Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pendlern

#1
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Antatt forbruk
onsdag 12. april 2017, klokken 21:49
Har en slik på prøve, og i dag loggførte jeg 0,71 i snitt. Dette med 100% på batteriet og kjøring som bestemor. Må si jeg er utrolig skuffet over den når det kommer til forbruk.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller drivstoffgjerrig diesel bil?
torsdag 17. desember 2015, klokken 01:54
Hei, har ikke mulighet til og lade mellom punktene heller. Slik at rekkevidden blir minimum 150 km dagen. Når det kommer til topografien langs pendle-ruten er det ikke noe fjelloverganger, relativt flatt. Eneste av bakker er to litt bratte bakker som man bruker maks 10 minutter for og passere. Gjennomsnittshastigheten er rundt 65 km/t, hvor en del av strekningen har fartsgrense på 80 km/t, noe om også er den høyeste tillatte hastigheten på ruten. Temperaturen på vinterstid er vanskelig og si, men jeg bor i Nord-Norge, så minus 10 til 15 grader kan man ta som et utgangspunkt, og at bilen blir utstyrt med piggdekk. Siden det er mye is og såpeglatte veier, hvor min 4x4 SUV med gode piggfrie dekk sliter med og komme seg frem.

Av diesel bil tenker vi på en Octavia stasjonsvogn L&K 2,0 TDI til totalpris på 430.000 kr. Dette er egentlig 30.000 kr over budsjett for en bil med fossilt drivstoff. Tesla 70D kommer jo på 716.000 kr.

Tanken er og ha bilen i 5 år, men har Tesla garanti på 8 år, er det ikke noe som taler i mot og beholde den så lenge, så sant de ikke har begrensing på kjørte km i denne garantien. 

Kunne foresten tenkt meg en Leaf, så sant rekkevidden holder.
#3
Kjøpe elbil? / Elbil eller drivstoffgjerrig diesel bil?
onsdag 16. desember 2015, klokken 18:27
Hei. Jeg vurderer og kjøpe meg elbil til pendle til og fra universitetet. Total distanse er 150 km pr dag, og har ikke lademuligheter på universitetet siden de kun har to ladere, med maks lade tid i 2 timer. Og disse plassene er hele tiden i bruk, så og satse på at man skal få ladet bilen i 2 timer pr dag blir dumdristig. Slik jeg ha forstått det er det altså kun tesla som duger med tanke på rekkevidden?
Så lurer jeg også på hva man kan forvente av restverdi på en tesla som er kjørt 40-45.000 km i året. Også tenker jeg jo at batteriet ikke vil holde i så mange år, siden kjørelengden er så høy og bilen lades så ofte.

I dag kjører jeg en SUV med diesel forbruk på 1-1,3 liter mila, så det vil jo klart være mer økonomisk og kjøpe en elbil. Bare i drivstoff bruker jeg over 60.000 kr i året.

Jeg tenker slik at jeg har to alternativer.
Kjøpe ny/nyere brukt stasjonsvogn med diesel, hvor jeg kan få forbruke ned rundt 0,6 på mila. Ny bil har jeg garanti inntil 100.000 km, ca 2.5 år med tanke på kjørelengden.

Kjøpe tesla/annen elbil som jeg da sparer veldig mye i drivstoffutgifter, men hvor kanskje restverdien er meget dårlig, og jeg har begrenset kjørelengde. Noe som kan bli et problem til daglig hvis jeg ikke kjøper en dyr tesla som har god rekkevidde.

Hva er deres tanker? Hva ville dere gjort? Synes 60.000 kr er mye i bare drivstoff pr år når ene er student og andre jobber.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA