Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - knutset

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: POLL - Hva stemmer vi elbilister til høsten?
mandag 11. september 2017, klokken 18:12
Sitat fra: Arha på mandag 11. september 2017, klokken 14:07
Sitat fra: doldis1 på mandag 11. september 2017, klokken 11:23
Sitat fra: downlow på mandag 11. september 2017, klokken 01:32
Stemt AP jeg. El bil er heldigvis ikke det viktigste, eller største problemet vi har her i Norge  8)

Med skatt skal landet bygges ... Fint at noen holder liv i den sosialdemokatiske drømmen, det eneste som
holder liv i AvgiftsPartiet nå er oljepengene som smører hver liten avkrok her i landet.
Når den pengestrømmen opphører skal du se de følger sine europeiske søsterpartier over i evigheten .... ;)

Du glemmer visst at ingen har brukt så mye av oljefondet som de blåblå.  Da er det ryddigere å øke skattene for gode formål enn å belaste neste generasjoners sparegris.
Brukt så mye? vel nå var fondet rundt 5 billioner i 2013, nå i 2017 er det i underkant av 8 billioner på oljefondet og faktisk øker dette. Sikkert mange meninger ang at vi reduserer Norges formue ved å forbruke litt av årlig overskudd. Personlig vil jeg ikke kalle det å belaste sparegrisen hvis den blir fetere og fetere, det blir vel heller motsatt.     
#2
Sitat fra: Djur1 på mandag 25. mai 2015, klokken 22:34
For dere som vurderer hybrid,  det kommer en ny standard for måling av forbruk som vil erstatte nedc.  Den gamle standarden er helt avleggs og gir altfor lave verdier på forbruk.  Foreløpig tester viser at vanlige biler skal opp rundt 7 til 8 prosent.  Hybrider derimot skal opp ca 15 prosent. 

Beklager men jeg husket feil på tallene.!

http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_WLTP_EffectEU_20141029.pdf
Samme for meg ang forbruk da jeg generelt ikke bruker bensin i vanlig bruk på min Mitsubishi PHVE 2017. Har nå kjørt over 4 tusen km, og ja jeg har brukt ca 30 l. bensin. 
#3
Mitsubishi Outl. PH / Sv: GPS navigasjon EV S Edition
søndag 07. mai 2017, klokken 20:50
Takker for alle svar. Litt skuffende at navigasjon mangler, at en må ha Iphone tilkoblet med kabel er noe tungvindt, så da blir det den gamle oppdaterte TomTom som skal være med på lengre turer.
Ellers vil bilen få fult utbytte av batteriet da over 90 % av kjøringen blir under 3-4 mil daglig. Slik jeg ser det så blir det bensinfylling hver 3 mnd. da dette vist nok er forlangt av systemet at bensinen ikke skal bli for gammel.
#4
Mitsubishi Outl. PH / GPS navigasjon EV S Edition
søndag 07. mai 2017, klokken 20:22
Har hatt den siste S edition 3 dager nå, litt å sette seg inn i.
Finner ikke kart og navigasjon? Noen som vet, bilen skal fortrinnsvis kommunisere med iphone 5S som jeg ikke får koblet til. Samsung galaxy A3 får jeg koblet til, men en får da ikke alle mulighetene som mmcs gir.
#5
Sitat fra: Jørund på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:01
Kan komme med en liten rapport angående 2017-modell og EV-mode. Har kjørt noe over 500 km hittil og har enda ikke kjørt bensinmotoren (med unntak av da bilen ble hentet og ikke var ladet). Laveste temperatur hittil har vært -8C. Ingen problem. Forbruket den viste sist jeg kikket var på 0.06l/mil.  :)
Hvordan er det med varmeapparatet/oppvarming. Sikkert greit når kontakten står i. Det jeg tenker på er 2 mil t/r fra jobb. Kan en ha oppvarmet kupe når en kjører hjem uten å bruke opplading og bensinmotor? Daglig kjøring er normalt rundt 20 km. Årlig har vi 3-4 ganger dagsetapper på 30-50 mil.
#6
Mercedes B-Electric / Basto varmer
tirsdag 03. januar 2017, klokken 04:40
Vi alle med EL-bil vet at det går en del rekkevidde pga varme. Er det noe andre har tenkt på at hvis vi kunne fått oppvarmingen via noen få liter med diesel/parafin i vinterhalvåret. Dette ville økt rekkevidden betraktelig.
Normalt trenger en ikke særlig rekkevidde da en ikke kjøper el. bil for å kjøre flere 10 talls mil, men så har en gjerne mnd. behov for det da. Irriterende da at på sommerstid så er det 0 problem, vinter så må en lade underveis med stopp osv.
Mitt spørsmål blir da, er det noen som har fått montert basto varmer. Optimalt ville denne varmet opp batteripakken samt kupeen slik at en det ville blitt minimalt redusert rekkevidde vinterstid.   
#7
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Max rekkevidde 25 km etter lading ?
lørdag 26. desember 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Fiffik78 på torsdag 19. november 2015, klokken 20:07
Ellers er jeg godt fornøyd med ECO knappen i år, kobler jeg inn den umiddelbart når jeg trykker inn tenningen så går ikke bensinmotoren på før under 6 grader, mot 10 normalt. Og selv nede på 2-3 grader så går bensinmotoren nesten ingenting.
Dårlige greier med andre ord, er det et par kalde og du skal kjøre ut av garasjen eller noen få km. så starter en iskald maskin når det er mer en nok strøm (12kWh) ang rekkevidde inklusiv el.varme.
#8
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
onsdag 23. desember 2015, klokken 03:33
Sitat fra: TorAtle på torsdag 25. september 2014, klokken 01:55
Siden det er vanskelig å spå om fremtiden er det viktig å satse også på hydrogen. Å legge alle eggene i en kurv er som vi alle har lært ikke spesielt smart. Hydrogenbiler har mange fordeler og jeg synes faktisk prisen på Toyotaen som kommer ikke er dårlig til å være 1. generasjon.
Fordeler med hydrogen i det private?? Tenk deg litt om, du har blitt vant med hjemme-lading over natten. Du kjører til jobb og div hver dag uten å tenke på nødvendigheten å kjøre å fylle tanken. Faktisk mulig det kommer induksjon-lading også, en matte i garasjen så du slipper å gjøre noe som helst annet enn å kjøre bilen inn i garasjen slik at bilen er fulladet om morgenen.

Ville du da ha byttet ut til hydrogen der en gjerne først må kjøre å fylle før en kjører til jobb, personlig gleder jeg meg til jeg får en SUV på EL. Mulig det blir Tesla vi får se, men er lite villig til å betale 1 mill for et kjøretøy selv om jeg har rad til dette. Tror faktisk at jeg kommer til å kjøpe en EL Kia, men da vil kommer jeg til å ha 2 biler + motorsykkel.

   
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Besparelse elbil
onsdag 23. desember 2015, klokken 01:48
Sitat fra: Cirrisky på torsdag 12. november 2015, klokken 23:59
Til slutt, om man lader utelukkende hjemme, så ligger vel strømprisen på ca 0.3kr per kwh, og om man kjører sånn normalt og ligger på 15 km per kwh, så ligger man vel da på 0.02 kr per km?
Strømprisen er på rundt 1 kr. per kWh med alle avgifter inkludert. Abonnentavgift, kraftpris, energi nettleie og moms gjør at 0,3 kr. per kWh kun er en liten del av regningen.   
#10
Dette blir tungvindt, men ser at hvis en setter seg grundig inn så går det.
Antar at dette har med software til Mitsubishi, softwaren kan oppgraderes slik at en får mulighet til å flytte bilen noen meter uten at motoren startes. Med det mener jeg helt klart at dette er noe en skal kunne forvente vil bli rettet opp. Også at EL-mode blir enkelt å bruke selv i kalde grader når en skal kjøre et par km/mil.

Hadde egentlig planer om å kjøpe plug-in hybrid, men det jeg leser her av brukererfaringer i kulde så blir ikke dette aktuelt før dette er rettet opp med EL-mode. Betale gjerne en del ekstra for å få dette til å fungere på fornuftig vis.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA