Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SveinT

#1
Takk for tilbakemelding.  :+1:
Ja da ser jeg at jeg traff riktig på det søket ang. delenummer og pris.

Det er vel da ut fra avisoppslaget i varden.no, det som eieren av denne bilen har gjort uten å være
klar over konsekvensene. Han burde få dekket ALT, iom. at han er eneste eier på bilen, kjøpt ny i Norge,
og etter det jeg forstår kan en softwareoppdatering hindre dette? 
Da skulle jo oppdateringen ha vært gjort på en service hos merkeforhandler tidligere ?
Siden alle servicer er fulgt helt etter boka.

Jeg er eier nr 2 på min Leaf, og jeg har nå sendt en henvendelse til Birger Haug
for å få historikken på hva som er gjort med bilen i denne perioden. 
Om f.eks software er oppdatert.
Nå er det ellers bare meg som bruker bilen,
og jeg har heldigvis aldri forvarmet på den måten som er beskrevet,
og som kan grille disse delene. 
#2
Tilbake til utgangspunktet -
Er det noen her som er såpass oppdatert på disse problemdelene,
så jeg slipper å lete.. Hvis noen her har funnet de før, delenr... 
Interessant å se hva dette koster i utlandet også..  ;-) 

https://parts.nissanusa.com/nissanparts/?siteid=14&action=replacement

Jeg har en 2012 modell som ble 1g. registert for 5 år siden.. 26.04.. 
Det kan jo være greit å vite litt _før_ problemet evt. oppstår  :-)
Jeg ser at det ellers er skrevet en del om dette her tidligere.

Redigert:  Har prøvd å søke , kan kanskje være denne ..
B7143-00Q0H PTC HEATER til 1.175 $ , eller ca 10.000 norske..
På tide å sjekke hva forsikringen dekker.
#3
Elektriske utfordringer / Telemark: Fikk sjokk av elbilregningen
mandag 24. april 2017, klokken 22:25
Dette burde være et emne til diskusjon.
----------------------------------------------
Nissan skulle ha 95 000 kr for å reparere bilen, en 2012 Leaf , gått 57.178 km.

Ligger bak betalingsmur, lagt ut 24 april.
http://www.varden.no/nyheter/per-morten-fikk-sjokk-av-elbilregningen-na-snur-bilprodusenten-1.1857205

Men her er saken i korte trekk :
"11 dager etter at garantitiden løp ut ville ikke elbilen til Henny og Per Morten Norborg starte. "

"– Det var en konverter og et varmeelement som hadde klikket. At dette skulle være slitekomponenter med så store kostnader forbundet ved seg er sjokkerende, syntes Norborg."

Etter at media tok tak i det:
"De kommer oss i møte og dekker delene. Vi skal bare betale arbeidskostnader med 14.000 kroner"

"Jeg håper elbilprodusentene sørger for å holde deleprisene på et nivå som gjør at elbiler ikke er søppel når garantitida er ute, sier Norborg."

"– Det å skulle betale 95.000 kroner for to slike deler var jo helt uhørt, synes Petter Haugneland i Elbilforeningen."

Dette gjelder konverteren som er montert i 1 gen. Leaf frem til endret modell i 2013.
Nå finnes det andre verksteder, og muligheter til å importere deler selv, for de som er "om seg",
men dette er på høyde med historien om de som kom i skade for å knuse skjermen på navigasjonsenheten..  :-\
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
onsdag 04. januar 2017, klokken 22:01
Jeg kjøpte en 2012 Leaf av en bruktbilselger / firma i Oslo for et år siden, jan. 2016.
Bilen ble da kjørt ut fra service hos autorisert verksted og rett på en biltransporter til jobbadresse i Skien.
Da var det kaldt, og jeg hadde i slutten av 2015 bomma på et kjøp av en Leaf
fra sørstatene hvor "toppen" av driftsbatteriet var tatt..
Manglet to barer, men fikk heldigvis reversert kjøpet av selger i Agder.
På denne var det også et dårlig startbatteri (syrebatteri), og jeg leste på et forum
at det hadde vært en del reklamasjoner på disse.

Det var da det første jeg sjekket på Leaf nr 2 da jeg fikk denne levert.
Startbatteriet hadde en spenning på under 12V da jeg fikk bilen.
Og etter opplading mistet det fort spenning.

Jeg skrev en epost til autorisert verksted, godt dokumentert med bilder,
og lurte på hva dette var for noe til service.
Det kom svar tilbake ganske fort, hvor de beklaget det hele bla bla,
de pleide å sjekke batteri, og topplade,
og jeg kunne få gratis EU-kontroll som kompensasjon.
Men det var fra min side ikke spesielt aktuelt når jeg ikke bor i Oslo...
Og at jeg måtte bytte alle viskerbladene også var en annen side av saken..
Den på bakruta, som jeg fant ny hos torshovbil, var så dårlig at den hadde begynt å gå i oppløsning.
Så jeg lurte litt på hva som var gjort på den servicen i grunn!  :-\

Vel, sommeren gikk så , uten problemer  :)

Så gikk det mot desember, og jeg fikk påminnelse om EU-kontroll.
Jepp, det skulle vel være greit... det hadde jo vært service på bilen samme år...
Og bilen var jevnlig rengjort, passet på og påkostet lanolin antirustbehandling etter kjøpet...
Bilen blir i hovedsak brukt til arbeidskjøring tur/retur 6 mil pr dag,
og i en ganske kupert løype, så bremsene blir også brukt.

EU-kontrollen ble tatt hos autorisert verksted i Skien.
Ikke godkjent! Må bytte klosser og skiver fremme og smøre opp calipere.
Snaue 5000 kr ville de ha for den jobben.
Da har bilen gått 13000 km etter service hos autorisert verksted i Oslo, innenfor et kalenderår.
Der det står på skjema som jeg har, at bremser er smørt, klosser og skiver er ok.

Hvorfor jeg skriver dette ?
Jo, på grunn av at jeg skrev en lengre epost inn til verkstedet,
henviste til tidligere kontakt og hvor jeg hadde vært med bilen.
Spurte også om hvor mange ganger i året det måtte tas service på bilen,
for at bremsene skulle fungere tilfredstillende... etc..

Svaret jeg fikk så mest ut som om det var kopiert inn,
og var bare henvisninger til salting, og hvordan bremsene skulle brukes på denne elbilen,
for å unngå problemer..  Jeg har selvfølgelig all korrespondanse liggende...
Ingen konkrete svar på mine spørsmål, hvorfor bilen er underkjent samme år som den har vært på service.
Da valgte jeg å ikke følge opp igjen. Så havnet jeg her.

Vel, siden jeg ikke er helt ukjent med å skru på biler og motorsykler,
så har jeg selv tenkt å plukke ned Leaf-caliperne for å se hvordan det ser ut.
Et bra kamera har jeg også.
Så det kan godt hende jeg poster mer etter hvert.

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen, perfekt til det jeg skulle bruke den til,
arbeidsbil frem og tilbake til jobb.  Summer og går med total kjørelengde 45000km,
tanker kaffe på bensinstasjonene og smiler (foreløpig) gjennom bomringen Bypakke Grenland.  ;D
#5
Elektriske utfordringer / Sv: Motorvask
søndag 21. februar 2016, klokken 12:44
Hei, ny medlem her   :)

Jeg er andre eier på en Leaf 2012, gått i overkant av 30 tusen km.
Det så ikke ut som forrige eier hadde tort å ta en rengjøring under
panseret siden bilen var ny.

Jeg har søkt på temaene rengjøring her på forumet,
dvs underspyling og rengjøring av motorrom, samt understellsbehandling.
Og fikk med meg at det er flere meninger
om hva som er riktig eller "greit" her på forumet.
Filmen fra en test på fabrikken, hvor Leaf'en kjører i 30 cm vann,
har jeg også sett.. Men har ikke tenkt å prøve selv   ;D

Jeg tok likevel sjansen på å vaske motorrommet med forsiktighet,
da en ny modell som denne selvfølgelig blir konstruert for å tåle litt fuktighet,
sprut underfra osv, uten at jeg har tenkt å "sjøsette" den for å få den ren.
Det handler jo litt om sunn fornuft.

I instruksjonsboka, kap.7, er det jo skrevet om spyling av understell
for å bli kvitt veisalt, men intet spesielt om maskinvask og underspyling.

Og : - Jeg fant ikke info i instruksjonsbok under "Rengjøring og stell"
om anbefalt fremgangsmåte for å rengjøre motorrom ovenfra.
(Til norsk 2012 modell)
Ang. antirustbehandling så er det jo viktig å følge riktig prosedyre
på ulike biler, og dette er jo verkstedets ansvar.
Så får en jo stole på at jobben blir gjort riktig..

Siden det var en del forskjellige meninger å lese ,
sendte jeg en epost til Nissan Norge
og spurte om det samme.
I første svar ville de at jeg skulle ringe eller kontakte
en lokal forhandler om spørsmål, men på andre forsøk kom dette.
Kopieres inn..

---------------------------

Takk for at du har kontaktet Nissan Kundeservice.

I forbindelse med din henvendelse vedrørende rengjøring av din Nissan Leaf,
har vi blitt informert av vår informasjonsavdeling at -

1. Det er ingen problemer med å bruke en automatisert bilvask - men unngå
bilvask som bruker syre i vaskemiddel.
Pass også på at en bilvask som bruker børster bruker myke børster som ikke er slipende på lakken.

2. Motorrommet skal ikke skylles ut med vann, men kan bli børstet ut eller rengjøres med en fuktig klut.

3. Samme anbefaling som enhver moderne Nissan kjøretøy - under bør rengjøres og understells kontrollert
før og etter vinteren og om nødvendig behandles igjen.
Eventuelle ekstra antikorrosjonsbehandling bør gjøres profesjonelt for å ikke påvirke eventuelle garantikrav .

Denne informasjonen finnes i kapittel 7 i instrution manualen.

Vi håper at dette er til hjelp. Hvis du har flere spørsmål må du gjerne ta kontakt med oss ved Nissan Kundeservice på 800 800 98.

Du finner også mer informasjon om Nissans kjøretøy på nettsiden vår www.nissan.no.

Hvis du ønsker å kontakte en av våre dedikerte Nissaneksperter i vårt nettverk av autoriserte forhandlere, finner du en oversikt over disse på http://www.nissan.no/#tools/find-it

Vennlig hilsen Nissan Kundeservice Norge


---------------------------



Ellers er det mest ufrivillig morsomme jeg har funnet i instruksjonsboka er følgende,
under kapittel 7-6 :
"Bruk aldri vannslange til å rengjøre inne i kupeen for sand eller annet smuss.
Fjern smuss med en støvsuger".
Men har sett på youtube at det er folk som faktisk bruker høytrykkspyler inne i bilen ;D




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA