente til høsten:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/opel-revolusjon-lanserer-neste-generasjon-elbil-til-hoesten/a/23614500/
#2
Sitat fra: fredag på onsdag 10. februar 2016, klokken 00:21
Sitat fra: Leafys på mandag 08. februar 2016, klokken 17:56
Hei,

Jeg bygger for øyeblikket et hus i Oslo og diskuterer for øyeblikket med elektrikker hva som er mulig å få til av ladekapasitet i garasjen. På min ønskeliste står en ladeboks med mulighet for 32A (kjekt å ha da vi vil få dagsbesøk av familie/venner med behov for å lade raskt).

Elektrikk opplyser følgende: "Det anbefales ikke å lade med mer enn 16A hjemme. Det blir skjevbelastning og hovedsikring kan slå ut. Hovedsikring er på 3x40A 400V"

Er dette virkelig problematisk å installere dette gitt kapasiteten på hovedsikringene? Resten av huset vil ha et moderat strømforbruk (varmes opp med varmepumpe feks).

Takk for svar!

Du har litt liten hovedsikring til å kunne tilby 32A lading.

Du bør enten vurdere om familie og venner virkelig har behov for så rask lading hos deg.

Eller så bør du nok vurdere å øke hovedsikringen til 60A elns.

Hvis det holder med 16A lading, så kan du sette opp en type2 ladekontakt (uten integrert kabel, kun type2-kontakt). Da vil de kunne lade på 16A på type2, noe som tross alt er 60% raskere enn en schuko-kontakt på 10A (max for nye installasjoner).

Hvis du likevel faktisk vil legge opp til 32A lading - all ære til deg for det - så må du ikke nevne Nissan Leaf i samme åndedrag som 32A lading til elektrikeren. Leaf lader desverre kun på en fase. Derfor snakker elektriker og netteier om skjev last. Du nevner elbiler som Renault Zoe og Tesla Model S, fordi disse lader på trefase, og da blir det ingen brysomme spørsmål om skjev last. Legg opp 32A trefas kabel til en fastmontert type2 ladekontakt. Prisforskjellen for installasjon på enfase og trefase er minimal. (Hvis du ser bort fra at du nok trenger en større hovedsikring for å kunne tilby 32A lading.)

Hei Fredag,

Takk for det. Det ser ut til at jeg lander på en løsning der jeg får montert 32A 400V rødt stikk 3-fas og kjøper en ladestasjonløsning som jeg selv plugger på denne. Enkelte ladestasjonen har muligheten til å regulere fra 16-24-32A etter hvor mye last huset trekker. Blir som du sier en løsning med kun type 2 kontakt. Tror dette er beste løsningen for meg. Oppgradering av hovedsikringene var dessverre utelukket.
#3
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
tirsdag 09. februar 2016, klokken 21:48
Testet 30 kWh Leafen på ruten Grunerløkka (Stolmakergata) til Barkåker (Flykafeen Fortum hurtiglader) sist lørdag.

- temp ca. 2-3 + grader
- fulgte fartsgrensen på E18 (på speedometeret)
- varme på 20 C

Avreise Grunerløkka (Stolmakergata) i Oslo med 99 % og estimert 190 km
- Liertoppen 76 % 115 km
- Kobbervikdalen 68 % 118 km
- Avkjøring til Holmestrand (under Marche) 47 % 67 km
- Flykafeen 22 %

Totalt 99,2 km kjørt. Splitter ny demobil.
#4
Sitat fra: Homecast på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:32
Sitat fra: overter på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:19
Sitat fra: Homecast på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:50
Tilleggsinfo, for siste alternativ må du skru av varmen i huset, og ikke lage mat eller vaske klær =), det har du ikke strøm nok til.

lys, tv og pc kan du fint ha på da.
Det kan du risikere måtte gjøre hvis du tar i bruk enfas lading med 32A og, hvis fordelingen av last mellom fasene ikke er optimal.

Helt rett.

ikke legg platetopp, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, varmepumpe, VVB eller noe annet av lignende laster på samme fase som elbilen, stort sett alltid L1   =)


Takk for innspill. Tok kommentaren din (ang. å ikke legge platetopp osv på samme fase) med elektriker og svaret var at alt blir fordelt på de samme tre fasene. Er det da ivaretatt?
#5
Hei igjen,

Blir noe forvirret at begrepsbruken (1-fas, 3-fas osv).

Har jeg forstått følgende riktig:


  • Til min Leaf 6.6 kW, forutsatt ønske 32A lademulighet, så skal jeg be elektriker om å montere en rød 3-fas 32A 230V? Dette vil da være kompatibelt med feks denne ladestasjonen http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html? Må kunne lade både Leaf og MB B electric og således har jeg forstått at denne ladestasjonen ivaretar det.

Takk for alle svar!
#6
Noen andre kreative løsninger for hvordan man kan få til 32A? Jeg kan meget lite om elektrisitet, men kan man feks. be om at selve hovedsikringene oppgraderes til større kapasitet eller er dette som regel begrenset av netteier? Elektrikker lurer på om Leaf kan lades med 3-fas 400V. Da kunne belastningen dras likt over alle fasene slik at man kan trekke ut 10kW med 16A. Antar at dette ikke går på Leaf gitt at det er 6.6kW lader?
#7
Takk Elektrolux. Det virker som et bra innspill. Vi får se om elektrikker aksepterer å installere dette.
Har du forresten en ladestasjonløsning som vil kunne brukes av både Nissan Leaf og Mercedes Benz B electric - og som kan kobles direkte på 3-fasen?
#8
Hei,

Jeg bygger for øyeblikket et hus i Oslo og diskuterer for øyeblikket med elektrikker hva som er mulig å få til av ladekapasitet i garasjen. På min ønskeliste står en ladeboks med mulighet for 32A (kjekt å ha da vi vil få dagsbesøk av familie/venner med behov for å lade raskt).

Elektrikk opplyser følgende: "Det anbefales ikke å lade med mer enn 16A hjemme. Det blir skjevbelastning og hovedsikring kan slå ut. Hovedsikring er på 3x40A 400V"

Er dette virkelig problematisk å installere dette gitt kapasiteten på hovedsikringene? Resten av huset vil ha et moderat strømforbruk (varmes opp med varmepumpe feks).

Takk for svar!
#9
Kjøpe elbil? / Pristilbud Leaf 2016 30 kWh 6,6 kW Tekna
mandag 08. februar 2016, klokken 15:51
Hei,

Vi skal handle oss ny Leaf og fikk pristilbudet under fra forhandler. Er det noen her som akkurat har handlet og som har en formening om dette er et bra tilbud? Er det realistisk å fremforhandle bedre pris hos andre? Eventuelt hvem?

Takk for svar!

                                                    NOK
Bil:                                           277.500  (Tekna veil. inkl 6,6 kW)
Rabatt Agrol 14 %:                   - 39.271 (bonderabatt, kun på veil. bilpris. Ikke tilbehør).
Metallic lakk:                                6.000
Gummimattesett:                            576
Vinterhjul 16'' og Dirt Pack:        15.000
Registreringsomkostinger El-bil:   5.950 (Gebyr som forhandler legger på for å selge/klargjøre bilen)
Engangsavgift:                             2.400
Totalt                                       268.155

I tillegg følgende tilvalg som jeg vurderer:
Park Elite Parkeringsur:                    500
Serviceavtale:                             10.345 (3 års forhåndsbetalt service)
Salto 32A hjemmelader:              12.900 (inkluderer 10m kabelstrekk, ekstra sikring og montasje. Saltoboks type 1)


Takk for alle svar!

#10
Nissan / T/R Oslo - Lillesand i 30 kWh
tirsdag 22. desember 2015, klokken 23:38
Jeg skal prøvekjøre den nye leafen (30 kWh) en helg i januar. Turen går fra Oslo til Lillesand, en en rute som kjøres ofte av oss. Noen tips til hvordan turen bør planlegges ift. lading? Takk for svar!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA