Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fborg

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: SparkMap for iOS er ute nå!
tirsdag 05. april 2016, klokken 23:28
Sitat fra: xref på tirsdag 05. april 2016, klokken 15:46
Sitat fra: Fborg på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:47
Sånn umiddelbart, så liker jeg følelsen og designet på appen.
Ser frem til en løsning der brukere kan rapportere status på laderne, da det vil løfte helheten.

Enig! Det vil også komme muligheter for å lese og skrive kommentarer på ladestasjonene. Noe som forhåpentligvis vil være nyttig.

Flott at det er på skriveblokken :)

Håper du får til denne appen, så får vi et fullgodt alternativ til!
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: SparkMap for iOS er ute nå!
tirsdag 05. april 2016, klokken 14:47
Sånn umiddelbart, så liker jeg følelsen og designet på appen.
Ser frem til en løsning der brukere kan rapportere status på laderne, da det vil løfte helheten.

#3
Ladeplasser og ladekabler / Eidsvoll - Kongsvinger
torsdag 31. mars 2016, klokken 06:21
Hei, vi drar en gang i måneden til Charlottenberg for å handle litt, men vi har fortsatt ikke prøvd oss på distansen med vår elbil - en Nissan E-NV200 Evalia.

Vi har bare hatt bilen mens det har vært minusgrader og snø ute, og har da brukt Passaten til svigers. Nå derimot, våren er på vei (i hvertfall en smule) og vi er på plussiden av gradstokken og snøen er vekke. Det frister og prøve seg på turen nå til helgen, men jeg har noen reservasjoner.

Distansen er på 117 km hver vei, hvorav 75km er fra bopæl på Minnesund til Kongsvinger. Jeg har 6,6 kw lader, men har kun standard 16amp chuko lader. Jeg har ingen ekstra kabler, ikke noe type 2 til type 1 enda, selv om jeg begynner å se at behovet melder seg.

Hurtigladeren i Kongsvinger, er det noen som har erfaring med denne? Noen som har brukt den de siste dagene? Forstår det sånn at det bare er en stk der, og at alternativet er 16 amp lading på gjesteparkeringen på Kongsvinger sykehus. Er det virkelig ikke flere alternativer?

Når jeg først kommer til Charlottenberg, hvordan er lademulighetene der? Er det kun type 2 kontakter, eller har de Chademo og/eller chuko tilgjengelig i nærheten av kjøpesentrene der? Noen som har noe erfaring med oppetid på det som er tilgjengelig der?

Hadde vært greit å ikke blitt stuck i Sverige på turen.

Jeg kjørte tur/retur Ikea Ringsaker for en uke siden, en distanse på ca. 60 km per vei, og når jeg kjørte hjemmefra med 100 %, ankom jeg Ikea med 46 % igjen på batteriet. Da lå jeg i rundt 90-95 km/t på E6 i 100 sonen, og i 80 km/t i 80 sonen.

Noen tanker om turen, er det gjennomførbart? Forhåndsregler?

Hører gjerne på tips og innspill :)
#4
Har mye samme erfaring som deg.

Jeg har 38 km hver vei til jobb. Med 100 % batteri, har jeg en plass mellom 50 og 58 % igjen av batteriet når jeg ankommer jobb. Det har da vært temp. mellom -2 og -20 i de aktuelle tidsrommene jeg kjører til jobb, E6 nesten hele veien, 110 på speedometeret, 24-26 grader på klima med 3 streker på viften. Det skal også sies at ruten har en del oppover- og nedoverbakker.

Bilen står parkert i garasje som ligger på 7 grader når det er -2 ute, og rundt 0-1 grad når det er -20 grader ute. Bilen forvarmes ikke i garasjen på vei til jobb, men forvarmes med klimakontrolltimer til 26 grader når jeg kjører fra jobb om morgenen.

Jeg for min del syntes dette er veldig bra for en bil av denne størrelsen og med svært dårlig aerodynamikk. Forbruket mitt varierer fra 2,3 - 2,4 kw.

Svært, svært fornøyd med bilen! Gleder meg veldig til våren kommer, og jeg føler meg litt tryggere på å teste ut bilen fra min bopæl på Minnesund til Charlottenberg på handletur. Litt spent på den turen :)
#5
Nissan e-NV200 / Sv: spylervæskedysene
søndag 31. januar 2016, klokken 04:31
Har ikke tenkt på det, men skal jaggu prøve når jeg kommer hjem i dag :) Takk for tipset!
#6
Enig i mye av det du skriver her!

Rekkevidden er også i utgangspunktet nok for det jeg gjør i hverdagen, når jeg kjører hjemmefra med 100 % (uten forvarmet bil), har jeg fortsatt igjen 52 % etter 37 kilometer på E6, med en snittfart på 100 km/t (i displayet!!) og god kupévarme. Utover å kjøre til og fra jobb, bruker jeg den til butikk, barnehage og eventuelle andre småturer som skulle være nødvendig.

Vi tenker å prøve oss en tur til Charlottenberg (fra Minnesund), og håper at det er mulig når vi nærmer oss sommer. 100 % hjemmefra - hurtiglading i Kongsvinger - semisaktelading i Charlottenberg - toppe opp batteriet litt i Kongsvinger, så hjem. Tenker det bør la seg gjøre, om vi enn bruker en 15 - 20 minutter lenger per vei.

Du nevner setevarmer, denne har jeg ikke hatt mye bruk for, men rattvarmeren er jeg stor fan av (!), dette er noe jeg ikke har hatt på tidligere biler, men kjenner at den er gull verdt om morgenene nå.

Jeg har bilen i den lyse blå som du også har, og er veldig fornøyd med fargen.

Nærmer meg nå 1000 km i bilen.
#7
Har nå kjørt vell 500 kilometer siden bilen ble hentet torsdag, og har allerede fått en del tanker rundt bilen.

På den positive siden finner vi:
- Plass, ubeskrivelig greit stort bagasjerom.
- Behagelig, god å kjøre
- Stille
- Det faktum at det tross alt er en elbil!

På den negative siden kan jeg nevne:
- Spylerdysene, disse er dårlige. Når kanskje 15 cm opp på frontruten, og skulle gjerne ha forlenget de til minst det dobbelte!
- Radioen, veldig mye skurring (hvorfor klarer de ikke å få DAB fra leverandør?!) og dårlig autosøking på FM båndet
- Rekkevidden - skulle gjerne hatt en del lenger rekkevidde, men dette er vel ganske generelt for alle elbileiere

Bilen er uansett en glede å kjøre, den er god og responsiv, behagelig og romslig.
#8
Nissan e-NV200 / Sv: Leaser E-NV200 Evalia
onsdag 27. januar 2016, klokken 16:32
Notert, var ikke så gale pris på de kablene, så det kan være lurt å ha en slik liggende til de gangene man trenger å trekke litt ekstra når vi er ute å kjører.

Hjemmelader er planlagt, har allerede snakket med elektriker som skal trekke opp en ny kurs for meg. Ser ut som jeg får et eget sikringsskap i garasjen, med kurs til hjemmelader og øvrige støplser. For øyeblikket har jeg fire støplser (2 stk med 2 uttak) i garasjen, noe som er alt for lite. To går til garasjeportåpneren, et går til internettforsterker og et går nå til lading av bil. Ender vel opp på rundt 10 000 - 12 000 kroner tenker jeg.

Viser seg at det blå uttaket jeg har, ikke er veldig anvendelig for tiden uansett, så det er bare å få fjernet.

Takk for svar :)
#9
Nissan e-NV200 / Sv: spylervæskedysene
mandag 25. januar 2016, klokken 00:36
Sliter med samme problemet selv. Leste en plass at det var et problem på Leaf også (tidligere modeller?), uten at jeg finner igjen de aktuelle trådene her. Svært interessert i en fix selv.
#10
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Nytt symbol i dashbordet
fredag 22. januar 2016, klokken 11:34
Hei, fikk opp et nytt lys i dashbordet i dag når jeg skulle ut å kjøre nå, det er bildet av en bil, med et utropstegn gjennom (lyset er oransje).

Noen som vet hva dette er for noe?
Og i samme slengen, priser på norsk brukerhåndbok?
Noen som vet om noen som kan ordne aktivering og oppsett av Carwings? (Billigste jeg har fått hittil er 1500, bor i Eidsvoll)

Bilen det gjelder er en E-NV200 Evalia
#11
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Lading o.l E-NV200 Evalia
torsdag 21. januar 2016, klokken 10:15
Ser at det ikke var så mange som tok turen innom Evalia delen av forumet, så jeg prøver meg igjen her.

Jeg skal i dag hente min første elbil, en Nissan E-NV200 Evalia, bruktimportert 2014 modell. Bilen er gått 1304km eller der omkring.

Bilen er utstyrt med en 6,6kw lader, så i den forbindelse har jeg følgende spørsmål:

Hvordan utnytter jeg denne? Hjemme må jeg vil gå til anskaffelse av en fastmontert hjemmelader? Per i dag har jeg et blått uttak i garasjen (se bilder)

Denne er vel på 16 amp i følge sikringsskapet mitt, og den må vel kunne bidra mer enn en vanlig schuko? Dessuten leveres bilen med den vanlige ladekabelen, så hva trenger jeg for å:

- Utnytte den blå kontakten min
- Kunne utnytte 6,6kw laderen utenfor hjemmet? Når jeg er ute på for eksempel Sverige tur etc.

Og, det høres muligens dumt ut, men jeg har jo som nevnt tilgang på schuko lading på jobben, som er vel og bra. Kan jeg, si en halvtime før jeg er ferdig på jobb om morgenen (nattevakt), sette i gang varmen i bilen, uten å trekke strøm direkte fra bilens batteri (slik at jeg fortsatt har 100 % fulladet når jeg kjører, men en kupétemperatur på rundt 19-20 grader). Dette vil vel gi meg lengre rekkevidde? Hjemme er ikke dette noe problem, da bilen vil stå i oppvarmet garasje.

Noen som har mulighet til å hjelpe en fersking på vei? :)
#12
Nissan e-NV200 / Sv: Leaser E-NV200 Evalia
onsdag 20. januar 2016, klokken 14:24
Da er bilen snart klar for henting, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Jeg har trålet forumet her siden begynnelsen av desember, i forberedelse på at jeg skulle gå til anskaffelse av en elbil.

Evalian kommer med 6,6kw lader, men hvordan utnytter jeg denne? Hjemme må jeg vil gå til anskaffelse av en fastmontert hjemmelader? Per i dag har jeg et blått uttak i garasjen, som ser slik ut:



Denne er vel på 16 amp i følge sikringsskapet mitt, og den må vel kunne bidra mer enn en vanlig schuko? Dessuten leveres bilen med den vanlige ladekabelen, så hva trenger jeg for å:

- Utnytte den blå kontakten min
- Kunne utnytte 6,6kw laderen utenfor hjemmet? Når jeg er ute på for eksempel Sverige tur etc.

Og, det høres muligens dumt ut, men jeg har jo som nevnt tilgang på schuko lading på jobben, som er vel og bra. Kan jeg, si en halvtime før jeg er ferdig på jobb om morgenen (nattevakt), sette i gang varmen i bilen, uten å trekke strøm direkte fra bilens batteri (slik at jeg fortsatt har 100 % fulladet når jeg kjører, men en kupétemperatur på rundt 19-20 grader). Dette vil vel gi meg lengre rekkevidde? Hjemme er ikke dette noe problem, da bilen vil stå i oppvarmet garasje.

Noen som har mulighet til å hjelpe en fersking på vei? :)
#13
Nissan e-NV200 / Leaser E-NV200 Evalia
mandag 18. januar 2016, klokken 19:45
Var på fredag og signerte leasingavtale på en "brukt"importert E-NV200 Evalia, som ikke engang har gått 1500km. Satt lenge og vurderte om vi skulle gå til anskaffelse av en Leaf, men da fruen er svanger og barn nummer 2 kommer i sommer, fant vi ut at plass er mer verdt for oss enn de ekstra kilometerne.

Til jobb har jeg 37 kilometer per vei, og tilgang til gratis lading på jobben. Bilen har også 6,6kw lader, og med sikringsskapet vegg i vegg med garasjen, og en allerede montert blå industrikontakt av et slag, så blir det heller ikke så dyrt å fikse en 32amp heller.

Vi fikk 20 000km i året i leasingavtalen, og er veldig fornøyd med den totale månedsprisen. Vi sparer veldig masse penger på å gå over til elbil.

På torsdag skal vi hente bilen, og gleder oss veldig!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA