Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - siglis

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil og kjøre mye per år
lørdag 19. november 2016, klokken 22:40
OK; mulig jeg er helt idiot på området, men erfaringen min er at med 10A kurs så lader den ca 6% i timen. Men 32 A (3-fas :-)) lader den ca 25%+ i timen. Dette er ikke basert på teorier men på fakta...

Har masse idioter på jobben som baserer livet sitt på Excel-kalkyler og ikke facts. Håper det ikke er disse innslagene som kommer til syne her :-)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil og kjøre mye per år
lørdag 19. november 2016, klokken 08:31
Hei

Nå har jeg hatt Leaf'n i 7 måneder og kjørt 18,000 km. Er strålende fornøyd. Bruker den mye på jobb, men har også kjørt på hytta i Valdres noen ganger samt på jakt i Telemark. Bor rett utenfor bomringen i Oslo. Besparelsene i forhold til Land Cruiser'n jeg kjørte tidligere er "enorm". 5-6' av disse kilometerne er kjørt i tjeneste med statens satser så det hjelper ekstra godt  :)

Merker at rekkevidden reduseres ganske godt nå i kulda, men det er bare å svippe innom en hurtiglader og stå der i et kvarter. På jobben bruker jeg 32A 3-fas, så der lades den rimelig kjapt. Hjemme via 10A kurs, noe som er litt tregt.

Bilen er blitt nummer 1 bil i familien. Subaru'n nr 2. Trenger den til hengertrekking samt fjellet nå vinterstid, men det er ikke mange km den ruller.

I tillegg skaper den masse morsomme diskusjoner på jobb og ellers med folk som er motstandere av elbil, og bare det er verdt ganske mye!

Blir nok aldri mer fossilbil på meg til dagligkjøring. Har motorsykler samt gammel Land Rover til kos.

Fra jeg begynte å tenke på elbil til jeg bestilte en gikk det et par måneder, samt 4-5 måneder med venting. Har ikke angra et sekund. Har ikke kjørt tom for strøm heller så ingen negative vibber eller redsler. Lader stort sett i god tid før jeg går tom. Har i tillegg kun opplevd ladekø 1 gang. 

Dette er kun ment som en oppsummering etter 7 måneders meget hyggelig bekjentskap med Leaf.

Et lite spørsmål. Jeg kjører alltid med regenerering på. Prøvde ved en tilfeldighet uten her om dagen og den triller jo lettere da.

Hvordan bruker dere andre regenerering?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbilfordeler revideres i 2018
søndag 14. februar 2016, klokken 08:44
Hei. Dette er interessant. Er dette noe du vet eller er det noe du tror?

Jeg er også ganske sikker på at avgiftene vil økes, men tror samtidig at avgifter på fossile kjøretøy vil øke i samme grad så fordelene med å kjøre elektrisk delvis vil opprettholdes. Det ble nylig nevnt at elbiler vil måtte betale kr 10 i bom i Oslo men at det skulle økes tilsvarende eller mer for fossile kjøretøy. Om det skjer vil hele befolkningen betale mer, men fordel med elbil opprettholdes.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Pristilbud Leaf 2016 30 kWh 6,6 kW Tekna
søndag 14. februar 2016, klokken 08:39
Er ikke Agrol avtalen den samme som alle andre får? Jeg startet i ny jobb i januar og fikk innkjøpsavdelingen til å inngå en avtale med Nissan. Det tok ca 2 dager og vips så fikk jeg 14% i rabatt på nu 30kW Leaf. Om jeg hadde kjøpt 24 kW ville rabatten vært 16%.

Vil tro de aller fleste firmaer kan få til dette?
#5
Takkar og bukkar  :)

Ser poenget med overgang fra 3 til enfas.
#6
Denne her, http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68377107 -  er noe rimeligere enn den det tidligere er linket til.

Noen som har erfaring med denne?
#7
Takk for svar;

Så enda et lite spørsmål. Kan jeg lade med 16A, og utnytte dette, på en 16A kurs med vanlig stikkontakt? Regner med at det er det som følger med som standard til bilen? Eller vil jeg da kun utnytte 10A (ca 2,3 kWt?) Og så er det sikkert en del tap i systemene...?
#8
Flott; nå begynner jeg å skjønne litt mer  :)

Så om jeg vil lade med 32A industrikontakt må jeg ha den kabelen det tidligere var linket til for 6,500?

Så den kabelen jeg har kjøpt med bilen er det da god sjanse for at jeg ikke får brukt? Eller er det en del ladestasjoner med type2 uttak hvor en må bringe egen kabel?

Burde kanskje tatt dette under kategorien "Leaf for dummies" men havna nå her.....
#9
Hei igjen;

Ikke fått tid til å se på dette før nå, men;

1. den kabelen jeg har kjøpt er da i utgangspunktet ment for å benyttes ved hurtiglading på forskjellige stasjoner?

2. For å benytte denne andre steder er jeg nødt til å kjøpe en kabel/converter til ca 6,500 for å kunne benytte meg av hurtiglading?

3. Og skal jeg ha hurtiglading hjemme må jeg kjøpe enda mere utstyr for å få det til? Hjemmelader???

Ut over dette kan jeg kun benytte 10/16 A og en "vanlig" ladekabel som jeg håper følger med bilen?

Hoppe på dette med elbil litt kjapt uten å sjekke for mye i forkant.... 8)
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Pristilbud Leaf 2016 30 kWh 6,6 kW Tekna
tirsdag 09. februar 2016, klokken 07:28
Hei;

Jeg har bestilt likt som deg, men Nordic. Bestilte i tillegg hundegitter bak og 6,6 kW lader. Totalen kom på 265', så dette bør samsvare med din pris. Spranget fra Nordic til Tekna er 7,500 (eller 7?) og hundegitteret er ca 3'. Fikk også 14% gjennom jobb.
#11
Hei igjen;

Kabelen som følger med bilen er mennekets ladekabel 3 m mode 3, type1, type2, 230V 1-fas 32A/7,2 kW. Vil det da si at jeg kan plugge denne inn i en 32A 1-fas stikkontakt og lade med 32A/230V? DVs ladetid fra 0-100 på ca 4-5 timer?
#12
Hei;

Flott. Takk for hjelpen. Da skal jeg se litt nærmere på det sikringsskapet og så ta kontakt med elbilhjelpen. Ønsker hovedsaklig å benytte meg av lading på jobb enn så lenge.
#13
Nettopp begynt å jobbe for en ny bedrift og venter på en ny Leaf 30. På utsiden er det et sikringsskap med "vanlige" stikkontakter samt noen blå som er merket 32A. Om det er 1 eller 3 fas vet jeg ikke ennå. Har fått beskjed om at det bare er å benytte disse. Min forgjenger hadde en hybrid som han plugga inn der.

Spørsmålet er; Leaf'n leveres med en 6,6 kW lader. Hvilke av kontaktene kan jeg benytte for å få kjappest lading? Sikkert 32 A----  Foreløbig har jeg ikke mulighet til å lade hjemme. Om jeg går for 32A blå kontakt, er overgang til ordinært støpsel en kurant sak å få kjøpt, evnt hvor? Kan ta bilde av skap og kontakter i morgen om det hjelper.

Bedriften er en entrepenør i vei & anleggsbransjen; tilholdssted litt utenfor Oslo.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil og kjøre mye per år
tirsdag 26. januar 2016, klokken 21:21
Droppa skinnsetene  ;)
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil og kjøre mye per år
tirsdag 26. januar 2016, klokken 18:10
Da er Leaf bestilt med 6.6 kW lader  :). Ser fram til mars/april!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA