Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - victorosoborn

#1
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
tirsdag 09. februar 2016, klokken 17:29
Da har vi akkurat fått svart/rød soul. Sein fødsel, 14 mnd og veier 1450kg. Håper dere andre får kortere ventetid enn oss.
#2
Konklusjonen er vel at en eneste tankbil sliter mer på veiene en hele elbilparken til sammen.
#3
Ja det er lite slitasje ved lavt akseltrykk. Men tankbiler har jeg høtt ett sted kjører ut 170.000 lass i året. Stemmer dette? En tankbil har gjerne minst 15 kubikkmeter med bensin/diesel. Det er mange hundre tankbiler i Norge. Så fossil transport står for mye av veislitasje i forhold til personbiler. Da blir ekstra vekt på batteri ubetydlig, mens fossilbiler indirekte står for mye av slitasjen på veiene hvis man regner per fossilbil.
#4
Ett argument at elbiler må slite mer på veiene pga økt vekt kommer opp ganske ofte. Men hvor mye egentlig?
Ett batteri veier mellom ca 200 kg og 600 kg  Ta den tyngste elbilen som veier 2,2 tonn. Hvor mye sliter den på veien kontra en bil som veier 1,6 tonn? Hadde det ikke vært interessant å vite?

Her er bare ett mulig eksempel:

Formelen for relativ slitasje basert på akseltrykk: E=(Aksellast/10)^4. Så la oss si at en elbil 2,2tonn har en aksel trykk på 1,1tonn som ett eksempel. Dette vil gi en ekvivalent på 0,00014641. En bil på 1,6 tonn med akseltrykk på kanskje 0,8 tonn vil gi en ekvialent på 0,00004096. Så elbil sliter omtrent 3,57 ganger mer på veien enn bensinbil.  Hva er gj.snitt akseltrykk på hele elbilparken nå?


Les dette: http://www.geir.be/Aksellast%20etc%2005092011.pdf

Så total slitasje er ett sum av akseltrykk og mengde.


Men bensinbilen er avhengig av påfyll av hydrokarboner i landet vårt. Jeg tror vi har minst 1588 stasjoner rundt omkring i landet. Og det er flere tusen utkjøringer i løpet av ett år. Det finnes ett tall på dette. Så jeg vil påstå at en tankbil kjører minst dobbelt så mye som en vanlig eier av en personbil når det gjelder trafikkmengde.  Ta ett av kjedene, Statoil F&R. De har 400 tankbiler. La oss si at det finnes 800 tankbiler i Norge totalt. Hadde vært interessant å finne ut hvor mange.   La oss si at disse tankbilene som kan ta minst 15000 liter har ett gj.snitt akseltrykk på 10 tonn i løpet av dagen. Dette vil gi en ekvivalent på relativt nedbryting på 1. Så tankbilen med aksetrykk på 10 tonn sliter 6800 ganger mer enn 2,2 tonn elbil med aksetrykk på 1,1 tonn?
De har større trafikkmengde i løpet av ett år så vi kan kanskje gange dette med minst 2 som gir at en eneste tankbil sliter mer enn 13600 ganger mer enn 2,2 tonns elbil i løpet av ett år . Vi har sikkert minst 800 av tankbiler. Så mengden av slitasje kan ganges med 800?

La oss fordele dette på 2,2 millioner fossilbiler som er avhengig av disse: 4,96 per personbil.  Stemmer dette? Vi sier at fossilbiler og elbiler kjører like mye i løpet av ett år så slitasje mengden er den samme. Så legger vi til fossilbilens direkte slitasje E= 0,00004096. I forhold til den tyngste elbilen så har fossilbiler en direkte/indirekte slitasje på veien som er 33877 ganger mer?

Det er godt mulig at matten er helt på jordet, men poenget er at tungtransport står for mesteparten av slitasjen i forhold til personbiler. Og det er ikke ubetydelig slitasje heller.  Kanskje de skulle hatt ett langt høyere avgift i basert på akseltrykk? Og at ekstra batteriet er småtterier i forhold til disse tankbilene som kjører rundt. Og hvis alle hadde kjørt elbil og vi hadde kvittet oss med mange av tankbilene så hadde veiene vært finere, kostet mindre og økt varigheten med flere år.
#5
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
tirsdag 15. desember 2015, klokken 13:19
Jeg tror ventetiden for Kia Soul EV som ikke er metalic grå kan nærme seg 14 måneder for mange. Skrev kontrakt 11 desember 2014. Levert inn til Kia Norge 19 desember. Så har nå ett års jubileum i kø. Så jeg må si at denne bilen er sjelden vare.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA